Gå til innhold

Fullstendig delt økonomi...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har seg slik at jeg og samboer ikke blir enig om penger. Han har 2 barn, jeg har 1. 

Jeg får ikke vite eksakt hvor mye han tjener, men tror det ligger på ca 35000 utbetalt+leieinntekt av et hus på 8000.

Jeg tjener 23000.

Han eier 2 hus. 

Han betaler utgiftene med huset, jeg betaler mesteparten av maten og husholdning.

Han sparer veldig mye, har flere hundretusen på sparekonto. Han har aldri brukt penger på meg, annet enn julegave/bursdagsgave. 

Problemet hos oss er at hans økonomi er "hemmelig", dvs at jeg får ikke se hva han tjener, ei hva som går ut. Jeg får bare et flyktig beløp dersom jeg spør. Han har løyet om penger før, sagt at han har brukt de men det viste seg at han hadde spart de istedet. Jeg er åpen om min økonomi.

Han jobber også en del svart, og de pengene går kun til han selv. Da har jeg vært hjemme og gjort husarbeid og sett etter barna..

Han sparer vanvittig mye, jeg får ikke spart så mye siden jeg har lavere inntekt.  Han har budsjett på alt, dvs egen huskonto, egen utleiehuskonto, sparing til barna sine, regningskonto, you name it. 

Vi har ingen felles sparekonto, og han blir sint dersom jeg foreslår at vi kan være åpne med hverandre om økonomi. Jeg kan ikke leve med en som holder alt som har med penger hemmelig..

Han skal ha kontroll på absolutt alt. Alt er på stell i dette huset, vedlikehold, renhold, økonomi. Barna hans får gaver til 2-3000kr, jeg har ikke råd til å gi mitt barn så dyre gaver. Her går det i brukt fra finn.no. 

Hva kan jeg gjøre?

 

Anonymkode: f906a...84d

Å vite at noen jobber svart og i tillegg skrive opplysningene på nettet innkriminaliserer deg selv. 

Jeg begriper ikke hvorfor du bor sammen med denne mannen, for å si det enkelt. Kvinnefella wr helt åpenbar her. Dør han så står du på bar bakke. Flytter du ut, så er dine penger forvunnet i forbruk, hans penger står i bolig med verdistigning og sikkerhet for tak over hodet. Tenker du ikke? 

Skal dere ha fullstendig delt økonomi, så må økonomien være fullstendig delt. Kjøp et nytt kjøleskap og en fryser til bruk for deg og dine barn. Kjøp og en kjetting med hengelås på, og fest den forskriftsmessig til kjøleskapet slik at din mat er innelåst. Det samme gjør du med matskapet. Gi han beskjed om at han heretter på kjøpe, betale og lage sin egen mat. 

Toalettpapir, såpe og andre husholdningsartikler gjør du tilsvarende med, du har ditt, han og hans barn har sitt. 

Klærne sine og barna hans må han helt klart ordne selv. Husarbeid må dere enten gjøre sammen, eller sette opp en vaktliste og fordelingsliste på. (Noe annet vil være uhørt.) :ironi: 

Da har dere delt og om han da er ukomfortabel med løsningene så må ha la deg få 50 % av boligen på deg, og begynne på et nytt og bedre liv. :ironi: 

Når dette er gjennomført og har fungert en måneds tid, kan du gjenopplive denne tråden, og la oss høre hvordan saken går på heimefronten. 

Anonymkode: 7b386...87a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da syns jeg dere bør klare å komme til en enighet, i det minste felles dagligvarekonto, og at du får kjøpe deg inn i hans bolig (høres jo ikke ut som han kommer til å ha noe problem med å kjøpe deg ut igjen ved et brudd). Vil han absolutt ikke det, hvorfor ikke invistere i en utleiebolig selv (eller sammen), så har du ihvertfall fått sikret deg noe?

