Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018


Tonio

Anbefalte innlegg

Kynnerne er slitsomme. Har selv mye av de om dagen. Og skikkelig vekstbykst. Stor forskjell på magen nå og for 5 uker siden. Er spent på de neste ukene. Har allerede lite klær å velge mellom :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes appene maser litt vel tidlig om fødebagen jeg også! Har dem ikke bedre ting å gjøre liksom? :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige fødsel kom helt brått på :ler: Men altså, det gikk helt fint å pakke mellom riene. Hadde jo laget liste på forhånd :Nikke: Mannen var tusen ganger mer stressa enn meg, så det var like greit å gjøre det selv for å slippe  merkelige pakkevalg ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer aldri til å glemme da vannet gikk 02:30 og jeg vekte mannen. Han spratt opp, kledde på seg i en fei og gikk for å starte bilen. Måtte rope han inn igjen. For riene hadde jo ikke starta enda! :fnise: fikk han i seng igjen så han fikk noen timer til på øyet :P 

tror appene bare skal tulle med oss. Snart i mål, snart i mål, snart i mål. Neida, ædda bædda, du har jo enda 8 uker igjen :P men det er bare å gjøre seg klar så ventetida blir enda lengre :klaske: selvpining kaller jeg det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte da jeg stod i dusjen i går kveld at jeg tror puppene har vokst igjen. De vokste jo en del i første trimester men har holdt seg der siden da. Og i morges så jeg at jeg hadde en liten hvit dråpe på den ene brystvorten. Jeg har visst begynt å lage melk! Det lover jo bra! 

Godt du nevnte det med at vannet gikk. Jeg har tenkt å kjøpe noe tisselaken eller noe å ha i senga i tilfelle vannet går om natta. Hadde nesten glemt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra for melk! :spise:

Og tisselaken ja, sant, det vil jeg legge på senga vår også! Den ligger ved siden av, men jeg glemmer det hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er fødebaggen halvveis ferdigpakket, og listen med tingene som skal pakkes til slutt ligger i fødebagen. Er litt kontrollfreak:fnise: Har pakket litt klær til mini også, da flere jeg kjenner sier at klærne man får låne på sykehuset her ikke så noe behagelige ut for baby, og var upraktiske. Så neste gang ville de tatt med egne klær, så da gjør jeg det. 

Ting jeg allerede har pakket til meg selv er: ny tannbørste + minitannkrem (orker ikke dra med den elektriske tannbørsten dit), 2 ammetopper, 1 amme-bh (2 av de er i bruk, får bare passe på å vaske de ofte slik at de alltid er noenlunde rene), dusjsåpe, hårstrikk, en joggebukse, hettejakke (praktisk til amming), sandaler/innesko, sokker, 4 boksere (lånt av samboer. Sånn at jeg kan bruke de istedenfor nettingtruser, får ikke plass til sånne gigantiske bind i mine egne truser), nattbind, 1 cardigan, lypsyl (avhengig av mentholatumlypsylen), ammeinnlegg. 

Ellers lurer jeg på om hodet kan ha festet seg, for bekkenet har på mirakuløst vis vært MYE bedre de siste dagene! Men det å tørre å gjøre ting sitter fremdeles langt inne, da jeg er kjemperedd for å pushe det for langt og få smerter igjen. Men de siste tre dagene er iallefall de beste dagene jeg har hatt på 3-4 måneder, hurra! Men det har kanskje sammenheng med at jeg ikke har gjort så veldig mye også.. :fnise:  Men jeg klarer faktisk å sitte litt mer nå, uten å være helt ødelagt i rygg og bekken etterpå. Håper det holder seg slik eller blir ennå bedre fremover. 

Tisselaken er innkjøpt, men føler liksom ikke at jeg trenger å ta de på heeelt ennå? Men kanskje jeg bare burde gjøre det. Har en merkelig følelse av at mini kommer litt før tiden. I dag er det bare to måneder til termin! Følte jeg nettopp stod på julaften og det var 5 måneder, men det er jo allerede 3 måneder siden.. ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg at jeg har fått kontroll over hva vi har. Det vil si, hva vi ikke har. Mangler en del, men det er ikke sånn supermasse. Det viktigste er vel dyne + sengetøy og ammepute. Og tisselaken til meg :fnise:   Foreldrene mine er i utlandet nå og sier jeg må sende liste over hva vi trenger så de kan kjøpe til oss. Men jeg er litt sånn skeptisk til å kjøpe for mye i utlandet også siden jeg ikke vet om de har kontroll over kjemikalier osv på samme måte som her. De har kjøpt en sånn uro til å ha over senga da + litt klær og noe dinglegreier å henge på vogna. Men sånn biteringer og dyner og sånn vil jeg helst kjøpe her. #hønemor 

Kan man kjøpe engangs tisselaken eller noe på apoteket? Eller må man kjøpe det Princess eller Kid eller noe?

