Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var EN person da, som sa at det ikke var farlig, og hun ble jo mottatt med kun skepsis fra resten av medlemmene. 

Anonymkode: 6651a...86c

Påstod ikke at alle syns det var greit, men det var ei til som ikke sa direkte at det var farlig, men at hun syns det var dumt å henge seg opp i hva folk ga til barna sine i tillegg til hun som mente det var helt ufarlig

Det er skummelt at slikt får stå for selv om det ble møtt med skepsis fra noen så er det mange som leser det og kanskje er enig med de som syns det er greit

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Wenda skrev:

Påstod ikke at alle syns det var greit, men det var ei til som ikke sa direkte at det var farlig, men at hun syns det var dumt å henge seg opp i hva folk ga til barna sine i tillegg til hun som mente det var helt ufarlig

Det er skummelt at slikt får stå for selv om det ble møtt med skepsis fra noen så er det mange som leser det og kanskje er enig med de som syns det er greit

Enig! Jeg sendte en pm til en admin og spurte om de ikke kunne fjerne innleggene i nugattitråden som sier at det er greit å gi honning til de under ett år, siden det er dumt at noen sprer rundt seg at det går helt fint, spesielt om det får andre til å tenke at det ikke er så farlig. 

Har ikke fått noe svar enda, og har heller ikke vært inne i nugattitråden og sjekket om det er borte. Finnes det noe funksjon i gruppa hvor man kan rapportere et innlegg eller svar, med en begrunnelse, sånn som det gjør her på KG? 

Anonymkode: 02c1b...ccc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvkomponert t briks . Ok. Dere som er vant til å Google.  Samme oppskrift ligger på nett. Bare at da heter det horn. Æres den, som æres skal.

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Søgni skrev:

Jeg synes i likhet med alle andre at fettbruken eller næringssammensetningen generelt,særlig i bloggoppskriftene, er totalt avsindig. I dag ble en salat med 500 gram pasta, 400 gram kyllingfilet, 150 gram bacon, tre halve paprika, tre stilker vårløk, 1,5 pose majones, 6 store SS creme fraiche, samt ulike kryddere markedsført med "lysten på noe lett og godt til lunsj?" Denne porsjonen er nok stor og dermed ment for mange, men å bruke kyllingfilet og litt grønnsaker som alibi for å kalle noe "lett" og antyde at det er spesielt sunt,når det åpenbart, både fra bilde og oppskrift, er blant annet mye pasta, mye fett og lite grønnsaker, synes jeg blir merkelig. Ut fra bildet vil jeg si at det ligner en tung påleggssalat.

Dette er særlig irriterende ettersom den noble baktanken med bloggen og FB-gruppen var bekymring over kostholdet til folk og halvfabrikata.

Nå mener jeg ikke at det er noe galt i disse matvarene, eller at de ikke kan inngå i et sunt kosthold, bare så det er sagt. Men det hadde ikke skada disse grunnleggerne og bidragsyterne, som til alt overmål ser det som sin misjon å spre matkunnskap til oss priviligerte gjester med Fjordland i handlekurven, å reflektere litt over helseaspektet når de setter sammen oppskrifter og kaller det "lett".

 

Jeg håper virkelig ikke denne retten er til 1-2 personer :ohmy: Hvis den er det, så er det ihvertfall ikke en LETT rett! I mine salater bruker jeg maks 50 gram med kjøtt (mest fordi jeg bruker 10-30 gram med ost).





Jeg vil faktisk påstå at Fjordland er sunnere enn mange av de rettene dere har skissert her. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Brimi skrev:

Jeg håper virkelig ikke denne retten er til 1-2 personer :ohmy: Hvis den er det, så er det ihvertfall ikke en LETT rett! I mine salater bruker jeg maks 50 gram med kjøtt (mest fordi jeg bruker 10-30 gram med ost).





Jeg vil faktisk påstå at Fjordland er sunnere enn mange av de rettene dere har skissert her. 

Du vet at Fjordland er bare barnemat i forhold til T sine oppskrifter, noen av hennes retter er så usunne at Burger King og Mækkærn er sunnere. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd at de ikke har den kunnskapen. For hadde de hatt det, så ville de fått veldig mye besøk på bloggen. Nå vet folk hva rettene består av, og de fortsetter å pælme ut samme bilder og oppskrifter på fb. 

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Brimi skrev:

Jeg håper virkelig ikke denne retten er til 1-2 personer :ohmy: Hvis den er det, så er det ihvertfall ikke en LETT rett! I mine salater bruker jeg maks 50 gram med kjøtt (mest fordi jeg bruker 10-30 gram med ost).





Jeg vil faktisk påstå at Fjordland er sunnere enn mange av de rettene dere har skissert her. 

