Gå til innhold

Hjelp vi har for mye huslån!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huff.... nå har vi kjøpt oss nytt sted og bo, og flytter fra en trygg økonomisk situasjon til et sted som er mye dyrere med hvor vi vil trives bedre i nærmiljøet. Vi øker lånet vårt med 1,3 mill, fra 3,3 til 4,6. Fra 12000 til 17000 i mnd!!!! VI har en samlet inntekt på 1.3mill. og banken ga oss lån uten tvil. Jeg har laget budsjett, som viser at vi over de neste årene vil øke inntekten vår både da vi hvert år går litt opp i lønn og vi blir kvitt noen faste utgifter. I dag sitter vi igjen med ca 5 tusen til overs når alt av forbruk er betalt ( inkl lommepenger og sparing). Dvs at vi per i dag er 2 tusen i MINUS mtp de nye boligutgiftene våre!!  Vi eier et fritidshus, som vi evt kan leie ut ved behov- så vi kan få inn ekstra penger der innimellom.

Vi har romslig økonomi idag, og godt med lommepenger. Men hva om RENTA GÅR OPP...og det gjør den jo en vakker dag...... Det er så lett å tenke for positivt på ting når man vil vekk fra en situasjon og inn i en bedre. Og banken har jo gitt oss lånet.... 

Hvordan står det til med gjelda hos dere andre her? Regner med vi ikke er alene om å ha angst for renteoppgang.......

Anonymkode: 640d6...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff.... nå har vi kjøpt oss nytt sted og bo, og flytter fra en trygg økonomisk situasjon til et sted som er mye dyrere med hvor vi vil trives bedre i nærmiljøet. Vi øker lånet vårt med 1,3 mill, fra 3,3 til 4,6. Fra 12000 til 17000 i mnd!!!! VI har en samlet inntekt på 1.3mill. og banken ga oss lån uten tvil. Jeg har laget budsjett, som viser at vi over de neste årene vil øke inntekten vår både da vi hvert år går litt opp i lønn og vi blir kvitt noen faste utgifter. I dag sitter vi igjen med ca 5 tusen til overs når alt av forbruk er betalt ( inkl lommepenger og sparing). Dvs at vi per i dag er 2 tusen i MINUS mtp de nye boligutgiftene våre!!  Vi eier et fritidshus, som vi evt kan leie ut ved behov- så vi kan få inn ekstra penger der innimellom.

Vi har romslig økonomi idag, og godt med lommepenger. Men hva om RENTA GÅR OPP...og det gjør den jo en vakker dag...... Det er så lett å tenke for positivt på ting når man vil vekk fra en situasjon og inn i en bedre. Og banken har jo gitt oss lånet.... 

Hvordan står det til med gjelda hos dere andre her? Regner med vi ikke er alene om å ha angst for renteoppgang.......

Anonymkode: 640d6...2fa

Vi har 1.3 mill i lån - men jeg har jo blitt kronisk syk og må over på AAP. Vi betaler 16 tusen i mnd på lånet, men det blir tyngre... Har dere forsikringer i orden? Det er dyrt, men absolutt verdt det. NÅ få\r jeg litt ekstra fra forsikringen i tillegg til AAP og det hjelper litt... 

Anonymkode: 81fed...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjorde dere ikke den utregningen før dere tok opp lån? 

 

Vi har også tatt opp mer lån, men stresser ikke for vi har funnet ut at vi vil klare en økning, men det vil innebære at vi må leie ut soverom.

Anonymkode: 19609...7d1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankene liker godt avdragsfrihet, spesielt om dere har god historikk på betalingen. Da vil i så fall lånet gå ned til 8-9 000 kr i mnd. Kan gjøres både enkeltmåneder og over lengre perioder.

Hvis du vet dere vil øke i inntekt kunne dere jo ha bedt om avdragsfrihet de første 5 årene e.l..

Anonymkode: e800b...9ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har god inntekt. Greier dere å kutte utgifter et sted? Jeg tjener 700k i året og hadde greid å betale 17k i mnd alene. Har dere stort forbruk?

Anonymkode: d9ef5...b87

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også 17 000 i utgift på boliglån i måneden, og ca 1,3 mill i inntekt, og det går helt fint? Vi tåler en renteoppgang. Men lånet vårt er ikke så stort som deres, "bare" på 3,4, så vi har sikkert kortere nedbatalingstid. Vi sparer i tillegg vi? Så dere må ha noen store andre utgifter til forbruk (vi har barn med SFO og barnehage, håper en renteoppgang ikke kommer før vi er ferdige med det).

