Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor i alle nedsnødde helveter har Dumme ting kunder sier-tråden blitt flyttet til Forbruker, jus og økonomi-forumet??? :klo:

Den har jo absolutt ingenting med hverken forbruker, jus eller økonomi å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, Minya skrev:

Hvorfor i alle nedsnødde helveter har Dumme ting kunder sier-tråden blitt flyttet til Forbruker, jus og økonomi-forumet??? :klo:

Den har jo absolutt ingenting med hverken forbruker, jus eller økonomi å gjøre.

:ler:  Det hadde jeg ikke lagt merke til.  Den har jo med dumme forbrukere å gjøre da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Minya skrev:

Hvorfor i alle nedsnødde helveter har Dumme ting kunder sier-tråden blitt flyttet til Forbruker, jus og økonomi-forumet??? :klo:

Den har jo absolutt ingenting med hverken forbruker, jus eller økonomi å gjøre.

Dem har jo i og for seg noe med forbrukerne å gjøre, ja :fnise: Men altså, det er for å gjøre det mulig å skrive som AB i tråden etter at funksjonen ble fjernet fra Sosial prat. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2017 den 17.33, Gjest Aragorn II Elessar skrev:

Hvor lang tid vil en øyenstikker bruke på og fly rundt jorden. ?

" I forhold til livet som larve (som kan vare 5-6 år her nord) er levetiden til den voksne øyenstikkeren relativt kort, men enkelte kan fly opptil 2 måneder.

Når disse tilbakelegger langs distanser forutsettes det nok gunstige vindforhold.
" https://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=33583

" Bier og øyenstikkere klarer vel 30 km/h. " https://no.wikipedia.org/wiki/Vingede_insekter

Jordens omkrets er 40 075 km

A) Kan noen regne ut hvor lang tid en øyenstikker vil bruke på å fly rundt jorden, om øyenstikkeren har en hastighet på 30 km/h, og øyenstikkeren flyr 1 meter utenfor jordens omkrets?

Det finnes en fin formel her, for å finne omkretsen på flygebanen om den er 1 meter utenfor jordens omkrets: http://www.matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?t=397

B) Hva blir svaret om øyenstikkeren flyr 10 meter utenfor jordens omkrets?

Oppgaven ble løst her :mynona::

Endret av An0nymBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om kun dem som er født kongelige har blått blod, eller om de inngiftede kongelige også har det. Ble for eksempel Mette Marit og Sonja utsatt for en genmanipulering som gjorde dem blåblodet da de giftet seg? Eller må de jevnlig få blodoverføringer med kongelig blått blod? Hva med barn av kongelige og ikke-kongelige? Arver de det blå eller røde blodet?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke mye jeg vet, men disse som ble inngiftet, da de ble begiftet, ble de nok forgiftet med blått serum rex.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Perelandra skrev:

Jeg lurer på om kun dem som er født kongelige har blått blod, eller om de inngiftede kongelige også har det. Ble for eksempel Mette Marit og Sonja utsatt for en genmanipulering som gjorde dem blåblodet da de giftet seg? Eller må de jevnlig få blodoverføringer med kongelig blått blod? Hva med barn av kongelige og ikke-kongelige? Arver de det blå eller røde blodet?

 

Sonja og Mette Marit er like dølanorske som hvermansen i gata.  Ikke noe poeng i å ha et kongehus lengre,  den tiden er snart forbi uansett. Like greit.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Nietsoj skrev:

Det er ikke mye jeg vet, men disse som ble inngiftet, da de ble begiftet, ble de nok forgiftet med blått serum rex.

Tja, det er jo mulig. Kanskje det er slik at straks bryllupsfesten er over, må den inngiftede på sykehus for å få sin dose med blått Serum Rex. Det er kanskje derfor de holder hemmelig hvor de drar på bryllupsreise. De gjør neppe sånt på norske sykehus.

14 timer siden, charactouy skrev:

Jeg tipper den godeste Haakon Magnus har lilla blod.

Kanskje det? Han er jo en halvt om halvt blanding. Men hva med barna hans? De er jo strengt tatt bare 1/4 kongelige gjennom sin bestefar Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Perelandra skrev:

Jeg lurer på om kun dem som er født kongelige har blått blod, eller om de inngiftede kongelige også har det. Ble for eksempel Mette Marit og Sonja utsatt for en genmanipulering som gjorde dem blåblodet da de giftet seg? Eller må de jevnlig få blodoverføringer med kongelig blått blod? Hva med barn av kongelige og ikke-kongelige? Arver de det blå eller røde blodet?

 

Blått blod er dominant, akkurat som f.eks brune øyne.  Inngifte har således ikke det, men barn av kongelige vil alltid ha blått blod.  Hvis man derimot trer ut av kongehuset så mister genet sin dominante evne, og deres barn får ikke nødvendigvis blått blod, men dette tror jeg det er forsket mindre på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kara W skrev:

Blått blod er dominant, akkurat som f.eks brune øyne.  Inngifte har således ikke det, men barn av kongelige vil alltid ha blått blod.  Hvis man derimot trer ut av kongehuset så mister genet sin dominante evne, og deres barn får ikke nødvendigvis blått blod, men dette tror jeg det er forsket mindre på.

