Gå til innhold

Invialign tannregulering


KatteLatte

Anbefalte innlegg

Jeg har skeive tenner, og har alltid hatt det. Skulle sikkert hatt tannregulering som alle andre når de var 14 eller hva de var, men jeg fikk av en eller annen grunn ikke.

Nå er jeg 28, og har faktisk noe/litt problemer med å smile. Blir tenna mine bemerka, så tør jeg ikke å smile på et halvt år. Sånne kommentarer sitter i lenge hos meg. Får ikke akkurat bedre selvtillit...

Smilet mitt er faktisk ganske pent, men har en fortann som stikker ut, og ser jeg godt etter på meg selv, så er det et par som er skeive.

Akkurat i det siste så "biter" eller "skjærer" jeg på den tanna som stikker ut.

Problemet er vel at jeg har plenty hull, men har blitt bedre med åra. Ikke sist gang jeg var hos tannlegen, for da hadde jeg to, kanskje tre små hull, men gangen før der var det ingen hull og fikk skryt av tannlegen :)

Når jeg ser priser på 40 og 50 tusen, så ble dette interessant!

Jeg har i flere år tenkt på laseroperasjon for øynene også, men kom like langt der også.

Jeg er nok litt lik deg. Ikke veldig skeive tenner, og har fått komplimenter for smilet mitt, men også kommentarer på tennene. Det var faktisk en gutt på byen sa til meg en gang "du hadde vært ganske pen du, hadde det ikke vært for tenna dine"! Er det mulig? Han er en fullstendig idiot, og jeg bryr meg ikke om han, men det minner meg jo samtidig på at det synes. Kan ta meg selv i å holde igjen et ekte smil pga tennene mine, og det er ikke slik det skal være. Så nå gleder jeg meg veldig til å få pene tenner. Håper jeg får like pent smil som min bror - han har hatt regulering og har et veldig fint smil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, enten har jeg skrevet feil eller så har de skrevet feil. Jeg hadde i hvert fall ikke time før i morgen. Så jeg skal tilbake i morgen, og skal oppdatere her :)

Gjør det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kjempesinna: ARGH!

Jeg får ikke Invisalign!

Dustetannlege!

Han mente det ikke var "moralsk riktig" å ta så mye penger av meg for en behandling jeg kunne fått billigere og vart mindre med vanlig tannregulering, i tillegg til at jeg har sånn underbitt så han mener jeg heller bør ta operasjon. Argh, vanskelig å forklare nå for jeg er så sint, forklarer mer senere. Sintsintsint. Jeg driter vel i underbittet mitt, jeg vil bare ha beine tenner. Hadde gledet meg i et halvt år til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Live_*
:kjempesinna: ARGH!

Jeg får ikke Invisalign!

Dustetannlege!

Han mente det ikke var "moralsk riktig" å ta så mye penger av meg for en behandling jeg kunne fått billigere og vart mindre med vanlig tannregulering, i tillegg til at jeg har sånn underbitt så han mener jeg heller bør ta operasjon. Argh, vanskelig å forklare nå for jeg er så sint, forklarer mer senere. Sintsintsint. Jeg driter vel i underbittet mitt, jeg vil bare ha beine tenner. Hadde gledet meg i et halvt år til dette.

Kjedelig beskjed å få.. :( jeg ville prøvd å gå til konsultasjon hos en annen tannlege for å få mer enn bare en tannleges mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært hos tannlegen og sett på bildene av hvordan tennene mine kommer til å se ut når jeg er ferdig. Det så veldig fint ut, men de måtte flyttes mer enn jeg trodde! Skal ha 18 skinner nede og 31 oppe, har regna ut at hvis de kommer om tre-fire uke som forventet, så vil jeg være ferdig til jul neste år. Akkurat nå virker det som en evighet, men tenk så deilig det blir å ta juleferie uten regulering og med flotte tenner og et pent smil! :) Det må bare være verdt det.