Men - hvis du faktisk har kontroll over økonomien og disse 23 000 kronene, syns jeg det er misvisende å argumentere med at du bør få del av hans økonomi fordi du selv er så fattig at du knapt har råd til å spare eller kjøpe ordentlig bursdagsgave til ungen din. Her er det noe som skurrer. Kanskje det han reagerer på, og er redd at du rett og slett er sløsete hvis du hele tiden klager på at du har dårlig råd selv om du bor gratis. Også det at du virker irritert over at han har stålkontroll på økonomien (forskjellige kontoer til alt osv.) peker vel litt i den retningen, med mindre jeg misforsto. Kan du få han over i andre baner ved å vise mer engasjenement for egen økonomi og egne invisteringer, istedet for å bare "mase" om å få ta del i hans? 

Anonymkode: 9417f...af8

Ts her

Jeg sier jo ikke at jeg er fattig. Jeg klarer selvfølgelig å spare penger selv også. Det er "familiefølelsen" jeg savner. Det at man føler seg viktig, at han kan faktisk bruke 1000kr på meg for å glede meg. 

Vet at jobben hans betyr mye, og den betyr mer enn meg. Hadde han fått valget hadde han valgt jobben. Men dette er jo et annet problem som jeg ikke trenger å ta opp i denne tråden.

Anonymkode: f906a...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal fortsette i forholdet, så må du ta noen grep. 

Lag deg et budsjett, der du sparer en vesentlig sum hver måned. 
Sett av penger til studielån og det andre du må betale, men skru ned på husholdningsutgiftene som du dekker nå. 
Kjøp rimelig og nøktern mat, ikke noe "snadder". 
Om han har innsigelser på det, så si ganske enkelt at du ikke har rom i ditt budsjett for mer enn det du bruker, men han er velkommen til å bidra med innkjøp. 
Du må skaffe deg en skikkelig sparekonto som du kan flyte på den dagen forholdet er over. 

Slutt å diskutere din egen økonomi. Hvis han ønsker at du bruker penger på noe, så si ganske enkelt at det ikke er i budsjettet. Og ikke spør om hans. La han ta mer initiativ når det gjelder dere to og økonomi. 

Du må rett og slett innstille deg på et selvstendig liv under samme tak som han, og ikke investere dine penger i forholdet. 

Spar sammen alt du kan, og få betalt ned så mye som mulig av studielånet ditt. 

Ikke pass hans barn! Bare ikke vær hjemme når de er der på kvelden og han reiser ut for å jobbe. Ta med deg ditt barn og stikk, hver gang! Ikke la han ha en automatikk i at du passer unger og hus og han håver inn penger. 

Det er mulig han har brent seg kraftig på damer før som ville ha pengene hans, men det er også mulig han er en drittsekk. 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har seg slik at jeg og samboer ikke blir enig om penger. Han har 2 barn, jeg har 1. 

Jeg får ikke vite eksakt hvor mye han tjener, men tror det ligger på ca 35000 utbetalt+leieinntekt av et hus på 8000.

Jeg tjener 23000.

Han eier 2 hus. 

Han betaler utgiftene med huset, jeg betaler mesteparten av maten og husholdning.

Han sparer veldig mye, har flere hundretusen på sparekonto. Han har aldri brukt penger på meg, annet enn julegave/bursdagsgave. 

Problemet hos oss er at hans økonomi er "hemmelig", dvs at jeg får ikke se hva han tjener, ei hva som går ut. Jeg får bare et flyktig beløp dersom jeg spør. Han har løyet om penger før, sagt at han har brukt de men det viste seg at han hadde spart de istedet. Jeg er åpen om min økonomi.

Han jobber også en del svart, og de pengene går kun til han selv. Da har jeg vært hjemme og gjort husarbeid og sett etter barna..

Han sparer vanvittig mye, jeg får ikke spart så mye siden jeg har lavere inntekt.  Han har budsjett på alt, dvs egen huskonto, egen utleiehuskonto, sparing til barna sine, regningskonto, you name it. 

