Gå til innhold

Er muslimene de nye jødene?


Norre

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen på terror fra islamister og terrorisme fra for eksempel  Irland, var at disse grupperingene gjerne ødela bygninger men prøvde å unngå å drepe mennesker. Med islamistene er det annerledes, de prøver å drepe flest mulig gjennom sin terrorangrep.  

Anonymkode: 638fa...0f2

Prøv å google terror i Spania og London på 80 - tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, debatant skrev:

Terroren muslimene promoterer kan ikke sammenlignes med ABBs, IRAs, Baskerne m.fl. At du marginaliserer problemet er kvalmende.

Jeg marginaliserer ikke problemet. Jeg forteller at problemet har vært større. Spør familiene til ungdommene som ble skutt om de syns det var spesielt bagatellmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Norre skrev:

Takk til alle som bidrar i tråden her. 👍🏻

Ifølge flere av svarene, øker elendigheten både for jøder og kristne i verden. Det var ny informasjon for meg. 

Kanskje vi må vinkle problemstillingen litt og spørre: Vil den økende polariseringen fortsette og hva vil det eventuelt medføre?

Og viktigst: Kan vi stoppe det?

Vær kritisk til alle såkalte fakta som deles her. Det er mye løgn på nett for tiden, og det er viktig å lese nyheter og tenke selv. Et tips; et nettsted som helt konsekvent publiserer negative ting om en etnisk eller religiøs gruppe (kristne, muslimer, jøder osv) har som regel en egen agenda med det, og profilerer seg på hat og rasisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Kath H. skrev:

Jeg marginaliserer ikke problemet. Jeg forteller at problemet har vært større. Spør familiene til ungdommene som ble skutt om de syns det var spesielt bagatellmessig.

ABB var ødelagt, nå representerer han en parentes i terror historien. Vi kan jo takke Nobelprisvinner Arafat for flyplass kontrollen f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Elseby13 skrev:

Jøder er en religiøs gruppe, ikke et folkeslag. Kunnskapsløsheten i denne tråden er sjokkerende.

Om du ikke vil bruke ordet "folkeslag", bruk et annet, men jøder er mer enn en religiøs gruppe. 

Om man ikke anerkjenner at jøder er noe annet enn muslimer, kristne og buddhister så er DET sjokkerende kunnskapsløshet.

Tror du virkelig at tilslutningen til jødedom er på lik linje med kristendom og muslimer? Er det helt tilfeldig at jøder er de eneste som ikke misjonerer? 

Endret av Marie90
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Embryo skrev:

Siterer de tre første for illustrasjonene skyld og henviser til forskerne ved Holocaustsenteret som gjentatte ganger har sammenliknet dagens muslimhets med fortidens jødehets. Trådstarter er definitivt inne på noe i hovedinnlegget og peker på en enorm, og åpenbart for mange helt usynlig, utfordring vi står overfor i dag. Lukker vi øynene står vi i fare for å la det gå like langt som sist gang. En motbydelig vinneroppskrift nasjonen har hatt suksess med før er å protokollføre hvor alle muslimene (ikke jødene som sisT) bor og jobber slik at vi kan sende dem ut på første tog. 

Holocaustsenteret om jøder og muslimer i Vårt Land, 2015.

Takk for at du ser det jeg ser. Og for dokumentasjonen på at vi ikke er helt på jordet. 🙂

Forøvrig har jo tråden (som vanlig) sporet litt av, og handler nå om flere ting, som f.eks hvem har det vondest og hvem er slemmest. Derfor foreslo jeg over her at vi tar et skritt tilbake og ser på poleriseringsproblemet isteden. Hva skjer hvis denne trenden fortsetter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Kath H. skrev:

Vær kritisk til alle såkalte fakta som deles her. Det er mye løgn på nett for tiden, og det er viktig å lese nyheter og tenke selv. Et tips; et nettsted som helt konsekvent publiserer negative ting om en etnisk eller religiøs gruppe (kristne, muslimer, jøder osv) har som regel en egen agenda med det, og profilerer seg på hat og rasisme.

Fullstendig klar over det du påpeker. Det var derfor jeg formulerte meg slik jeg gjorde. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, debatant skrev:

ABB var ødelagt, nå representerer han en parentes i terror historien. Vi kan jo takke Nobelprisvinner Arafat for flyplass kontrollen f.eks.

