Gå til innhold

Barnevern. Tv 2.


Gjest Supersol

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner noe til en slik sak. Mor fungerte som ca en åtte-niåring. Det fungerer til en viss grad når barnet er lite, men når barnet passerer mor i modenhet blir det ikke enkelt. Far var et minuskort, det er ikke normale mannfolk som bor med og bruker en kvinne som er som en niåring. 

Anonymkode: 22fa1...57c

Dette er kjempebra skrevet!! Hva f... Feiler det folk som har et så stort behov for å ta bv, uansett? Tv2 skulle vært  beskyttet mot seg selv, makan til dårlig  reportasje om bv  og statistisk. 

Anonymkode: 0f1a6...364

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig gjør barnevernet feil. En institusjon som utelukkende består av mennesker som skal ta avgjørelser i alle ledd vil naturligvis gjøre feil. Men de gjør veldig mye bra også, det er bare det at avisene selger bedre når man fokuserer på det negative. Jeg sier ikke at det ikke er rom for forbedring, for det er det alltid. Hvis saken om foreldrene som var på Tv2 nå er riktig fremstilt så har barnevernet gjort et grovt overtramp. Som sagt er det mennesker som jobber der, da må man regne med at det er alle typer mennesker der, som igjen betyr at noen kanskje misbruker sin makt.

Har selv vært under barnevernet så lenge jeg kan huske. Er veldig takknemlig for all hjelpen de ga oss før pappa døde. Vi havnet tilslutt i fosterhjem når pappa som var alene med oss døde. Mamma var alkoholiker og bodde sammen med en fyr som ga henne daglig bank. Hun kritiserer selvfølgelig måten barnevernet håndterte vår sak fordi barnevernet ikke lot oss flytte dit. Hun fikk forresten helge samvær (en helg i mnd.) med oss når vi bodde i fosterhjem, for det kunne nemlig ikke barnevernet nekte. Jeg har hørt min mor gråte i telefon og si at hun skal ta livet sitt (dritings så klart), fester hjemme hos henne, fulle gamle menn som kom å la seg i senga jeg "sov" i under disse samværene. Jeg slapp å dra dit når jeg var blitt så stor at jeg kunne si nei og min mening mente noe. Da var det selvfølgelig barnevernets og fosterhjemmets feil i følge henne at hun ikke fikk se meg. Jeg kan love at mange av de som roper høyest om hvor urettferdig barnevernet har behandlet de er folk som er like ille og verre foreldre enn min mor. 

Anonymkode: e38fa...e44

Det du forteller er ikke uvanlig, dessverre.  Sterk historie, og bra at du har forstått! Et løvetannbarn, er du.  Min erfaring er at de er av de aller beste. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zienna skrev:

Det du forteller er ikke uvanlig, dessverre.  Sterk historie, og bra at du har forstått! Et løvetannbarn, er du.  Min erfaring er at de er av de aller beste. 

Takk :) Jeg kunne skrevet vanvittig mye mer men lot det være. Ja, jeg har kommet godt ut av det til tross for alt jeg har sett, hørt og opplevd. Heldigvis blandet barnevernet seg inn, og heldigvis fikk jeg fantastiske fosterforeldre. Uten de hadde det ikke gått bra.

Anonymkode: e38fa...e44

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Zienna skrev:

Det mest interessante med innslaget på TV2 var sammenligningen med Sverige.  Der setter de inn hjelpetiltak, etter behov.  Det ble nevnt hjelp til rengjøring, matlaging, til leksehjelp for barna.  Man strekker seg langt for å bistå slik at foreldre og barn kan være sammen, selv om omstendighetene er vanskelige.  Slik vet jeg også at det er i Tyskland. 

Her til lands har jeg inntrykk av at det er enten, eller.  Enten er man gode foreldre, eller så er man ikke.  Eneste hjelpetiltak som settes inn er avlastning, at f.eks. barnet er hos avlastningsforeldre annen hver uke.   

