Gå til innhold

Hijab til bunaden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest 2Bhonest
35 minutter siden, Maleficenta skrev:

Jo det gjør jeg. Man skal kle på seg bunadens hodeplagg riktig. Man knytter ikke skautet som en hijab. Da blir det feil. Likeledes som at man ikke kan feste bunadsøljene feil. Går for det samme

Du verden. Jeg må altså spørre en gang til.

Hva om man feste hijabben på samme måten som et skaut? Går det bra?
Hva med alle de som kan bunad og som sier det er urnorsk å bruke hodeplagg til bunaden og hijabben er ikke noe unntak... tar de ekspertene feil?

Om du ikke kan svare på de spørsmålene, så vennligst la være. Politikere har vi nok av her i landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så merkelig med bunadspoliti i Ray Ban solbriller, bleket eller farget hår og paraply med bunadsmønster..

Anonymkode: bba9a...6a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25. juni 2016 at 6.53, Sunhands skrev:

Kanskje noen allerede har nevnt det, men hun i Skam har Oslos jubileumsdrakt med hijab. Det er ikke så strengt med tilbehør til folkedrakter som til bunader, så det kan jo være en idé. Synes det passet bra med hijab til den i alle fall. :)

Oslos jubileumsdrakt er IKKE en folkedrakt! Du må ikke blande folkedrakter med fantasidrakter. Alle norske folkedrakter er bunader, men ikke alle bunader er folkedrakter. Men, ja. Det passet med hijab til jubileumsdrakten, som er en fantasidrakt. Den har heller ikke tilhørende hodeplagg så vidt jeg vet. 

Beklager avsporingen. 

Anonymkode: 92116...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.5.2016 at 17.24, AnonymBruker skrev:

Vet dere om en bunad som passer godt sammen med hijab? 

Anonymkode: 77454...b8f

Hva med de bunadtypene som faktisk har hodeplagg som en del av det? mange bunader har nonne-liknende hodeplagg til. Evt. bunader med kyse, så kan du ha en  hijab i matchende farge under? Trønderbunaden har følgende hodeplagg som mulig valg:  Bilde av Hodeplagg

 

Vil likevel bemerke at jeg er av den gammeldagse sorten som mener man SKAL velge bunad fra et sted man har tilhørighet. Om man ikke har slekt/genrasjoner som har bodd en spessiell plass i Norge, kan man vel starte en tradisjon basert på der man har bosatt seg? Blir litt irritert på mennesker som bare velger de "fineste" bunadene for å ha bunad liksom. Det skal vise tilhørighet..

 

Anonymkode: 59951...adb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du kan sikkert alltids spørre syerske om å brodere passende bunadsmønster på en hijab hvis du vil?`Kanskje du får samme mønsert som stakken, nederst på hijaben. På den måte n lager du et passende hodeplagg selv :) 

Anonymkode: 59951...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.5.2016 at 17.46, Arabella skrev:

Muslimsk hijab til norsk bunad er en umulig kombinasjon. TS, bruk din egen nasjonaldrakt hvis du vil bruke hijab.

Nå må folk skjerpe seg!!! Det ¨å være muslim har jo IKKE noe med nasjonalitet å gjøre! Jesus, det er en religion ikke et folkeslag!!  Kan da være norsk og muslim, tysk og muslim, kinesisk å muslim. Same og muslim for den saks skyld... 

Anonymkode: 59951...adb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå må folk skjerpe seg!!! Det ¨å være muslim har jo IKKE noe med nasjonalitet å gjøre! Jesus, det er en religion ikke et folkeslag!!  Kan da være norsk og muslim, tysk og muslim, kinesisk å muslim. Same og muslim for den saks skyld... 

Anonymkode: 59951...adb

Godt sagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, 2Bhonest skrev:

Du verden. Jeg må altså spørre en gang til.

