Gå til innhold

Klep min datter i armen. Dårlig mor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen få år tilbake hadde jeg og min datter en stor krangel. Hun nektet å høre etter og var veldig likegyldig. Jeg sa hun måtte være hjemme og fikk ikke dra på vennebesøk fordi hun "svarte meg" stygt. Dette ble hun veldig sur for og kalte meg mange stygge ting. Jeg klep henne i armen og sa at hun skulle komme seg opp på rommet sitt og oppføre seg. Dette ble hun også veldig sur for og kalte meg enda flere stygge ting. Jeg fikk veldig dårlig samvittighet for å ha klepet henne i armen. Det ble jo selvsagt ikke noe blåmerker eller andre sår, men jeg klep henne. Jeg har lenge hatt dårlig samvittighet for dette, og pratet med min datter om dette flere ganger og hun sier at alt er fint og at det ikke gjør noe i ettertid. Men jeg sitter enda med en følelse av å være dårlig mor som gjorde dette..

Anonymkode: b7b64...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja...slikt er jo ikke ønskelig, men kan skje i affekt. Dårlig mor blir du ikke av den grunn!

Hvor gammel var datter?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal legge det bak deg. Det var en enkeltstående hendelse, det viser at menneskergjør feil. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Tja...slikt er jo ikke ønskelig, men kan skje i affekt. Dårlig mor blir du ikke av den grunn!

Hvor gammel var datter?

Da var hun 16 år

Anonymkode: b7b64...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke fortelle om min barndom, men til sammenligning er du en engel.. Nei, du er ingen dårlig mor. 

Anonymkode: d3143...590

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da var hun 16 år

Anonymkode: b7b64...c65

Det er kanskje vanskelig, men legg det bak deg.

Hun var nesten voksen og tåler såpass.

Og jeg regner med hun nå forstår hvorfor dette skjedde.

Ikke plag degsjøl mer med dette. Ingen grunn til det. ☺

Endret av Jerry Lee
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke fortelle om min barndom, men til sammenligning er du en engel.. Nei, du er ingen dårlig mor. 

Anonymkode: d3143...590

Klem til deg:hjerte: 

Jeg har hørt om venninner av min datter som har foreldre som kanskje har tatt de i ørene når de var mindre fordi de ikke hørte etter. Dette gjorde min far hvis jeg virkelig ikke hørte etter og han ble rasende på meg. Jeg ville jo ikke kalt det barnemishandling ettersom det skjedde en sjelden gang. Men bare det å "gjøre det selv" på min egen datter har vært veldig ekkelt i ettertid for jeg føler at man blir kalt dårlig forelder uansett hva i dagens samfunn..

Anonymkode: b7b64...c65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dattera di har tatt skade av at du kløp henne litt, syns jeg hun har hatt et altfor godt liv. Slutt å ha dårlig samvittighet, du er ingen dårlig mor. Mine foreldre har slått meg mange ganger, men jeg har aldri sett på dem som dårlige foreldre, og aldri vært sure på dem pga. det. Jeg har dog bestemt meg for å aldri slå mine egne barn. Det skal aldri skje. 

Anonymkode: f9581...e17

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis dattera di har tatt skade av at du kløp henne litt, syns jeg hun har hatt et altfor godt liv. Slutt å ha dårlig samvittighet, du er ingen dårlig mor. Mine foreldre har slått meg mange ganger, men jeg har aldri sett på dem som dårlige foreldre, og aldri vært sure på dem pga. det. Jeg har dog bestemt meg for å aldri slå mine egne barn. Det skal aldri skje. 

Anonymkode: f9581...e17

Litt OT,

men glad du ikke viderefører familievold.

Altfor mange gjør det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Litt OT,

men glad du ikke viderefører familievold.

Altfor mange gjør det.

Vedkommende viderefører jo en aksept for mishandling siden han eller hun prøver å bagatellisere dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Det er kanskje vanskelig, men legg det bak deg.

Hun var nesten voksen og tåler såpass.

Og jeg regner med hun nå forstår hvorfor dette skjedde.

Ikke plag degsjøl mer med dette. Ingen grunn til det. ☺

Nei, en 16-åring skal ikke måtte tåle fysisk mishandling fra foreldrene sine. På ingen måte. Selv om hun forstår hvorfor hun ble kløpet er det like fullt uakseptabelt (og det er selvsagt uakseptabelt hvis barnet overbevises om at grunnen til klypingen var en god grunn til å gjøre det - da begynner barnet å bebreide seg selv noe som ikke skal skje).

Når det er sagt er jeg enig i at TS bør legge det bak seg - så lenge hun har beklaget og de har gjort opp. Man skal aldri misbruke barn fysisk (vel, egentlig skal man ikke gjøre det med noen, men barn er ekstra sårbare), men hvis det først koker over og det går ut på noe som f.eks. i denne situasjonen, så går det faktisk an å be om unnskyldning og bli ferdig med det. Det er bare viktig at ikke barnet blir sittende med dårlig samvittighet.

Som en engangsforeteelse får det være med en ektefølt unnskyldning. Hvis det er noe som stadig gjentar seg bør forelderen søke hjelp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, jabx skrev:

Vedkommende viderefører jo en aksept for mishandling siden han eller hun prøver å bagatellisere dette.

Nei.