Barnevernet forholder seg til et regelverk innen de muligheter de har.  De kan ikke lastes for manglende tiltak som burde vært iverksatt lenge før situasjonen ble en barnevernssak.  Det ble ikke sagt noe om hvordan og av hvem hjelpetiltakene i Sverige ble iverksatt.  Selv tenker jeg at dette kanskje burde ligge under helsesøster, altså kommunen.  Dette fordi helsesøster er den som tidligst er i kontakt med familie og barn. 
 

Nå skal ikke jeg si noe sikkert, men tror mye av grunnen til at hjelpetiltak ikke blir prioritert like høyt er at dette er dyrere for kommunene. Hjelpetiltak betales av kommunene, mens omsorgsovertakelse dekkes av staten.

Endret av Tutte
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk :) Jeg kunne skrevet vanvittig mye mer men lot det være. Ja, jeg har kommet godt ut av det til tross for alt jeg har sett, hørt og opplevd. Heldigvis blandet barnevernet seg inn, og heldigvis fikk jeg fantastiske fosterforeldre. Uten de hadde det ikke gått bra.

Anonymkode: e38fa...e44

Barnevernet i kommunen jeg bor er så inkompetente at det er skremmende. Her er det flere med store rus problemer som får beholde barna sine. Ei som hadde samvær med barnet sitt alene en helg, møtte jeg høy som ett hus på butikken. Var fler som meldte i fra om det. Enda så får hun ha samvær alene😕😢

 

Ei venninne har akkurat vunnet en rettsak mot bv, for at de ikke gjorde noe for henne og søsknene da de var barn. Begge foreldrene var alkoholikere, og både skole og naboer meldte i fra flere ganger. Til og med politiet meldte fra, til ingen nytte. 

Hun er som deg ett løvetann barn, og har klart seg utrolig bra ❤️

Men å lese saken hennes i avisen, og alt det de gikk igjennom som barn var utrolig tøft. Der sviktet systemet grovt. 

Så her er problemet at bv ikke går inn der det virkelig trengs. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tutte skrev:

Nå skal ikke jeg si noe sikkert, men tror mye av grunnen til at hjelpetiltak ikke blir prioritert like høyt er at dette er dyrere for kommunene. Hjelpetiltak betales av kommunene, mens omsorgsovertagelse dekkes av staten.

Jeg tror du er inne på noe her.  Skal sjekke dette i egen kommune. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, MissPierce skrev:

Barnevernet i kommunen jeg bor er så inkompetente at det er skremmende. Her er det flere med store rus problemer som får beholde barna sine. Ei som hadde samvær med barnet sitt alene en helg, møtte jeg høy som ett hus på butikken. Var fler som meldte i fra om det. Enda så får hun ha samvær alene😕😢

 

Ei venninne har akkurat vunnet en rettsak mot bv, for at de ikke gjorde noe for henne og søsknene da de var barn. Begge foreldrene var alkoholikere, og både skole og naboer meldte i fra flere ganger. Til og med politiet meldte fra, til ingen nytte. 

Hun er som deg ett løvetann barn, og har klart seg utrolig bra ❤️

Men å lese saken hennes i avisen, og alt det de gikk igjennom som barn var utrolig tøft. Der sviktet systemet grovt. 

Så her er problemet at bv ikke går inn der det virkelig trengs. 

Jeg har dessverre hørt flere lignende historier. Tviler ikke på at barnevernet i noen tilfeller tar barn som aldri burde blitt tatt, men i mange tilfeller gjør de dessverre for lite for sent. Foreldres rett til samvær veier veldig tungt. Det finnes faktisk flere eksempler på at foreldre som har voldtatt barna sine får ha samvær og det sier jo litt.. 

En jeg kjenner har en datter på min sønns alder (hun er fem nå) i tillegg til en sønn på 9 og en tenåringsdatter. De brukte å leke en del sammen før vi flyttet for ett år siden. Barnevernet er inne i bildet med hjelpetiltak. Likevel velger denne moren til stadighet å dra ut på byen mens tenåringsdatteren passer den minste ungen. Helt greit at storesøster er barnevakt, for hun er gammel og ansvarlig nok. Helt greit at mor drar på byen i blant. Men når det blir hver helg, både fredag og lørdag er det noe som ikke stemmer...  I tillegg røyker hun en god del hasj. Opplevde faktisk at moren kom med det yngste barnet sitt til meg en søndags morgen. Hun var ikke blitt edru og det stinket alkohol. Ungen var hos meg i mange timer før moren endelig kom å hentet henne. Barnevernet gjør ikke noe mer til tross for at det nå er sendt minst åtte bekymringsmeldinger på henne fra både barnehage, skole og private (hun har fortalt det selv). 

