Gå til innhold

Hva med han her? 17 år på en løgn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, clyde skrev:

Jeg ser mange her skriver at det at han er i jobb og bidrar til samfunnet ikke har noe å si, men jeg tenker det er omvendt. Kanskje flere fra hans hjemland gidder å bidra til samfunnet dersom de ser at det faktisk lønner seg? At Norge vil ha folk som bidrar.

Jeg synes det er viktig med en streng innvandringspolitikk, men ærlig talt, det er hundrevis av folk som burde blitt sendt ut FØR denne mannen. Bare ta dere en tur på Grønland i Oslo og se selv. 

Jeg tenker at en rettstat ikke kan skille på person på den måten, men kanskje de kan være mer pragmatiske og bruke mer resurser på kriminelle asylanter en å fange godt fungerende og lengeværende asylanter, men vis de først tar en så må det være likhet for loven,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 15.1.2017 den 11.24, AnonymBruker skrev:

Dere som er så negative til at han får bli, har det ikke noe å si at han var 14 år når han kom til Norge og eventuelt løy? Det er under strafferettsalderen i Norge.

Anonymkode: 80a8d...d00

 

På 15.1.2017 den 11.35, AnonymBruker skrev:

Man må jo spørre seg (om han løy) om hvordan han hadde samvittighet til å holde kjeft om dette i 17 år?

For så å syte over hvor galt det er når han blir tatt?

Artig at han drar inn elementer som "videregående", "jeg er fra Brumunddal" og "Kong Olavs bursdag" for å virke så norsk som mulig.

Anonymkode: b9fd2...3fc

Nettopp.

Jeg er veldig delt i denne saken. Nå har jeg også lest artikkelen fra Dagbladet. Om han løy, hvorfor sitter han da å lyver enda? Hvorfor holde kjeft om dette i 17 år? Han må da ha hatt i bakhodet at han kan bli tatt, og at han da må ta konsekvensene av det. Det må være stressende å ha det slik, så hvorfor gjøre noe slikt? Han er åpenbart resurssterk, så han hadde klart seg fint/klarer seg fint i sitt eget hjemland vil jeg tro.

Om han ikke lyver, så synes jeg oppriktig kjempe synd på han. UDI bør få flere smekk på fingrene sine. Jeg synes også at 17 år er helt hinsides å gjenoppta noe slikt. Dette gjelder om han lyver eller ikke. Jeg synes de burde ha en frist på seg. maksimum 3 år. De bør bli mer effektive. Da tenker jeg spesielt på uskyldige barn som har noen løgnerske bedragere av noen foreldre som de ikke har valgt, og faktisk ER norsk. Så blir de kastet ut fordi UDI tok 5-10 år på å løse en sak... Jeg blir kvalm.

Jeg må også si at selv om det skulle vise seg at han faktisk lyver, er han jo en resurs for Norge. Vi vet jo alle at det er det ikke alle av våre nye landsborgere som er... Hvorfor ta han, når de kan ta andre kriminelle eller de som bare snylter på staten? Vi vil ha resurssterke innvandrere som bidrar og intergrerer seg. Det er nok derfor en del har sympati med han og heier på han. Inkludert meg, sånn halvveis. Det er likevel uheldig å skulle godta noen som direkte lyver og så får bli. Hvilket signal sender dette ut til andre land? Ikke bra det heller. Jeg håper inderlig at han ikke lyver og får bli :)

Anonymkode: 4dbf7...241

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker logisk Djibouti ikke anerkjenner han som statsborger da han har skiftet navnet sitt etter han kom til Norge og søkte asyl. Da finner de jo han heller ikke i sine papirer. Har forøvrig hørt fra en bekjent som er somalier at alt kan kjøpes i Somalia, om du legger nok penger på bordet. Dette inkluderer identitetspapirer og korrupte tjenestemenn. 

Heldigvis med dagens digitale verden, hvor UDI kan sjekke valutatransaksjoner og sosiale medier, blir det enda vanskeligere for folk å lyve til seg asylstatus. Før var man mer avhengig av upålitelig dokumentasjon fra korrupte regimer og saksbehandlingen bar preg av dette. Derav er mange uriktig innvilget asyl.

Noen har spurt seg hvorfor Listhaug og UDI akkurat nå kommer opp med disse sakene. Å snøre opp i gamle asylsaker som er endt i norsk statsborgerskap. Og hvorfor UDI ikke greide å finne ut av dette for mange år siden. Vel, for 15-20 år siden hadde man ikke den aktiviteten på sosiale medier slik man har hatt nå de siste årene. De som tror de har vært smarte og lurt seg til asylstatus har ikke vært så smarte likevel..de legger igjen spor på FB og andre steder. Enkle tasteklikk fra Norge.