ABB var en høyreekstrem terrorist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Embryo skrev:

Siterer de tre første for illustrasjonene skyld og henviser til forskerne ved Holocaustsenteret som gjentatte ganger har sammenliknet dagens muslimhets med fortidens jødehets. Trådstarter er definitivt inne på noe i hovedinnlegget og peker på en enorm, og åpenbart for mange helt usynlig, utfordring vi står overfor i dag. Lukker vi øynene står vi i fare for å la det gå like langt som sist gang. En motbydelig vinneroppskrift nasjonen har hatt suksess med før er å protokollføre hvor alle muslimene (ikke jødene som sisT) bor og jobber slik at vi kan sende dem ut på første tog. 

Holocaustsenteret om jøder og muslimer i Vårt Land, 2015.

Litt på siden, men begrepet til ts, "de ny jødene" får jeg egentlig litt vond smak i munnen av. Uten at ts nødvendigvis mener det vondt, er det likevel et stigmatiserende uttrykk. Hvis motivet er å undersøke om muslimers kår i verden er dårligere enn før, burde det gå an å formulere det uten å bruke "jøde" som begrep og benchmark. Fordi det ikke fremgår eksakt hva ts legger som premiss, dvs hva h*n mener er jøders "betingelser", er det heller ikke mulig å unngå en tendensiøs debatt tildels basert på sympatier, antipatier, kunnskapsløshet eller motsatt.

Jeg fikk ikke lest hele saken du lenker til pga betalingsmur, men så langt jeg kan lese handler sammenligningen om at islamofobe konspirasjonstanker minner om antisemittiske konspirasjonsteorier. Hvis det er tilfelle er det en urovekkende tendens på flere enn én måte. 

Sosiale medier er en stor utfordring med tanke på all den tendensiøse og skumle propagandaen som ikke møter motstand nok til at den blir avkledd som ren propaganda og konspirasjonsteori. Vi vet jo at det pågår en kamp om definisjonsmakten der ute, f.eks mellom islamister mot ekstreme grupper på motsatt side, men også blant "vanlige folk", f.eks på facebook.

Hvis man først skal spekulere litt i jøders betingelser, kan jeg ikke tenke meg at jøder med sine 0,2% andel av verdens religioner har mulighet til å kjempe i teten i kampen om definisjonsmakten, hverken irl eller på sosiale medier, men dette er ren spekulasjon og et felt jeg ikke kan noe om.

Anonymkode: 8983f...cb3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kath H. skrev:

ABB var en høyreekstrem terrorist.

Det er en måte å si at du ikke vil ha en nyansert debatt. Han stod helt alene, og hans fasistiske og  patriarkalske samfunns drøm, var selvfølgelig sterkt preget av islam. Han representerte et forvirra sinn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, debatant skrev:

Det er en måte å si at du ikke vil ha en nyansert debatt. Han stod helt alene, og hans fasistiske og  patriarkalske samfunns drøm, var selvfølgelig sterkt preget av islam. Han representerte et forvirra sinn..

http://www.fn.no/Tema/Terrorisme/Hva-er-terrorisme

https://snl.no/terrorisme

https://jusleksikon.no/wiki/Terrorisme

Dessuten definerte ABB seg som kristen i tidspunktet da han begikk terrorhandlingene. ABB er en høyreekstrem terrorist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kath H. skrev:

http://www.fn.no/Tema/Terrorisme/Hva-er-terrorisme

https://snl.no/terrorisme

https://jusleksikon.no/wiki/Terrorisme

Dessuten definerte ABB seg som kristen i tidspunktet da han begikk terrorhandlingene. ABB er en høyreekstrem terrorist.

Om han definerte seg som Kåre Willoch, ville du trodd han da og????? 

Bare en liten digresjon, Nasjonalsosialisme eller nazisme er venstreekstrem, se på navnet en gang til. 

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Norre skrev:

De er ikke truet per i dag, nei. Men hva hvis mistenksomheten i befolkningen får fortsette? Krefter på ytre høyre, konservative kristne og nasjonalisme er jo ikke akkurat "fans"?

Jeg mener altså ikke muslimenes status nå, men hva om ti, tretti eller femti år?

