Gå til innhold

Hijab til bunaden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, peppermyntete skrev:

Det gjør ikke jeg heller, det er en talemåte. Antar du ikke har noen bra argumenter da :)

Trur i grunn jeg har sagt det jeg har å si om bunad og hijab...som er det tråden handler om. Ikke himmelspretten.  😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å bruke hijab til bunad er provoserende og unødvendig. For de som kommer til å gjøre det, kjenner jeg til flere som kommer til å se på dette som et hån mot nordmenns feiring av 17 mai. 

Å bruke et religiøst hodeplagg som symboliserer undertrykkelse på frigjøringsdagen er virkelig respektløst og flaut... Bruk skaut som eventuelt hører til bunad eller bruk noe annet. 

Veldig flott at du ønsker å bruke bunad, men hijab har ikke noe på den å gjøre.  Og da mener jeg ikke å tro at bunad er et religiøst plagg, som flere naut her inne prøver å få til å være er argument. Jeg snakker om norsk kultur og tradisjon, og at det for mange vil provosere at bunaden blit tuklet med slik. Kjære vene, folk reagerer på solbriller og paraplyer, noe som er ganske greit å ha ift. været. Hijab derimot... Ikke helt det samme..v

Anonymkode: c4435...5e5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel om respekt. Om jeg drar til enkelte arabiske land, så dekker jeg til naken hud der det er vanlig. Om jeg går inn i en katolsk kirke i utlandet, så dekker jeg mine bare skuldre med et sjal. Alt dette gjør jeg i respekt for landets kultur/religion/normer. Jeg mener det er misforstått "frihet" å bryte disse kodene. Jeg føler meg "fri nok" til å klare å tilpasse meg normene som gjelder på stedet jeg kommer til.

Å bruke hijab til bunaden, eller for den saks skyld sykkelhjelm, caps fra Felleskjøpet, samisk stjernelue eller jødehatt, er ikke straffbart. Bunadspolitiet kommer ikke og arresterer deg. Men regn med rare blikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg blir gal av at rasisme bare går den ene veien. Jeg syntes det må være lov å si at folk skal ha respekt for norsk kultur. Jeg syntes ikke hijab og bunad passer sammen. Bunad er norsk tradisjon og noe mange er stolt av. Hvorfor har ikke jeg lov til å si at jeg blir krenket av at noen bruker hijab til bunad? Sier jeg det høyt er jeg en rasist og blir hudflettet. 

Hvorfor har noen religioner nærmest monopol på å bli krenket bare noen hoster for høyt, mens andre liksom ikke kan si et ord? JEG blir krenket av bunad kombinert med hijab, og det burde være ok å si høyt uten at noen skriker rasisme.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/nyheter/sahfana-37-fikk-sydd-bunad-med-hijab-har-utlost-et-skred-av-hatmeldinger-og-rasisme/60245126#_ga=1.10292661.1694347300.1466769469

En norsk bunad er en klesdrakt som er bygget på tradisjon med sine klart definerte referanser. Hvis og når hvem som helst kan gjøre hva som helst med en bunad, så er den ganske enkelt ikke en bunad lengere. Det er dumme nordmenn som gir spalte-plass til idioter som bare vil provosere, og gjerne vil ha avis-oppslag skrevet om seg, og som åpenlyst bryter med alt som er av tradisjoner og kultur. Fjols som dette er det bare å ignorere. Denne kvinnen (og mannen hennes) har har hatt ett mål med det de har gjort: provokasjon.

De visste at de ville få oppmerksomhet og tilbakemeldinger på dette stuntet sitt, og nettopp derfor valgte de å gjøre det. De ville helst at noen skulle komme med rasistiske og ufine utsagn, slik at denne kvinnen kunne fremstå mest mulig som ett slags "offer" - og dermed oppnå masse sympati. Dette er mennesker som vil ha islam mest mulig inn i den norske hverdagen, og de benytter alle de midler de klarer og finner på.

Historien hennes virker tilsynelatende søt og uskyldig. Men hvem er egentlig dette paret? Mannen hennes er tidligere leder i Norges kommunistiske parti, har vært bosatt i Libya, og tydeligvis konvertert til islam - og er nå medlem av Arbeiderpartiet. Dette kvinnfolket er faktisk bystyre-medlem i Stavanger for Arbeiderparti - og hun arbeider med "integrering"

og Dagbladet er selvfølgelig ikke seint ute med å skrive om saken, og sympatiserer jo (selvfølgelig!) med dette kvinnfolket og ektemannen hennes. I tillegg forsøker Dagbladet så godt de kan å grave frem mest mulig dritt, for å bevise at samtlige nordmenn er noen rasistiske svin.

