Gå til innhold

Brukarar med nynorsk som hovudmål lyt skrive nynorsk


Rskre

Anbefalte innlegg

Gjest Stjerner og planeter

at folk ikkje les innlegg skrive på nynorsk er noko av det mest idiotiske eg har lese på KG. Det seier litt meir om den personen som hopper over nynorskinnlegg, framfor dei som skriv på nynorsk. Eller det seier vel alt om den personen!

Hei! Du bokmålsskrivar som ikkje gidd lese nynorsk!. Ikkje hopp over dette innlegget! Du gjekk glipp av ei henvising til deg!!!

Endret av Stjerner og planeter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig sånn off-topic her, og dette var vel dessuten muligens ikke hva du mente å diskutere, men jeg synes bare at hele den der greia med 'autentisitet', som mange tydeligvis er opptatt av, er veldig fascinerende. For hvorfor er såkalt 'autentisk' språk liksom bedre enn annet språk? Språket er jo slik som det er, og for det meste handler det om at det hele tiden gjennomgår forandringer pga. kontakt med andre språk, samt fonologiske og grammatiske endringer som gjerne skjer over tid i naturlige språk, og som mange språkbrukere tydeligvis blir fryktelig rasende over, hehe. Og i det siste er det jo kj-/sj-sammenfallet som folk er i harnisk over. Vel, dem om det.

Jeg skjønner hva du mener.

Det jeg reagerer på i denne sammenheng, er at svært mange målfolk mener nynorsk er mere autentisk end bokmål / rigsmål.

Jeg får ikke noe godt svar på hvorfor, eller hva som egentlig er det "autentiske" norske sprog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at folk ikkje les innlegg skrive på nynorsk er noko av det mest idiotiske eg har lese på KG. Det seier litt meir om den personen som hopper over nynorskinnlegg, framfor dei som skriv på nynorsk. Eller det seier vel alt om den personen!

Hei! Du bokmålsskrivar som ikkje gidd lese nynorsk!. Ikkje hopp over dette innlegget! Du gjekk glipp av ei henvising til deg!!!

Hva? Jeg får liksom en følelse av at det står et eller annet her men jeg får ikke med meg noe av det. :klo:

Anonym poster: 6c901750852a0dfb5a5c61cf933dd3be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Hva? Jeg får liksom en følelse av at det står et eller annet her men jeg får ikke med meg noe av det. :klo:

Anonym poster: 6c901750852a0dfb5a5c61cf933dd3be

Ditt tap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Det jeg reagerer på i denne sammenheng, er at svært mange målfolk mener nynorsk er mere autentisk end bokmål / rigsmål.

Det er jeg utrolig enig i. Det språket som ble konstruert fra dansk og som fikk en del særnorske elementer inkorporert, og som altså ble til bokmål eller riksmål, er da selvfølgelig vel så autentisk som alle mulige andre varianter av norsk. Dessuten, for min egen del, er bokmål virkelig del av min språklige identitet, til tross for at dialekten min ikke er veldig bokmålsnær. Jeg tror dessuten at det er veldig mange som har det som meg.

Morsomt det der med hva som er autentisk og ikke, forresten. Dessuten, når man ser på argumentasjonen din, ser det ut til at du har adoptert oppfatningen om at "autentisk er lik bra", "uautentisk er ikke bra". Noe som jo er høyst problematisk ut fra et diskusjonsperspektiv. For ER autentisk virkelig bra??? Og i så fall, hva innebærer det at språk er autentiske? Noe som igjen naturlig avføder en diskusjon om begreper og om autentisitet, snarere enn om språk.

Vel, blablabla, Håper jeg fikk frem poenget mitt tross utstrakt babling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg utrolig enig i. Det språket som ble konstruert fra dansk og som fikk en del særnorske elementer inkorporert, og som altså ble til bokmål eller riksmål, er da selvfølgelig vel så autentisk som alle mulige andre varianter av norsk. Dessuten, for min egen del, er bokmål virkelig del av min språklige identitet, til tross for at dialekten min ikke er veldig bokmålsnær. Jeg tror dessuten at det er veldig mange som har det som meg.

Morsomt det der med hva som er autentisk og ikke, forresten. Dessuten, når man ser på argumentasjonen din, ser det ut til at du har adoptert oppfatningen om at "autentisk er lik bra", "uautentisk er ikke bra". Noe som jo er høyst problematisk ut fra et diskusjonsperspektiv. For ER autentisk virkelig bra??? Og i så fall, hva innebærer det at språk er autentiske? Noe som igjen naturlig avføder en diskusjon om begreper og om autentisitet, snarere enn om språk.

Vel, blablabla, Håper jeg fikk frem poenget mitt tross utstrakt babling.

Vi er nok ikke så svært uenige når det kommer til dette, Ludovie.

Om "autentisitet" er bra eller ikke, må vel i denne sammenheng sees i lys av en kulturhistorisk bygging av nasjonal identitet, slik vi ser det fra fra Aasens tid og frem mod 30-tallet, kanskje særlig i tilknytning til Olavsfestjubiléet (derefter tar dette lidt andre retninger som ikke er så relevante her).

Slik sett findes det ikke noe som er "autentisk" norsk, hverken sproglig eller kulturelt, efter min oppfatning. Og derved falder også målfolkets kronargument om at nynorsk er mere "autentisk" end bokmål/rigsmål. Dette er like absurd som å diskutere om den norske bondekulturen er mere "autentisk" end bykulturen. Som jeg har skrevet tidligere - de har nok like stor eller liden grad av autentisitet, men har tatt forskjellige former. I et land med så udbredte dialektforskjeller som vårt, vil det alltid findes noen som føler seg forsmådd eller forbigått i forhold til sine egne referanser og preferanser.