Den kan umulig være til 1-2 personer med 500 gram pasta og 400 gram kyllingfilet, tenker jeg. Har regna sammen kalori-innholdet i de ingrediensene, og det kom faktisk på rundt 4900 kcal. La oss si at den skal være til fem personer, da blir det nesten tusen kcal per hode. Serveres den med brød, så må man jo legge til dette i tillegg. For disse tusen kaloriene fra denne "lette" lunsjen, får man da i seg blant annet uhorvelige mengder fett (58 gram fett per person i denne salaten, om man deler den på fem), samt en kvart paprika og en halv stilk vårløk som grønnsaker. 

Kjenner det føles litt spesielt å sitte å regne kalorier på denne måten, jeg ville definitivt ikke giddet det "for moro skyld" på en oppskrift fra en normal gjest. Men mitt inntrykk er at ganske mange i gruppen mangler basiskunnskap om ernæring, og da hjelper det  ikke at veggen spammes med slike "lette" oppskrifter på lunsj. Jeg tror faktisk mange har ekstra tiltro til at maten fra bloggeierne er fornuftig og god, det virker sånn på tilbakemeldingene. Ikke for å umyndiggjøre gjestene og tillegge noen hobbykokker med blogg et ansvar de ikke bør ha, men når de nå først (med store ord og vendinger) har tatt på seg jobben å spre kunnskap om mat, så syns jeg det er ganske betenkelig å ikke se på innholdet i hva de poster. Hadde det vært lov å si noe mildt kritisk, så tror jeg at jeg hadde sagt noe i kommentarfeltet på denne gruppeposten. Det provoserer meg at de ikke tar litt hensyn til helse i maten de formidler. 

Å finregne kalorier på hver rett man lager tar jo bort matglede og kan sikkert være usunt på sin måte, jeg ser den, men igjen, har man et minimum av basiskunnskap, så ser man fort at dette langt fra kan kalles et lett måltid. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig med deg. Gruppen ble startet pga usunne varer folk kjøpte. Hun ble trist og lei seg, på våre vegne. Så hun startet mfb på fb. Nå forlenget med blogg. Jeg er ikke tykk, kan spise det meste..legger ikke på meg. Iallefall ikke det folk ser. Hva med feite innvendig? Kunnskapen min er rimelig høy når det kommer til kost, uten at jeg er fanatisk . Fra ung alder legger du grunnlaget for dine årer,  og videre god/ dårlig helse. Har du anlegg for å legge på deg i tillegg, så er det verre. Hjertet jobber tyngre, du kan gå høyt blodtrykk, diabetes osv. Mine foreldre,hjertegenerasjonen. Hjertekarsykdom skøyt i været med de. De brukte helmelk, masse margarin, feite sauser. De ble ikke tykke.  De var mye mere aktiv enn oss, men fettet la seg på innsiden. Hvor mange 40 åringer går vel ikke på kolesterolsenkende medisiner i dag? Blodtrykksmedisiner?  Og hva skyldes det? Livsstilssykdommer. Du tenker ikke på det når du er 20, når du er 40 så kommer det. Jeg rister på hodet når jeg ser bilder og oppskrifter. Mat dynget ned i saus. Saus som består av fett. Fett er noe du venner deg til, en god smaksforsyerker .Mange av oppskriftene ser jeg på som rett og slett farlig. Ville ikke laget dette.Om du skal drive matopplysning med mat fra bunnen, så bør en ha litt kunnskap. Vil du drive matblogg pga du syns folk spiser / kjøper dårlig ferdigmat...og tror du kan få de til å velge et sunnere alternativ, så bør du gå foran. Eller du kaller bloggen for noe annet. Det som er brukt er ikke farlig. Det er mengdene, og at alt er kokt i fett.

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Søgni skrev:

Den kan umulig være til 1-2 personer med 500 gram pasta og 400 gram kyllingfilet, tenker jeg. Har regna sammen kalori-innholdet i de ingrediensene, og det kom faktisk på rundt 4900 kcal. La oss si at den skal være til fem personer, da blir det nesten tusen kcal per hode. Serveres den med brød, så må man jo legge til dette i tillegg. For disse tusen kaloriene fra denne "lette" lunsjen, får man da i seg blant annet uhorvelige mengder fett (58 gram fett per person i denne salaten, om man deler den på fem), samt en kvart paprika og en halv stilk vårløk som grønnsaker. 

Kjenner det føles litt spesielt å sitte å regne kalorier på denne måten, jeg ville definitivt ikke giddet det "for moro skyld" på en oppskrift fra en normal gjest. Men mitt inntrykk er at ganske mange i gruppen mangler basiskunnskap om ernæring, og da hjelper det  ikke at veggen spammes med slike "lette" oppskrifter på lunsj. Jeg tror faktisk mange har ekstra tiltro til at maten fra bloggeierne er fornuftig og god, det virker sånn på tilbakemeldingene. Ikke for å umyndiggjøre gjestene og tillegge noen hobbykokker med blogg et ansvar de ikke bør ha, men når de nå først (med store ord og vendinger) har tatt på seg jobben å spre kunnskap om mat, så syns jeg det er ganske betenkelig å ikke se på innholdet i hva de poster. Hadde det vært lov å si noe mildt kritisk, så tror jeg at jeg hadde sagt noe i kommentarfeltet på denne gruppeposten. Det provoserer meg at de ikke tar litt hensyn til helse i maten de formidler. 