Anonymkode: ad485...cb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Apis skrev:

Jeg tenker at en rettstat ikke kan skille på person på den måten, men kanskje de kan være mer pragmatiske og bruke mer resurser på kriminelle asylanter en å fange godt fungerende og lengeværende asylanter, men vis de først tar en så må det være likhet for loven,

De kan absolutt rette fokuset mot kriminelle asylanter ja, for de er det nok å ta av. Send ut de kriminelle først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har vært i norge og bidratt på linje med andre i form av at man har jobbet og betalt skatt, gått inn for å integrere seg og blir en del av samfunnet på alle vis syns jeg faktisk denne "kampanjen" for å kaste folk ut er urimelig. De må gjerne gå etter "snyltere" i alle lag i vårt samfunn og røske opp i dem men å gå etter de som bidrar syns jeg bare blir for dumt, spesielt etter så lang tid.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Carrot skrev:

Hvis man har vært i norge og bidratt på linje med andre i form av at man har jobbet og betalt skatt, gått inn for å integrere seg og blir en del av samfunnet på alle vis syns jeg faktisk denne "kampanjen" for å kaste folk ut er urimelig. De må gjerne gå etter "snyltere" i alle lag i vårt samfunn og røske opp i dem men å gå etter de som bidrar syns jeg bare blir for dumt, spesielt etter så lang tid.

Dette er jeg veldig enig i, og selv om jeg er for at vi skal ha strenge regler så synes jeg denne situasjonen er unødvendig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Nettopp.

Jeg er veldig delt i denne saken. Nå har jeg også lest artikkelen fra Dagbladet. Om han løy, hvorfor sitter han da å lyver enda? Hvorfor holde kjeft om dette i 17 år? Han må da ha hatt i bakhodet at han kan bli tatt, og at han da må ta konsekvensene av det. Det må være stressende å ha det slik, så hvorfor gjøre noe slikt? Han er åpenbart resurssterk, så han hadde klart seg fint/klarer seg fint i sitt eget hjemland vil jeg tro.

Om han ikke lyver, så synes jeg oppriktig kjempe synd på han. UDI bør få flere smekk på fingrene sine. Jeg synes også at 17 år er helt hinsides å gjenoppta noe slikt. Dette gjelder om han lyver eller ikke. Jeg synes de burde ha en frist på seg. maksimum 3 år. De bør bli mer effektive. Da tenker jeg spesielt på uskyldige barn som har noen løgnerske bedragere av noen foreldre som de ikke har valgt, og faktisk ER norsk. Så blir de kastet ut fordi UDI tok 5-10 år på å løse en sak... Jeg blir kvalm.

Jeg må også si at selv om det skulle vise seg at han faktisk lyver, er han jo en resurs for Norge. Vi vet jo alle at det er det ikke alle av våre nye landsborgere som er... Hvorfor ta han, når de kan ta andre kriminelle eller de som bare snylter på staten? Vi vil ha resurssterke innvandrere som bidrar og intergrerer seg. Det er nok derfor en del har sympati med han og heier på han. Inkludert meg, sånn halvveis. Det er likevel uheldig å skulle godta noen som direkte lyver og så får bli. Hvilket signal sender dette ut til andre land? Ikke bra det heller. Jeg håper inderlig at han ikke lyver og får bli :)

Anonymkode: 4dbf7...241

OM han lyver, så har han hatt 17 år til å forberede seg hvis han blir tatt.

Det gir meget godt rom for å planlegge i detalj, vil jeg si.

Om han lyver er vi nødt til å hive ham ut. Loven må under absolutt alle omstendigheter være lik for alle. Slik må det bare være, ellers blir det umulig å opprettholde orden.

Anonymkode: b9fd2...3fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2017 den 12.26, AnonymBruker skrev:

Neste gang er det du, bleke hvite mann, som fratas statsborgerskapet og kastes ut av Norge. Sitter du på nett og kritiserer regjeringen - adjøss til deg. Du vil bli underlagt undersøkelser av språk- og skriveferdighetene dine, ekskona di vil bli intervjuet og familieforholda dine vil ettergått og du må forvente å svare for deg hos en komite, før du må gi fra deg passet ditt. Løgnere skal ut.

