Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Jeg har litt lyst til å søke på en studentpraktikantstilling i UD. Det er siste mulighet til høsten eller neste vår for min del siden jeg da vil være ferdig med master og uaktuell kandidat. Er det noen av dere som har søkt en sånn stilling før, og har noen tips til hva jeg bør skrive i søknaden? Det hadde vært så sinnsykt gøy med et halvår som studentpraktikant :)

Anonymkode: c3ef8...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer til dere som har fått jobb! :)

Her får jeg bare avslag :( .  Søkt på 2 jobber i går,men jeg vet de vil ha noen med erfaring... Så blir vel ikke noe av det 

I forrige uke var jeg på nav for første gang, hadde møte med en veileder og fikk en aktivitetsplan. Jeg håper jeg skal få mulighet til å bli utplassert i en bedrift i 3 mnd, men er redd for at jeg bare ender opp med å jobbe gratis uten at det faktisk er noen jobb som venter på meg.

Noen som har erfaring med sånn utplassering fra Nav? Målet er at jegskal få vist få en fot innafpr og skal få vist meg frem litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.2.2016 at 13.57, Teriyaki skrev:

Yey, da fikk jeg tilbudt 100 % fast stilling!  Så da har jeg takket nei til den på 75 %. Veldig glad, spesielt fordi dette er en jobb jeg virkelig vil ha, ikke en jeg tar fordi jeg må ha jobb. :)

Masse lykke til videre med jobbsøking dere andre. :) Må være veldig trasig å ha mange års utdanning også er det så vanskelig å få jobb!  Det er vel en av få direkte fordeler med å utdanne seg som sykepleier. 

Gratulerer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene jobben jeg søkte på hadde frist i går. Og i "takkforsøknad"mailen stod det at de tok kontakt kort tid etter fristen. Haha, utålmodige meg håper det er i dag, men det er kanskje litt vel kjapt :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Nikee skrev:

To venninner har fått jobb, jeg tuller ikke: Jeg er deres lykketroll bare ikke min egen :fnise: Søker søker søker. 

Fulgt med i denne tråden i en stund nå, og det virker jo som om det har vært nærmest umulig for deg å finne jobb. Må være skikkelig kjipt... Hva er det du har utdanning i? Har du vurdert å ta PPU og begynne å undervise?

Anonymkode: ca094...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg skal jukse litt på cv'en min. Jeg sluttet i jobb A i november 2014, fikk ny jobb (jobb B) i mars 2015. Der holdt jeg bare ut i 3 mnd før jeg sluttet.

Så, hvis jeg skriver at jeg jobbet i jobb A til juni 2015 så ser det jo bedre ut på cv'en (jobb B vil jeg ikke ha på cv'en engang, jeg later som om jeg aldri var der). Han som er referansen min fra jobb A sluttet i jobben for lenge siden, og han vet ikke hvor lenge jeg var i jobb A.

Noen tanker? Jeg må gjøre det jeg kan for å få jobb, og dette synes jeg ikke er så gale egentlig. Synspunkter?

Anonymkode: 44b60...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det. Flere arbeidsgivere gjør nøye undersøkelser når de sjekker referanser og bakgrunn før de ansetter. De tar kontakt med universiteter for å verifisere vitnemål og jeg vet ikke om de også kan sjekke tidligere arbeidsgivere. Kjipt om det er en sjans for at de faktisk sjekker også viser det seg at du har løyet. 


Jeg ville skrevet opp det som er korrekt. Du får heller prøve å vri det til noe positivt. Som i at du ikke vil være en plass du ikke passer inn og dermed vil gjøre en dårlig jobb, eller hva nå enn du finner på å si om det skulle komme opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/1/2016 at 23.50, Snublefella skrev:

Jeg er i 30 årene, med en master og med null erfaring, jeg burde vært på et helt annet sted i livet 

Master i hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om jeg skal jukse litt på cv'en min. Jeg sluttet i jobb A i november 2014, fikk ny jobb (jobb B) i mars 2015. Der holdt jeg bare ut i 3 mnd før jeg sluttet.

Så, hvis jeg skriver at jeg jobbet i jobb A til juni 2015 så ser det jo bedre ut på cv'en (jobb B vil jeg ikke ha på cv'en engang, jeg later som om jeg aldri var der). Han som er referansen min fra jobb A sluttet i jobben for lenge siden, og han vet ikke hvor lenge jeg var i jobb A.

Noen tanker? Jeg må gjøre det jeg kan for å få jobb, og dette synes jeg ikke er så gale egentlig. Synspunkter?

Anonymkode: 44b60...4da

Nei, kan ikke anbefales.

Ikke gjør det. Du har antageligvis attest fra jobb A, og attesten forteller jo (eller skal i det minste fortelle) at du var ansatt der fra dato slik-og-sånn til den datoen du sluttet, og at du sluttet etter eget ønske.

Så hva tenkte du da gjøre når du kanskje blir spurt om å ta med bekreftede kopier av attester til intervju?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, jabx skrev:

Master i hva da?

Gidder ikke være detaljert i fare for å bli gjenkjent

 Master fra Bi 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fulgt med i denne tråden i en stund nå, og det virker jo som om det har vært nærmest umulig for deg å finne jobb. Må være skikkelig kjipt... Hva er det du har utdanning i? Har du vurdert å ta PPU og begynne å undervise?

