Gå til innhold

Årsaker til bekymringsmeldinger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det har de virkelig.

Anonymkode: d2747...5ec

Vis meg den kompetansen. Kom med vitenskapelig dokumentasjon.

Endret av Bravia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at det ikke er noe nevneverdig forskning / vitenskap i dette feltet? 

Anonymkode: 5c855...9f8

Kunne du utdype spørsmålet ditt litt? Hvilket felt? Det er mange felt som omhandler barneomsorg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bravia skrev:

Kunne du utdype spørsmålet ditt litt? Hvilket felt? Det er mange felt som omhandler barneomsorg. 

Eh...det var en annen gjest som skrev at det knapt fantes forskning - så spurte hvorfor.

Jeez..for en debatt.

Anonymkode: 5c855...9f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh...det var en annen gjest som skrev at det knapt fantes forskning - så spurte hvorfor.

Jeez..for en debatt.

Anonymkode: 5c855...9f8

Det finnes forskning på barnevernet i Norge jo. Har lagt ut endel rapporter allerede. Vil du at jeg skal legge dem ut på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Bravia skrev:

Vis meg den kompetansen. Kom med vitenskapelig dokumentasjon.

Nei, du har ingen rett til og be om noe som helst av meg i det hele tatt. 

Jeg ser skjevutvikling og har evne til og rette det opp, det er mange i bv ( spesielt de som jobber som miljøterapauter som gjør en fantastisk jobb, det er mange slitne foreldre som trrenger avlastning, det er mange barn som vokser på det, og vi forebygger  skjevutvikling.

Lærere skal gjerne henvise, ja, det skal alle som arbeider med barn og er bekymret, men det er et MEN, foreldresamarbeid er utrolig viktig, man kan ikke bare synse og mistenekliggjøre foreldre i øst og vest. Barn og ungdom er i utvikling! og med det, så følges det med ulik adferd.

Lærere og andre som arbeider med barn skal selvsagt viderformidle dersom bekymring, men terapautiske samtaler skal ikke de ta, det skal videre. 

Barnevernspedagoger, Sosionomer og Vernepleiere har en del ekstra kompetanse på avik.

Anonymkode: d2747...5ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bravia skrev:

Det finnes forskning på barnevernet i Norge jo. Har lagt ut endel rapporter allerede. Vil du at jeg skal legge dem ut på nytt?

Hva er problemet ditt? du virker småagressiv i tonen.

Anonymkode: d2747...5ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Bravia skrev:

Det finnes forskning på barnevernet i Norge jo. Har lagt ut endel rapporter allerede. Vil du at jeg skal legge dem ut på nytt?

Jeg vil ikke at du skal gjøre noe som helst.

Anonymkode: 5c855...9f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du har ingen rett til og be om noe som helst av meg i det hele tatt. 

Jeg ser skjevutvikling og har evne til og rette det opp, det er mange i bv ( spesielt de som jobber som miljøterapauter som gjør en fantastisk jobb, det er mange slitne foreldre som trrenger avlastning, det er mange barn som vokser på det, og vi forebygger  skjevutvikling.

Lærere skal gjerne henvise, ja, det skal alle som arbeider med barn og er bekymret, men det er et MEN, foreldresamarbeid er utrolig viktig, man kan ikke bare synse og mistenekliggjøre foreldre i øst og vest. Barn og ungdom er i utvikling! og med det, så følges det med ulik adferd.

Lærere og andre som arbeider med barn skal selvsagt viderformidle dersom bekymring, men terapautiske samtaler skal ikke de ta, det skal videre. 

Barnevernspedagoger, Sosionomer og Vernepleiere har en del ekstra kompetanse på avik.

Anonymkode: d2747...5ec

Jeg har rett til å be om hva som helst og du har rett til å la være å svare. 

Men uten vitenskapelig grunnlag å vise til forsvinner troverdigheten din til alternativmedisin med krystallkuler, myrra og røkelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke at du skal gjøre noe som helst.

Anonymkode: 5c855...9f8

Da forstår jeg ikke hensikten din med denne interne diskusjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Bravia skrev:

Jeg har rett til å be om hva som helst og du har rett til å la være å svare. 

Men uten vitenskapelig grunnlag å vise til forsvinner troverdigheten din til alternativmedisin med krystallkuler, myrra og røkelse. 

gjesp

Anonymkode: d2747...5ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider



En stor studie på barnvernsinstitusjoner utført av NTNU. Noen lyspunkter kan man glimte i mellom, men stort sett er det bare deprimerende lesning. Virkelig trist er det at det skulle ta så mange år før slike studier ble gjort i Norge (og i verden og for den saks skyld).

Disse institusjonene har en fæl histore bare noen få tiår tilbake. Mye er forbedret, men mange av barna og ungdommene på disse instutisjonene sliter med psykiske vansker, fysisk helse, problemer med det sosiale livet utenfor instutisjonene, mangel på medisinsk hjelp, generelt lavere livskvalitet m.m. Det har gjennom årene vært lovet ytterligere forbedringer men lite har skjedd.

