Gå til innhold

Hva er grunnen til at de med asperger ikke jobber?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri møtt på så mye fordommer på et sted tidligere, kvinneguiden er stedet.

Anonymkode: 1f53d...6ae

Jepp😉

Anonymkode: 089c3...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/livsstil/_han-skal-faen-ikke-fa-uforetrygd-1.8407567

Sjokkbeskjeden hadde kommet to dager tidligere. Christian og kona Anne Grete var på foreldremøte for sønnen Marius som akkurat hadde starta i andre klasse på videregående skole.

– Møtet skulle handle om karrierevalg og muligheter etter videregående skole.

Marius er nemlig høytfungerende autist.

– Vi fikk beskjed om at han kunne regne med å bli uføretrygda når han ble 19 år.

Marius faller mellom to stoler. Han ikke har psykisk utviklingshemming, og er dermed for frisk til å jobbe på en skjermet arbeidsplass. Men han har problemer med å fungere i sosiale sammenhenger, så familien fikk beskjed om at han ikke ville ha muligheter til å få en vanlig jobb heller.

 

Anonymkode: 46aaa...963

Du glemmer forøvrig halvparten av det som stod der. De mestret faktisk å skaffe jobb til vedkommende om du bare leser litt lenger ned. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg kommet med mange referanser til uttalelser fra folk som er Asperger-eksperter fra hele verden. Tallene disse har kommet frem til ligger på mellom 70 og 90% utenfor arbeidslivet.

Hvis du har andre undersøkelser du kan henvise til som viser andre tall kom med disse.

Siden du ikke har gjort det kan vi trygt konkludere med at du bare raller og ikke har en anelse hva du snakker om.

Anonymkode: 46aaa...963

Du har spammet linker til sider som av de jeg sjekket på ingen måte er eksperter eller bekrefter påstanden din. Måten du bruker kilder er forøvrig ikke akseptert på noe høyere sted enn vgs. Jeg vet at på vgs kunne du bare slenge på med en haug med kilder på slutten av en presentasjon, men det går ikke. Du må ha troverdige kilder basert på mer enn bare oppfunede tall, og du må referere til konkrete deler av kilden. Du kan ikke bruke selverklærte eksperter som jobber med å hjelpe de uten jobb som har aspergers og dermed konkluderer at de med aspergers sliter med jobb. De JOBBER MED DE UTEN JOBB , så de får et helt skjevt inntrykk.

Endret av Sykkelkopp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da haugevis med aspergere som jobber, gjerne i høytlønnede stillinger også. Så mange fordommer det finnes der ute.

Anonymkode: e3132...e1f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da haugevis med aspergere som jobber, gjerne i høytlønnede stillinger også. Så mange fordommer det finnes der ute.

Anonymkode: e3132...e1f

Har lyst til å legge til at jeg var den eneste i kullet mitt som fikk fast jobb det første året etter endt utdanning i reklamebransjen, og jeg har as. Gikk ut med topp karakterer og har hatt en flott karriere etterpå. Dyktighet belønnes, selv om man kanskje ikke passer inn i A4-boksen alltid. Jeg tror ikke mange er klar over hvor mange arkitekter, kirurger og ingeniører som har denne diagnosen., den gjør en ikke ufør.

Anonymkode: e3132...e1f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

Du har spammet linker til sider som av de jeg sjekket på ingen måte er eksperter eller bekrefter påstanden din. Måten du bruker kilder er forøvrig ikke akseptert på noe høyere sted enn vgs. Jeg vet at på vgs kunne du bare slenge på med en haug med kilder på slutten av en presentasjon, men det går ikke. Du må ha troverdige kilder basert på mer enn bare oppfunede tall, og du må referere til konkrete deler av kilden. Du kan ikke bruke selverklærte eksperter som jobber med å hjelpe de uten jobb som har aspergers og dermed konkluderer at de med aspergers sliter med jobb. De JOBBER MED DE UTEN JOBB , så de får et helt skjevt inntrykk.

Veldig viktig poeng som folk ser ut til å glemme er at statistikker representerer ikke alltid nødvendigvis hele bildet. 

Jeg tviler ikke på at det kan være vanskeligere for mange. 