Gleder meg til å begynne å se resultater:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Live_*

I dag fikk jeg mine skinner! Spent på hvordan dette kommer til å gå. :) 20 skinner oppe og 25 skinner nede. Måtte slipe noen tenner, noe som gikk helt greit, litt ubehag men ingen smerte. Blir gøy å begynne å se resultater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag fikk jeg mine skinner! Spent på hvordan dette kommer til å gå. :) 20 skinner oppe og 25 skinner nede. Måtte slipe noen tenner, noe som gikk helt greit, litt ubehag men ingen smerte. Blir gøy å begynne å se resultater :)

Å, så spennende! :hoppe: Hvordan føles det? Er det vondt? Vanskelig å sette på? Er de så usynlige som du hadde trodd på forhånd? Fortell, fortell!

Jeg får mine i morgen! Har ikke sagt det til noen, skal se om noen legger merke til det først :) Vennene mine vet at jeg får de snart, men ikke akkurat når. Regner med det blir mye :tanpuss: framover nå! :) Jeg skal også slipe noen tenner, men vet ikke om det skal gjøres i morgen eller etter hvert. Sånn det er nå så er det i hvert fall ikke behov for mer plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Live_*
Å, så spennende! :hoppe: Hvordan føles det? Er det vondt? Vanskelig å sette på? Er de så usynlige som du hadde trodd på forhånd? Fortell, fortell!

Jeg får mine i morgen! Har ikke sagt det til noen, skal se om noen legger merke til det først :) Vennene mine vet at jeg får de snart, men ikke akkurat når. Regner med det blir mye :tanpuss: framover nå! :) Jeg skal også slipe noen tenner, men vet ikke om det skal gjøres i morgen eller etter hvert. Sånn det er nå så er det i hvert fall ikke behov for mer plass!

I morgen allerede, da er du snart i gang du og!:) Det er veldig uvant å ha de på, og litt vanskelig for meg å få av den nederste, da jeg har fått slike "buttons" festet på noen av tennene. Blir vel vant til det og:) Kjenner at de strammer, men ingen smerte. Når jeg var hos tannlegen i går og fikk se meg i speilet der med skinnene på, ble jeg veldig skuffet, fordi jeg syntes de var mye mer synlig enn jeg hadde sett for meg at de skulle være. Men den skuffelsen gikk over når jeg kom meg ut av tannlegekontoret og fikk sett meg i vanlig speil uten flombelysning rundt. Nå synes jeg ikke de er så synlige, man må veldig nært ansiktet mitt for å kunne se de. Bare å forberede seg på MYE tannpuss ja:)

Er også veldig spent på hvor mange som kommer til å legge merke til de. Og jeg gleder meg til å høre om ditt første møte med invisalignskinnene!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så spennende! :hoppe: Hvordan føles det? Er det vondt? Vanskelig å sette på? Er de så usynlige som du hadde trodd på forhånd? Fortell, fortell!

Jeg får mine i morgen! Har ikke sagt det til noen, skal se om noen legger merke til det først :) Vennene mine vet at jeg får de snart, men ikke akkurat når. Regner med det blir mye :tanpuss: framover nå! :) Jeg skal også slipe noen tenner, men vet ikke om det skal gjøres i morgen eller etter hvert. Sånn det er nå så er det i hvert fall ikke behov for mer plass!

Hei alle sammen! Jeg har nå vært i denne behandlingen snart i 6 måneder, må bare si at jeg er kjempefornøyd hittil, jeg bilr ferdig i desember. Har 17 skinner opp og 15 nede, nå har jeg kommet til skinne nr 12.

Hvis dere vil spørre noe som helst så ikke nøl, fordig jeg vet at det er ganske frusterende å ikke få hjelp når man trenger det. Noen ganger er det vansklig å spørre tannlegen sin hele tiden, da er det litt greit å spørre en som er allerede pasient av invisalign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Live_*
Hei alle sammen! Jeg har nå vært i denne behandlingen snart i 6 måneder, må bare si at jeg er kjempefornøyd hittil, jeg bilr ferdig i desember. Har 17 skinner opp og 15 nede, nå har jeg kommet til skinne nr 12.

Hvis dere vil spørre noe som helst så ikke nøl, fordig jeg vet at det er ganske frusterende å ikke få hjelp når man trenger det. Noen ganger er det vansklig å spørre tannlegen sin hele tiden, da er det litt greit å spørre en som er allerede pasient av invisalign.

