Gå til innhold

Tråden for privatister - Vår/Sommer 2017!!


EivGrims

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det varierer vel fra privatistkontor til privatistkontor. Jeg fikk ikke slik informasjon i posten. 

Anonymkode: cede5...a0a

Hentet fra privatistweb:
Oppmeldingsbekreftelse
Du vil få tilsendt brev med nærmere informasjon om eksamen. Sjekk nøye eksamenssted og tid i tilsendt brev.
Dersom du ikke har fått slik informasjon innen 1. april/1. november, plikter du å ta kontakt med Eksamenskontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50 minutter siden, mjauritz skrev:

Det kommer heeeelt an på hva du får best til :)

Mange syntes fysikk er det vanskeligste, men selv slet jeg mer med matten.. De aller fleste vil kanskje si Biologi er lettest? Jeg vet ikke, men kommer an på hva du har lettest for å ta. Gå inn på udir å se på kompetansemålene så ser du litt om du forstår? Tror realfag er vanskelig å ta som privatist generelt.

 

EDIT: Også tror jeg det er en del forsøk i kjemi (har ikke tatt det selv) som er vanskelig å gjøre uten en lab tilgjengelig.. Så hvis du ikke har tatt det før tror jeg du burde styre unna :) 

Du skal ha vært gjennom labforsøk i bio 1 også, tidligere måtte man ta med elevforsøkene på eksamen for å vise frem men det trenger man ikke lenger, så vidt jeg har forstått. Men du stiller mye svakere om du ikke gjennomfører dem.

Anonymkode: 12126...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, mjauritz skrev:

Hentet fra privatistweb:
Oppmeldingsbekreftelse
Du vil få tilsendt brev med nærmere informasjon om eksamen. Sjekk nøye eksamenssted og tid i tilsendt brev.
Dersom du ikke har fått slik informasjon innen 1. april/1. november, plikter du å ta kontakt med Eksamenskontoret.

Nå må du jo også huske at det er en ulik side på privatistweb for hvert fylke. Dette ser jo ut som din oppmeldingsbekreftelse fra ditt privatistkontor. 

Anonymkode: cede5...a0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du jo også huske at det er en ulik side på privatistweb for hvert fylke. Dette ser jo ut som din oppmeldingsbekreftelse fra ditt privatistkontor. 

Anonymkode: cede5...a0a

Det er ikke min oppmeldingsbekreftelse, lå under "info om eksamen". Jeg vil virkelig gå ut ifra at info om eksamen er likt på de ulike fylkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du jo også huske at det er en ulik side på privatistweb for hvert fylke. Dette ser jo ut som din oppmeldingsbekreftelse fra ditt privatistkontor. 

Anonymkode: cede5...a0a

Her eksempelvis: 

" 6. Informasjon om tid og sted
Informasjon om hvordan du vil bli orientert om hvor og når eksamen skal avholdes i ditt fylke, finner du under "Viktig informasjon om eksamen" etter innlogging. Vær oppmerksom på at du til en hver tid kan gjøre endringer i personalia, også etter at fristen for oppmelding er utløpt."

Anonymkode: cede5...a0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mjauritz skrev:

Det er ikke min oppmeldingsbekreftelse, lå under "info om eksamen". Jeg vil virkelig gå ut ifra at info om eksamen er likt på de ulike fylkene. 

Se nedenfor. 

Anonymkode: cede5...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg ta opp norsk sidemål, uten å ta opp hovedmål og muntlig?

Anonymkode: 31173...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har hatt muntlig, pleier det å være før 16 juni? Skal på ferie da, vettu.

Anonymkode: f0ddf...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg ta opp norsk sidemål, uten å ta opp hovedmål og muntlig?

Anonymkode: 31173...b3b

Ja :) Så lenge du har karakter i hovedmål og muntlig da.. Bare husk at nynorsk pensumet er hovedmålpensum, så du får oppgaver fra kompetansemålene til norsk hovedmål 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Holititten
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har hatt muntlig, pleier det å være før 16 juni? Skal på ferie da, vettu.

Anonymkode: f0ddf...eaf

Er ikke muntlig vanligvis i slutten av april?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Holititten skrev:

Er ikke muntlig vanligvis i slutten av april?

Jeg tror også det, i høst var i hvert fall alle muntlige eksamener først :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, mjauritz skrev:

Jeg tror også det, i høst var i hvert fall alle muntlige eksamener først :) 

Så jeg får brev i April sånn ca da?

Anonymkode: f0ddf...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg får brev i April sånn ca da?

