Gå til innhold

En investering i helsa - mer aktivitet og litt færre kilo


Diis

Anbefalte innlegg

Hverdagen er så smått i gang igjen! I går ble det både trening og ganske så bra mat. 

- frokost: powermuffins, dobbel 0, soyaespresso (åjada, gjett hvem som fant igjen powermuffins i fryseren:fnise: skal bake nye i dag!)
- lunsj: et beger mager cottage cheese og en persimon (herregud jeg er frelst, for en fantastisk frukt!)
- mellom: gulrøtter og noen reddiker, nutrilett cookies and cream-bar, noen cashew-nøtter 
- middag: taco 
- snacks: noen tortillachips og en neve sørlandschips 

 

Trening: 3 runder, 8-12 rep per øvelse: 
- nedtrekk (30 kg) 
- etbeins markløft (20 kg) 
- bridge squat med skulderpress (12 kg) 
- rygghev på matte 
- squat (16 kg) 
- stående roing (16 kg to runder, 20 kg en runde) 
- tåhev på kasse (12 kg) 
- skulderpress (8x2 kg, kettlebell) 
- glute bridge (20 kg) 
- klatreplanke (40 sek) 

Skal sies at nedtrekk ble litt amputert, da stativet var opptatt sånn... Hele tiden:dry: Endte med å tenke å spare det opp til slutt, men akkurat da jeg var på veg kom det en fyr med krykker som satte seg ned rett foran nesa mi. Jaja tenkte jeg, hadde litt dårlig tid også, så da ble det bare en runde. Får se om jeg rekker en tur innom i dag, da skal jeg få skvist det inn :) Formen var litt sånn rufsete i går, så valgte meg ut relativt behagelige øvelser uten for mye belastning. Kjenner meg bedre i dag, så blir litt mer fres over en eventuell økt i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Apropos 1: jeg har funnet en dødskul dame på instagram, som bruker mye kettlebells og annet gøy i treningen - kellsbells88! Anbefaler å sjekke henne ut, her er det mye trening og lite påprakking av abs, rumpe og utskeielser med cottage cheese og fun light. Skal sies at hun driver med litt rare greier innimellom også da:fnise:

Apropos 2: jeg sendte akkurat avgårde bestilling til tights, og gleder meg til å få questbars, propercorn, proteinpannekakemiks og proteinpulver med vanilje i hus, pluss litt andre godsaker :) Tenker å bruke proteinpulveret som jeg gjorde med det forrige; piske sammen med yoghurt eller kesam, tilsette i grøt, i baking, sånne ting. Håper de er raske til å levere :mrgreen:

Endret av Diis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag allerede! På lørdag ble det en styrkeøkt som ligner den over, men med litt flere øvelser og litt mer intensitet. Også har jeg endelig kommet i gang med nedtrekk da, et lite steg mot å kanskje klare en pull up en vakker dag? Foreløpig tar jeg flaut lite, men er vel lov å håpe det blir bedre hvis jeg får litt kontinuitet i det. I dag: 27 kgx12, 33 kgx8 (x2). Altså, et stykke igjen der:fnise:Men, jeg er i alle fall i gang! Var også på gruppetime i dag tidlig, der pulsen bikket 200 opptil flere ganger. Det var tungt, men ikke håpløst, noe jeg tar som et tegn på at jeg har vedlikeholdt formen ganske så bra i jula. Klapp på skuldra for det!

 

Ellers har det vært gode dager på matfronten, minus litt pepperkakehus-snacking på skolen. Jaja, er det ikke verre skal jeg fint leve med det. I dag ble det tomat- og linsesuppe med ytrefilet av svin til middag, det var kjempegodt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg svømt! Ble litt senere enn planlagt, men det gikk fint det også. Når det er sagt - fyttirakkern så tungt det var å svømme i dag! Aner ikke hvorfor, det er riktig nok sånn 10 dager-ish siden jeg svømte sist, men allikevel. Kroppen kjentes tung, beina stive, tunge og nesten syrete, og det kjentes ut som om det gikk så saaaakte. Da jeg hadde svømt sånn 1500 begynte det å løsne, og jeg var litt mer mitt eget svømme-jeg:fnise: Ble til sammen 2000 meter. Skal sies at jeg svømte 50 nydelige meter med crawl da! Jeg sliter så med pusten, men på en av crawl-lengdene jeg la inn så bare fungerte alt. Hadde fin rytme, fin flyt (ordspill much), pustinga falt naturlig, og det gikk til og med ganske fort. Håper jeg får til flere sånne! Avsluttet med 10x3 pushups, 10x3 rygghev, 10 diagonalhev per bein, 40 sek planke. Og apropos pushups - dette er vel året for å klare noen strake? Et år på videregående klarte jeg sånn 7 strake og var dødsstolt, har lyst til å klare det samme igjen, men jeg synes pushups er en litt tricky øvelse, rett og slett. Det kjennes liksom aldri riktig, jeg har litt svai i ryggen og føler jeg bare kollapser på midten hver gang. Velvel, øvelse gjør mester! 
Dagens matplan: 

