Gå til innhold

Muslimer i barnebursdager. Dilemma ang. mat.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det er ikke opp til andre å bestemme hvilken mat jeg har lov å servere eller at jeg må bruke ekstra penger på spesialmat. Da får de såise det de kan spise og la være å spise det de ikke kan spise. Enten det eller så får de sende med mat

Du trenger ikke bruke ekstra penger på spesialmat - det er vel bare å lage noe som alle kan spise i stedet vel? Ungene setter sikkert pris på å få pizza eller noe annet enn pølser som de får på 99% av alle bursdager (de ble i hvertfall veldig glade for noe annet her, selv om vi verken har muslimske eller allergiske/intolerante barn i gruppa). Ingen vits å gjøre seg unødvendig vanskelig.

Anonymkode: 9dca4...af6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På Thursday, September 29, 2016 den 21.26, AnonymBruker skrev:
1 time siden, Introvertaberta skrev:

Jeg syntes dette begynner å bli passe spinnvillt!

Om en unge som elsker seigmenn ikke kan få pynte bursdagskaka si med det pga. muslimske småunger syntes jeg det har gått alt for langt! Ser dere virkelig ikke det?! 

Pynt med nonstop og server seigmen i en skål ved siden av.

Anonymkode: 33ade...647

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke lærer barna å ta hensyn til hverandre og hverandres religion, tro etc, blir barna egoistiske einstøinger. Sjerp dere folkens!

Anonymkode: 33ade...647

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel for et styr folk lager forde en person faktisk prøver å ta hensyn.

Til min datters bursdag kjøpte jeg glutenfrie kyllingpølser. Til alle. Muslimske og ikke muslimske. Alle spiste, alle koste seg, ingen merket forskjell. Og det eneste det "kostet" var at jeg plukket en annen pølsepakke enn vanlig. 

Ikke rart det er krig i verden. 🙁

Anonymkode: 87d48...fa1

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke bruke ekstra penger på spesialmat - det er vel bare å lage noe som alle kan spise i stedet vel? Ungene setter sikkert pris på å få pizza eller noe annet enn pølser som de får på 99% av alle bursdager (de ble i hvertfall veldig glade for noe annet her, selv om vi verken har muslimske eller allergiske/intolerante barn i gruppa). Ingen vits å gjøre seg unødvendig vanskelig.

Anonymkode: 9dca4...af6

Helt enig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kaninen skrev:

For 20 år siden reiste barn hjem til folk å ringte på døra når de ville leke med noen.

For 20 år siden var det ikke noe som hette sosiale medier.

For 20 år siden støttet USA bin Ladin i krigen mot russerne.

Verden og samfunnet forandrer seg. Sånn er det bare. Man kan akseptere forandringene og forandre seg med dem, eller man kan kan tviholde på det som var og bli værende i fortiden mens verden beveger seg videre. 

Men før kunne man fint servere svinepølser i en barnebursdag. Men pga våre nye landsmenn skal vi nå servere hallah pølser helst. For meg blir det at vi kun tilpasser oss en vei. Norge blir mer og mer islamisert fordi vi tilpasser oss etter muslimene og ikke motsatt. Hadde jeg flyttet til Saudi Arabia med barnet mitt og det barnet skulle i bursdag så hadde ikke jeg forventet eller krevd at folk skulle lage mat jeg er vant til å kunne spise. Da hadde det antagelig bare vært hallah kjøtt. Jeg hadde tilpasset meg kulturen i det landet jeg bodde i selv om jeg ikke likte det. Og det er det. Muslimene bor i Norge som har mange lange norske tradisjoner bak seg. Derfor er det dem som skal tilpasse seg til norsk kultur og væremåre og ikke motsatt. Takler du ikke å tilpasse deg noe.. og bare krever.. vel reis hjem til hjemlandet ditt om det er så fælt. Ikke verre enn det.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, tussi84 skrev:

Men før kunne man fint servere svinepølser i en barnebursdag. Men pga våre nye landsmenn skal vi nå servere hallah pølser helst. For meg blir det at vi kun tilpasser oss en vei. Norge blir mer og mer islamisert fordi vi tilpasser oss etter muslimene og ikke motsatt. Hadde jeg flyttet til Saudi Arabia med barnet mitt og det barnet skulle i bursdag så hadde ikke jeg forventet eller krevd at folk skulle lage mat jeg er vant til å kunne spise. Da hadde det antagelig bare vært hallah kjøtt. Jeg hadde tilpasset meg kulturen i det landet jeg bodde i selv om jeg ikke likte det. Og det er det. Muslimene bor i Norge som har mange lange norske tradisjoner bak seg. Derfor er det dem som skal tilpasse seg til norsk kultur og væremåre og ikke motsatt. Takler du ikke å tilpasse deg noe.. og bare krever.. vel reis hjem til hjemlandet ditt om det er så fælt. Ikke verre enn det.