Noen her hevdet jo at man bare sitter og pakker skruer med psykisk utviklingshemmede på en VTA- bedrift. Det er forøvrig langt ifra tilfellet med de plassene jeg har erfaring med, og slike plasser kan også hjelpe til med å få folk ut i 'vanlig' jobb. Eneste poenget her er at jeg tro vi må ta høyde for at Norge er ganske annerledes i internasjonal sammenheng. Har man f eks en psykisk utviklingshemning, er dette et stort stigma i veldig mange land verden over. Jeg tror det også må taes med at Norge har en arbeidsdiskriminerings- lov. I tillegg til at: Hvordan vet vi at arbeidsledigheten ikke er høy i befolkningen generelt, i de landene det her er snakk om? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Er det manglende øyekontakt? - så lenge man kan snakke for seg selv så skulle det vel ikke ha noe å si om man ser litt på siden innimellom og ikke stirrer hele tiden..

2. Er det manglende empati med jevnaldrende? - hva faen skal man med empati i et arbeidsliv ? ( altså så lenge man ikke velger en jobb i helsevesenet da)

3. Er det fordi de med as stimmer så mye og flakser med armene opp og ned i utide og... ja?

4. Er det fordi vi er så klossete at vi bare ramler og ødelegger alt vi snubler over??

5. Er det fordi vi trenger faste rammer og rutiner? - en kan vel ikke komme noe nærmere faste rutiner enn det å ha en fast jobb å gå til hver morgen kl 8, eller?

6. Når man drar på jobbintervju så nevner du selvsagt ikke at du har den og den diagnosen liksom. Og vIss du nå først har fått jobben så kan da ikke sjefen bare sparke deg på grunnlag av at du "er dårlig sosialt" 

Anonymkode: 46aaa...963

Tatt i betraktning diagnosen, er det mange  med Asberger som har jobb. Men gitt arbeidslivets krav, faller de ofte mellom to stoler:

1."Normal" øyekontakt er en kritisk komponent av hoveddelen av ikke-verbal kommunikasjon. Dette er fundamentalt for alle stillinger som krever personlig kundekontakt, og alle stillinger som har en forhandlingsfunksjon.

2. Nesten allle stillinger baserer seg på at mennesker reagerer normalt empatisk, for det er få stillinger der du ikke samhandler med andre mennesker, og alt som skader denne samhandlingen, koster enormt.

(Jeg sliter med dette, men fordi jeg vet at dette er noe jeg er svak på, er jeg flink til å spille empatisk, og bevisstheten min rundt det, gjør at min "empati" ikke er begrenset av kulturelle forskjeller. Og min jobb innen HR ville være ett rent helvete hvis man er empatisk.)

3. Du vil bli overasket hvor mye tix folk og arbeidsgivere er villig til å akseptere, hvis du er en asset. Problemet er å komme dit at man kan vise hva du ER flink til. Der er en norsk bedrift  som kun har Asperger ansatte (husker ikke hva de heter), og det kan være en idee å ta kontakt med dem for å få hjelp til å løse dette problemet.

4. Klossethet kan begrense jobbmuligheter rent fysisk, men resten er dekket i punktet over.

5. Det er nesten ubetydelig med stillinger i Norge som har faste rammer. Norsk næringsliv har alltid vært preget av at vi er arealmessig underbefolket; selv i den mest industrielt fokuserte tida, var rene 8 til 4, uten forpliktelser og uten tilknytning, skjeldne. I dag vil man ikke vite hva man skal gjøre med en slik ansatt. (Vil du ha deg en slik jobb, lær deg tysk, de lever godt med sånne)

6. Jo, arbeidsgiver kan gi deg sparken hvis du ikke fungerer sosialt. Han kan ikke bruke den begrunnelsen, men det er ikke veldig vanskelig å lage en oppsigelsesgrunn i prøvetid.

Du vil dog ikke oppleve dette ofte; du blir ansatt med alle vortene dine, fordi du har en unik styrke; så har du overbevist på intervjuet, skal det større problemer til enn at du har underkjent en diagnose som burde vært oppdaget i løpet av en times intervju.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da haugevis med aspergere som jobber, gjerne i høytlønnede stillinger også. Så mange fordommer det finnes der ute.

