Gå til innhold

Gentlemannan er utryddet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har aldri hørt om den type argumenter før nå,og tør påstå at de må være fremsatt av kvinner som absolutt ikke er representative for kvinner flest.Ekstremist-feminister kan det kanskje kalles?De jeg kjenner som oppfører seg som gentlemen er ikke ihvertfall ikke menn med et dårlig eller spesielt gammeldags kvinnesyn.

Spesielt ekstremistisk er det ikke. Dette er normen blant feministiske aktivister, også innen akademia. Tar du turen innom kjønnsstudier på UiO, Feministisk Forum, Kvinnefronten, Ottar eller andre grupperinger eller organisasjoner vil du stort sett få anerkjennende nikk til denne holdningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Gentlemenn meg her og der. Om en dame er tydelig høygravid, syk eller eldgammel syns jeg hun skal få sitte, men ellers er det da pokker meg ikke noe verre for kvinnfolk å stå på bussen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel. Hun kunne vært det. Er en norm i mine øyne at man lar kvinner sitte framfor mannen, med mindre han er syk. 

og menn kan ha en avrevet menisk eller ryggproblemer som ikke synes for andre. Derfor burde vel menn ha førsterett ovenfor kvinner med mindre kvinnen er gravid?

Anonymkode: fd221...560

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA er det helt annerledes, som hun skriver. Der har menn manerer. Bildører åpner seg, jenter går uten unntak først inn i et rom, og restaurantregningen bare forsvinner i løse luften. Gentlemannen lever. Så kanskje det er en god idé å begynne å tindre litt i USA? 

 

Anonymkode: f07dc...e86

I Usa har de ikke likestilling, så hvis du vil være underlagt din mann, så god tur!😉

Anonymkode: c3686...43e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker gentlemen!

Men som holder opp dører for deg osv!

Og når man står og venter på bussen, og du får gå på først.

Setter pris på sånt jeg :) Nok av ego folk.

Anonymkode: 8e07a...e7d

Ja du er en av de som er egoist der du krever at folk skal være tjeneren din. Voks opp!:murvegg:

Anonymkode: c3686...43e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mer høflighet kunne man med fordel hatt hos flere menn, men i høyeste grad også blant kvinner. Hadde det vært en eldre kvinne eller en syk person så hadde jeg forstått at man reagerer når man bare forter seg og tar plassen, men en kvinne i sin beste alder og som ikke har synlige behov for å sitte?

TS og artikkelskriver glemmer også beleilig nok at gentlemanstaktene det refereres til kommer fra en annen tid der det ble stilt større krav til forventet oppførsel fra begge kjønn. Mannen skulle være gentleman, men kvinnen skulle holde hus, hjem og seg selv presentabel som en hyggelig gest. Selv om de fleste nok ikke er enige i denne typen forventninger til kjønn i dag, så var det i det minste en slags balanse mellom kravene. I feminismens og likestillingens kjølvann har mange av disse kjønnsspesifikke forventningene forsvunnet eller i større eller mindre grad mistet sin betydning. Problemet i dag er dog at en del av forventningene til menn henger igjen og det snakkes mye om hva mannen skal være for kvinnen og hva han kan tilby henne av egenskaper uten at man lenger snakker like mye om hva hun kan tilby han. Det har oppstått en skjevhet i forventningene og det eksisterer ikke lenger noen balanse. Der kvinner i tidligere tider ble møtt med forventninger om å sørge for at hus og hjem fungerte godt opplever kvinner i dag langt færre av disse. Derimot består mange av forventningene til menn, som at han skal sørge for å ha fin karriere, god inntekt og en god og trygg person som beskytter familien, samtidig som han også skal være leken og spennende nok for å holde interessen oppe. Han skal videre ta del i de aktiviteter som tidligere i større grad var forbeholdt kvinner som oppgaver i hus og hjem mens han oppi alt dette også skal te seg som en gentleman.