Hva som er åsakene til dette kan man jo bare spekulere om, men det er interessant nok at i Norge har man tradisjon for å skille barnevernstjenesten og helsetjenesten.   

Jeg vil anbefale alle som enten jobber i BV eller har annen interresse for barn og BV å lese denne studien. Den består ikke av noen håndplukkede enkelthistorier, men gir et ganske klart bilde hva som foregår innenfor landets instutisjonenens vegger, tak og gulv. God lesning (om man kan si det på den måten)!

Link til studien:
https://www.ntnu.no/documents/10293/1263899358/Barnevernrapport_RKBU.pdf/fb0b753b-bdab-4224-b607-5bfe2f1ee32e

 

Endret av Edie
Ryddet for slettet innhold i sitat. Edie, mod.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bravia skrev:

Barnevernet er "tiet" med "taushetsplikten" sin.

Naturligvis, da de har evne til å se barnets beste.

Anonymkode: d2747...5ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naturligvis, da de har evne til å se barnets beste.

Anonymkode: d2747...5ec

Det samme tenkte legene i Tyskland i mange år da de snakket om "pasientenes beste" og nektet å utlevere sensitiv informasjon til blant annet luftfartsmyndighetene. Resultatet var at en pilot gikk i lang tid i høy depresjon der kun legene hans visste om dette. Det hele endte med at han tok livet av seg selv og over 100 passasjer og mannskap.

Taushetsplikt er riktignok bra i noen tilfeller, men kan være fatalt i andre. I og med at taushetsplikten skjuler det meste av bakgrunnen for omsorgsovertakelser i Norge, står foreldre og advokater ofte helt alene mot hele rettsvesenet og har lite støtte fra resten av samfunnet. 

Det er dette jeg mener med dogmer og ideologi i Barnevernet. De klarer ikke å se at regelverket deres er rigid og potensielt farlig. 

Endret av Bravia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det det handler om, mer en hovmodig belærende tone av en eller annen som mangler nok livserfating til og fortså hva det dreier seg om. 

Anonymkode: d2747...5ec

En god debatt handler om å være imøtekommende. Først lytter man til hverandres argumenter og dersom man mener at motpartens argumenter ikke er overbevisende nok ber man om dokumentasjon. Dersom det å be om dokumentasjon er "belærende" kan vi likegodt dra tilbake til middelalderen og krangle om hvem som roper høyest og dikter flottest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Bravia skrev:

Det samme tenkte legene i Tyskland i mange år da de snakket om "pasientenes beste" og nektet å utlevere sensitiv informasjon til blant annet luftfartsmyndighetene. Resultatet var at en pilot gikk i lang tid i høy depresjon der kun legene hans visste om dette. Det hele endte med at han tok livet av seg selv og over 100 passasjer og mannskap.

Taushetsplikt er riktignok bra i noen tilfeller, men kan være fatalt i andre. I og med at taushetsplikten skjuler det meste av bakgrunnen for omsorgsovertakelser i Norge, står foreldre og advokater ofte helt alene mot hele rettsvesenet og har lite støtte fra resten av samfunnet. 

Det er dette jeg mener med dogmer og ideologi i Barnevernet. De klarer ikke å se at regelverket deres er rigid og potensielt farlig. 

bv loven gjelder, barneperspektivet gjelder, og selvfølgelig blir taushetsplikten deretter. Er det snakk om omso er jeg sikker på det er rus eller psykriatri involvert.

Anonymkode: d2747...5ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Bravia skrev:

Nei, man bør heller ta barnet med til en lege og en barnepsykolog. Barnevernet har ikke kompetanse til å avgjøre hva som er "skjevutvikling" eller ikke. 

Det er derfor barnevernet kontakter lege eller barnepsykolog. Det er da ikke barnevernsansatte som bedømmer om det er skjevutvikling, de forhører seg med andre instanser og følger deres anbefalinger.

14 timer siden, Bravia skrev:

For noe forbannet tøv! Lærere jobber med barn hver dag og har lang erfaring. Barnevernet sitter alt for mye på kontorene sine og lirer av seg pedagogisk vrøvl. 

Nei det er ikke forbannet tøv. Jeg er selv lærer og min kompetanse går på å lytte til barna, fange opp omsorgssvikt og så melde det videre til enhetsleder. Vanlige lærere har faktisk ikke kompetanse til å snakke med barn om overgrep og omsorgssvikt og skal heller ikke drive med avhør av barn for å dra opplysninger ut av dem. Vi lytter til barnet eller observerer ting som ikke stemmer, og melder videre slik at evt politi og barnevern kan komme på banen.
Å ha lang erfaring med barn og deres læringsmønster  og adferd betyr ikke at man har god nok kompetanse til å ta tak i tilfeller med omsorgssvikt.

Anonymkode: 4b092...151

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...