Så flott! Veldig greit å ha noen å spørre ja, det sparer hvertfall tannlegen min for noen telefoner fra meg :P Hvor lang tid tok det før du ble vant med å ha skinnene i munnen? Nå går jeg rundt og synes de er utrolig irriterende, gleder meg til hver gang jeg kan ta de ut litt.. men regner med det går seg til etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! Jeg har nå vært i denne behandlingen snart i 6 måneder, må bare si at jeg er kjempefornøyd hittil, jeg bilr ferdig i desember. Har 17 skinner opp og 15 nede, nå har jeg kommet til skinne nr 12.

Hvis dere vil spørre noe som helst så ikke nøl, fordig jeg vet at det er ganske frusterende å ikke få hjelp når man trenger det. Noen ganger er det vansklig å spørre tannlegen sin hele tiden, da er det litt greit å spørre en som er allerede pasient av invisalign.

Kjempefint! Jeg skal hente mine skinner seinere i dag, gleder meg til å komme i gang, men gruer meg også egentlig. Er forberedt på mye styr. Heldigvis er jeg student og har mange "hjemmedager", det gjør det nok enklere med tanke på tannpuss og slikt.

Skal gi dere en liten oppdatering når jeg har hentet dem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er skinne nr 1/18 og 1/31 på plass! Det fikk meg til å tenke på at overkjeven, den jeg er minst fornøyd med, vil være ferdig og fin i begynnelsen av juni! Hurra! :) Underkjeven er ikke ferdig før i begynnelsen av desember, om alt går som det skal.

Og hvordan føles det? Jo, ikke så verst. Jeg merker at jeg har litt problemer med å uttale "f", men regner med gir seg etter en stund. De er ikke spesielt stramme, hadde trodd de ville være mye strammere. Nesten så jeg skulle ønske at det var litt strammere, slik at det hadde gått fortere. Men nå har jeg bare hatt dem på i én time, det er mulig jeg tenker annerledes når kvelden kommer og jeg begynner å bli sliten :)

Da jeg speilet meg hos tannlegen syntes jeg de var mer synlige enn jeg hadde håpet på, men her hjemme, i mer normalt lys, er det ganske bra. De synes nok ikke når jeg snakker vanlig, men "attachements-ene" synes når jeg smiler føler jeg. Har ikke snakket med noen ennå, så veit ikke hva vil se. Skal treffe jentegjengen i kveld, så da får jeg se...

Timen hos tannlegen i dag var ikke så veldig behagelig. Hun startet med å sette på disse "attachement-ene" på tennene. Leppene måtte holdes til siden ved hjelp av en dings som strammet, og jeg fikk bomull i munnen. Slik måtte jeg sitte en god stund. Har satt på til sammen 11 stk. Deretter skulle tennene slipes, og det var ubehagelig. Ikke vondt, men slitsomt. Jeg er ganske øm i kjeven nå... Først brukte hun noe som lignet et sandpapir mellom tennene, deretter en slipemaskin. Jeg som aldri har hatt et hull eller borra ei tann synes dette var ubehagelig, og lå ganske anspent i stolen der... Men nå er det over, og skinnene er på plass. Har ikke prøvd å få de av ennå, skal la de sitte på så lenge som mulig. Håper ikke jeg kommer til å slite like mye som tannlegen gjorde, hun kløna en del... Men mente det ville være lettere når jeg skulle gjøre det selv.

Så, det var min første dag. Nå håper jeg bare på en tydelig "f" så fort som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vært til konsultasjon, og for skinner oppe og nede måtte jeg betale ca 35-40 000.

det var en helt uforpliktende konsultasjon først for å vurdere om jeg kunne ha det.

jeg har ikke helt bestemt meg enda, for jeg er usikker på om jeg skal gjøre det - både pga motivasjon og økonomi.

kommer nok til å følge med på denne tråden ja:=)

har sett litt på youtube, og med ei av de merket jeg tydleig forskjell på talen når hun hadde de av vs på.

men dette var jo ikke merkbart på alle......

alle på videoene fortalte om at de eks hadde vært hos venner/på jobb uten at andre merket det - så jeg tror nok man må gå ganske nærme.

det jeg derimot lurer på er jo dette med....praktiske kjæresteting som kyssing etc når man har de på......DET virker jo som et hinder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott! Veldig greit å ha noen å spørre ja, det sparer hvertfall tannlegen min for noen telefoner fra meg :P Hvor lang tid tok det før du ble vant med å ha skinnene i munnen? Nå går jeg rundt og synes de er utrolig irriterende, gleder meg til hver gang jeg kan ta de ut litt.. men regner med det går seg til etter hvert.