Anonymkode: f0ddf...eaf

Det kommer tydeligvis an på fylket ditt :) Gå inn på privatistweb og les under info om eksamen, så ser du hvordan de varsler :) 

Endret av mjauritz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, mjauritz skrev:

Ja :) Så lenge du har karakter i hovedmål og muntlig da.. Bare husk at nynorsk pensumet er hovedmålpensum, så du får oppgaver fra kompetansemålene til norsk hovedmål 

 

Dette må du forklare litt bedre. Slipper man nå altså unna med å bare ta enten bokmål eller sidemål?

Anonymkode: 12126...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må du forklare litt bedre. Slipper man nå altså unna med å bare ta enten bokmål eller sidemål?

Anonymkode: 12126...bbd

Så det kanskje var litt dårlig forklart :) 

Hvis du har karakter i Norsk hovedmål og muntlig så trenger du ikke ta disse i tillegg når du tar nynorsk. Det er 3 separate karakterer, så hvis du vil forbedre (eller mangler karakter i EN av disse) så kan du fint ta EN eksamen.

Nei, du slipper ikke unna bokmål MED MINDRE du har den karakteren på vitnemålet fra før. Det jeg mener er at PENSUMET til nynorsk er det samme som bokmål (bare annet skriftspråk) så hvis du tar opp nynorsk og ikke har tatt norsk bokmål så vil du slite med å skrive oppgaven fordi det er ganske stort pensum :)

Hvis du bare forbedrer vitnemålet og har karakterer i alle norskfagene kan du ta opp hvilke du vil. Har du ikke vitnemål (eller IV i norsk hovedmål) så MÅ du I TILLEGG ta norsk bokmål for å få vitnemålet :) 

Skjønte du? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regner med du mente samfunnsfag, har du sjekket om du har det allerede hvis du har gått litt på vgs før? Jeg tok opp faget helt unødvendig fordi de på privatistkontoret overså at jeg hadde allerede tatt faget. :klaske: 

Anonymkode: 12126...bbd

Hei! :) 

mente samfunnsfag ja, vil uansett ta det på ny, for det er et "lett" fag for meg å få 6ser i. Trenger det for å holde snitte oppe når andre fag drar ned :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, mjauritz skrev:

Så det kanskje var litt dårlig forklart :) 

Hvis du har karakter i Norsk hovedmål og muntlig så trenger du ikke ta disse i tillegg når du tar nynorsk. Det er 3 separate karakterer, så hvis du vil forbedre (eller mangler karakter i EN av disse) så kan du fint ta EN eksamen.

Nei, du slipper ikke unna bokmål MED MINDRE du har den karakteren på vitnemålet fra før. Det jeg mener er at PENSUMET til nynorsk er det samme som bokmål (bare annet skriftspråk) så hvis du tar opp nynorsk og ikke har tatt norsk bokmål så vil du slite med å skrive oppgaven fordi det er ganske stort pensum :)

Hvis du bare forbedrer vitnemålet og har karakterer i alle norskfagene kan du ta opp hvilke du vil. Har du ikke vitnemål (eller IV i norsk hovedmål) så MÅ du I TILLEGG ta norsk bokmål for å få vitnemålet :) 

Skjønte du? :fnise:

 

haha, god forklaring. Ja da gikk det inn ;) takk. :fnise:

4 minutter siden, *Stjerne*støv* skrev:

Hei! :) 

mente samfunnsfag ja, vil uansett ta det på ny, for det er et "lett" fag for meg å få 6ser i. Trenger det for å holde snitte oppe når andre fag drar ned :P 

 

lykke til :) 

Anonymkode: 12126...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

haha, god forklaring. Ja da gikk det inn ;) takk. :fnise:

lykke til :) 

Anonymkode: 12126...bbd

Takk! Like så :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, mjauritz skrev:

Jeg fikk brev med eksamensdato, tidspunkt og viktige andre beskjeder i posten i god tid før eksamen :) Dette var i høst

 

HENTET FRA PRIVATISTWEB:
Oppmeldingsbekreftelse
Du vil få tilsendt brev med nærmere informasjon om eksamen. Sjekk nøye eksamenssted og tid i tilsendt brev.
Dersom du ikke har fått slik informasjon innen 1. april/1. november, plikter du å ta kontakt med Eksamenskontoret.

Kan være det er sånn nå, men var ikke det når jeg var privatist i 2013. Tok eksamen i Tromsø. Der måtte vi holde styr på alt selv via privatistweb. 

Er litt dumt å være så bastant på dette. Det beste er at hver enkelt sjekker hva som gjelder for dem. Dumt å gå glipp av eksamen fordi man trodde noen skulle informere om dette. 

Anonymkode: 25da3...475

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...