- frokost: chiagrøt med en halv banan og blåbær (var overraskende digg!) 
- lunsj: rugsprø med avokado og kalkunfiletpålegg 
- mellom: tomatsupperester, gulrot, reddiker 
- middag: suppe med biffstrimler, grove nudler, vårløk og litt annet snacks 

I dag skal jeg forresten ta HPV-vaksine, så regner med det ikke blir noe trening de to neste dagene, sånn cirka. Er påmeldt en spinning-time i morgen, og det er jo ganske arm-vennlig, men vi får se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bra svømmeøkt! Jeg er så redd for vann og for å få det i nesa at det der hadde aldri gått! Høres veldig kult ut å få til 2000 meter! Også crawl, da!! 

Jeg er sikker på at du kan få til strake pushups! Da jeg begynte å trene hadde jeg ikke sjans, tok kanskje to på knærne før jeg kollapsa, og forrige uke tok jeg plutselig jumping plank pushups - altså stå i planke, hopp sidelengs og land i pushups. Og jeg tok 100 rette push-ups med Shaun T (Med pauser for hver tiende og så 20 på rappen fra 70-90) tidligere i høst. Det er MYE pushups i videoene mine, nesten i alle, så man blir vant til utrolig mange variasjoner. Du kan jo prøve med beina på gulvet og overkroppen på noe (benk eller lignende), det er litt mindre hardt. Eller ta 1 strak, tre på knærne, 1 strak. Eller med bare et kne ned. Mange muligheter! Tricep-pushup er min lidelse, det er sykt vanskelig, da knekker jeg på midten! :fnise:

Så ut som en sunn og fin matdag! :) 

Kan man bare ta den vaksina sånn på eget initiativ?

Endret av Rainbow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Rainbow skrev:

Gratulerer med bra svømmeøkt! Jeg er så redd for vann og for å få det i nesa at det der hadde aldri gått! Høres veldig kult ut å få til 2000 meter! Også crawl, da!! 

Jeg er sikker på at du kan få til strake pushups! Da jeg begynte å trene hadde jeg ikke sjans, tok kanskje to på knærne før jeg kollapsa, og forrige uke tok jeg plutselig jumping plank pushups - altså stå i planke, hopp sidelengs og land i pushups. Og jeg tok 100 rette push-ups med Shaun T (Med pauser for hver tiende og så 20 på rappen fra 70-90) tidligere i høst. Det er MYE pushups i videoene mine, nesten i alle, så man blir vant til utrolig mange variasjoner. Du kan jo prøve med beina på gulvet og overkroppen på noe (benk eller lignende), det er litt mindre hardt. Eller ta 1 strak, tre på knærne, 1 strak. Eller med bare et kne ned. Mange muligheter! Tricep-pushup er min lidelse, det er sykt vanskelig, da knekker jeg på midten! :fnise:

Så ut som en sunn og fin matdag! :) 

Kan man bare ta den vaksina sånn på eget initiativ?

Jeg føler at akkurat på svømming er folk innmari forskjellige! Noen digger det, mens andre bare ikke liker det eller synes det er dørgende kjedelig. Selv er jeg av førstnevnte :mrgreen: Skal sies at jeg alltid har vært litt fisk i vannet, og gikk på svømmetrening noen år på ungdomsskolen, så er jo godt vant med det. Man føler seg liksom så annerledes i vann, tror det er nærmeste jeg noen gang vil komme å være vektløs, noen ganger når jeg svømmer blir jeg bare sånn super-amazed av at jeg bare flyter rundt der og kan snurre rundt, dykke, puste ut bobler, også videre:fnise: 2000 m er sånn passe langt, tar ikke alt for lang tid samtidig som jeg blir god og jelly i hele kroppen etterpå. 