Anonymkode: ca094...bd0

Jeg har humanistisk utdanning, jeg har vurdert å ta PPU men jeg fant ut at det ikke er noe for meg. Læreryrket er ikke noe jeg vil gjøre, og jeg er ikke en kandidat for det heller. 

Ja nå har jeg søkt i 1 år og en måned og kun to intervjuer. Så det går ikke akkurat bra nei :sjenert: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slenger meg på denne! Sendte 3 søknader i forrige uke, muligheter for sommerjobb hos den første. Den andre var jeg på intervju på i går, og de skulle ringe idag. Den tredje skal jeg på intervju i morgen.

Shit, må bare stålsette meg her og håpe på det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 16.2.2016 at 14.42, MalloryK skrev:

Herregud, vi har jo gjort alt feil hele tiden! Se så lett det er å få seg jobb:

 

http://www.bt.no/meninger/debatt/Fikk-ny-jobb-pa-n-uke-3543606.html

 

/ironi

Aha! Det er det jeg gjør feil - blir ikke noe problem å skaffe seg jobb etter dette altså! :lol: 

 

2 søknader sendt ut i dag, følte jeg er en god kandidat for begge to. Den ene kanskje mer enn den andre, selv om det kun er en prosjektstilling. Krysser alt av fingrer og tær 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på et intervju for 3 uker siden, fikk inntrykk av at det skulle gå kjapt før runde 2 kom igang. Var 130 søkere og jeg var en av 3-4 i første runde. Relevant jobb som passet min bakgrunn godt. 

Ikke hørt en dritt etter over 3 uker og jeg tok kontakt i går uten å få svar. Håper jo at det blir noe, men frykter dette går i bunken av veldig useriøse folk. Er så mange som ikke respektere oss som søker jobb i det hele tatt. Kan til en viss grad forstå folk som ikke får tilbakemelding på søknader om det er 500-1000 søkere, men når man har kommet så langt at man har fått intervju burde man forvente tilbakemelding syns jeg. 

Heldigvis en del jobber å søke på, men syns nå folk kunne behandlet andres tid og følelser med litt mer respekt :P I dag søker jeg på en jobb i byen min som er i sykkelavstand. Er akkurat en slik jobb jeg ønsker meg, men sliter jo med å ikke ha "dokumenterbare salgsresultater" å vise til. Jeg får håpe jeg klarer å overbevise denne gangen om at jeg har det som skal til. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, debattanten skrev:

Jeg var på et intervju for 3 uker siden, fikk inntrykk av at det skulle gå kjapt før runde 2 kom igang. Var 130 søkere og jeg var en av 3-4 i første runde. Relevant jobb som passet min bakgrunn godt. 

Ikke hørt en dritt etter over 3 uker og jeg tok kontakt i går uten å få svar. Håper jo at det blir noe, men frykter dette går i bunken av veldig useriøse folk. Er så mange som ikke respektere oss som søker jobb i det hele tatt. Kan til en viss grad forstå folk som ikke får tilbakemelding på søknader om det er 500-1000 søkere, men når man har kommet så langt at man har fått intervju burde man forvente tilbakemelding syns jeg. 

Heldigvis en del jobber å søke på, men syns nå folk kunne behandlet andres tid og følelser med litt mer respekt :P I dag søker jeg på en jobb i byen min som er i sykkelavstand. Er akkurat en slik jobb jeg ønsker meg, men sliter jo med å ikke ha "dokumenterbare salgsresultater" å vise til. Jeg får håpe jeg klarer å overbevise denne gangen om at jeg har det som skal til. 

Ja, det er veldig useriøst å ikke gi svar, særlig om man har vært på intervju! Det er da helt vanlig å gi tilbakemelding da på om at man ikke var riktig kandidat, at de har gitt jobben til noen andre o.s.v. Har vært på intervju og fått avslag før. De har da sendt avslag på sms. Det synest jeg er helt ok, skjønner at de ikke har tid til å ringe, men vet at det er noen so gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker sommerjobb for første gang i år. Er 20 år (fyller 21), og har aldri blitt pushet eller blitt fortalt at det er viktig å ha noe arbeidserfaring på cven, noe jeg kanskje tror er litt dumt.. Jeg har gått rett fra vgs til studier så har forsåvidt ikke noe hull på cven og har veldig gode karakterer både fra vgs og høgskole, men føler nå i år at jeg har lyst til å fylle cven min med litt referanser, og ikke minst få en fot innenfor det jeg utdanner meg som. Jeg har hittil søkt på en sommerjobb innenfor det jeg utdanner meg som, og fristen var på søndag. Det var 14 ledige stillinger. Begynner å bli litt utålmodig på hvor lang tid de skal bruke på og svare.. Er jo en del de skal ansette, men likevel.. Jeg vet at de gir tilbakemelding til de som ikke fikk jobben også, så jeg antar at dersom jeg ikke hører noe fra dem i løpet av denne uken - får jeg ikke jobben? :( Skal søke mer fra neste uke av. 

Anonymkode: 1a8c4...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...