Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun skriver "mye mulig det er feil ved oppskriften". Selv jeg som ikke er flink med saus ser at det er helt på viddene med 3 dl mel og 200 gr smør. Dette uavhengig av væske. Vi snakker om en oppskrift til 4 personer.

 

Anonymkode: af244...ec8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1100 likes på det inlegget om å "flatpakke" kjøttdeigen før frysing... :vetikke: Og veeeldig mange som har fått seg en aha-opplevelse. Kjenner jeg blir litt sånn.. Er ikke dette ganske elementært da? At voksne folk får en skikkelig oppvekker av å spare plass i fryseren? Akkurat dette med å "flatpakke" mat  tror jeg var 2. time da vi begynte med matlagingsundervisning på skolen. I 5. klasse.  :rolleyes:

Anonymkode: 857d4...06f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. 3 ss er feil, for den skal være ganske tykk. Ja hvordan blir lapskaus tykk. ?? Når du vet det, så blir den fin. Hva er vitsen med tykk brun saus? Da bør du kalle det for tykk brun saus ned pølser og grønnsaker. Å herre min fred...200 gram smør....gusj

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

1100 likes på det inlegget om å "flatpakke" kjøttdeigen før frysing... :vetikke: Og veeeldig mange som har fått seg en aha-opplevelse. Kjenner jeg blir litt sånn.. Er ikke dette ganske elementært da? At voksne folk får en skikkelig oppvekker av å spare plass i fryseren? Akkurat dette med å "flatpakke" mat  tror jeg var 2. time da vi begynte med matlagingsundervisning på skolen. I 5. klasse.  :rolleyes:

Anonymkode: 857d4...06f

Kanskje. Jeg tenkte ikke på den glupe ideen før svigermor viste meg sine flatpakkede kjøttdeigklumper :)
Nå spiser jeg ikke så ofte kjøttdeig da... :engel:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, SinEgenOnkel skrev:

http://imgur.com/22O7GB1

Jeg er veldig positivt overrasket over Ts svar :)

Enig, applaus til den! Evne til å ta til seg kritikk er en bra ting, også når det er en nylært egenskap. :) 

Anonymkode: b0fb0...18f

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for Tanja og det svaret der:) 

Anonymkode: d877a...8fb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hurra for Tanja og det svaret der:) 

Anonymkode: d877a...8fb

Men guts til å la tråden få stå, hadde hun ikke. 

Anonymkode: 54500...399

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men guts til å la tråden få stå, hadde hun ikke. 

Anonymkode: 54500...399

Da trekker jeg tilbake hurraet:fnise:

Anonymkode: d877a...8fb

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men guts til å la tråden få stå, hadde hun ikke. 

Anonymkode: 54500...399

Tråden står der da fortsatt

Anonymkode: af244...ec8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men guts til å la tråden få stå, hadde hun ikke. 

Anonymkode: 54500...399

Hva snakker du om? Den er der da enda.

Anonymkode: 1fcc2...25e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva snakker du om? Den er der da enda.

Anonymkode: 1fcc2...25e

Jeg snakker om at jeg er midlertidig blind. Eller at Facebook spiller meg et puss. Mest sannsynlig det første.

Anonymkode: 54500...399

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det var en flott måte å svare på.

Og angående flatpakking av kjøttdeig, skal jeg villig innrømme at det ikke hadde falt meg inn før jeg så det tipset et annet sted på nett.

Anonymkode: 9c2f8...a56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager smørgrøt til meg selv bruker jeg 2 ss med smør som jeg sper med mel og melk. Det blir fortsatt en god porsjon grøt, så skal jeg ha saus så må jeg nok ha enda mer væske. Selv jeg ser at brun lapskausen hennes er en fiasko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig det bare er meg som har en veldig annerledes fremgangsmåte når det gjelder å lage lapskaus, men jeg har aldri noensinne brukt mel i lapskausen min i det hele tatt. Lapskaus skal jo lages på melne poteter, og derfor er det typisk høst-/vintermat. Når man bruker melne poteter blir jo uansett lapskausen til en tykk og deilig "masse" helt av seg selv, hadde aldri falt meg inn å putte mel oppi der i tillegg...!

Anonymkode: 93683...696

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ er faktisk tråden slettet. 

Etter at admin skrev " "Føler ts at du har fått nok svar her? Vet av erfaring at det kommer til å bli kommentert langt ut i natten 😉 anbefaler deg å slette tråden, hvis du har fått nok svar.1 eller så kan jeg gjøre det for deg 😊 mvh admin" "

Anonymkode: 3d655...02e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tråden ble sletter.  Ja det ble skrevet her, når den ble startet. Da er vel retten med oppskrift fjernet fra bloggen også?

Anonymkode: d8fcb...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

NÅ er faktisk tråden slettet. 

Etter at admin skrev " "Føler ts at du har fått nok svar her? Vet av erfaring at det kommer til å bli kommentert langt ut i natten 😉 anbefaler deg å slette tråden, hvis du har fått nok svar.1 eller så kan jeg gjøre det for deg 😊 mvh admin" "

Anonymkode: 3d655...02e

Da har vi fått konkludert med at jeg er synsk.

Anonymkode: 54500...399

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mulig det bare er meg som har en veldig annerledes fremgangsmåte når det gjelder å lage lapskaus, men jeg har aldri noensinne brukt mel i lapskausen min i det hele tatt. Lapskaus skal jo lages på melne poteter, og derfor er det typisk høst-/vintermat. Når man bruker melne poteter blir jo uansett lapskausen til en tykk og deilig "masse" helt av seg selv, hadde aldri falt meg inn å putte mel oppi der i tillegg...!

Anonymkode: 93683...696

Men brun lapskaus er vel laget med brunsaus som base, men selv der trenger man max 3 ss med mel for å få en god begynnelse. Å så er det vel også mer vanlig å ha oksekjøtt i brun lapskaus, den lyse er mest vanlig med svin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Wenda skrev:

Er det noen svært kreative sjeler som har kommet med slikt tips? Har banket kjøttdeig flatt i pose i alle år. Lærte det av min mormor :) 

 

5 timer siden, Severus skrev:

Det kunne jeg ha fortalt helt uten mfb. Har selv banket de flat inni en ziplock pose å putta i fryseren. 

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

1100 likes på det inlegget om å "flatpakke" kjøttdeigen før frysing... :vetikke: Og veeeldig mange som har fått seg en aha-opplevelse. Kjenner jeg blir litt sånn.. Er ikke dette ganske elementært da? At voksne folk får en skikkelig oppvekker av å spare plass i fryseren? Akkurat dette med å "flatpakke" mat  tror jeg var 2. time da vi begynte med matlagingsundervisning på skolen. I 5. klasse.  :rolleyes:

Anonymkode: 857d4...06f

Har visst om dette tipset lenge, men da jeg er hygienefreak og ekstremt redd for å bli matforgiftet lurer jeg bare på.. Vil ikke kjøttdeigens best før dato minske når man åpner vakumpakningen? Hilsen grønnskolling som fortsatt er redd for å spise utgått kjøttdeig som har ligget i fryseren lenge før den gikk ut:rodme:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok så har alle uansett nivå lov til og stille spørsmål. Men HALLO, når spørsmålet er om en grilla kylling kan ligge i kjøleskap til neste dag så blir jeg oppgitt. Vet ikke folk sånt? Er dette spørsmålet og forvente av voksne folk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...