Anonymkode: 774d1...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å virke frekk, men dette burde dere kanskje tenkt på før dere kjøpte?? En ting er hva dere klarer sett fra bankens side, men det er dere selv som vet hvordan forbruket står til når alle faste utgifter er betalt.

Anonymkode: b24ff...6d9

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har 1.3 mill i lån - men jeg har jo blitt kronisk syk og må over på AAP. Vi betaler 16 tusen i mnd på lånet, men det blir tyngre... Har dere forsikringer i orden? Det er dyrt, men absolutt verdt det. NÅ få\r jeg litt ekstra fra forsikringen i tillegg til AAP og det hjelper litt... 

Anonymkode: 81fed...119

1,3 mill i lån og så betaler du 16 000 kr, det kan ikke stemme. Jeg har 1,5 og betaler 8000 kr i mnd.

Anonymkode: d1f02...7d3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker dere alle pengene på? Dere må jo ha omtrent 70.000 utbetalt i mnd, dvs 50.000 igjen etter at lånet har blitt betalt. 

Vi har 1,2 i inntekt og har nettopp tatt opp 6 mill i boliglån. Vi betaler ca 23.000 i mnd, og er ikke bekymret for hvordan vi skal klare oss på de 40.000++ vi har igjen. Kommer sikkert ikke til å spare noen voldsomme summer de første par årene, men det er jo heller ikke nødvendig når vi har kjøpt den boligen vi skal bo i relativt lenge. ("Sparer" jo forsåvidt mange tusen i mnd ved å betale ned på et såpass stort boliglån også.)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

1,3 mill i lån og så betaler du 16 000 kr, det kan ikke stemme. Jeg har 1,5 og betaler 8000 kr i mnd.

Anonymkode: d1f02...7d3

Jo, hvis de har kort nedbetalingstid så kan det stemme. Men det er jo akkurat når man f.eks. blir syk man kan nyte godt av å ha vært flink til å betale tidligere og f.eks. be om lenger nedbetalingstid.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS  her

Joda, jeg lagde et meeeeget detaljert budsjett- som viser at vi på sikt ( de neste 4 årene) vil øke inntekten så pass at vi med det nye lånet et ca 3000 i overskudd. Men med DAGENS forbruk vil vi ikke tåle en renteoppgang på over 3000kr. 

Men ja, da må vi se på forbruksmønster- synes vi bruker akkurat passe idag. Men kanskje litt mindre lommepenger, litt mindre sparing, og leie ut fritidsboligen. I KRISE så kan vi be om avdragsfrihet, eller i verste fall selge fritidshuset (aller siste løsning). Så vi er ikke konkurs ved renteøkning, bare at komfortsonen blir mindre, og jeg kjenner nå på at ER det verdt det.... det er godt å ikke måtte snu på hver krone- godt å slippe bekymringer... Vi har også 3 barn som skal vokse opp og øker forbuket sitt. Får sette dem i lønna arbeid tildlig:P:fnise:

Anonymkode: 640d6...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har 1.3 mill i lån - men jeg har jo blitt kronisk syk og må over på AAP. Vi betaler 16 tusen i mnd på lånet, men det blir tyngre... Har dere forsikringer i orden? Det er dyrt, men absolutt verdt det. NÅ få\r jeg litt ekstra fra forsikringen i tillegg til AAP og det hjelper litt... 

Anonymkode: 81fed...119

Vi har uføreforsikring, og livsforsikring, og forsrikringer gjennom jobben, så vi er vel forsikret i alle bauer og kanter

Anonymkode: 640d6...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS  her

Joda, jeg lagde et meeeeget detaljert budsjett- som viser at vi på sikt ( de neste 4 årene) vil øke inntekten så pass at vi med det nye lånet et ca 3000 i overskudd. Men med DAGENS forbruk vil vi ikke tåle en renteoppgang på over 3000kr. 

Men ja, da må vi se på forbruksmønster- synes vi bruker akkurat passe idag. Men kanskje litt mindre lommepenger, litt mindre sparing, og leie ut fritidsboligen. I KRISE så kan vi be om avdragsfrihet, eller i verste fall selge fritidshuset (aller siste løsning). Så vi er ikke konkurs ved renteøkning, bare at komfortsonen blir mindre, og jeg kjenner nå på at ER det verdt det.... det er godt å ikke måtte snu på hver krone- godt å slippe bekymringer... Vi har også 3 barn som skal vokse opp og øker forbuket sitt. Får sette dem i lønna arbeid tildlig:P:fnise:

Anonymkode: 640d6...2fa

Dere bruker jo mye om dere ikke har 17000 til lånet med en slik inntekt.