7 timer siden, strawberry skrev:

Og her er fødebaggen halvveis ferdigpakket, og listen med tingene som skal pakkes til slutt ligger i fødebagen. Er litt kontrollfreak:fnise: Har pakket litt klær til mini også, da flere jeg kjenner sier at klærne man får låne på sykehuset her ikke så noe behagelige ut for baby, og var upraktiske. Så neste gang ville de tatt med egne klær, så da gjør jeg det. 

Ting jeg allerede har pakket til meg selv er: ny tannbørste + minitannkrem (orker ikke dra med den elektriske tannbørsten dit), 2 ammetopper, 1 amme-bh (2 av de er i bruk, får bare passe på å vaske de ofte slik at de alltid er noenlunde rene), dusjsåpe, hårstrikk, en joggebukse, hettejakke (praktisk til amming), sandaler/innesko, sokker, 4 boksere (lånt av samboer. Sånn at jeg kan bruke de istedenfor nettingtruser, får ikke plass til sånne gigantiske bind i mine egne truser), nattbind, 1 cardigan, lypsyl (avhengig av mentholatumlypsylen), ammeinnlegg. 

Ellers lurer jeg på om hodet kan ha festet seg, for bekkenet har på mirakuløst vis vært MYE bedre de siste dagene! Men det å tørre å gjøre ting sitter fremdeles langt inne, da jeg er kjemperedd for å pushe det for langt og få smerter igjen. Men de siste tre dagene er iallefall de beste dagene jeg har hatt på 3-4 måneder, hurra! Men det har kanskje sammenheng med at jeg ikke har gjort så veldig mye også.. :fnise:  Men jeg klarer faktisk å sitte litt mer nå, uten å være helt ødelagt i rygg og bekken etterpå. Håper det holder seg slik eller blir ennå bedre fremover. 

Tisselaken er innkjøpt, men føler liksom ikke at jeg trenger å ta de på heeelt ennå? Men kanskje jeg bare burde gjøre det. Har en merkelig følelse av at mini kommer litt før tiden. I dag er det bare to måneder til termin! Følte jeg nettopp stod på julaften og det var 5 måneder, men det er jo allerede 3 måneder siden.. ! 

Jeg tenker også at jeg tar med litt egne klær til baby. Man vil jo sikkert kose seg med å kle på de klærne man har kjøpt. Sikkert litt sånn koselig og stolt greie vil jeg tro. 

Godt at bekkenet ditt er bedre. Håper det varer! 

Jeg har også en følelse av at mini kommer tidligere her. Jeg har så kort syklus, så perioden fra første mensdag er så kort, og det er jo den til tar hensyn til, så jeg har en følelse at jeg er et par dager lenger enn de tror. Og UL terminen tatt i uke 19 tror jeg ikke er så nøyaktig som de skal ha det til. + at jeg kom for tidlig (førstefødte til mamma). Også synes jeg at alle de tingene det står i appene og sånn at skjer i uke sånn og sånn skjedde meg uka før det stod der, så kanskje jeg egentlig er en uke lenger på vei. Men det ender sikkert opp med å gå over. Og det håper jeg egentlig. Jeg vil helst gå over med 5 dager. Da styrer jeg unna pinsen og 17. mai. Er redd for lav bemanning på sykehuset i helligdagene + at alle butikker er stengt hvis det skulle være noe viktig vi trenger som vi har helt glemt.  Og jeg vil ikke få før termin fordi det passer så utrolig dårlig med jobben til samboern. I begynnelsen av mai er det sånn 250% av normal arb.mengde hos han, så hadde vært best om vi hadde kommet oss over midten av mai.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns engangstisselaken, men skal du ikke ha for baby uansett? Jeg skal bruke en av de som er kjøpt inn for baby. :)

Angående termindato så går de jo etter størrelsen på fosteret i rundt uke 17-20. Så den bør være rett med hvor langt du er på vei, samtidig er jo termindato kun EN dag, mens det er en 35 dagers vindu de forholder seg til som "normalen" med når flest føder (37+0-42+0).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, man må kanskje ha tisselaken til baby og... :ler: 

Har hørt gynekologer si at man kan sette mye mer nøyaktig termin før uke 12, for da endrer fosteret seg i samme takt og man kan se utviklingen fra dag til dag. Men med et 35 dagers vindu så treffer de jo på en måte uansett :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, strawberry skrev:

Ting jeg allerede har pakket til meg selv er: ny tannbørste + minitannkrem (orker ikke dra med den elektriske tannbørsten dit), 2 ammetopper, 1 amme-bh (2 av de er i bruk, får bare passe på å vaske de ofte slik at de alltid er noenlunde rene), dusjsåpe, hårstrikk, en joggebukse, hettejakke (praktisk til amming), sandaler/innesko, sokker, 4 boksere (lånt av samboer. Sånn at jeg kan bruke de istedenfor nettingtruser, får ikke plass til sånne gigantiske bind i mine egne truser), nattbind, 1 cardigan, lypsyl (avhengig av mentholatumlypsylen), ammeinnlegg. 