Hva om man feste hijabben på samme måten som et skaut? Går det bra?
Hva med alle de som kan bunad og som sier det er urnorsk å bruke hodeplagg til bunaden og hijabben er ikke noe unntak... tar de ekspertene feil?

Om du ikke kan svare på de spørsmålene, så vennligst la være. Politikere har vi nok av her i landet...

 

22 timer siden, 2Bhonest skrev:

Du verden. Jeg må altså spørre en gang til.

Hva om man feste hijabben på samme måten som et skaut? Går det bra?
Hva med alle de som kan bunad og som sier det er urnorsk å bruke hodeplagg til bunaden og hijabben er ikke noe unntak... tar de ekspertene feil?

Om du ikke kan svare på de spørsmålene, så vennligst la være. Politikere har vi nok av her i landet...

Om man fester det som et skaut er det ikke en hijab. Hijab er ikke et eget stoff liksom. Hijaben dekker halsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med de bunadtypene som faktisk har hodeplagg som en del av det? mange bunader har nonne-liknende hodeplagg til. Evt. bunader med kyse, så kan du ha en  hijab i matchende farge under? Trønderbunaden har følgende hodeplagg som mulig valg:  Bilde av Hodeplagg

 

Vil likevel bemerke at jeg er av den gammeldagse sorten som mener man SKAL velge bunad fra et sted man har tilhørighet. Om man ikke har slekt/genrasjoner som har bodd en spessiell plass i Norge, kan man vel starte en tradisjon basert på der man har bosatt seg? Blir litt irritert på mennesker som bare velger de "fineste" bunadene for å ha bunad liksom. Det skal vise tilhørighet..

 

Anonymkode: 59951...adb

Men poenget med hijab er å dekke til håret. Det gjør denne og. Hvorfor ikke bare bruke dette da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
22 minutter siden, Maleficenta skrev:

 

Om man fester det som et skaut er det ikke en hijab. Hijab er ikke et eget stoff liksom. Hijaben dekker halsen

Merkelig....
Mange bilder her av skaut som dekker halsen. Kanskje du tar feil?
http://www.oslobilder.no/search?searchstring=%22Skaut%22

022uKXC1SHHB?dimension=250x250

 

 

Og så dette.
Hva med alle de som kan bunad og som sier det er urnorsk å bruke hodeplagg til bunaden og hijabben er ikke noe unntak... tar de ekspertene feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.6.2016 at 21.14, 2Bhonest skrev:

Merkelig....
Mange bilder her av skaut som dekker halsen. Kanskje du tar feil?
http://www.oslobilder.no/search?searchstring=%22Skaut%22

022uKXC1SHHB?dimension=250x250

 

 

Og så dette.
Hva med alle de som kan bunad og som sier det er urnorsk å bruke hodeplagg til bunaden og hijabben er ikke noe unntak... tar de ekspertene feil?

Ok. På siste bildet der dekker hun langt fra håret. Du kan legge då mange skautbilder du vil. Hijab festes på en spesiell måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
6 timer siden, Maleficenta skrev:

Ok. På siste bildet der dekker hun langt fra håret. Du kan legge då mange skautbilder du vil. Hijab festes på en spesiell måte. 

Og du unngår å svare på om de som virkelig kan bunad sier det er ok med hijab til, så da regner jeg med du ikke vet og dermed ikke kan uttale deg om dette heller...

Gå å spre møkra di på et jorde som trenger den. I denne tråden har den ingen virkning, så fremst du ikke vil bli brukt som et eksempel på ytring uten kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, 2Bhonest skrev:

Og du unngår å svare på om de som virkelig kan bunad sier det er ok med hijab til, så da regner jeg med du ikke vet og dermed ikke kan uttale deg om dette heller...

Gå å spre møkra di på et jorde som trenger den. I denne tråden har den ingen virkning, så fremst du ikke vil bli brukt som et eksempel på ytring uten kunnskap.