Det er så fint at edr så mange med invisalign her :)

For meg tok det nesten 8 uker før jeg ble vant til dem, synes at det har vært litt pes og slit med å pusse tennene etter at man har spist. Men ellers har det ikke vært noe problematisk, har hatt de inne i 22 timer og har heller ikke lyst til å jukse. Fordig smile betyr veldig mye for meg, derfor vil jeg ha dem på så lenge jeg kan. Har fått kompliment av mange jeg kjenner at jeg har fått utrolig fin smil, og at tennene mine har blitt veldig hvite. Ingen som helst har merket at jeg har skinner på, det er det som er den store fordelen :fnise:

Smør dere med tolmodighet, kjempeviktig. Sånn man får tiden til å gå fort, det er absolutt hvert hvis man skal ha rette og fine tenner som man kan beholde hele livet. Jeg synes selv at jeg har gjort et bra vlag og en god invistering. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er skinne nr 1/18 og 1/31 på plass! Det fikk meg til å tenke på at overkjeven, den jeg er minst fornøyd med, vil være ferdig og fin i begynnelsen av juni! Hurra! :) Underkjeven er ikke ferdig før i begynnelsen av desember, om alt går som det skal.

Og hvordan føles det? Jo, ikke så verst. Jeg merker at jeg har litt problemer med å uttale "f", men regner med gir seg etter en stund. De er ikke spesielt stramme, hadde trodd de ville være mye strammere. Nesten så jeg skulle ønske at det var litt strammere, slik at det hadde gått fortere. Men nå har jeg bare hatt dem på i én time, det er mulig jeg tenker annerledes når kvelden kommer og jeg begynner å bli sliten :)

Da jeg speilet meg hos tannlegen syntes jeg de var mer synlige enn jeg hadde håpet på, men her hjemme, i mer normalt lys, er det ganske bra. De synes nok ikke når jeg snakker vanlig, men "attachements-ene" synes når jeg smiler føler jeg. Har ikke snakket med noen ennå, så veit ikke hva vil se. Skal treffe jentegjengen i kveld, så da får jeg se...

Timen hos tannlegen i dag var ikke så veldig behagelig. Hun startet med å sette på disse "attachement-ene" på tennene. Leppene måtte holdes til siden ved hjelp av en dings som strammet, og jeg fikk bomull i munnen. Slik måtte jeg sitte en god stund. Har satt på til sammen 11 stk. Deretter skulle tennene slipes, og det var ubehagelig. Ikke vondt, men slitsomt. Jeg er ganske øm i kjeven nå... Først brukte hun noe som lignet et sandpapir mellom tennene, deretter en slipemaskin. Jeg som aldri har hatt et hull eller borra ei tann synes dette var ubehagelig, og lå ganske anspent i stolen der... Men nå er det over, og skinnene er på plass. Har ikke prøvd å få de av ennå, skal la de sitte på så lenge som mulig. Håper ikke jeg kommer til å slite like mye som tannlegen gjorde, hun kløna en del... Men mente det ville være lettere når jeg skulle gjøre det selv.

Så, det var min første dag. Nå håper jeg bare på en tydelig "f" så fort som mulig :)

Da er du i vel gang, kjempeflott. Første gang du skal ta ut skinnene så kommer du til å slite en del, du må prøve å bruke en viss teknikk hver gang du tar dem ut. Jeg pleier å bruke neilene på tommelen slik at jeg begynner med enden av trayen og skiver forsiktig ut pga attachement kommer i veien, litt vansklig å forklare når man skriver det men håper at du kjønner. Du kommer til å være ganske øm et par dager men det går fort over. Det at man lesper med trayene i begynnelsen kommer til å gå over om ca 2-3 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresteting ja, det er jeg også spent på. Har ikke sagt til daten/kjæresten (udefinert enn så lenge) at jeg har fått det, han bor et stykke unna. Skal se om han ser det neste gang jeg treffer han, hvis ikke skal jeg fortelle det. Får bare teste ut det med kyssing - ville da tro det går greit. Andre ting jeg også har tenkt litt på er det som kan komme etter kyssinga... Kan jeg gi han en blowjob med de på? :fnise: Får vel teste ut det også... Kanskje bare pusse tennene etterpå, kjipt å måtte styre med å ta de av før man skal ha sex. :gjeiper: Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Live_*
har hatt de inne i 22 timer og har heller ikke lyst til å jukse.