Anonymkode: 19609...7d1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har 1.3 mill i lån - men jeg har jo blitt kronisk syk og må over på AAP. Vi betaler 16 tusen i mnd på lånet, men det blir tyngre... Har dere forsikringer i orden? Det er dyrt, men absolutt verdt det. NÅ få\r jeg litt ekstra fra forsikringen i tillegg til AAP og det hjelper litt... 

Anonymkode: 81fed...119

16 000 på 1,3 mill? Det må være over få år? For det var MYE!  Vi betaler 12000 kr i mnd for 3,3 mill. og senere 17 000 i mnd for 4,6 mill. Vi har 30 års løpetid. 

Anonymkode: 640d6...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gjorde dere ikke den utregningen før dere tok opp lån? 

 

Vi har også tatt opp mer lån, men stresser ikke for vi har funnet ut at vi vil klare en økning, men det vil innebære at vi må leie ut soverom.

Anonymkode: 19609...7d1

Ja, når man har utleiemulighet, som dere og vi også har i fritidsbolig, så bør man kanskje ikke bekymre seg så mye på forhånd..... :sprettoy:   Vi gjorde utregningen før vi tok avgjørelsen om mer lån- men følelsen har kommet snikende på meg mer og mer nå i ettertid........ TS 

Anonymkode: 640d6...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1,3 mill i lån og så betaler du 16 000 kr, det kan ikke stemme. Jeg har 1,5 og betaler 8000 kr i mnd.

Anonymkode: d1f02...7d3

Vi har bare ca. 8 år igjen på lånet i det tempoet vi betaler ned nå. Vi har såkalt fleksilån så vi styrer selv hvor mye vi vil betale i mnd :)

 

Anonymkode: 81fed...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Leo skrev:

Jo, hvis de har kort nedbetalingstid så kan det stemme. Men det er jo akkurat når man f.eks. blir syk man kan nyte godt av å ha vært flink til å betale tidligere og f.eks. be om lenger nedbetalingstid.

Ja, det har du selvfølgelig rett i. Eller at lånet har vært mye høyere tidligere. 
Men velger man å betale ned fortere, eller lånet i utgangspunktet var mye høyere, er det vel kanskje greit å presisere det i svaret.
Ellers er jeg enig med deg. I dårlige tider som når man går over på AAP er det fult mulig å be om lengre nedbetalingstid og lavere lånekostnader i mnd.

Anonymkode: d1f02...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo? Er du helt i svima? Forbruket deres må jo være noe sinnsykt om dere bruker ca 200.000 i året på boliglån, og klarer å suse bort resten, 1.1 million i året. Alvorlig talt, selv om dere hadde hatt 9 barn burde dette gått meget bra. Hva i ALLE DAGER bruker du pengene på?

Anonymkode: 8ce34...d25

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Jeg er enig med dere som sier at vi burde ha råd til 17000 i mnd med 1,3 i inntekt... Vi har ca 30 000 i faste utgifter hver mnd uten boliglån og lommepenger (2 i barnehage 5100,- Bil 4000,- Studielån 2300 Annen utgift 2800 Komm.avgifter og strøm hus og fritidshus 3500,- Forsikringer 1600,- Trening 1000,- Alarm/lisens/tv/nett 1600,- Mat 8000,-)

Vi sparer 3200 kr i mnd.

Vi har 7500 kr hver i lommepenger da totalt 15000kr.  

Anonymkode: 640d6...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, når man har utleiemulighet, som dere og vi også har i fritidsbolig, så bør man kanskje ikke bekymre seg så mye på forhånd..... :sprettoy:   Vi gjorde utregningen før vi tok avgjørelsen om mer lån- men følelsen har kommet snikende på meg mer og mer nå i ettertid........ TS 

Anonymkode: 640d6...2fa

For oss er det en nødlsning, vi føler oss ferdige med å leie ut rom til fremmede og dele kjøkken/bad. Men du snakker jo ikke om en nødløsning, du føler jo på det allerede nå, uten at renten har gått opp

Anonymkode: 19609...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...