Gå til innhold

Hijab til bunaden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke uten grunn at iranske kvinner protesterer mot det lovpålagte hodeplagget og moralpolitiet. Hijab er først og fremst politisk motivert, og kulturelt ikke religiøst. Er bare å se på mange arabiske land før 60-tallet, så finner man de svarene. Hijab og bunad er ikke greit å blande, nettopp fordi det hijaben representerer. Da burde man i så tilfelle bruke det hodeplagget som hører til den bunaden man har tilknytning til.

Sitat

(Og forøvrig, vi er på et norsk forum. Svar på engelsk blir ikke besvart av meg :))

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ikke bland muslimsk religion og den Norske bunaden. Det er provoserende. 

Anonymkode: 2275a...24d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noen holdninger som vises her i tråden. Jeg er helt sjokkert. Ikke lov til å bruke norsk nasjonaldrakt og et religiøst plagg sammen? Hvem i alle dag er dere for å mene dette? Norge og islam er da ikke noen motsetninger her. 

Dere er jammen meg frekke dere som mener hun skal bruke en drakt fra hennes "hjemland", som om dere i det hele tatt har noe belegg for å uttale dere om dette. 

Jeg synes det er flott at muslimer ønsker å ta del i norsk kultur, hijab eller ei. For alt vi vet kan hun også være etnisk norsk.

Enkelte er så eiesyke når det gjelder egen kultur og hva som er norsk. Det er virkelig flaut. Det er ikke skadelig å la andre få ta del i vår kultur. 

Anonymkode: a9b9b...999

Hvis de ønsker å ta del i vår kultur så får de følge den til punkt å prikke da. Det vil si bunad uten hijab, for det har ikke vi i vår kultur.

Dette mener jeg enten man er innvandrer eller etnisk norsk. Hvis vi skal la folk få kle seg slik de vil så ende vi vel til slutt opp med bunad, skaller, henna malte hender, "kastemerke" i panna og hijab. En blanding fra forskjellige kulturer, hvor blir den NORSKE kulturen av da til slutt?

Endret av EvaLena
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Maleficenta skrev:

Ja. Men de fleste jeg ser i bunad nå fletter heller håret sånn fint enn å ha på hodeplagg

Bunadslue er ikke in. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikker fingeren i jorda et kort øyeblikk... - Bunad er ikke et religiøst plagg. Selv om bunader er inspirert av tidstypiske kostymer, er de en konstruert størrelse, etter inspirasjon fra de få detaljer en har etter originalene.

Bunad er et plagg vi kjøper kommersielt, og som vi eier, akkurat som med konfirmasjonsdressen og Levis-buksa. Bunadsprodusentene har bare litt mer tungnemme produksjonsprosesser enn hva ordentlige klesfabrikker har.

Selvsagt kan en bruke plagg en eier som en selv vil. Det er faktisk den friheten vi feirer 17.mai. Den samme friheten som jeg har til å latterliggjøre våre nye "spøkelseskladder" når de kler seg så de ser ut som idioter. Valget er fritt, enten det er bunad og finnlandshette, eller bunadsmønstret one-piece. Klag bare ikke på at folk peker og råflirer.

Endret av Kamikatze
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære deg!

Bruk akkurat den bunaden og hijaben som du mener passer best for deg. Du har frihet til det!  Kvinner dekte til håret sitt i Norge også før i tiden.. 😊👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3. mai 2016 at 17.24, AnonymBruker skrev:

Vet dere om en bunad som passer godt sammen med hijab? 

Anonymkode: 77454...b8f

Er det et alternativ å kjøre skautet som følger med bunaden. Den dekker håret. Vurdere å kjøpe skautet til vossabunaden min selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, EvaLena skrev:

Hvis de ønsker å ta del i vår kultur så får de følge den til punkt å prikke da. Det vil si bunad uten hijab, for det har ikke vi i vår kultur.

Dette mener jeg enten man er innvandrer eller etnisk norsk. Hvis vi skal la folk få kle seg slik de vil så ende vi vel til slutt opp med bunad, skaller, henna malte hender, "kastemerke" i panna og hijab. En blanding fra forskjellige kulturer, hvor blir den NORSKE kulturen av da til slutt?

Er det mulig??? Folk m går med solbriller og bunad, jeg drikke øl i bunad... Disse bunadsreglende er forhistorisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, #frøken skrev:

Er det mulig??? Folk m går med solbriller og bunad, jeg drikke øl i bunad... Disse bunadsreglende er forhistorisk...

Ta deg gjerne en øl i bunad og bruk gjerne solbriller også. Det kunne jeg gjort også.

Det er den mixingen av forskjellige kulturer jeg ikke liker. Dessuten så liker jeg å faktisk bevare noe kultur her i landet som noe som er vårt. Det blir ikke bare vårt hvis alle andre fra verden rundt skal blande sine favoritt plagg sammen med bunaden. 

Jeg er helt sjokkert over hvor ettergivende enkelt mennesker her i landet er for innvandrere og DERES ønsker i VÅRT land. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, EvaLena skrev:

Ta deg gjerne en øl i bunad og bruk gjerne solbriller også. Det kunne jeg gjort også.