Anonymkode: e3132...e1f

Nettopp det tror jeg, også. Mange er eksepsjonelt gode på sitt felt. Det kan godt at det er vanskeligere for mange med denne diagnosen å få seg jobb om man ser til et annet land. Men det kan komme ann på omstendighetene og hvordan regelverket fungerer i de landene det gjelder. Mange land i Europa, f eks, har gjennomgått en periode med ekstrem arbeidsledighet. Så da bør man se på om dette har noe sammenheng med befolkningen forøvrig, og det kan også hende at diskriminering ikke har et like nøye lovverk som man har i Norge. F eks mener jeg å ha lest at diskriminering pga utseendet har vært tillatt på enkelte jobb- plasser i USA. 

Nå skal det likevel sies at asperger og autisme ikke nødvendigvis betyr at man har en psykisk utviklingshemning, men autisme kan gjerne forårsake psykisk utviklingshemning, om jeg har skjønt det riktig. Dette kan kanskje også være relevant ift hva ts spør om. Det er nok ikke nødvendigvis helt fra sannheten at f eks en del psykisk utviklingshemmede ofte går arbeidsledige i Norge. Og noen har gjerne både autisme og psykisk utviklingshemning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Druid skrev:

Tatt i betraktning diagnosen, er det mange  med Asberger som har jobb. Men gitt arbeidslivets krav, faller de ofte mellom to stoler:

1."Normal" øyekontakt er en kritisk komponent av hoveddelen av ikke-verbal kommunikasjon. Dette er fundamentalt for alle stillinger som krever personlig kundekontakt, og alle stillinger som har en forhandlingsfunksjon.

2. Nesten allle stillinger baserer seg på at mennesker reagerer normalt empatisk, for det er få stillinger der du ikke samhandler med andre mennesker, og alt som skader denne samhandlingen, koster enormt.

(Jeg sliter med dette, men fordi jeg vet at dette er noe jeg er svak på, er jeg flink til å spille empatisk, og bevisstheten min rundt det, gjør at min "empati" ikke er begrenset av kulturelle forskjeller. Og min jobb innen HR ville være ett rent helvete hvis man er empatisk.)

3. Du vil bli overasket hvor mye tix folk og arbeidsgivere er villig til å akseptere, hvis du er en asset. Problemet er å komme dit at man kan vise hva du ER flink til. Der er en norsk bedrift  som kun har Asperger ansatte (husker ikke hva de heter), og det kan være en idee å ta kontakt med dem for å få hjelp til å løse dette problemet.

4. Klossethet kan begrense jobbmuligheter rent fysisk, men resten er dekket i punktet over.

5. Det er nesten ubetydelig med stillinger i Norge som har faste rammer. Norsk næringsliv har alltid vært preget av at vi er arealmessig underbefolket; selv i den mest industrielt fokuserte tida, var rene 8 til 4, uten forpliktelser og uten tilknytning, skjeldne. I dag vil man ikke vite hva man skal gjøre med en slik ansatt. (Vil du ha deg en slik jobb, lær deg tysk, de lever godt med sånne)

6. Jo, arbeidsgiver kan gi deg sparken hvis du ikke fungerer sosialt. Han kan ikke bruke den begrunnelsen, men det er ikke veldig vanskelig å lage en oppsigelsesgrunn i prøvetid.

Du vil dog ikke oppleve dette ofte; du blir ansatt med alle vortene dine, fordi du har en unik styrke; så har du overbevist på intervjuet, skal det større problemer til enn at du har underkjent en diagnose som burde vært oppdaget i løpet av en times intervju.

Jeg synes innlegget virker veldig godt begrunnet. Jeg kan likevel påpeke at jeg kjenner noen med asperger. 1 har ikke jobb, noen går på skole, andre jobber. Så det er jo ikke helt skrevet i stein. 

Men det kan være at i noen yrker vil man slite mer, da kravene er veldig store. Jeg tror det kommer ann på om man får jobbe med det man trives med, og jeg har også inntrykk av at graden av sosialt tilpassningsevne er noe som likevel kan læres hos enkelte med AS. Så da kommer det kanskje like mye ann på om vedkommende har en viss sosial kompetanse, til tross for å ha en diagnose. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mari Y skrev:

De gjør ikke bare det på slike plasser. Har du f eks hørt om Balder tekstil? Eller GOTT, for den del. Syr og vever tepper, bl a. Og hvor har du det fra at det er dårlig å jobbe sammen med psykisk utviklingshemmede? Jeg f eks kunne godt fungert med en som har en utviklingshemming, like mye som en 'normal' person. 