Vi har ingen felles sparekonto, og han blir sint dersom jeg foreslår at vi kan være åpne med hverandre om økonomi. Jeg kan ikke leve med en som holder alt som har med penger hemmelig..

Han skal ha kontroll på absolutt alt. Alt er på stell i dette huset, vedlikehold, renhold, økonomi. Barna hans får gaver til 2-3000kr, jeg har ikke råd til å gi mitt barn så dyre gaver. Her går det i brukt fra finn.no. 

Hva kan jeg gjøre?

 

Anonymkode: f906a...84d

Flytt fra han.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Juniper skrev:

Om du skal fortsette i forholdet, så må du ta noen grep. 

Lag deg et budsjett, der du sparer en vesentlig sum hver måned. 
Sett av penger til studielån og det andre du må betale, men skru ned på husholdningsutgiftene som du dekker nå. 
Kjøp rimelig og nøktern mat, ikke noe "snadder". 
Om han har innsigelser på det, så si ganske enkelt at du ikke har rom i ditt budsjett for mer enn det du bruker, men han er velkommen til å bidra med innkjøp. 
Du må skaffe deg en skikkelig sparekonto som du kan flyte på den dagen forholdet er over. 

Slutt å diskutere din egen økonomi. Hvis han ønsker at du bruker penger på noe, så si ganske enkelt at det ikke er i budsjettet. Og ikke spør om hans. La han ta mer initiativ når det gjelder dere to og økonomi. 

Du må rett og slett innstille deg på et selvstendig liv under samme tak som han, og ikke investere dine penger i forholdet. 

Spar sammen alt du kan, og få betalt ned så mye som mulig av studielånet ditt. 

Ikke pass hans barn! Bare ikke vær hjemme når de er der på kvelden og han reiser ut for å jobbe. Ta med deg ditt barn og stikk, hver gang! Ikke la han ha en automatikk i at du passer unger og hus og han håver inn penger. 

Det er mulig han har brent seg kraftig på damer før som ville ha pengene hans, men det er også mulig han er en drittsekk. 

 

Ts her

Har nok tenkt i disse baner ja..men er blitt bare med tanken enda.  

Har spurt han om han har brent seg før, han sier han ikke har det. Han har hatt 2 forhold før meg, det siste varte i 10 år. Der var det aldri snakk om penger i følge han. Men så er vi fryktelig ulike jeg og eksen hans. Mulig hun bare godtok at "sånn er han".

Han har med andre ord aldri hatt det annerledes enn slik han har det nå. Og det er tydeligvis fasiten.

Greit at han har stålkontroll på det meste, men trodde ikke lønnslipper og sånt var hemmelig?

Han fikk tilbake 30000 på skatten i fjor, og 60000 i feriepenger. Var tilfeldig at jeg fikk vite det da han snakket med en kollega på tlf om det. Så ingenting av disse kronene bortsett fra noe i mat/husholdning. De gikk nok til sparing/nedbetaling av hans lån. Jeg fikk ikke feriepenger i fjor pga at jeg hadde nav som arbeidsgiver.

 

Anonymkode: f906a...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som ikke stemmer her. Selv om du har utgifter til mat, forsikringer, bil, studielån og barn så burde du ha mulighet til å spre betydelige summer med din inntekt og ingen boutgifter. Og de som er ansatt i NAV opptjener seg feriepenger på lik linje med alle andre arbeidstakere her i landet.

Anonymkode: 423c0...fbb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe som ikke stemmer her. Selv om du har utgifter til mat, forsikringer, bil, studielån og barn så burde du ha mulighet til å spre betydelige summer med din inntekt og ingen boutgifter. Og de som er ansatt i NAV opptjener seg feriepenger på lik linje med alle andre arbeidstakere her i landet.

Anonymkode: 423c0...fbb

Var ikke ansatt hos nav. Hadde aap.