Det er den mixingen av forskjellige kulturer jeg ikke liker. Dessuten så liker jeg å faktisk bevare noe kultur her i landet som noe som er vårt. Det blir ikke bare vårt hvis alle andre fra verden rundt skal blande sine favoritt plagg sammen med bunaden. 

Jeg er helt sjokkert over hvor ettergivende enkelt mennesker her i landet er for innvandrere og DERES ønsker i VÅRT land. 

Blanding av kulturer har foregått i noen hundre år i dette landet, og godt er det.. Din skepsis mot det er latterlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, EvaLena skrev:

Hvis de ønsker å ta del i vår kultur så får de følge den til punkt å prikke da. Det vil si bunad uten hijab, for det har ikke vi i vår kultur.

Dette mener jeg enten man er innvandrer eller etnisk norsk. Hvis vi skal la folk få kle seg slik de vil så ende vi vel til slutt opp med bunad, skaller, henna malte hender, "kastemerke" i panna og hijab. En blanding fra forskjellige kulturer, hvor blir den NORSKE kulturen av da til slutt?

Tipper forøvrig at du er en god ambassadør for det NORSKE og NORSK KULTUR, forkjemper for nynorsk og kan selvfølgelig alt av Ivar Aasen på rams, hardtarbeidende og ikke redd for å ta i et tak for fellesskapet, akkurat som våre forfedre :) 

Anonymkode: 90a91...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipper forøvrig at du er en god ambassadør for det NORSKE og NORSK KULTUR, forkjemper for nynorsk og kan selvfølgelig alt av Ivar Aasen på rams, hardtarbeidende og ikke redd for å ta i et tak for fellesskapet, akkurat som våre forfedre :) 

Anonymkode: 90a91...4bf

At jeg skal være en forkjemper fir nynorsk er bare dumt, jeg bruker ikke den dialekten på noen som helst måte. Andre må gjerne kjempe for nynorsk og jeg vil forstå de, men det er ikke den delen av Norge jeg er født i.

Dessuten så synes jeg det argumentet ditt var helt teit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, EvaLena skrev:

Ta deg gjerne en øl i bunad og bruk gjerne solbriller også. Det kunne jeg gjort også.

Det er den mixingen av forskjellige kulturer jeg ikke liker. Dessuten så liker jeg å faktisk bevare noe kultur her i landet som noe som er vårt. Det blir ikke bare vårt hvis alle andre fra verden rundt skal blande sine favoritt plagg sammen med bunaden. 

Jeg er helt sjokkert over hvor ettergivende enkelt mennesker her i landet er for innvandrere og DERES ønsker i VÅRT land. 

Bunaden og dens historie er ikke så norsk som mange liker å tro. Mange av materialene er importvarer, silke og kamgarnstekstiler kom fra England mens ull og noe lin av svært høy kvalitet kom fra Nederland. I tillegg regner man med at i alle fall en del kniplinger ble importert siden vi aldri har hatt profesjonell kniplingproduksjon her i Norge, samt dyre bånd og glassperler.

Åttebladrosen som er et motiv som går igjen i norsk folkekunst, finner man igjen i Midtøsten, og alt av uttrekkssøm og utskurdssøm, hardangersømmen er den mest kjente, stammer fra det italienske recitella-broderiet. Koneskautet var en mote som kom til Norge fra Tyskland, og tyskerne hadde i sin tur plukket det opp i Bysants.

Vi har alltid vært en del av en større verden og blitt påvirket utenfra, derfor er det ikke noe rart at vi får nye impulser nå heller, når verden er mindre enn noen sinne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, #frøken skrev:

Blanding av kulturer har foregått i noen hundre år i dette landet, og godt er det.. Din skepsis mot det er latterlig. 

Nå er det slik at mye av mønsteret på flere bunader faktisk er inspirert fra Østen.   Nordmenn har som alle andre land hentet inspirasjon fra andre land og verdensdeler når de har laget folkedraktene sine.  Men hijab blir likevel helt feil i mitt hode. Kanskje vi ser annerledes på det om 50 år, vet ikke. 

 

Endret av DreamOn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Wednesday, May 04, 2016 at 20.19, DreamOn skrev:

For tiden er det vel polakker som bygger Norge. :fnise:

Hehe. Sant nok. 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den Wednesday, May 04, 2016 at 8.57, peppermyntete skrev:

Siden du mener hijab til bunad er så horribelt antar jeg at du ikke har fått med deg at Norge er i endring. 

 

Kan du fortelle meg hvilken helligdag vi skal feire i morgen? Mener å huske at den har noe med religion å gjøre skjønner du.

Vi?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jerry Lee skrev:

Vi?  

Seriøst? Det var det eneste du fikk ut av innlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, peppermyntete skrev:

Seriøst? Det var det eneste du fikk ut av innlegget?

Skjønte hva du sa, men gadd ikke svare annerledes. Du blanda meg inn i "vi"... JEG feirer ikke denne dagen. ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Skjønte hva du sa, men gadd ikke svare annerledes. Du blanda meg inn i "vi"... JEG feirer ikke denne dagen. ☺

Det gjør ikke jeg heller, det er en talemåte. Antar du ikke har noen bra argumenter da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...