Enda et eksempel er Eiker Vekst, som står bak disse herlighetene.:) 

Drammendrops-1.jpg

 

Anonymkode: f2c7b...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har AS selv. Når det kommer til deltidsstillinger og sommerjobb så er jeg enig med deg. Disse type jobbene klarte jeg aldri å få før jeg holdt på med masteren min. Cluet er nok å skaffe seg høyere utdannelse i noe man er flink til :) 

Anonymkode: 1cab4...71c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble veldig interessert i tråden din, ts, og gikk inn på lenken til autismesiden, som en ab postet tidligere. Jeg tipper at du allerede kjenner til utdraget jeg limer inn her? Synes du det virker riktig det som står der?:

På autismesiden.no står det at "Det finnes ingen offisiell statistikk på andel personer med Asperger som er i jobb. Det er gjort enkelte undersøkelser i andre land som viser stort sprik i andel aspergere i full jobb - fra nedslående under 1% til opp i noen titalls prosent. Litt av problemet med disse undersøkelsene er imidlertid at en del de som er i full jobb, antagelig ikke har noen diagnose fordi de ikke trenger den".

Videre skriver de at "Hva den enkelte sliter med er helt individuelt, og ingen (arbeidsgiver) bør ta det for gitt at de vet hva som passer og ikke passer selv om de har sett én eller mange aspergere før. Noen har nesten ikke problemer på områder som berører jobben sin, andre greier ikke å oppfylle kravene arbeidslivet stiller."

Jeg leser også at personer med AS ofte er kreative. Andre egenskaper mange med AS har: De vektlegger punktlighet, og er generelt nøye med å bruke arbeidstiden til arbeid (dette er en overraskende uvanlig egenskap). Innenfor spesialområdet/spesialinteressene sine har de kompetanse og vilje til å tilegne seg mer kunnskap, og stor motivasjon når de jobber med ting relatert til disse. De har godt øye for detaljer. Er utholdende når det gjelder rutineoppgaver. Er ærlige.  

Det finnes et syndrom som ligner på Asberger, men kalles Einsteins syndrom. Det er sjeldent og ikke særlig kjent, og barn med dette utviklingsmønsteret blir ofte feildiagnostisert med for eksempel Asperger syndrom eller ADHD.

Anonymkode: a8e5e...d9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda et eksempel er Eiker Vekst, som står bak disse herlighetene.:) 

Drammendrops-1.jpg

 

Anonymkode: f2c7b...606

Deilige:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud kjerring, jeg er da ikke interessert i å drive med håndarbeid.

Anonymkode: 46aaa...963

Igjen, du som kaller folk  for kjerring: ingen her som sier at du skal drive med håndarbeid. Hvor har du det fra? 

Har aldri sagt at du skal drive med håndarbeid, så det kan du bare slappe av med. Det hadde overhodet ingenting med deg å gjøre, det jeg skrev. 

At du blir sur og kaller meg kjerring for noe som ikke har noe med deg å gjøre, overhodet blir egentlig mer komisk :fnise:

Jeg kjenner folk med autisme som jobber i slike bedrifter, jeg kjenner folk med autisme som ikke gjør det. Og å ta utgangspunkt i at alle autister er like er som å si at alle svarte er like, alle hvite er like, osv. Vi snakker overhodet ikke bare om deg, her. 

Anonymkode: 089c3...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble veldig interessert i tråden din, ts, og gikk inn på lenken til autismesiden, som en ab postet tidligere. Jeg tipper at du allerede kjenner til utdraget jeg limer inn her? Synes du det virker riktig det som står der?:

På autismesiden.no står det at "Det finnes ingen offisiell statistikk på andel personer med Asperger som er i jobb. Det er gjort enkelte undersøkelser i andre land som viser stort sprik i andel aspergere i full jobb - fra nedslående under 1% til opp i noen titalls prosent. Litt av problemet med disse undersøkelsene er imidlertid at en del de som er i full jobb, antagelig ikke har noen diagnose fordi de ikke trenger den".