Artikkelforfatteren gjør også det klassiske feilgrepet ved at man uten videre sammenligner USA og Norge. Amerikanerne praktiserer i større grad et tradisjonelt kjønnsrollemønster, hvilket særlig gjelder i sørstatene, og det vil derfor være helt naturlig at du finner flest "gentlemen" der når kvinner også møte flere tradisjonelle forventninger i hverdagen. Medaljens bakside kan dog være betydelig, for du finner flere menn som følge av kjønnspresset forventer at kvinnen gjør sitt. At hun har hatt et midlertidig opphold i USA gjør henne ikke til en ekspert innenfor feminisme og likestilling, for under mange av amerikanernes sjarmerende og høflige overflate lurer det samtidig sterke forventninger til kjønnsrollene og arbeidsfordeling innad i familien. 

Anonymkode: e6f29...877

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten kan man heller ikke avfeie at dette handler om likestilling sånn uten videre. Det kommer an på hva man mener med likestilling. Dette handler ikke om den formelle likestillingen som skal sikre at man har de samme formelle rettighetene uavhengig av kjønn, alder, religion og etnisitet men om de uformelle strukturene og hvilke kulturelle og sosiale normer som definerer ens faktiske handlingsrom. I en videre kontekst diskuteres både likestilling og kjønnsroller parallelt og disse begrepene har også ulike innbyrdes avhengigheter som danner grunnlaget for hvordan du oppfattes på bakgrunn av handlinger i tråd med kjønnsrollemønsteret. 

Anonymkode: e6f29...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår poenget om høflighet, men jeg ser ikke helt hvorfor det skal være kjønnsbetinget. Jeg tilbyr vanligvis et ledig sete til enhver person som er rundt meg, uavhengig av kjønn eller alder. Jeg er likevel mer oppmerksom dersom det er en gravid kvinne, en person med redusert fysisk helse eller eldre mennesker. Jeg synes det er frekt å løpe til et sete på grunn av at man tydeligvis har like mye krav på det setet som menneskene rundt.

Jeg er selv kvinne og synes ikke at kvinnen det diskuteres om er berettighet plassen. Høflighet er uansett noe man bør utvise til alle mennesker. Det har ikke noe med likestilling å gjøre etter min mening, men medmenneskelighet.

Jeg har også sett flere mennesker som ikke har gitt fra seg setet sitt til eldre mennesker eller mennesker med fysisk handicap. Jeg forstår det dersom de er helt i sine egne tanker og ikke ser disse menneskene som trenger plassen mer enn deg, men når man legger merke til det er det virkelig ufint og egoistisk. Jeg har vært vitne til to kvinner på en stappfull buss der hun ene hadde et fysisk handicap og brukte krykker. Venninnen nærmest ropte ut hvor absurd det var at ingen tilbydde henne et sete. Verken da var det ingen som rørte seg en millimeter. 

Anonymkode: 3f02a...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter vil ha likestilling + bli behandlet som kvinner. Enkelt å forstå.

Men så var det jo spørsmålet å bli behandlet som en kvinne(?) I pose og sekk mao?

Anonymkode: da4e4...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så var det jo spørsmålet å bli behandlet som en kvinne(?) I pose og sekk mao?

Anonymkode: da4e4...9fb

Det kalles ikke i pose og sekk. Det kalles en nødvendighet og selvfølge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig lesing. Jenta smilte til mannen, og regnet med å få setet. Hun var jo jente, dessuten gav hun han et smil. 

 

Hun får takke "mødregenerasjonen" som kjeftet på menn som var høfflige ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For mange av oss er det vell litt sånn at vi viser ekstra høflighet og "ridderlighet" ovenfor kvinner/jenter vi bryr oss om, mens vi ikke ser noen grunn til å gi "frøken-hvem-bryr-seg" ekstra fordeler.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det handler om å bli behandlet med klasse.

Ja, som 50-tallets kvinner som går i løpestreng mellom kjøkken og soverom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som damer i 2015.

Og det er spesialbehandling fordi du har innovertiss? Merkelig at du ikke klarer å være mer konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er spesialbehandling fordi du har innovertiss? Merkelig at du ikke klarer å være mer konkret.

Det er ikke spesialbehandling da det er en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...