Du er jo helt vill på alle de pushups-variantene! Også 100 strake:ohmy: Men det er jo mulig da, virker som vi har ganske likt utgangspunkt...:fnise: Men tar du de helt ned liksom, sånn at brystet/nesa toucher gulvet, eller har du igjen noen centimeter? Klarer aldri å bestemme meg for hvor dypt jeg skal gå, også blir det bare surr... I det siste har jeg hatt fokus på å holde henda i cirka samme posisjon hele tiden og stive av kroppen uten å knekke, det er i alle fall en begynnelse! 
Jeg bare kontaktet studentsamskipnaden, den er gratis for de mellom.... 18-25? Tror man bare kan ta kontakt med en helsestasjon, så skal det være nokså rett frem :) Vet ikke helt hvor mye det koster hvis man må betale da. 

15 timer siden, elvital skrev:

Så bra dager denne uken 😊 godt jobbet med crawling også. Hvordan lagde du chiagrøt? 

Takk, jeg er ganske så fornøyd! Jeg lagde etter oppskrift fra Linda Stuhaug: 100 g cottage cheese (jeg brukte naturell yoghurt), 1 dl mandelmelk, 2 ss chia (cirka 20 gram fant jeg ut), litt vaniljesukker, også med blåbær og banan på toppen. Den ble ikke helt sånn pudding-stiv i konsistensen, ble ganske digg uansett :)

 

Armen er stiv og støl etter vaksine i går, men fikk trent litt allikevel - spinning! Jeg er i utgangspunktet ingen fan, føler det isolerer så sykt på beina, og at man bare "sitter der" halvparten av tida. Var uansett greit med litt variasjon, fikk ganske så bra puls og svetta myyye. Er jo en fin måte å få litt kondis på sånn egentlig, og grei variasjon til alt annet jeg holder på med. Må nok finne meg noen andre sko i så fall, for nå brukte jeg five fingers, og de ble alt for myke i sålen. Blir nok ikke noe fast, men sånn innimellom, eventuelt er det jo fint å kombinere med styrketrening hvis jeg har selvdisiplin til å være så lenge på treningssenteret om gangen. 

I dag ble det chiagrøt igjen til frokost, med sjokoladegranola fra fitfocuse. Kanskje ikke sånn supersunn med all oljen og bakekakaoen, men fin som litt crunch sammen med chiagrøt og banen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke til å sitere deg i min dagbok, visst. (blir bare alfrakrøll-nick, ingen tag). 

Uansett: Høres godt ut med chiagrøt! Jeg har bare laga med havregryn, chiafrø, frosne blåbær, rosiner og mandelmelk. Din oppskrift må jeg få prøvd. Og de powermuffinsene. Må bare finne igjen der du skrev oppskriften! ;)

Ah, ja, da er jeg altfor gammel for å få den gratis! :fnise: Men det er kanskje ikke en sykdom det er så vanlig å få når man ikke har sex med menn uansettt, tror jeg. Ikke så lyst til å ta sprøyter jeg ikke er nødt til å ta. Men bra initiativ fra staten!

Wow, det høres helt fantastisk ut å ha det sånn i vannet. Jeg får panikk på dypet, klarer ikke å lukke nesa under vann og i det hele tatt...Det virker jo virkelig som en herlig frihetsfølelse om man har det som du beskriver. 

Det har tatt lang tid med pushups, altså. Og på slutten av de 100 skal jeg love deg at jeg ikke var helt nede på slutten! Jeg prøvde nå på kontoret bare for å se hvor langt ned jeg går, jeg få brystet nedi, men pleier vel som oftest å ta nesa, men etter hvert som jeg blir mer sliten blir det jo ikke like langt, så jeg vil vel si at jeg går så langt ned jeg klarer, og prøver å få nesa nedi, men at det etter hvert blir noen cm igjen...og på triceps må jeg nesten ha knærne nedi for å få det til riktig, ellers skyter jeg albuene ut eller detter. Målet mitt er pullups, men nå har jeg ikke pullupbar- så det er litt vanskelig!

Spinning har jeg ikke prøvd på årevis, og er litt enig i det du sier, og ekstra bra treningsform når ikke armen din virka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2017 den 12.50, Rainbow skrev:

Får ikke til å sitere deg i min dagbok, visst. (blir bare alfrakrøll-nick, ingen tag). 

Uansett: Høres godt ut med chiagrøt! Jeg har bare laga med havregryn, chiafrø, frosne blåbær, rosiner og mandelmelk. Din oppskrift må jeg få prøvd. Og de powermuffinsene. Må bare finne igjen der du skrev oppskriften! ;)

Ah, ja, da er jeg altfor gammel for å få den gratis! :fnise: Men det er kanskje ikke en sykdom det er så vanlig å få når man ikke har sex med menn uansettt, tror jeg. Ikke så lyst til å ta sprøyter jeg ikke er nødt til å ta. Men bra initiativ fra staten!

