Gå til innhold

"Må" man føde vaginalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg har jo aldri hatt vaginal fødsel,men ville hatt det. Jeg hadde jo akutt keisersnitt med påfølgende infeksjon. Det er vel derfor jeg ville anbefale vaginal fødsel,når jeg vet hvor mye tull som kan følge med keisersnitt.Men det med too posh to push,leste jeg faktisk på en presentasjon som var lagt ut på nettet. En forelesning for noen leger,huske bare ikke hvor jeg fant det. Men jeg er for så vidt enig i at folk som absolutt ikke vil skal slippe. Alt det vil jeg si går inn under medisinsk grunn. For du er jo redd for noe,enten under fødsel eller hvordan det blir etterpå.

Anonymkode: 4185c...e78

Du kan ikke sammenligne planlagt ks og haste ks. 

Anonymkode: ded3e...5e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sammenligne planlagt ks og haste ks. 

Anonymkode: ded3e...5e9

Faren for komplikasjoner er jo til stede uansett.Har en venninne som tok planlagt keisersnitt,var bestemt lenge i forveien. Hun fikk skikkelig infeksjon og nytt sykehusopphold. Det hadde nok ikke skjedd hvis hun hadde kunnet føde normalt. Det er uansett tryggest å føde normalt,spør hvilken som helst ekspert på området. Det er DET jeg vil frem til!

Anonymkode: 4185c...e78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Faren for komplikasjoner er jo til stede uansett.Har en venninne som tok planlagt keisersnitt,var bestemt lenge i forveien. Hun fikk skikkelig infeksjon og nytt sykehusopphold. Det hadde nok ikke skjedd hvis hun hadde kunnet føde normalt. Det er uansett tryggest å føde normalt,spør hvilken som helst ekspert på området. Det er DET jeg vil frem til!

Anonymkode: 4185c...e78

Det kunne jo skjedd at hun fikk infeksjon i stinga etter å ha sydd nedentil og. Man vet aldri. Sjansen hadde gjerne vært mindre så klart men man kan ikke bastant si at bare keisersnitt er forbundet med risiko

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det kunne jo skjedd at hun fikk infeksjon i stinga etter å ha sydd nedentil og. Man vet aldri. Sjansen hadde gjerne vært mindre så klart men man kan ikke bastant si at bare keisersnitt er forbundet med risiko

Nei,heldigvis går det som regel bra😊

Anonymkode: 4185c...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sammenligne planlagt ks og haste ks. 

Anonymkode: ded3e...5e9

Joda, det kan man. Det er katastrofesnitt som er spesielt. Alt som ikke er planlagt går som hastesnitt. Altså et snitt som må tas i løpet av noen timer er et hastesnitt. Det er ikke ofte at et hastesnitt gjøres i hui og hast. Det er et katastrofesnitt. 

Et hastesnitt gjøres som regel med spinalbedøvelse og området vaskes og steriliseres godt. 

Anonymkode: 06aae...337

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det kan man. Det er katastrofesnitt som er spesielt. Alt som ikke er planlagt går som hastesnitt. Altså et snitt som må tas i løpet av noen timer er et hastesnitt. Det er ikke ofte at et hastesnitt gjøres i hui og hast. Det er et katastrofesnitt. 

Et hastesnitt gjøres som regel med spinalbedøvelse og området vaskes og steriliseres godt. 

Anonymkode: 06aae...337

Men det er jo likevel helt andre risikofaktorer til stede på et hastesnitt enn et planlagt snitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Puny skrev:

Men det er jo likevel helt andre risikofaktorer til stede på et hastesnitt enn et planlagt snitt

Men ikke når det gjelder de vanligste risikoene ved KS. Som infeksjoner, smerter, sammenvoksninger inni magen, blødninger under operasjon, barn med astma osv. 

Anonymkode: 06aae...337

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men ikke når det gjelder de vanligste risikoene ved KS. Som infeksjoner, smerter, sammenvoksninger inni magen, blødninger under operasjon, barn med astma osv. 