Anbefaler å ta med slipperser du kan ha i dusjen. Det kommer en del blod i forbindelse med renselsen, så det føles litt bedre med å ikke stå rett på gulvet. Snacks til deg selv og pappaen. Lakris er fint. Magen kan være litt rar etter fødselen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkenet mitt har også føltes bedre i det siste. Helt til jeg deo på storhandel alene. Løfte poser og trille handlevogn var visst fryktelig dumt :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte 45 minutter på å handle i dag, butikken er sånn 3 minutter å gå herfra vanligvis, men jeg går jo som en snegle :ler: Og måtte passe på å bare kjøpe det mest nødvendige så jeg ikke skulle bære for tungt. Så har en lang liste som skal handles på mandag når samboern kan være med å bære. Bekkenet føltes fint før jeg dro i butikken, men etter det ble det vondt igjen. Så det er tydelig at hvile er godt for bekkenet. 

Jeg tenkte å ta med flipfloper til dusjen og tøfler til å bruke ellers. 

Jeg merker at jeg tenker mer og mer på hvordan jeg kommer til å reagere når babyen er ute jeg. Hva om jeg ikke får den overlykkelige morsfølelsen. Tenk om jeg bare er nummen og likegyldig. Jeg er ikke sånn baby-person som eeeelsker babyer og iler til for å se på og holde babyer. Så jeg er litt bekymret for hva som skjer etter fødsel. Jeg har jo ikke noe sånne morsfølelser enda liksom. Det er fortsatt litt fjernt for meg at det er en ekte baby som skal komme på utsiden. :sjenert:  Håper ikke jeg ender med fødselsdepresjon og vanskelig for tilknytning eller sånt. Det er jo ganske tabu også, så det er jo ikke så lett å ta opp heller... Men jeg burde kanskje snakke med jordmor om det neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke morsfølelsen med en gang. Jeg var nysgjerrig og det føltes riktig, men ingen overveldende kjærlighet. Den kom først senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fanteria skrev:

Jeg fikk ikke morsfølelsen med en gang. Jeg var nysgjerrig og det føltes riktig, men ingen overveldende kjærlighet. Den kom først senere. 

Godt å høre. Man hører liksom bare om de supersuper forelska lykkelige overhappye stundene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag har jeg gitt samboern oppdrag å kjøpe bilsete på mandag (påskesalg), også var det noen som la ut at de gir bort ammepute og en eller annen lekedings på facebookgruppa for her vi bor, så da skal jeg straks hente gratis-greier :hoppe:  Deilig med alt som er gratis :nigo:  Og da er det ikke så farlig om ammeputa ikke passer oss så vi må kjøpe ny heller, siden denne var gratis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, forfriskende å ha en som ikke sier at alt var fantastisk og man ble stormforelska mens morkaka fortsatt hang igjen inni. :nordvesta:

Også gratis ting da, det er herlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble heller ikke overveldet av morskjærlighet eller stormforelsket i barnet i det øyeblikket hun kom ut :fnise: Jeg syntes egentlig bare hun så ganske rar ut, og bare nikket og smilte litt stivt når jordmoren sa hun var fin. Jeg stressa mye med at jeg ikke kjente henne igjen, husker jeg - jeg følte jeg "burde" kjenne igjen mitt eget barn, og var redd for å blande henne med en av de andre på barsel (hun rasket av seg de båndene med navn/personnummer umiddelbart). Morskjærligheten kom etter hvert, men beskytterinstinktet var der umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange sterke inntrykk på en gang. Ganske overveldende. Det første som smalt ut av meg var «Shit! Han er jo kliss lik deg!» pappaen kunne absolutt ikke juge fra seg den ungen. Han var helt lik! :ohmy:

man ser jo på fødeavdelingen at folk gråter, sier koselige ting når den lille kommer ut og bare er helt på tuppa. 

Husker jeg lå der med han på brystet mens de sydde meg. Lå å bare stirret på han. Husker jeg var fryktelig nysgjerrig på hvem han var. Da jeg sovna sov jeg som en stein. Hører at andre ligger våken pga adrenalin, men jeg sov natta gjennom og forbi første legevisitten. Den tok pappaen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...