Wow, det høres helt fantastisk ut å ha det sånn i vannet. Jeg får panikk på dypet, klarer ikke å lukke nesa under vann og i det hele tatt...Det virker jo virkelig som en herlig frihetsfølelse om man har det som du beskriver. 

Det har tatt lang tid med pushups, altså. Og på slutten av de 100 skal jeg love deg at jeg ikke var helt nede på slutten! Jeg prøvde nå på kontoret bare for å se hvor langt ned jeg går, jeg få brystet nedi, men pleier vel som oftest å ta nesa, men etter hvert som jeg blir mer sliten blir det jo ikke like langt, så jeg vil vel si at jeg går så langt ned jeg klarer, og prøver å få nesa nedi, men at det etter hvert blir noen cm igjen...og på triceps må jeg nesten ha knærne nedi for å få det til riktig, ellers skyter jeg albuene ut eller detter. Målet mitt er pullups, men nå har jeg ikke pullupbar- så det er litt vanskelig!

Spinning har jeg ikke prøvd på årevis, og er litt enig i det du sier, og ekstra bra treningsform når ikke armen din virka. 

Din oppskrift så jo mye bedre ut enn min da:fnise: Må prøve litt forskjellige varianter etterhvert, men akkurat nå synes jeg det funker veldig fint med bare mandelmelk, chiafrø og yoghurt :)

Jeg synes svømmingen er så herlig, men skjønner godt at andre ikke er helt enige. Smak og behag, som med mye annet! Veldig glad for at jeg liker det egentlig, for har ikke så kjempemange alternativer til jogging om vinteren da jeg ikke kan løpe på mølle og ikke er så glad i spinning. Deilig med litt lange, seige kondisøkter. 

Fra i morgen tror jeg at jeg skal kickstarte prosjekt "en strak pushup i 2017", haha! Det må da være en realistisk målsetting, så får jeg heller øke dersom jeg klarer en bra strak. Skal finne meg en stepkasse eller noe på treningssenteret og prøve meg frem litt, og se om jeg klarer å knekke koden sånn etterhvert, med litt prøving og feiling. Pushups er jo sånn man kan gjøre overalt uansett, så har strengt talt ingen unnskyldning der. Skal få til pushups minst tre dager i uka, og se om det blir litt ellers også. Nå har jeg sagt det! Trenger litt press på meg tror jeg... Jeg har også lyst til å klare pullups, begynner i det små med litt nedtrekk - så får vi se. 

 

Det har vært en fin treningshelg, egentlig! På torsdag ble det treningsfri, på fredag ble det styrke på bein og mage som samtidig ikke belastet armen noe særlig, da den fortsatt (!!) var øm etter vaksine. På lørdag ble det svømming (2000 m) og i dag, søndag, ble det en mil på langrennski. Årets første tur, og jeg slapp unna uten gnagsår, noe som er en seier i seg selv for min del. Satser på nok en skitur neste helg, da helst litt lengre. Kjente at jeg er i mye bedre form nå enn i fjor vinter, og det føles bra! Ting gikk liksom så lett, til og med kjæresten bemerket det: "det bare ser ut som du er i god form liksom!", da ble jeg jo litt stolt:fnise: Skal sies at nå er jeg faktisk for lett for skiene mine også på en måte, for spennet i de er beregnet på en som veier cirka 7 kg mer enn meg. Ergo var jeg egentlig for tung da jeg fikk dem, og nå er jeg for lett:fnise: Tror ikke det gjør så mye fra eller til da, jeg er ikke akkurat noen proff, og det viktigste er at de er gode å gå på, og de er det jo. Var ganske kaldt da, varierte mellom -10 og -13, håper det blir litt mildere neste helg. 

 