 

- Er det et totalitært samfunn som kaster ut folk uten lov og dom vi ønsker?!

 

Anonymkode: 1058b...b4a

Du har fått med deg at det er nettopp loven som gjør til at vi kan få til dette her?

Anonymkode: b9fd2...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke ha en asylpolitikk som er basert på trynefaktor, det vil være totalt useriøst. I tillegg kan det heller ikke være slik at de som klarer å få historien sin til avisene skal få bli mens alle de andre blir sendt ut i stillhet uten at noen bryr seg. Hvis du har grunn til å frykte at du vil bli forfulgt ved tilbakesendelse skal du få asyl, hvis du ikke har noe å frykte ved å bli sendt tilbake til ditt hjemland, skal du heller ikke få asyl.

Anonymkode: dd7bc...2ab

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OM han lyver, så har han hatt 17 år til å forberede seg hvis han blir tatt.

Det gir meget godt rom for å planlegge i detalj, vil jeg si.

Om han lyver er vi nødt til å hive ham ut. Loven må under absolutt alle omstendigheter være lik for alle. Slik må det bare være, ellers blir det umulig å opprettholde orden.

Anonymkode: b9fd2...3fc

Du har jo forsåvidt rett. Men som jeg skrev er jeg ganske delt. Det er 17(!) år. Det handler om en mann som er, såvidt vi får med oss, fullt integrert. Det finnes nok av dem som burde blitt kastet ut før han her for å si det slik... Jeg vil heller ha en manipulerende liten snik av en løgner som forhåpentligvis ellers er en integrert kjernekar, enn 100 (små)kriminelle innvandrere eller de som bare snylter på staten. Det som er spesielt i denne saken er at det har gått såpass lang tid. Slike ting burde ta maks 3 år.

Anonymkode: 4dbf7...241

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo forsåvidt rett. Men som jeg skrev er jeg ganske delt. Det er 17(!) år. Det handler om en mann som er, såvidt vi får med oss, fullt integrert. Det finnes nok av dem som burde blitt kastet ut før han her for å si det slik... Jeg vil heller ha en manipulerende liten snik av en løgner som forhåpentligvis ellers er en integrert kjernekar, enn 100 (små)kriminelle innvandrere eller de som bare snylter på staten. Det som er spesielt i denne saken er at det har gått såpass lang tid. Slike ting burde ta maks 3 år.

Anonymkode: 4dbf7...241

Det er ikke lett å få bevist hvor mennesker kommer fra når de konsekvent lyver og nekter å samarbeide.Tenk på Nada-saken,foreldrene løy om at de var fra Irak i 10 år, før politiet ved en husransakelse tilslutt fant deres pass som viste at de var fra Jordan. I tillegg har mange av disse landene ikke register ang deres egen befolkning,de er gjennomkorrupte og falske dokumenter som pass etc kan lages for litt penger.

Anonymkode: dd7bc...2ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som ser/hører på Dagsnytt 18 med intervju av han? 

Jeg må innrømme at jeg plutselig blir i tvil om han snakker sant. Han sier at han er språkmektig, men snakker gebrokkent norsk. Han har faktisk bodd i Norge lenger enn meg, og når folk treffer meg IRL etter at de har snakket med meg på tlfn blir veldig overrasket. De forventer en norsk jente med dialekt, ikke en utlending. 

 

Anonymkode: a0ef7...4c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som ser/hører på Dagsnytt 18 med intervju av han? 

Jeg må innrømme at jeg plutselig blir i tvil om han snakker sant. Han sier at han er språkmektig, men snakker gebrokkent norsk. Han har faktisk bodd i Norge lenger enn meg, og når folk treffer meg IRL etter at de har snakket med meg på tlfn blir veldig overrasket. De forventer en norsk jente med dialekt, ikke en utlending. 

 

Anonymkode: a0ef7...4c9

Jeg så det, og rynker nok mer på nesa nå, ja. Sylvi klarte seg som vanlig bra. :)

Anonymkode: 8c549...60f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så det, og rynker nok mer på nesa nå, ja. Sylvi klarte seg som vanlig bra. :)

Anonymkode: 8c549...60f

Det gjorde hun😊 Men det er helt utrolig hvor mye tyn hun får. 

Men veldig merkelig at faren hans sier at han er fra Djibouti. Og hvorfor "investerer" man penger i ett annet land enn sitt eget? Altså, nabolandet. 