Anonymkode: acbf8...941

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijab har ikke noe å gjøre i en bunad. Dette er ikke rasisme.   Kjenner en dame som giftet seg norsk, hun vil ikke bruke norsk bunad, heller sin egen nasjonaldrakt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, LiseTV skrev:

Hijab har ikke noe å gjøre i en bunad. Dette er ikke rasisme.   Kjenner en dame som giftet seg norsk, hun vil ikke bruke norsk bunad, heller sin egen nasjonaldrakt.

Fint at folk er forskjellige, da :) Det burde det jo være aksept for?

Anonymkode: 90a91...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13
Den 3.5.2016 at 17.46, Arabella skrev:

Muslimsk hijab til norsk bunad er en umulig kombinasjon. TS, bruk din egen nasjonaldrakt hvis du vil bruke hijab.

Wow Arabella, jeg håper virkelig dette er noen som har hacket kontoen din og skrevet en kommentar på dine vegne! Jeg har vært fan av dine fornuftige og gjennomtenkte svar, men nå satte jeg kaffen i halsen! 

Det har ikke slått deg at nasjonaldrakten til TS er f.eks romeriksbunaden da?? Er muslim en nasjonalitet i dine øyne? I såfall hvilken? Tror du finnes etnisk norske muslimer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Kanskje noen allerede har nevnt det, men hun i Skam har Oslos jubileumsdrakt med hijab. Det er ikke så strengt med tilbehør til folkedrakter som til bunader, så det kan jo være en idé. Synes det passet bra med hijab til den i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3. mai 2016 at 17.24, AnonymBruker skrev:

Vet dere om en bunad som passer godt sammen med hijab? 

Anonymkode: 77454...b8f

Hva med å gå med ditt eget lands drakt? 

Anonymkode: f6af8...b2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4. mai 2016 at 10.26, peppermyntete skrev:

Det er ingen vits i å fremstille meg som dum bare fordi holdningene mine ikke hører hjemme på førtitallet. Å kle seg etter kulturen er noe helt annet enn å bruke religiøse plagg. Bunad er norsk kultur, hijab er religion. Hvorfor kan man ikke blande kultur og religion? Norge er jo gjennomsyret av kristendom.

Fordi hun ikke har samme kultur som oss! Norge er for nordmenn. Alle hører vi til forskjellige land. Du blir ikke norsk fordi du besøker eller flytter til et annet land.

Anonymkode: f6af8...b2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijab hører ikke sammen med bunad. Det ser ikke bra ut i det hele tatt. Bruk nå i det minste hodeplaggene som hører til den aktuelle bunaden, man kan fint dekke håret sitt ved å bruke et av disse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Om man kalte hijabben for skaut, ville flere bli mer tolerante da, eller er skaut fy fy der også...

Skaut er skaut. Det festes ikke på samme måte

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
2 timer siden, Maleficenta skrev:

Skaut er skaut. Det festes ikke på samme måte

Så siden de ikke festes på samme måten, så skal det liksom ikke være lovt...

Hva om man fester hijabben som et skaut da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Så siden de ikke festes på samme måten, så skal det liksom ikke være lovt...

Hva om man fester hijabben som et skaut da?

Ja. Bunaden må kles på på en viss måte for at det skal være rett. F eks er det viktig at søljene festes på rett plass, osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest 2Bhonest
21 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ja. Bunaden må kles på på en viss måte for at det skal være rett. F eks er det viktig at søljene festes på rett plass, osv

Du svarer ikke på det jeg spurte om. Du svarer på noe som ikke er et spørsmål.

Hva med de som virkelig kan bunad og sier det er helt greit med hijab? Tar de feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Du svarer ikke på det jeg spurte om. Du svarer på noe som ikke er et spørsmål.

Hva med de som virkelig kan bunad og sier det er helt greit med hijab? Tar de feil?

Hvem sikter du til som sier det er greit med hijab?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.6.2016 at 20.15, 2Bhonest skrev:

Du svarer ikke på det jeg spurte om. Du svarer på noe som ikke er et spørsmål.

Hva med de som virkelig kan bunad og sier det er helt greit med hijab? Tar de feil?

Jo det gjør jeg. Man skal kle på seg bunadens hodeplagg riktig. Man knytter ikke skautet som en hijab. Da blir det feil. Likeledes som at man ikke kan feste bunadsøljene feil. Går for det samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...