Videre skriver de at "Hva den enkelte sliter med er helt individuelt, og ingen (arbeidsgiver) bør ta det for gitt at de vet hva som passer og ikke passer selv om de har sett én eller mange aspergere før. Noen har nesten ikke problemer på områder som berører jobben sin, andre greier ikke å oppfylle kravene arbeidslivet stiller."

Jeg leser også at personer med AS ofte er kreative. Andre egenskaper mange med AS har: De vektlegger punktlighet, og er generelt nøye med å bruke arbeidstiden til arbeid (dette er en overraskende uvanlig egenskap). Innenfor spesialområdet/spesialinteressene sine har de kompetanse og vilje til å tilegne seg mer kunnskap, og stor motivasjon når de jobber med ting relatert til disse. De har godt øye for detaljer. Er utholdende når det gjelder rutineoppgaver. Er ærlige.  

Det finnes et syndrom som ligner på Asberger, men kalles Einsteins syndrom. Det er sjeldent og ikke særlig kjent, og barn med dette utviklingsmønsteret blir ofte feildiagnostisert med for eksempel Asperger syndrom eller ADHD.

Anonymkode: a8e5e...d9a

Et annet lignende kriterium er vel atypisk autisme eller trekk av autisme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det manglende øyekontakt? - så lenge man kan snakke for seg selv så skulle det vel ikke ha noe å si om man ser litt på siden innimellom og ikke stirrer hele tiden..

Er det manglende empati med jevnaldrende? - hva faen skal man med empati i et arbeidsliv ? ( altså så lenge man ikke velger en jobb i helsevesenet da)

Er det fordi de med as stimmer så mye og flakser med armene opp og ned i utide og... ja?

Er det fordi vi er så klossete at vi bare ramler og ødelegger alt vi snubler over??

Er det fordi vi trenger faste rammer og rutiner? - en kan vel ikke komme noe nærmere faste rutiner enn det å ha en fast jobb å gå til hver morgen kl 8, eller?

 

Når man drar på jobbintervju så nevner du selvsagt ikke at du har den og den diagnosen liksom. Og vIss du nå først har fått jobben så kan da ikke sjefen bare sparke deg på grunnlag av at du "er dårlig sosialt" 

Anonymkode: 46aaa...963

Premisset ditt i overskriften er feil.

Det er ikke slik at aspergere ikke jobber. Mange gjør det. Alle stimmer ikke og mange klarer seg fint sosialt (selv om de kan være sære og litt annerledes).
Mange har også empati - men kanskje ikke holdningen "hva faen skal man med det".

Jeg har en sønn og en mann med as. De har begge øyekontakt og ingen av dem stimmer.
Hvis det er du som har as, er du nå selv med på å jazze opp mytene. Vær litt varsom med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Premisset ditt i overskriften er feil.

Det er ikke slik at aspergere ikke jobber. Mange gjør det. Alle stimmer ikke og mange klarer seg fint sosialt (selv om de kan være sære og litt annerledes).
Mange har også empati - men kanskje ikke holdningen "hva faen skal man med det".

Jeg har en sønn og en mann med as. De har begge øyekontakt og ingen av dem stimmer.
Hvis det er du som har as, er du nå selv med på å jazze opp mytene. Vær litt varsom med det.

Nesten alle de jeg kjenner jobber. Noen i vernede bedrifter for psykisk utviklingshemmede. Andre er jeg ikke helt sikker på, men de jobber. Tror i hvert fall ikke det er VTA 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mari Y skrev:

Nesten alle de jeg kjenner jobber. Noen i vernede bedrifter for psykisk utviklingshemmede. Andre er jeg ikke helt sikker på, men de jobber. Tror i hvert fall ikke det er VTA 

Mange voksne vet ikke en gang at de har as. Mange, som min mann, ble oppmerksom på syndromet og fikk utredning, da sønnen vår fikk diagnose. Han har i alle år jobbet med økonomi i departement og statlige etater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Litt av problemet med disse undersøkelsene er imidlertid at en del de som er i full jobb, antagelig ikke har noen diagnose fordi de ikke trenger den""

Nettopp. Da er de ikke nok plaget til å fortjene diagnose.

Anonymkode: 46aaa...963

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min manns arbeidsplass, arbeidet det flere med asperger

Anonymkode: 6c820...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...