22 timer er ikke dårlig altså! Jeg har foreløpig ligget på mellom 20-22 timer i døgnet. Men er fast bestemt på å aldri gå med de mindre enn 20 timer i døgnet. I brosjyren står det at 20-22 timer er anbefalt, så satser på at det er ganske safe. :)

Masse nyttig informasjon å få her om invisalign, utrolig bra! Jeg merker også at jeg lesper litt, håper det forsvinner raskt..har gått rundt hele dagen og vært overbevist om at alle har lagt merke til skinnene, men det tror jeg er bare ren innbilning, for det er såvidt jeg ser de selv engang. Med mindre jeg står veldig nært speilet selvfølgelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir nok veldig vant til dem, og av og til så glemmer jeg at jeg har de på...Det med å pusse tenner rett etter du har spist er vel en vanesak, det har bltt en vane for meg, derfor er det like greit for meg å ha dem inne 22 timer hvar dag. Første gang jeg hadde på meg skinnene føltes det som skvære boksingskinner i munnen og var redd for at alle skulle merke det. Men heldigvis gikk det gerit da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg frustrert. Har sovet dårlig i natt, da jeg har våknet flere ganger av at innsidekanten på den nedre skinna har skåret seg inn under tunga, slik at jeg våknet opp med små sår og blemmer der. Dette gjør det også vondt å si enkelte lyder, så nå høres jeg ut som en toåring som ikke kan si "s". Jeg prøvde å file den skarpe kanten med en neglefil, men det hjalp ikke særlig. Kvier meg også for å snakke når det både gjør vondt innimellom, og uttalen ikke er bra :( Dårlig dag, med andre ord. Håper det blir bedre, enten på neste skinne eller at tunga venner seg til det. Skjønner ikke at de ikke kunne ha laget litt glattere kanter på skinnene til den prisen jeg betaler for det! Bortsett fra dette har det gått greit, i går var det mye bedre, før sårene kom. Da tenkte jeg at dette kom til å gå fint. Akkurat nå angrer jeg litt. Men, men... Skal holde ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg frustrert. Har sovet dårlig i natt, da jeg har våknet flere ganger av at innsidekanten på den nedre skinna har skåret seg inn under tunga, slik at jeg våknet opp med små sår og blemmer der. Dette gjør det også vondt å si enkelte lyder, så nå høres jeg ut som en toåring som ikke kan si "s". Jeg prøvde å file den skarpe kanten med en neglefil, men det hjalp ikke særlig. Kvier meg også for å snakke når det både gjør vondt innimellom, og uttalen ikke er bra :( Dårlig dag, med andre ord. Håper det blir bedre, enten på neste skinne eller at tunga venner seg til det. Skjønner ikke at de ikke kunne ha laget litt glattere kanter på skinnene til den prisen jeg betaler for det! Bortsett fra dette har det gått greit, i går var det mye bedre, før sårene kom. Da tenkte jeg at dette kom til å gå fint. Akkurat nå angrer jeg litt. Men, men... Skal holde ut!

[/quo

Det første du gjør er å rense såret ditt med lunka vann med litt salt i,slik at du skylder munnen som du pleier å skylle med vanlig munnskyld, det funker mot såret på tungen. Neglfil er den perfekte løsningen mot skarpe kanter på skinnene, men det jeg pleier å gjøre er å bruke vanlig neglfil, deretter bruker jeg en manekyr neglfil for å gjevne skarpe kanter. Sånn manekyr neglfil får du kjøpt hos HM, koster 20 kr og er vert å kjøpe. Prøv å gjevne de kantene så mest som mulig, du kommer til å føle deg mye bedre.

Drikk masse vann, superviktig og ikke gi opp. :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...