 

De blir nok innmari mye bedre integrert om de skal møte på folk som kun på drittungetrass serverer svinepølser i bursdag, og på den måten - med viten og vilje - holder enkelte barn utenfor.

Anonymkode: 9dca4...af6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissEhrmann
5 minutter siden, Miss-T skrev:

Jeg blir sjokkert over hvor mye rasisme det er i dette landet!!! Jeg er rett å slett flau av å være halvt Norsk!

Jeg blir sjokkert over at folk ikke vet at det er forskjell på å ikke like en rase og å ikke like en religion.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt besøk av muslimer flere ganger og jeg server enten noe alle kan spise eller en svinefri variant i tillegg til maten jeg spiser. Vanskeligere en det er det ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Miss-T skrev:

Jeg blir sjokkert over hvor mye rasisme det er i dette landet!!! Jeg er rett å slett flau av å være halvt Norsk!

Jeg er ingen rasist fordi jeg mener det jeg mener. Jeg har venner som er muslimer. Hva slags hudfarge dem har betyr ingenting. Det som betyr noe er hvordan de er som mennesker. Når det er sagt så er det en rekke forhold innen religionen og kulturen islam som jeg er kritisk til. Det er ikke det samme som å være rasist. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Introvertaberta skrev:

Jeg blir sjokkert over at folk ikke vet at det er forskjell på å ikke like en rase og å ikke like en religion.... 

Så hvorfor i huleste holder du deg ikke til religionsdelen av forumet hvor du kan kritisere islam så mye du vil, ikke avspore tråden til ei som spør om noe angående en bursdag. Djises.

Anonymkode: b2c47...022

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Miss-T skrev:

Jeg har hatt besøk av muslimer flere ganger og jeg server enten noe alle kan spise eller en svinefri variant i tillegg til maten jeg spiser. Vanskeligere en det er det ikke.

Folk flest gjør det.

Jeg slenger ikke et saftig biffstykke på bordet til en middagsgjest som har sagt på forhånd at han/hun er vegetarianer, og sier at "nei hvis ikke du spiser kjøtt så kunne du jo bare spist hjemme da! Hvorfor skal jeg tilpasse meg at du ikke liker kjøtt lissom?? Du får ta deg en kjeks,da! Djiiises...kravstore folk, tenk om alle skulle vært sånn a, da hadde jo Norge hele gått under..:! Herre."

Anonymkode: b2c47...022

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissEhrmann
5 minutter siden, Miss-T skrev:

Fremmedfrykt=rasisme

Man har ikke fremmedfrykt selv om man misliker en religion. Jeg tror du må skaffe deg litt kunnskaper om disse begrepene.

Jeg misliker også den kristne tro, så ifølge deg er jeg også rasist mot min "egen" rase?! Hmmmmmm.....:fnise:

Endret av MissEhrmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi gar løst det slik:

 

-ikke halal: kyllingpølser

- halal: fiskepinner i lompe, fiskepudding i skiver i lompe, bare lompe ( barn som ikke var halal, men som ikke likte pølser). Hvis man skal ha hamburger; Mc Fish

 

Godteposer til halalbarn: melkerull

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De blir nok innmari mye bedre integrert om de skal møte på folk som kun på drittungetrass serverer svinepølser i bursdag, og på den måten - med viten og vilje - holder enkelte barn utenfor.

Anonymkode: 9dca4...af6

De blir heller ikke intregrert om de skal få viljen sin med hallah pølser. Da lærer de ikke hvordan det er i Norge. La oss si en klasse med 15 barn. 11 vil ha svinepølser, 2 vil ha kylling og 2 vil ha hallah pølser. Majoriteten bestemmer og det blir kun laget en type pølse.  Serverer du da hallah eller kylling pølser? Om du gjør det blir det da riktig ovenfor majoriteten som ønsket svinepølser? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, tussi84 skrev:

De blir heller ikke intregrert om de skal få viljen sin med hallah pølser. Da lærer de ikke hvordan det er i Norge. La oss si en klasse med 15 barn. 11 vil ha svinepølser, 2 vil ha kylling og 2 vil ha hallah pølser. Majoriteten bestemmer og det blir kun laget en type pølse.  Serverer du da hallah eller kylling pølser? Om du gjør det blir det da riktig ovenfor majoriteten som ønsket svinepølser? 

Hallah..? Ikke hørt om.

Jeg serverer ikke pølser uansett. Lager noe annet som alle kan spise. Problem solved. :)

Anonymkode: 9dca4...af6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...