Anonymkode: 06aae...337

Hva mener du? Dette er da ofte risikofaktorer som kan være tilstede ved et hastesnitt, som ikke er det ved planlagt snitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare om noe står i veien for vaginal fødsel at man får keisersnitt? Helt ærlig så vil jeg ikke rippe opp underlivet mitt og bli inkontinent, og om jeg skal ha barn så vil jeg faktisk ha keisersnitt. Men det får man da vel ikke velge om ingenting står i veien for å føde vaginalt, eller?

Anonymkode: 36e49...1e6

Du kan be om samtale med en lege f.eks i 3.-4.måned og si at du ønsker KS.

Man må ha en «grunn» og det blir «fødselsangst».

Noen får innvilget narkose.

Anonymkode: eef5d...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Puny skrev:

Hva mener du? Dette er da ofte risikofaktorer som kan være tilstede ved et hastesnitt, som ikke er det ved planlagt snitt?

Stemmer. Leger innvilger ikke keisersnitt hvis det er farlig eller uforsvarlig.

Anonymkode: eef5d...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Puny skrev:

Da sier man selvsagt ikke det. Hvis man er helt fast bestemt på å føde vaginalt. 

Du trenger ikke overbevise meg om vaginal fødsel, det har jeg vært igjennom og skal sikkert gjøre det igjen, jeg har ikke fødselsangst. Jeg syntes bare det burde være valgfritt hvilken forløsningsmetode man ønsker. 

Det er ikke og skal ikke være valgfritt hvilken medisinsk behandling en pasient skal få. En pasient har som oftest ikke kunnskapen som trengs for å vurdere de ulike alternativene opp mot hverandre. Det betyr ikke at pasientens (eller her - den gravide kvinnens) ønsker og meninger skal lyttes til, men det er *ikke* pasienten som bestemmer om hen skal få antibiotika, fjerne blindtarmen - eller ta keisersnitt. 

En ting som stadig går igjen i nettdebatter om keisersnitt, er for eksempel at veldig få tar inn over seg de mulige langsiktige følgene ved keisersnitt, spesielt i kommende svangerskap. De er en viktig grunn til å unngå keisersnitt med mindre det er medisinsk nødvendig. Og ja, alvorlig fødselsangst kan være en medisinsk grunn. Men hvis årsaken kun er frykt for revning og inkontinens, trenger man en realitetsorientering ift svangerskap og fødsel. 

Anonymkode: 9b8bb...349

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ikke når det gjelder de vanligste risikoene ved KS. Som infeksjoner, smerter, sammenvoksninger inni magen, blødninger under operasjon, barn med astma osv. 

Anonymkode: 06aae...337

Alt dette er en risiko uavhengig av hva du kaller snitter. Mitt barn ble tatt med hastesnitt, han har barneastma som er veldig vanlig å få når de blir tatt med sitt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Maleficenta said:

Det kunne jo skjedd at hun fikk infeksjon i stinga etter å ha sydd nedentil og. Man vet aldri. Sjansen hadde gjerne vært mindre så klart men man kan ikke bastant si at bare keisersnitt er forbundet med risiko

Så du mener at infeksjonsrisikoen er lik ved sår i eksterne strukturer og sår som perforerer bukhinnen? Er du klar over hvilken ekstremt kritisk tilstand akutt peritonitt er? Tror du det er sammenlignbart med en infeksjon i huden ved ytre genitalia?

Det er enngrunn til at man vegrer seg for å åpne bukhulen hos folk når det ikke er tvingende nødvendig. Det er egentlig synd at vi er blitt så dyktige i kirurgien, og har så lave komplikasjonsrater at folk tror det er ubetinget trygt å eksponere det sterile miljøet i bukhulen for eksterne risikofaktorer. 

Det er ikke pasienten som skal gjøre risikovurderingen. Punktum.