Kanskje det hjelper hvis de slutter å halshugge barn, voldta kvinner og spytte på folk? 

Anonymkode: e9c67...184

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jødene hadde hatt terror og et verdensdekkende kalifat på agendaen så hadde de nok fått like mye hets.

Anonymkode: e035d...866

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt på siden, men begrepet til ts, "de ny jødene" får jeg egentlig litt vond smak i munnen av. Uten at ts nødvendigvis mener det vondt, er det likevel et stigmatiserende uttrykk. Hvis motivet er å undersøke om muslimers kår i verden er dårligere enn før, burde det gå an å formulere det uten å bruke "jøde" som begrep og benchmark. Fordi det ikke fremgår eksakt hva ts legger som premiss, dvs hva h*n mener er jøders "betingelser", er det heller ikke mulig å unngå en tendensiøs debatt tildels basert på sympatier, antipatier, kunnskapsløshet eller motsatt.

Jeg fikk ikke lest hele saken du lenker til pga betalingsmur, men så langt jeg kan lese handler sammenligningen om at islamofobe konspirasjonstanker minner om antisemittiske konspirasjonsteorier. Hvis det er tilfelle er det en urovekkende tendens på flere enn én måte. 

Sosiale medier er en stor utfordring med tanke på all den tendensiøse og skumle propagandaen som ikke møter motstand nok til at den blir avkledd som ren propaganda og konspirasjonsteori. Vi vet jo at det pågår en kamp om definisjonsmakten der ute, f.eks mellom islamister mot ekstreme grupper på motsatt side, men også blant "vanlige folk", f.eks på facebook.

Hvis man først skal spekulere litt i jøders betingelser, kan jeg ikke tenke meg at jøder med sine 0,2% andel av verdens religioner har mulighet til å kjempe i teten i kampen om definisjonsmakten, hverken irl eller på sosiale medier, men dette er ren spekulasjon og et felt jeg ikke kan noe om.

Anonymkode: 8983f...cb3

Hei! 🙂 Jeg brukte jødebegrepet bevisst, av flere årsaker. For det første fordi alle vet hva som skjedde med jødene under 2.v.k.. For det andre, fordi noen også vet litt om forhistorien til dette hatet mot dem. For det tredje, fordi det virker å være mange Israelvenner og muslim-"skeptikere" her på KG.

Mitt inntrykk er at mistroen til muslimer øker. Polariseringen øker. Derfor ville jeg diskutere litt rundt dette.

Les gjerne tråden igjennom hvis du er interessert, så ser du hva som har blitt nevnt underveis.

Mvh Norre TS 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Marie90 skrev:

Om du ikke vil bruke ordet "folkeslag", bruk et annet, men jøder er mer enn en religiøs gruppe. 

Om man ikke anerkjenner at jøder er noe annet enn muslimer, kristne og buddhister så er DET sjokkerende kunnskapsløshet.

Tror du virkelig at tilslutningen til jødedom er på lik linje med kristendom og muslimer? Er det helt tilfeldig at jøder er de eneste som ikke misjonerer? 

Man kan konvertere til jødedommen. Man får imidlertid ingen sprøyte med genmateriale i armen når man gjør det. Jøder er ikke en egen genetisk rase. 

Fortell gjerne mer utdypende hvordan du tenker. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, debatant skrev:

Det er en måte å si at du ikke vil ha en nyansert debatt. Han stod helt alene, og hans fasistiske og  patriarkalske samfunns drøm, var selvfølgelig sterkt preget av islam. Han representerte et forvirra sinn..

Debatten bør helst ikke bli så nyansert at vi mister fokus på temaet. Likner mistroen til muslimer i dag den mistroen folk hadde til jøder før? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jødene var uskyldige og ufarlige. Muslimer er ikke det. Stor forskjell. 
 

Anonymkode: 17e45...10f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det hjelper hvis de slutter å halshugge barn, voldta kvinner og spytte på folk? 

Anonymkode: e9c67...184

Det ville selvfølgelig ha hjulpet. 👍🏻

Opplever du mye halshugging der du bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jødene var uskyldige og ufarlige. Muslimer er ikke det. Stor forskjell. 
 

Anonymkode: 17e45...10f

Du tenker at det ikke er noen nyanser? Hvorfor synes du muslimer er farlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...