Gå til innhold

Hijab til bunaden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, peppermyntete skrev:

Hva kaller du skautene som hører til mange av dem da? 

Kjerringene brukte jo skaut i gamle dager

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 3. mai 2016 at 17.24, AnonymBruker skrev:

Vet dere om en bunad som passer godt sammen med hijab? 

Anonymkode: 77454...b8f

Det er mange bunader som har et skaut som følger med. 

Anonymkode: 728a8...33a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Kjerringene brukte jo skaut i gamle dager

Ja, fordi kristendommen krevde det av dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en hvit bunad vil passe fint til hvilken som helst bunad nesten :) Forrige uke skrev jeg faktisk en nynorsk novelle som inneholdt nettopp ei muslimsk jente som gikk med hijab og bunad på 17.mai! Litt av et sammentreff. Og da så jeg for meg en slags svart bunad med blomster på (har ikke bunad selv, så klarte ikke se for meg en helt konkret type), og at hun hadde hvit hijab. 

Norske muslimer, uansett om de er født i Norge eller ei, kan da selvfølgelig bære både bunaden og hijaben med stolthet. Det var faktisk nettopp det novellen min kom frem til. Norge er faktisk blitt et multikulturelt land, der veldig mange mennesker er flerkulturelle. Dette skal de da få lov til å uttrykke på 17.mai, syns jeg! Selv om man ikke er etnisk norsk så skal man vel få lov til å gå med bunad, for å hedre det landet man er blitt en del av? Og man får da vel lov til å gå med hijaben, for å hedre den kulturen man kommer fra? Uavhengig av hva man mener direkte om islam, selvfølgelig. For alle andre er jo hijaben bare et skjerf rundt hodet! Dermed burde det ikke spille noen rolle for oss hvordan andre velger å bære bunadsantrekket sitt. Alle mennesker er frie til å velge dette selv. Og jeg ser egentlig ikke det store problemet med det, for det er jo bare klær! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, peppermyntete skrev:

Ja, fordi kristendommen krevde det av dem.

Joda.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Maleficenta skrev:

Kjerringene brukte jo skaut i gamle dager

Skikken var at man dekket til håret etter man hadde blitt gift.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, DreamOn skrev:

Skikken var at man dekket til håret etter man hadde blitt gift.

Ja. Men de fleste jeg ser i bunad nå fletter heller håret sånn fint enn å ha på hodeplagg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen holdninger som vises her i tråden. Jeg er helt sjokkert. Ikke lov til å bruke norsk nasjonaldrakt og et religiøst plagg sammen? Hvem i alle dag er dere for å mene dette? Norge og islam er da ikke noen motsetninger her. 

Dere er jammen meg frekke dere som mener hun skal bruke en drakt fra hennes "hjemland", som om dere i det hele tatt har noe belegg for å uttale dere om dette. 

Jeg synes det er flott at muslimer ønsker å ta del i norsk kultur, hijab eller ei. For alt vi vet kan hun også være etnisk norsk.

Enkelte er så eiesyke når det gjelder egen kultur og hva som er norsk. Det er virkelig flaut. Det er ikke skadelig å la andre få ta del i vår kultur. 

Anonymkode: a9b9b...999

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen holdninger som vises her i tråden. Jeg er helt sjokkert. Ikke lov til å bruke norsk nasjonaldrakt og et religiøst plagg sammen? Hvem i alle dag er dere for å mene dette? Norge og islam er da ikke noen motsetninger her. 

Dere er jammen meg frekke dere som mener hun skal bruke en drakt fra hennes "hjemland", som om dere i det hele tatt har noe belegg for å uttale dere om dette. 

Jeg synes det er flott at muslimer ønsker å ta del i norsk kultur, hijab eller ei. For alt vi vet kan hun også være etnisk norsk.

Enkelte er så eiesyke når det gjelder egen kultur og hva som er norsk. Det er virkelig flaut. Det er ikke skadelig å la andre få ta del i vår kultur. 

Anonymkode: a9b9b...999

Det er ingen som nekter henne å dekke håret. Hvorfor kan hun ikke dekke håret med hodeplagget som hører til bunaden? Altså hijab til bunad blir jo som å gå ned caps til bunaden eller concerse i ballkjole. Og jo. Hijab kræsjer totaalt med norsk kultur

Endret av Maleficenta
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Det er ingen som nekter henne å dekke håret. Hvorfor kan hun ikke dekke håret med hodeplagget som hører til bunaden? Altså hijab til bunad blir jo som å gå ned caps til bunaden eller concerse i ballkjole. Og jo. Hijab kræsjer totaalt med norsk kultur

Hvorfor kan hun ikke bruke et sjal for å dekke til håret? 

Hvorfor har dere en så trang til å diktere hva andre mennesker kan gå med og ikke gå med? 

Det er ikke uvanlig at skaut medfølger en bunad, så at det brukes et sjal i stedet forstår jeg ikke hvorfor er så ille. Eller er det kun fordi det kalles en hijab og kan relateres med islam? Hvorfor kan ikke muslimer inkluderes i norsk kultur? 

Anonymkode: a9b9b...999

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan hun ikke bruke et sjal for å dekke til håret? 

Hvorfor har dere en så trang til å diktere hva andre mennesker kan gå med og ikke gå med? 