Ja, dette høres logisk ut! :jepp:

Da har både Haakon og Märtha blått blod fordi deres far er født kongelig. Videre har også barna til Haakon og Mette Marit arvet det blå blodet. Hvis denne teorien stemmer, har derimot ikke barna til Märtha og Ari Behn arvet kongelig blod.

Lurer på om noen av de kongelige leser KG og kan komme med korrigerende opplysninger? Det skulle ikke forundre meg om noen av dem sniker seg innom her av og til. :fnise: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2017 den 22.57, Perelandra skrev:

Jeg lurer på om kun dem som er født kongelige har blått blod, eller om de inngiftede kongelige også har det. Ble for eksempel Mette Marit og Sonja utsatt for en genmanipulering som gjorde dem blåblodet da de giftet seg? Eller må de jevnlig få blodoverføringer med kongelig blått blod? Hva med barn av kongelige og ikke-kongelige? Arver de det blå eller røde blodet?

 

Det er et godt spørsmål i og med at de fleste kongelige gifter seg med andre kongelige. Men man blir jo kongelig når man får tittel, så vil da tro at inngiftede også blir kongelig. Blått blod er jo et uttrykk for kongelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Brimi skrev:

Det er et godt spørsmål i og med at de fleste kongelige gifter seg med andre kongelige. Men man blir jo kongelig når man får tittel, så vil da tro at inngiftede også blir kongelig. Blått blod er jo et uttrykk for kongelig. 

Tradisjonelt har jo de kongelige giftet seg med andre kongelige, eller i det miste adelige.

Kanskje det blå blodet rett og slett er et resultat av innavl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Perelandra skrev:

Tradisjonelt har jo de kongelige giftet seg med andre kongelige, eller i det miste adelige.

Kanskje det blå blodet rett og slett er et resultat av innavl?

Altså, de har ikke bokstavelig blått blod : p Uttrykket kommer av at det så ut som at de hadde blått blod fordi de var lyse i huden. Ikke innavl heller. F.eks giftet en norsk kronprinsesse seg med en engelsk prins eller greve. 

Endret av Brimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

Hva tar folk av homeopatiske globuli når de har tannverk? 

 Et kjapt Google-søk:

ARNICA. Vi ser ofte at om du tar den homeopatiske medisinen Arnica rett før og etter trekking av tenner og ved større inngrep, vil helingsprosessen skje raskere og minimere blødningen.

HYPERICUM. Ved nerveskader som forårsaker sterke smerter etter inngrepet.

GELSEMIUM. Typisk medisin som blir brukt mot nervøsitet og frykt før tannlegebesøk, eksamener o.l. Pasienten føler seg svak, skjelver, er kvalm og har ofte diaré pga nervøsiteten.

ACONITUM. Veldig akutt form for angst, med tørr munn.

I følge homeopatisk førstehjelp:

 

Aconite (before filling or extractions), Arnica (before, if fearful), Hypericum (etter influensa- eller forkjølelseslignende symptomer etter tannbehandling) Merc viv (bleeding gums) og Calendula og Staphisagria (for sore, cut gums)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Brimi skrev:

Altså, de har ikke bokstavelig blått blod : p Uttrykket kommer av at det så ut som at de hadde blått blod fordi de var lyse i huden. Ikke innavl heller. F.eks giftet en norsk kronprinsesse seg med en engelsk prins eller greve. 

Det var tidligere ekstremt mye innavl blant kongelige.  Det er f.eks derfor mange av de engelske kongelige er blødere, og mange i det europeiske kongehuset generelt er dyslektikere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
2 timer siden, K@tt skrev:

 Et kjapt Google-søk:

ARNICA. Vi ser ofte at om du tar den homeopatiske medisinen Arnica rett før og etter trekking av tenner og ved større inngrep, vil helingsprosessen skje raskere og minimere blødningen.

HYPERICUM. Ved nerveskader som forårsaker sterke smerter etter inngrepet.

GELSEMIUM. Typisk medisin som blir brukt mot nervøsitet og frykt før tannlegebesøk, eksamener o.l. Pasienten føler seg svak, skjelver, er kvalm og har ofte diaré pga nervøsiteten.

ACONITUM. Veldig akutt form for angst, med tørr munn.

I følge homeopatisk førstehjelp:

 

Aconite (before filling or extractions), Arnica (before, if fearful), Hypericum (etter influensa- eller forkjølelseslignende symptomer etter tannbehandling) Merc viv (bleeding gums) og Calendula og Staphisagria (for sore, cut gums)

Det med arnika/solblom var jeg klar over fordi jeg har brukt det som krem ved blåflekker. Men da i "skolemedisinske" doser og ikke som homeopatisk potens. Ingen av de midlene du nevner sier noe om tannverk - kun hypericum som anvendes postoperativt. 

(Grunnen til at jeg spør er at tannlegen min fortalte meg i dag om en pasient som hadde rotbetennelse og visstnok hadde prøvd å behandle denne homeopatisk. Uten hell, da pasienten til slutt måtte til tannlegen og få han til å ordne opp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem betaler flyreisen når en arbeidssøker fra utlandet blir innkalt til intervju i Norge? Er det søkers eget ansvar, eller er dette noe bedriften skal dekke (tenker da på større bedrifter)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...