Anonymkode: f906a...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, tror noen misforstår poenget mitt her. Er ikke hvor mye penger osv som er problemet, det er hvordan de brukes. Han bruker nesten kun på seg og hus. Jeg bruker på oss. Må vel endre det slik at jeg også kun bruker på meg.

Anonymkode: f906a...84d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gått i den klassiske kvinnefella. Du bruker penger på deres mat og han bruker penger på seg selv. Flytt ifra han !

Anonymkode: f0709...fc9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør få hjelp av en økonomisk rådgiver til å fordele dette riktig. Det er jo ikke feil at han skal kunne spare mer om han tjener mer, leier ut et hus han har betalt for og kanskje jobber mer også. Dere har jo ikke bodd sammen så lenge heller, men det er på tide å få ting på plass.

Noen ting er bare hans, andre ting er bare dine. Han skal betale mer for mat, ettersom han har to barn og du bare ett og du skal betale for å bo hos ham. Dessuten bør du få fordeler om du investerer i stort og smått til hjemmet og om det er du som tar det daglige husarbeidet eller tar hånd om ungene.

Når dere har funnet ut hvor mye hver av dere skal bidra med til hus, hjem, bil, husholding og annet som faste utgifter, så får dere en felles konto til regninger og husholding. Dit overfører dere det beløpet som er bestemt at dere skal bidra med. Så betales felles regninger, mat, husholding osv rett fra denne kontoen. Kanskje bør dere også ha en felles sparekonto til ferier og andre familieting dere ønsker å bruke penger på.

Det som blir til overs kan dere jo bruke på dere selv. Hver for dere. Synes ikke at det er noe i veien for at han kan spare det han har til overs, men da bør du ha muligheten til å gjøre det samme.

Den vanskelige biten er at det ikke er jevnt med bolig og investeringer. Han eier to hus, som han sikkert har betalt for med hardt arbeid. Men han skal heller ikke tjene på at du bor i hans hjem, selv om du betaler det som er rimelig (fellesutgifter og løpende vedlikehold og kanskje renter, men ikke avdrag. Det er denne biten jeg synes dere bør få hjelp til, slik at begge føler det er rettferdig og forstår hvorfor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er sjarmerende med en sånn mann 😳 Blir helt uvel jeg....

Anonymkode: e7fc7...03e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lar damer seg stadig lure?

Anonymkode: 1ff8a...a83

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt mer egoistisk du også. Stt deg et mål. Kanskje du ønskerr å kjøpe egen bolig. Spar til den. Så kan du ta opp lån til resten og leie ut akkurat som han. Da har du i alle fall et sted å gå til hvis det blir slutt.

Ellers forstår jeg ham også. Dere har ikke vært så lenge sammen. Han tjener mer, men han kan ha jobbet seg opp til denne lønningen og formuen. Derfor ser jeg ikke det som helt, helt nødvendig å dele alt 50/50 i et så fersk samboerskap. Det blir jo i realiteten at han deler med deg, ikke du med ham.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.3.2017 den 18.53, AnonymBruker skrev:

Å vite at noen jobber svart og i tillegg skrive opplysningene på nettet innkriminaliserer deg selv. 

Jeg begriper ikke hvorfor du bor sammen med denne mannen, for å si det enkelt. Kvinnefella wr helt åpenbar her. Dør han så står du på bar bakke. Flytter du ut, så er dine penger forvunnet i forbruk, hans penger står i bolig med verdistigning og sikkerhet for tak over hodet. Tenker du ikke? 

Skal dere ha fullstendig delt økonomi, så må økonomien være fullstendig delt. Kjøp et nytt kjøleskap og en fryser til bruk for deg og dine barn. Kjøp og en kjetting med hengelås på, og fest den forskriftsmessig til kjøleskapet slik at din mat er innelåst. Det samme gjør du med matskapet. Gi han beskjed om at han heretter på kjøpe, betale og lage sin egen mat. 

Toalettpapir, såpe og andre husholdningsartikler gjør du tilsvarende med, du har ditt, han og hans barn har sitt. 