Det er ikke uvanlig at skaut medfølger en bunad, så at det brukes et sjal i stedet forstår jeg ikke hvorfor er så ille. Eller er det kun fordi det kalles en hijab og kan relateres med islam? Hvorfor kan ikke muslimer inkluderes i norsk kultur? 

Anonymkode: a9b9b...999

Altså.. Dette er ikke en diskusjon om hvorvidt muslimer kan inkluderes i norsk kultur. Det er rett og slett en retorisk hersketeknikk å klare å vri denne debatten i den retningen. Nice try.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Nordis skrev:

Altså.. Dette er ikke en diskusjon om hvorvidt muslimer kan inkluderes i norsk kultur. Det er rett og slett en retorisk hersketeknikk å klare å vri denne debatten i den retningen. Nice try.

Det er jo akkurat hva dette dreier seg om. Hvorfor ellers kan man ikke bruke et personlig plagg med en nasjonaldrakt? Kan man ikke bruke blomster, smykker, hårbøyle eller annet? Og hvorfor bruker ikke vi nordmenn skaut som var veldig vanlig tidligere? 

Anonymkode: a9b9b...999

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo akkurat hva dette dreier seg om. Hvorfor ellers kan man ikke bruke et personlig plagg med en nasjonaldrakt? Kan man ikke bruke blomster, smykker, hårbøyle eller annet? Og hvorfor bruker ikke vi nordmenn skaut som var veldig vanlig tidligere? 

Anonymkode: a9b9b...999

Mener du at hijab er et "personlig plagg" på linje med hårbøyle? Altså et plagg som ikke forteller eller symboliserer noen ting? På hvilken måte? Fortell!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit nok, vi beveger oss mot en kultur der vi må holde kjeft om alt av meninger om andre kulturer i frykt for å bli kalt rasister. 

Men å bruke hijab til bunad synes jeg er stygt gjort og et hån mot norsk kultur og tradisjon. Finn et annet plagg eller la hijaben ligge hjemme. Den har INGENTING på en bunad å gjøre! Mange bunader har hodeplagg som dekker håret. 

Snille la oss få lov til å beholde vår tradisjonelle bunad, uten at andre kulturer skal komme å tukle med dem!! Men vi blir vel kalt rasister om vi våger oss på å si noe, så snart blir det vel sydd inn bunadsmønster i hijab som selges med drakta! 

Hilsen kvinne på 26 år. 

Anonymkode: c4435...5e5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok, vi beveger oss mot en kultur der vi må holde kjeft om alt av meninger om andre kulturer i frykt for å bli kalt rasister. 

Men å bruke hijab til bunad synes jeg er stygt gjort og et hån mot norsk kultur og tradisjon. Finn et annet plagg eller la hijaben ligge hjemme. Den har INGENTING på en bunad å gjøre! Mange bunader har hodeplagg som dekker håret. 

Snille la oss få lov til å beholde vår tradisjonelle bunad, uten at andre kulturer skal komme å tukle med dem!! Men vi blir vel kalt rasister om vi våger oss på å si noe, så snart blir det vel sydd inn bunadsmønster i hijab som selges med drakta! 

Hilsen kvinne på 26 år. 

Anonymkode: c4435...5e5

Jeg kaller deg ikke rasist, bare litt veik. Hvorfor skal dette være et problem for deg liksom?

Hilsen en annen kvinne på 26 år. 

Anonymkode: 156dc...00d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan hun ikke bruke et sjal for å dekke til håret? 

Hvorfor har dere en så trang til å diktere hva andre mennesker kan gå med og ikke gå med? 

Det er ikke uvanlig at skaut medfølger en bunad, så at det brukes et sjal i stedet forstår jeg ikke hvorfor er så ille. Eller er det kun fordi det kalles en hijab og kan relateres med islam? Hvorfor kan ikke muslimer inkluderes i norsk kultur? 

Anonymkode: a9b9b...999

Fordi bunaden allerede har et sjal eller kyse som har samme funksjonen. Hijaben hører ikke til

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oi.. Har vi fått inn bunadspolitiet her :D

Håper jeg får se mange jenter i bunad og hijab på nasjonaldagen :) Da jeg syntes bunad er fint, og at jenter i hijab er så inmari søte :D :):) Seriøst, skjønner ikke hvorfor dere kler dere i hijab hvis meningen er å få menn til å ikke få lyst på dere? Det siste der var riktignok en avsporing, men..

Anonymkode: 90a91...4bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til bunadspolitiet som snakker om vår historie, tradisjoner og kultur:

"I faglig forstand brukes begrepet om moderne, historiserende festdrakter, for det meste konstruert i første halvdel av 1900-tallet og ofte svært løst basert på tradisjon"

For en forbannelse det måtte være å bryte denne dypt forankrede "tradisjonen" som oppstod så langt tilbake som på 1900-tallet!!

Anonymkode: 90a91...4bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor mååå man bruke hijab bare fordi man har konvertert til islam? Det er da mange muslimske damer som ikke bruker dette. Enda mer spesielt av en norsk dame å ville bruke dette..

Anonymkode: 53d99...13c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor mååå man bruke hijab bare fordi man har konvertert til islam? Det er da mange muslimske damer som ikke bruker dette. Enda mer spesielt av en norsk dame å ville bruke dette..

Anonymkode: 53d99...13c

Fordi "nyreligiøse" og alt det derre.

Anonymkode: 90a91...4bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...