Jeg skal stoppe her, før trådens tema flyder helt ud i verdens vide floder....

Endret av Giacomo_P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Om "autentisitet" er bra eller ikke, må vel i denne sammenheng sees i lys av en kulturhistorisk bygging av nasjonal identitet, slik vi ser det fra fra Aasens tid og frem mod 30-tallet, kanskje særlig i tilknytning til Olavsfestjubiléet (derefter tar dette lidt andre retninger som ikke er så relevante her).

Nei, der er jeg fullstendig uenig, altså. For om "autentisitet" er bra eller ikke, kommer jo helt an på hva man legger i dette begrepet. Verken mer eller mindre. Og dermed blir en slik diskusjon som sagt mer en diskusjon om begrepsinnhold, enn om språk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som kan oversette denne setningen til vanlig(les: frisk)norsk?:

"

Brukarar med nynorsk som hovudmål lyt skrive nynorsk"

Anonym poster: ca671923af8986e85292ccb37410ce39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, der er jeg fullstendig uenig, altså. For om "autentisitet" er bra eller ikke, kommer jo helt an på hva man legger i dette begrepet. Verken mer eller mindre. Og dermed blir en slik diskusjon som sagt mer en diskusjon om begrepsinnhold, enn om språk.

Les dette en gang til, Ludovie.

Jeg skriver jo faktisk omtrendt det du her sier - bare at jeg knytter det opp mod en helt bestemt periode i vår kulturhistorie, der man nettopp hadde et udtalt mål om å skabe et slikt meningsindhold. Du bekrefter jo egentlig bare det jeg skriver. Dette var noe man forsøkte å skabe konsensus om i en ung nasjon med famlende identitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukarar med nynorsk som hovudmål lyt skrive nynorsk

NEIN!!!

NYNORSK ist nicht richtig!!!

Anonym poster: ca671923af8986e85292ccb37410ce39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starlit

Det er vel heller målfolket som anvender en del islandske/norrøne ord.

Dessuden, hvis jeg ikke misoppfattet alt under mine to islandsopphold, udtaler islendingene ordet "eg" som ordet "jeg" på bokmål....

Er norrønt mere autentisk end urnordisk?

Har en venn som er islending, som fortalte meg dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Men jeg oppfattet det altså slik at du Giacomo, uten videre aksepterte 'autentisk' som et kvalitetsstempel, noe jeg altså ikke nødvendigvis er med på. Men godt mulig at jeg tok fullstendig feil! her, altså. Det begynner jo å bli litt sent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skriv gjerne på nynorsk, sjølv om eg lyt innrømme nynorsken blir dårleg vedlikehald. Sjølv om eg hadde nynorsk på barne, ungdom og videregåande skule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg oppfattet det altså slik at du Giacomo, uten videre aksepterte 'autentisk' som et kvalitetsstempel, noe jeg altså ikke nødvendigvis er med på. Men godt mulig at jeg tok fullstendig feil! her, altså. Det begynner jo å bli litt sent.

Jeg er konservativ, bakstrebersk og idiot, samt forstokket og påståelig - men jeg har ikke monopol på sandheden.

I sproglig sammenheng mener jeg det ikke findes noen autentisitet som sådan - men at man ikke skal la nyvindinger gå på bekostning av sproglig klarhed og konsistente, logiske syntagmer og grammatikk. Men det er en anden diskusjon, som vi ikke behøver å ta her.

Takk for oppklarende ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle som snakker nynorsk offentlig burde få 10 piskeslag!!

Anonym poster: ca671923af8986e85292ccb37410ce39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nynorsk miniordbok, bokmål -nynorsk:

pizza: kjøttlefse!

briller: sjåglas!

flere eksempler på helteite ord på nynorsk?!?

Anonym poster: ca671923af8986e85292ccb37410ce39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop

Jeg synes nynorsk er grusomt skriftlig og gidder ofte ikke lese innleggene til de som skriver på dette målet.

syns nynorsk bare høres komisk ut. klarer ikke ta det seriøst
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

I sproglig sammenheng mener jeg det ikke findes noen autentisitet som sådan - men at man ikke skal la nyvindinger gå på bekostning av sproglig klarhed og konsistente, logiske syntagmer og grammatikk. Men det er en anden diskusjon, som vi ikke behøver å ta her.

Dette er hvor du, og en mengde andre folk også, for øvrig, tar feil, skjønner du. Det ER nemlig ikke slik at språkendringer nødvendigvis fører til språklig forfall.

Og, for øvrig, hva i all verden mener du med "logiske syntagmer og grammatikk". Vennligst utdyp. Er dette noe som liksom skal være iboende i språk sånn generelt sett, eller dreier det seg simpelthen bare om konservatisme? (Og jeg mener på ingen måte at det i utgangpunktet er noe som helst feil med konservatisme, altså, så de var ikke det som var poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rigsmål er verre enn nynorsk!!!!

nb: jeg synes ikke nynorsk er såååå ille.

Anonym poster: ca671923af8986e85292ccb37410ce39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hvor du, og en mengde andre folk også, for øvrig, tar feil, skjønner du. Det ER nemlig ikke slik at språkendringer nødvendigvis fører til språklig forfall.

Og, for øvrig, hva i all verden mener du med "logiske syntagmer og grammatikk". Vennligst utdyp. Er dette noe som liksom skal være iboende i språk sånn generelt sett, eller dreier det seg simpelthen bare om konservatisme? (Og jeg mener på ingen måte at det i utgangpunktet er noe som helst feil med konservatisme, altså, så de var ikke det som var poenget mitt.

Dette tror jeg faktisk vi må ta "over bordet" en gang det måtte falde seg slik. Det er i hvert fald ikke temaet for denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...