Anonymkode: 2f797...a0f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke og skal ikke være valgfritt hvilken medisinsk behandling en pasient skal få. En pasient har som oftest ikke kunnskapen som trengs for å vurdere de ulike alternativene opp mot hverandre. Det betyr ikke at pasientens (eller her - den gravide kvinnens) ønsker og meninger skal lyttes til, men det er *ikke* pasienten som bestemmer om hen skal få antibiotika, fjerne blindtarmen - eller ta keisersnitt. 

En ting som stadig går igjen i nettdebatter om keisersnitt, er for eksempel at veldig få tar inn over seg de mulige langsiktige følgene ved keisersnitt, spesielt i kommende svangerskap. De er en viktig grunn til å unngå keisersnitt med mindre det er medisinsk nødvendig. Og ja, alvorlig fødselsangst kan være en medisinsk grunn. Men hvis årsaken kun er frykt for revning og inkontinens, trenger man en realitetsorientering ift svangerskap og fødsel. 

Anonymkode: 9b8bb...349

Nei det ER ikke valgfritt, at det ikke ‘skal’ være valgfritt er din personlige mening. Jeg mener noe annet. Jeg syntes du umyndiggjør pasienter veldig, mange land opererer med valgfri forløsningsmetode med stor suksess. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Puny skrev:

Nei det ER ikke valgfritt, at det ikke ‘skal’ være valgfritt er din personlige mening. Jeg mener noe annet. Jeg syntes du umyndiggjør pasienter veldig, mange land opererer med valgfri forløsningsmetode med stor suksess. 

Nja.. Suksess vet jeg ikke? F.eks. revning av livmor og påfølgende hjerneskade etter VBAC og generelt etter keisersnitt er vel mye mer vanlig i andre land? 

Anonymkode: 14f1b...257

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2017 den 1.27, AnonymBruker skrev:

Jeg blir ekstra stolt, da jeg kjenner mange som ikke har lyktes å føde på normal måte. Jeg tenker da at kroppen min er som den skal, og fungerer uten å ha blitt skadet😊 Jeg ser på meg selv som fødedyktig, og i stand til å sette barn til verden uten særlig inngripen. Det er veldig bra.

Anonymkode: a5216...8e6

Herregud...kastet opp i munnen min av å lese dette her.... motbydelig tankegang! Det ER ingen bragd å føde barn, det kan hvilken som helst idiot gjøre. Det er jo du et bevis på! 

Anonymkode: 70640...18a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Minlillelykke skrev:

Alt dette er en risiko uavhengig av hva du kaller snitter. Mitt barn ble tatt med hastesnitt, han har barneastma som er veldig vanlig å få når de blir tatt med sitt

Det var jo poenget. Et planlagt snitt har de samme risikoene som jeg nevnte som et hastesnitt.

Det er ikke sånn at et hastesnitt er verre.

Anonymkode: 06aae...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Puny skrev:

Hva mener du? Dette er da ofte risikofaktorer som kan være tilstede ved et hastesnitt, som ikke er det ved planlagt snitt?

Som hva da? De risikoene jeg nevnte er vanlige ved begge typer. 

Når vi snakker om katastrofesnitt, da blir det annerledes. 

Et hastesnitt betyr ikke at det nødvendigvis står om liv og død, men at man ikke har planlagt snittet. Jeg hadde hastesnitt, men det tok et par timer fra bestemmelsen ble tatt til de startet. Det var ingen hast og alt gikk rolig for seg. Men det var fortsatt et hastesnitt pga preeklampsi. 

Anonymkode: 06aae...337

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo poenget. Et planlagt snitt har de samme risikoene som jeg nevnte som et hastesnitt.

Det er ikke sånn at et hastesnitt er verre.

Anonymkode: 06aae...337

Da missforstod jeg deg, beklager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævla curlingsamfunn.

 

Gjør jobben som kreves så lenge du er i fysisk stand til det, eller finn på noe annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...