Og at han fikk 6 i fransk kort tid etter at han kom til Norge. Hvor mye ressurser han hadde tilgang til i tillegg til å flykte fra krig, når hovedspråket i Somalia er arabisk og somali. Jeg tviler veldig og skjønner at UDI også er det. Jeg snakker riktignok flytende norsk, men jeg har beholdt morsmålet mitt i tillegg til dialekten min. 

Anonymkode: a0ef7...4c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo forsåvidt rett. Men som jeg skrev er jeg ganske delt. Det er 17(!) år. Det handler om en mann som er, såvidt vi får med oss, fullt integrert. Det finnes nok av dem som burde blitt kastet ut før han her for å si det slik... Jeg vil heller ha en manipulerende liten snik av en løgner som forhåpentligvis ellers er en integrert kjernekar, enn 100 (små)kriminelle innvandrere eller de som bare snylter på staten. Det som er spesielt i denne saken er at det har gått såpass lang tid. Slike ting burde ta maks 3 år.

Anonymkode: 4dbf7...241

Han har da holdt dette skjult for myndigheten i 17 år, i mitt hodet er det desto mer alvorlig. Man kan ikke komme med en løyn for så å tro at det skal være greit, bare fordi man har integrert seg. Det skulle da bare mangle at de ikke fikk seg jobb og bidrar som alle andre. Og de etterforsker saker som de får på bordet eller kommer over. De legger ikke vekk saker for å lete etter noe annet, de sannsynligvis etterforsker de som kommer på bordet. Og som sagt, desto mer alvorlig er det at han har holdt på denne løgnen i hele 17 år! Finnes ikke synd i han. Det er de opplysningene han kommer med de må gå ut i fra, så her må man plassere skylden på rett plass, og det er hos HAN selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men veldig merkelig at faren hans sier at han er fra Djibouti. Og hvorfor "investerer" man penger i ett annet land enn sitt eget? Altså, nabolandet. 

Og at han fikk 6 i fransk kort tid etter at han kom til Norge. Hvor mye ressurser han hadde tilgang til i tillegg til å flykte fra krig, når hovedspråket i Somalia er arabisk og somali. Jeg tviler veldig og skjønner at UDI også er det. Jeg snakker riktignok flytende norsk, men jeg har beholdt morsmålet mitt i tillegg til dialekten min. 

Anonymkode: a0ef7...4c9

Siden fyren selv i konfliktmodus, la oss se på de mest naturlige forklaringene på utestående :

Han hevder intervjuet med faren er ett falsum. Det høres lite sannsynlig ut, men det finnes mange bevegrunner som kan forklare svarene fra faren som fortsatt ikke betyr han har løget om sin bakgrunn. Husk at vi ser på Somalia kun som landet. Men klanene som regnes som somalia, inkluderer Djibouti, der mange ble kastet ut, og store områder i Etiopia. For en Norsk referanse, det er grupper av samer i Norge som har bodd her i generasjoner men anser seg egentlig som finner.

Hvorfor investerer man i enn annet land enn sitt eget? Man investerer i land man kan forvente å beholde verdier. Det er ingen fra Somalia som ville investere i selve Somalia hvis de ikke bodde der og hadde full kontroll over assets; landet er i store interne konflikter, og det påvirker både økonomi og eiendomsinteresser. Djibouti er derimot relativt stabilt, og har helt klart investeringspotensial, for en som han. Selv om jeg hadde investert i Somalia, hadde jeg vært veldig flink med å sikre at pengene kom inn via havala systemet, og det ville jeg kanalisert gjennom land som Djibouti.  Spørsmålet jeg som UDI ville stilt, ville vært knyttet til investeringene for å få avklart hvorvidt de er reelle. Er de det, er de ikke en issue. 

Å være analfabet, betyr at man ikke kan lese og skrive, det betyr ikke at man ikke kan snakke. Gitt bakgrunnen fyren gir, er det slett ikke unaturlig at han kan fransk som språk. Å få 6 i fransk i Norsk ungdomsskole, er slett ingen utfordring, hvis vi tillegger at han har snakket fransk i hjemlandet. Da burde han komme fortere opp i fransk enn i Norsk. 

Alt dette er forklaringer. Hva som trenges er reelle dokumenterbare bevis. Uten det, må en slik sak tas i retten, ikke som administrativt vedtak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Bossa Nova skrev:

Håper han får ro og fred snart.

Det får han nok, i hans hjemland... :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Dlarah skrev:

Det får han nok, i hans hjemland... :)

:a034:

Anonymkode: 94154...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...