I vår sak var det også slik at barnevernet ikke fikk gjennom omsorgsovertakelse på min nest eldste bror tidlig nok (vi har ulik far). Han ble boende altfor lenge sammen med mamma og den voldelige kjæresten hennes. Han var 12-13 når barnevernet fikk plassert han i fosterhjem. Som tenåring begynte han med narkotika. Han fikk etterhvert hjelp og fikk livet på rett kjør. Dessverre satt barndommen litt for godt i kroppen og var nok en medvirkende årsak til at han valgte å avslutte livet i sommer.

Anonymkode: e38fa...e44

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Supersol skrev:

Jo det skjer i flertall hvert eneste år. 200 barn tas fra foreldrene hvert år pga påstått psykisk utviklingshemming hos foreldrene. Det var en stor reportasje om dette på Tv 2 nyhetene for 45 minutter siden.

Bla bla bla, så du mener barnevernet skal fjernes fordi det evt skjer en glippe, sånn at alle barna kan leve "lykkelige" i sine hjem med voldelige foreldre? 

Alle kan gjøre feil, det skjer ting som ikke skulle blitt gjort, men å faktisk ønske at barnevern skal legges ned er faen i meg helt på trynet. Tenk på alt det GODE de gjør, hvor mange barneliv de faktisk redder. Uten barnevern = barn i voldelige hjem som hadde hatt det bedre et annet sted. Er det sånn du vil ha det? 

Ta deg sammen, og tenk litt fremover! 

Endret av ClosedParadise
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet burde ikke legges ned, men lovene og reglene burde endres - totalt. Det kommer til å gå utover de som faktisk trenger hjelp, om man legger ned denne etaten. Hvor skal de som blir utsatt for omsorgsvikt av sine foreldre henvende seg om bv er lagt ned? 

Anonymkode: 79156...559

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er kjempebra skrevet!! Hva f... Feiler det folk som har et så stort behov for å ta bv, uansett? Tv2 skulle vært  beskyttet mot seg selv, makan til dårlig  reportasje om bv  og statistisk. 

Anonymkode: 0f1a6...364

Link??

Anonymkode: f19b2...c42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er barnevernspedagog. Det jeg ser i løpet av en arbeidsuke skal samtlige av dere være glad dere slipper. Det fjerner rimelig mange illusjoner i livet! At det skjer feil, klart det gjør! Begge veier. Men vi er mennesker som er avhengig av å tro på det som fortelles. Av barna. Av foreldrene og av omgivelsene. Ofte spriker disse fortellingene i alle retninger. Tenk over det neste gang dere lar munnen løpe av sted med fornuften! Ha en fin dag! 

Anonymkode: de1fc...c3c

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Du må tenke på hvordan TV 2 har valgt å fremstille disse sakene da..                 

 Veldig enkelt å se hvilken side de står på iallefall.   

Anonymkode: c331c...70e

Du må tenke på hva som faktisk er sannheten om barnevernet. At TV2 har valgt å fokusere på lovbruddene i barnevernet er helt fantastisk. For det familiene og barna opplever på grunn av barnevernets maktmisbruk er tramatisk. Sånn skal det ikke være. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er barnevernspedagog. Det jeg ser i løpet av en arbeidsuke skal samtlige av dere være glad dere slipper. Det fjerner rimelig mange illusjoner i livet! At det skjer feil, klart det gjør! Begge veier. Men vi er mennesker som er avhengig av å tro på det som fortelles. Av barna. Av foreldrene og av omgivelsene. Ofte spriker disse fortellingene i alle retninger. Tenk over det neste gang dere lar munnen løpe av sted med fornuften! Ha en fin dag! 