Klærne sine og barna hans må han helt klart ordne selv. Husarbeid må dere enten gjøre sammen, eller sette opp en vaktliste og fordelingsliste på. (Noe annet vil være uhørt.) :ironi: 

Da har dere delt og om han da er ukomfortabel med løsningene så må ha la deg få 50 % av boligen på deg, og begynne på et nytt og bedre liv. :ironi: 

Når dette er gjennomført og har fungert en måneds tid, kan du gjenopplive denne tråden, og la oss høre hvordan saken går på heimefronten. 

Anonymkode: 7b386...87a

Ja, enten må du gjøre dette, eller sette fram krav om felles økonomi. Hvis han nekter, så flytt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som ts bor Hos samboeren uten å betale husleie. Hun beskriver å ha faste utgifter og nevner i den forbindelse bil mm. Nevner ingenting om faste utgifter knyttet til det å bo. 

Er enig med ts at det blir vanskelig å være likeverdige voksne i et parforhold, når det er såpass mye skjevhet og Hemmeligheteshold. 

Før en kaster seg inn i en diskusjon om urettferdighet og oppfordrer til brudd, bør en få fakta på bordet. Hva er avtalen mellom ts og samboer før hun flyttet inn?

Hvordan var den økonomiske situasjonen til ts før hun ble samboer? Og hvordan vil den bli om hun flytter ut? 

Hvordan er arbeidsfordelingen ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har da faktisk en veldig god deal. Du bor gratis bortsett fra at du kjøper mat etc til familien og beholder så resten av pengene for deg selv. Ta matbudsjettet, trekk fra den delen som går til deg og ditt barn og se hva slags leilighet du kan leie for det du da betaler for samboer og hans barn. 

Det du egentlig er sur for her er jo ikke at du har høye utgifter ved å bo med denne mannen, men at han ikke spanderer på deg. 

Man får ikke samboer for å bli rikere, det er noe man må jobbe for selv. 

Ønsker du noe annet enn det du har nå flytter du for deg selv, enkelt og greit.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her

Jeg mener at i et velfungerende forhold burde man være såpass at man tør å satse på hverandre. 

Jeg vet at dersom han hadde fått valget mellom meg og feks jobben, da hadde han valgt bort meg.

Jeg mener også at dersom den ene har bedre råd enn den andre, bør man hjelpe hverandre slik at begge foreldre kan kjøpe noen lunde like gaver til barna.

Ja, jeg har råd til å kjøpe gave til barnet til 3000, men da går det på bekostning av at jeg forsøker å spare de pengene. Min samboer kan gjøre begge deler. Dvs at jeg må velge, henge med på forbruket eller spare. Her mener jeg det skulle vært mer samarbeid. 

I forhold til husleie mener jeg at jeg har betalt den i form av oppussing av huset hans. Han har betalt materiell, jeg har gjort jobben.  Alt i alt har huset økt betraktelig mer i verdi, mot at jeg skulle betalt husleie for denne perioden.

Husarbeid gjør jeg det meste av, men han bidrar også.

Anonymkode: f906a...84d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ønsker at dere skal ha delt økonomi, så må du rett og slett investere i de eiendommene han har og stå som eier på alt og betale halvparten. I kroner og øre. Dette forutsetter at han er interessert i å la deg kjøpe deg inn i boligen(e) og om du har økonomi til det.

Personlig ville jeg aldri akseptert at en personjeg hadde vært i et kort forhold til (mindre enn 5 år) hadde fått rett til halvparten av min bolig. Men jeg ville muligens ha godtatt at vi kjøpte noe sammen. Vi har alle brent oss på forhold der vi har gitt altfor mye og endt opp med knust hjerte og mindre verdier enn da vi gikk inn i forholdet.