Å finregne kalorier på hver rett man lager tar jo bort matglede og kan sikkert være usunt på sin måte, jeg ser den, men igjen, har man et minimum av basiskunnskap, så ser man fort at dette langt fra kan kalles et lett måltid. 

En vanlig kyllingfilet veier vel rundt 120-150 gram. Til en vanlig middag så ville jeg regnet 1 filet per person, så med andre ord er 400 gram kyllingfilet til 3 personer. MEN det er når kyllingfilet er hovedfokuset i en middagsrett. I en salat er det vel mer vanlig med 60-80 gram kyllingfilet per hode. Så hvis man tar regnestykket på salaten med fokus på hvor mange gram kyllingfilet det er, så er det salat til 5 stykker. 4900 kcal / 5 personer = 980 kcal per person. 

For en normal kvinne så vil det si at denne "lette salaten" er rundt halve dagsbehovet. Jeg klarer å lage nydelige salater til rundt 1/10 av kalorimengden ;)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rette vil vel være en "tung salat"

Når du ikke vet forskjell på tung og lett mat, så skriver du bare salat. Da kan ingen "ta" deg på det.

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at dette er et dumt spørsmål.

Er mousakka fortsatt mousakka uten aubergine? Blir ikke det litt som lasagne uten pasta? 

Anonymkode: 1fcc2...25e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det "ala"....prøv å bestill det i Hellas.

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du hittil har 43 egne kommentarer på ditt eget bilde,  da er du ivrig på pc, og for å holde linking oppe. 

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan hende at dette er et dumt spørsmål.

Er mousakka fortsatt mousakka uten aubergine? Blir ikke det litt som lasagne uten pasta? 

Anonymkode: 1fcc2...25e

Hva er auberginen erstattet med? Jeg vet det er en del moussaka-oppskrifter som bruker poteter i stedet for aubergine, men aner ikke om poteter brukes i Hellas eller ikke. 

Anonymkode: b0fb0...18f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.5.2016 at 22.45, AnonymBruker skrev:

Er det noen andre enn meg som reagerer på at det er en god del tråder som omhandler allergier/intoleranser/diettspørsmål? Reglene sier jo ganske klart at dette ikke er tillatt. Jeg har flere ganger sett at det gis ut svar som til tilder er direkte misvisende. Lurer bare litt på hvorfor denne regelen ikke håndheves, i motsetning til enkelte andre.

(Denne regelen skal faktisk mfb ha skryt for, den er rett og slett fornuftig mtp det varierende kunnskapsnivået der inne)

Anonymkode: 7ed53...b3b

Vi vet jo alle sammen hvorfor diettspørsmål ikke er tillatt i den gruppa der :fnise:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et medlem skriver under briksinnlegget at oppskriften er helt lik den hun selv bruker. 

"Jøss, da er det synd du ikke har delt de før", svarer Gudinna. :sprettoy:

Anonymkode: b35e0...e5e

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et medlem skriver under briksinnlegget at oppskriften er helt lik den hun selv bruker. 

"Jøss, da er det synd du ikke har delt de før", svarer Gudinna. :sprettoy:

Anonymkode: b35e0...e5e

Å herregud hun oppfører seg som at hun er guds gave til menneskeheten, kan hun ikke bare innse at alt hun finner på har v'rt gjort før. Sikkert før hun ble født også, eller laget hun oppskrifter før hun var påtenkt.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Severus skrev:

Å herregud hun oppfører seg som at hun er guds gave til menneskeheten, kan hun ikke bare innse at alt hun finner på har v'rt gjort før. Sikkert før hun ble født også, eller laget hun oppskrifter før hun var påtenkt.

Ja kan ikke alle matkokker innse at dette er blitt laget for ørten år siden. Alle sammen .  
Tenk på alle kokebøkene en leser . Går igjen i de samme .. Hermer etterhverandre .. 

Så er så enig med deg/dere der ..  :opplyser::opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et medlem skriver under briksinnlegget at oppskriften er helt lik den hun selv bruker. 

"Jøss, da er det synd du ikke har delt de før", svarer Gudinna. :sprettoy:

Anonymkode: b35e0...e5e

 

7 timer siden, Severus skrev:

Å herregud hun oppfører seg som at hun er guds gave til menneskeheten, kan hun ikke bare innse at alt hun finner på har v'rt gjort før. Sikkert før hun ble født også, eller laget hun oppskrifter før hun var påtenkt.

Jeg dauer :fnise:

Likte at hun svarte at hun ikke delte så mye, bare bruker siden til inspirasjon og å lære om pizzamel...

Anonymkode: 12d42...963

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenom emnet (men samtidig ikke). Hvordan går jeg frem for å ignorere brukere? Er så lei av å lese passiv- aggressive- hersketeknikk- svar i denne tråden. 

Anonymkode: d877a...8fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...