Anonymkode: de1fc...c3c

At du kan sitte der og forsvare barnevernet og det arbeidet du gjør er skammelig. Dokumentforfalskninger, løgn på løgn i sakspapirene og godta at barn skal leve i uforsvarlige forhold som f.eks voldelige hjem eller være kasteballer i beredskapshjem og fosterhjem etter fosterhjem. Og det på tross av at mange av foreldrene er gode nok omsorgspersoner. Skjerp deg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en som har jobbet for barnevernet her, med nettopp hjelpetiltak som praktisk hjelp, veiledning i oppdragelse, hjelp til å få orden i kaotiske hjem, rengjøring, bistand når normale foreldre ikke har kunnet fungere pga sykdom en periode osv. Det stemmer ikke at barnevernet i Norge ikke bruker slike støttetiltak. 

Anonymkode: 22fa1...57c

Advokaten sa på TV2 at det er trend og stor økning i omsorgsovertakelse fremfor hjelpetiltak. Problemet i barnevernet er at de ikke undersøker sakene de får inn. Istedet bestemmer de seg for å overta omsorgen for barna og plassere de i beredskapshjem med tanke på fosterhjem. Barnevernet vurderer heller ikke øvrig familie som fosterhjem for barna. Et fosterhjem utenfor familie kan få et minimum i statlig tilskudd for å ha et fosterhjem, og det minimumsbeløpet er på 300000 kroner i året. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ClosedParadise skrev:

Bla bla bla, så du mener barnevernet skal fjernes fordi det evt skjer en glippe, sånn at alle barna kan leve "lykkelige" i sine hjem med voldelige foreldre? 

Alle kan gjøre feil, det skjer ting som ikke skulle blitt gjort, men å faktisk ønske at barnevern skal legges ned er faen i meg helt på trynet. Tenk på alt det GODE de gjør, hvor mange barneliv de faktisk redder. Uten barnevern = barn i voldelige hjem som hadde hatt det bedre et annet sted. Er det sånn du vil ha det? 

Ta deg sammen, og tenk litt fremover! 

Er 200 barn i året en glipp? Så det at barnevernet driver med dokumentforfalskninger, triksing med årstall, skriver løgner i papirene og unnlatende undersøkelser skal altså være greit?

Er det sånn du vil ha det? Ta deg sammen, og tenk litt fremover!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet er livsviktig for mange barn og bør absolutt ikke legges ned, men det er alltid viktig å gå etater med mye makt etter i sømmene. Det kan se ut som det finnes en ukultur ved noen barnevernskontor, og som det dessverre forekommer maktmisbruk og går prestisje i enkelte saker. Det bør ikke skje, og det er veldig bra at media tar tak i det når det er mistanke om slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, antbug skrev:

Barnevernet er livsviktig for mange barn og bør absolutt ikke legges ned, men det er alltid viktig å gå etater med mye makt etter i sømmene. Det kan se ut som det finnes en ukultur ved noen barnevernskontor, og som det dessverre forekommer maktmisbruk og går prestisje i enkelte saker. Det bør ikke skje, og det er veldig bra at media tar tak i det når det er mistanke om slike ting.

Barnevernet bør legges ned. Det er altfor mange som opplever deres maktmisbruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Supersol skrev:

Jo det skjer i flertall hvert eneste år. 200 barn tas fra foreldrene hvert år pga påstått psykisk utviklingshemming hos foreldrene. Det var en stor reportasje om dette på Tv 2 nyhetene for 45 minutter siden.

Jeg har gjennom jobb blitt kjent med opptil flere som har blitt fratatt barna sine pga lettere PU, og selv om det selvsagt er en tragedie for foreldrene, føler jeg meg sikker på at avgjørelsen var riktig. De klarer knapt (vel, ikke...) å ta vare på seg selv. 

Anonymkode: 76375...44f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjennom jobb blitt kjent med opptil flere som har blitt fratatt barna sine pga lettere PU, og selv om det selvsagt er en tragedie for foreldrene, føler jeg meg sikker på at avgjørelsen var riktig. De klarer knapt (vel, ikke...) å ta vare på seg selv. 

Anonymkode: 76375...44f

Mange som opplever dette har ikke en gang diagnosen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...