Jeg forseslår fortsatt en økonomisk rådgiver som er i stand til å fordele tingene likt mellom dere. Vi får bare en side av saken her. Om han nekter å gå til rådgiver og nekter å snakke om fordelingen og fortelle deg hvorfor ting er som de er, så må du velge om det er noe du kan leve med, eller så må du vel bare gå fra ham. Å be ham velge mellom en relativt fersk partner og alt han har opparbeidet seg i løpet av livet, samt jobben sin er blodig urettferdig. Men mest av alt hadde nok de aller fleste av oss valgt tryggheten og verdiene fremfor forholdet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Jeg mener at i et velfungerende forhold burde man være såpass at man tør å satse på hverandre. 

Jeg vet at dersom han hadde fått valget mellom meg og feks jobben, da hadde han valgt bort meg.

Jeg mener også at dersom den ene har bedre råd enn den andre, bør man hjelpe hverandre slik at begge foreldre kan kjøpe noen lunde like gaver til barna.

Ja, jeg har råd til å kjøpe gave til barnet til 3000, men da går det på bekostning av at jeg forsøker å spare de pengene. Min samboer kan gjøre begge deler. Dvs at jeg må velge, henge med på forbruket eller spare. Her mener jeg det skulle vært mer samarbeid. 

I forhold til husleie mener jeg at jeg har betalt den i form av oppussing av huset hans. Han har betalt materiell, jeg har gjort jobben.  Alt i alt har huset økt betraktelig mer i verdi, mot at jeg skulle betalt husleie for denne perioden.

Husarbeid gjør jeg det meste av, men han bidrar også.

Anonymkode: f906a...84d

hvilken type oppussing er det snakk om? Mener ikke å være negativ, men et hus øker ikke verdien ved å male stua. Huset øker imidlertid i verdi dersom du for eksempel har flisbelagt badet eller skiftet kledning på huset. 

Jeg forstår din frustrasjon, men nå er det engang sånn at dere bare har vært samboere ett år, ingen felles barn, du er på AAP, og han har gjort en del invisteringer før han traff deg. 

Foreslår som andre over her å få økonomisk rådgivning slik at begge kan fortsette i forholdet med en god følelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 14.21, AnonymBruker skrev:

Det har seg slik at jeg og samboer ikke blir enig om penger. Han har 2 barn, jeg har 1. 

Jeg får ikke vite eksakt hvor mye han tjener, men tror det ligger på ca 35000 utbetalt+leieinntekt av et hus på 8000.

Jeg tjener 23000.

Han eier 2 hus. 

Han betaler utgiftene med huset, jeg betaler mesteparten av maten og husholdning.

Han sparer veldig mye, har flere hundretusen på sparekonto. Han har aldri brukt penger på meg, annet enn julegave/bursdagsgave. 

Problemet hos oss er at hans økonomi er "hemmelig", dvs at jeg får ikke se hva han tjener, ei hva som går ut. Jeg får bare et flyktig beløp dersom jeg spør. Han har løyet om penger før, sagt at han har brukt de men det viste seg at han hadde spart de istedet. Jeg er åpen om min økonomi.

Han jobber også en del svart, og de pengene går kun til han selv. Da har jeg vært hjemme og gjort husarbeid og sett etter barna..

Han sparer vanvittig mye, jeg får ikke spart så mye siden jeg har lavere inntekt.  Han har budsjett på alt, dvs egen huskonto, egen utleiehuskonto, sparing til barna sine, regningskonto, you name it. 

Vi har ingen felles sparekonto, og han blir sint dersom jeg foreslår at vi kan være åpne med hverandre om økonomi. Jeg kan ikke leve med en som holder alt som har med penger hemmelig..

Han skal ha kontroll på absolutt alt. Alt er på stell i dette huset, vedlikehold, renhold, økonomi. Barna hans får gaver til 2-3000kr, jeg har ikke råd til å gi mitt barn så dyre gaver. Her går det i brukt fra finn.no. 

Hva kan jeg gjøre?

 

Anonymkode: f906a...84d

Du blir brukt, du er hushjelpen hans, ikke kjæresten. Kanskje du skal revurdere dette forholdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...