Ikke vær vrang som du pleier. ☺

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klem til deg:hjerte: 

Jeg har hørt om venninner av min datter som har foreldre som kanskje har tatt de i ørene når de var mindre fordi de ikke hørte etter. Dette gjorde min far hvis jeg virkelig ikke hørte etter og han ble rasende på meg. Jeg ville jo ikke kalt det barnemishandling ettersom det skjedde en sjelden gang. Men bare det å "gjøre det selv" på min egen datter har vært veldig ekkelt i ettertid for jeg føler at man blir kalt dårlig forelder uansett hva i dagens samfunn..

Anonymkode: b7b64...c65

Å gjentatt dra barn i ørene er barnemishandling. Det er både fysisk og psykisk mishandling: Fysisk på grunn av smertepåførelsen, og psykisk på grunn av frykten og usikkerheten som fremkalles.

Som en engangsforeteelse kan det som er gjort ikke tas tilbake, men tryggheten kan gjenopprettes og den fysiske smertepåførelsen kan veies opp med en unnskyldning og det å prate ut om hva som skjedde.

Endret av jabx
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dattera di har tatt skade av at du kløp henne litt, syns jeg hun har hatt et altfor godt liv. Slutt å ha dårlig samvittighet, du er ingen dårlig mor. Mine foreldre har slått meg mange ganger, men jeg har aldri sett på dem som dårlige foreldre, og aldri vært sure på dem pga. det. Jeg har dog bestemt meg for å aldri slå mine egne barn. Det skal aldri skje. 

Anonymkode: f9581...e17

Jeg ser ikke på et enkelttilfelle som det TS beskriver som noe grusomt, men voldelige/aggressive handlinger generelt skal ikke godtas. Det å si at en har hatt et altfor godt liv om man tar skade av slike ting, synes jeg er fryktelig ignorant. Den respekten man eventuelt får for foreldrene i etterkant av slike handlinger, kommer av frykt og ingenting annet. Ikke mye å være stolt over, og jeg ser ikke opp til foreldre som tyr til vold. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Nei.

Jo. For det første påstår vedkommende at mishandlingen ikke skal ha noen effekt på barnet, og for det andre bagatelliserer vedkommende volden han eller hun selv ble utsatt for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, jabx skrev:

Nei, en 16-åring skal ikke måtte tåle fysisk mishandling fra foreldrene sine. På ingen måte. Selv om hun forstår hvorfor hun ble kløpet er det like fullt uakseptabelt (og det er selvsagt uakseptabelt hvis barnet overbevises om at grunnen til klypingen var en god grunn til å gjøre det - da begynner barnet å bebreide seg selv noe som ikke skal skje).

Når det er sagt er jeg enig i at TS bør legge det bak seg - så lenge hun har beklaget og de har gjort opp. Man skal aldri misbruke barn fysisk (vel, egentlig skal man ikke gjøre det med noen, men barn er ekstra sårbare), men hvis det først koker over og det går ut på noe som f.eks. i denne situasjonen, så går det faktisk an å be om unnskyldning og bli ferdig med det. Det er bare viktig at ikke barnet blir sittende med dårlig samvittighet.

Som en engangsforeteelse får det være med en ektefølt unnskyldning. Hvis det er noe som stadig gjentar seg bør forelderen søke hjelp.

Les igjen. En engangsforeteelse tilbake i tid, gjort i affekt, som TS angrer sårt på enda uten grunn.

Ikke lag helvete ut av ingenting.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen få år tilbake hadde jeg og min datter en stor krangel. Hun nektet å høre etter og var veldig likegyldig. Jeg sa hun måtte være hjemme og fikk ikke dra på vennebesøk fordi hun "svarte meg" stygt. Dette ble hun veldig sur for og kalte meg mange stygge ting. Jeg klep henne i armen og sa at hun skulle komme seg opp på rommet sitt og oppføre seg. Dette ble hun også veldig sur for og kalte meg enda flere stygge ting. Jeg fikk veldig dårlig samvittighet for å ha klepet henne i armen. Det ble jo selvsagt ikke noe blåmerker eller andre sår, men jeg klep henne. Jeg har lenge hatt dårlig samvittighet for dette, og pratet med min datter om dette flere ganger og hun sier at alt er fint og at det ikke gjør noe i ettertid. Men jeg sitter enda med en følelse av å være dårlig mor som gjorde dette..

Anonymkode: b7b64...c65

Dette gjør deg ikke til en dårlig mor, men til en person som tydelig viser at du har (hatt?) Problemer med å gjøre deg forstått og respektert overfor din datter, problemer med å sette grenser verbalt uten å måtte ty til fysiske og forbudte overgrep overfor et barn. Vil barnet ditt ha samme forhold til deg etter den fysiske avstraffelse som før, tror du? Neppe. 

I tillegg har du vist barnet ditt at du har dårlig selvkontroll og manglende respekt. Jeg tror alt dette tilsammen er nok til at du har forstått at du gjør ikke dette føere ganger? 

Anonymkode: 3ad40...17e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjør deg ikke til en dårlig mor, men til en person som tydelig viser at du har (hatt?) Problemer med å gjøre deg forstått og respektert overfor din datter, problemer med å sette grenser verbalt uten å måtte ty til fysiske og forbudte overgrep overfor et barn. Vil barnet ditt ha samme forhold til deg etter den fysiske avstraffelse som før, tror du? Neppe. 

I tillegg har du vist barnet ditt at du har dårlig selvkontroll og manglende respekt. Jeg tror alt dette tilsammen er nok til at du har forstått at du gjør ikke dette føere ganger? 

Anonymkode: 3ad40...17e

Jeg tror 16-åringen skjønner av episoden at dette var en enkeltstående hendelse og at foreldrene er mennesker de også . 

Man trenger ikke å overdramatisere . 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...