Møkka mi faktisk. Jeg sprer ikke møkk. Jeg syns det er flott at utenlandske vil bruke bunad. Jeg bare syns de skal bruke hodeplagget som hører til. Hijaben hører ikke til. For hijab er ikke et norsk hodeplagg. Dessutwn er ikke muslimer nødt til å bruke hijab. Mange muslimer bruker ikke det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 2Bhonest
4 timer siden, Maleficenta skrev:

Møkka mi faktisk. Jeg sprer ikke møkk. Jeg syns det er flott at utenlandske vil bruke bunad. Jeg bare syns de skal bruke hodeplagget som hører til. Hijaben hører ikke til. For hijab er ikke et norsk hodeplagg. Dessutwn er ikke muslimer nødt til å bruke hijab. Mange muslimer bruker ikke det

Hvorfor kan du ikke svare på om de som har peiling på bunad sier det er ok å bruke hijab, om hvorfor de tar feil og du har rett?

Diskusjonen om hvorfor muslimer skal eller bør bruke hijab, er IKKE en del av denne tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, 2Bhonest skrev:

Hvorfor kan du ikke svare på om de som har peiling på bunad sier det er ok å bruke hijab, om hvorfor de tar feil og du har rett?

Diskusjonen om hvorfor muslimer skal eller bør bruke hijab, er IKKE en del av denne tråd.

Det har jeg prøvd med nettet henger seg opp hver gang jeg prøver å legge til noe. De må jo si det uten åbli offentlig halshugget i media

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.6.2016 at 1.41, Maleficenta skrev:

Ok. På siste bildet der dekker hun langt fra håret. Du kan legge då mange skautbilder du vil. Hijab festes på en spesiell måte. 

Det er faktisk ingen standard måte å feste en hijab på, og festemåten er del av hijabmoten, som endrer seg over tid. Blant annet når det gjelder draperingen og hvordan man fester den, i tillegg til farger og mønstre.

 

Personlig synes jeg det er rart å reagere på et hodeplagg som ser annerledes ut, all den tid svært mange dropper obligatoriske hodeplagg fordi de ikke liker dem. Jeg så også en over her som kommenterte at søljer måtte festes på en spesiell måte som fulgte tradisjonen. Det blir også merkelig for meg, søljene til min bunad ble nemlig designet for 15-20 år siden, og svært mange bruker fortsatt eldre søljer med diverse utforminger. Selv har jeg vurdert å bytte, for jeg liker de gamle søljene mye bedre enn de nydesignede.

Anonymkode: e79f7...ca6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest 2Bhonest
1 time siden, Maleficenta skrev:

Det har jeg prøvd med nettet henger seg opp hver gang jeg prøver å legge til noe. De må jo si det uten åbli offentlig halshugget i media

Et forferdelig løst svar....

Jeg tror nok alternativet at DU tar feil, er mer realistisk. Folk står ikke frem i media og proklamerer noe de ikke er enige i basert på hva "alle andre" mener. Da holder de heller kjeft, men siden de velger å stå frem, så er det mer nærliggende sannhet, enn hva en anonym sine synspunkter på et forum. Min påstand om at du sprer møkk, er dermed verifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.7.2016 at 14.34, 2Bhonest skrev:

Et forferdelig løst svar....

Jeg tror nok alternativet at DU tar feil, er mer realistisk. Folk står ikke frem i media og proklamerer noe de ikke er enige i basert på hva "alle andre" mener. Da holder de heller kjeft, men siden de velger å stå frem, så er det mer nærliggende sannhet, enn hva en anonym sine synspunkter på et forum. Min påstand om at du sprer møkk, er dermed verifisert.

Selvsagt er det derfor. De skriker opp om rasisme for ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
1 time siden, Maleficenta skrev:

Selvsagt er det derfor. De skriker opp om rasisme for ingenting.

Har ikke lest om EN som har nevnt noe om rase....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, 2Bhonest skrev:

Har ikke lest om EN som har nevnt noe om rase....

Muslimer selv mener det har med rase å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...