Og litt mat og sånn: maten denne uka har vært veldig bra, og det er jeg fornøyd med. MEN... Jeg har seriøst snacket som en gærning, og mye mer enn jeg burde, så nå er det seriøst skjerpings på den fronten. Det er igjen alt for mye julegodt og julekaker overalt, og jeg bare... Ah, spiser og spiser, og selv om jeg vet jeg ikke bør tar jeg liksom ikke sååå tungt på det heller. Men det er så unødvendig, jeg trenger ikke alt sukkeret, og to biter smaker like godt som ti hvis jeg faktisk er bevisst på at jeg spiser dem. Jeg tenkte å veie meg mot slutten av januar igjen, bare for å ha kommet over det verste juleopplegget, men nå føler jeg at jeg bare ødelegger for meg selv hver gang jeg spiser noe usunt (som har vært alt for ofte denne helga). Lurer på om jeg skal lage meg en godteriavtale-light eller noe, for jeg gidder ikke mer av sukker-rushet på en stund nå. Det verste av alt er følelsen av å dra på trening etter en helg, og battle ropes føles litt ekstra ille bare fordi jeg vet jeg spiste masse sukker i helga - som om sukkeret bare infiltrerer musklene mine og gjør alt verre og tyngre enn det er, haha. Jeg føler meg jo bedre når jeg spiser bra, og nå vil jeg tilbake til sånn jeg var på høsten i fjor - litt snacks i helgene, men med måte, og det smakte akkurat like godt som om jeg stapper innpå som nå. Puh, det ble langt! Poenget er: mindre sukker, mer bra mat i tiden fremover. Alt med måte! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som bra trening i helgen :) Jeg er ikke glad i å gå på ski, men ser jo at det er veldig bra trening. Det er gøy en gang sånn.. Hvert andre år eller noe slikt hehe.

Veldig enig i dette sukkerrushet etter jul. Har spist så dårlig etter jeg flyttet hjem til foreldrene mine for et par uker siden - det er jo kaker eller dessert av en eller annen type hver dag. Også har jeg en date som reiser mye med jobben og da kjøper med sjokolade til meg :rodmer::sjenert: Men fra nå skal det bli bedre på den fronten - har laget matpakke til å ta med på skolen i morgen: eggerøre+sopp+tomatsalsa, og en med havregrøt. Satser på at det setter standaren for en bra uke ;) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, elvital skrev:

Høres ut som bra trening i helgen :) Jeg er ikke glad i å gå på ski, men ser jo at det er veldig bra trening. Det er gøy en gang sånn.. Hvert andre år eller noe slikt hehe.

Veldig enig i dette sukkerrushet etter jul. Har spist så dårlig etter jeg flyttet hjem til foreldrene mine for et par uker siden - det er jo kaker eller dessert av en eller annen type hver dag. Også har jeg en date som reiser mye med jobben og da kjøper med sjokolade til meg :rodmer::sjenert: Men fra nå skal det bli bedre på den fronten - har laget matpakke til å ta med på skolen i morgen: eggerøre+sopp+tomatsalsa, og en med havregrøt. Satser på at det setter standaren for en bra uke ;) Lykke til!

Ja, jeg er jo ofte også hjemme hos mamma og pappa i helgene, så blir fort litt der... Så innmari koselig med date som kjøper sjokolade, virker som du har råkt på et ålreit menneske der altså :mrgreen: Du får spare den til helga, da smaker den jo ekstra godt! Eggerøre med sopp hørtes godt ut, det må jeg prøve! 

 

Her starter uka med chiapudding, granola og blåbær, og en soyaespresso som vanlig. Var på gruppetime før i dag, og det var t-u-n-g-t. Godt å gjennomføre da, og det var ikke helt blodsmak i munnen, men neimen ikke langt unna heller. Kjenner at jeg er litt stiv i beina etter skituren i går, men det er vel ikke så rart. Etter gruppetimen ble det nedtrekk (27 kg x12, 33 kg x8 x2 og 40 kgx2) og pushups; 10 strake på en høy stepkasse og 6 på knærne etterpå. Gjorde også en del i slynge underveis i timen, men føler ikke det teller helt... Er i alle fall i gang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Kjempe gode økter på deg frøken! Ser at du har startet mer og mer med styrke, hvordan føles det ut, liker du det?

Det kan godt være styrketreningen som gir deg snacke - behovet :fnise: Jeg var helt hol i de første månedene jeg startet, og jeg kan fremdeles merke det godt hvis jeg øker antall økter. Slik som før jul og i juletiden så ble det lite, men de siste to ukene så fikk jeg plutselig inn en ekstra økt her og der, og da du.... da ble jeg ekstremt sulten igjen :frkk: Har heldigvis ikke gått opp i vekt, men heller ikke minsket noe særlig i cm :jolie: Så nå skjerper jeg inn, igjen ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, gjest- silje skrev:

Kjempe gode økter på deg frøken! Ser at du har startet mer og mer med styrke, hvordan føles det ut, liker du det?

Det kan godt være styrketreningen som gir deg snacke - behovet :fnise: Jeg var helt hol i de første månedene jeg startet, og jeg kan fremdeles merke det godt hvis jeg øker antall økter. Slik som før jul og i juletiden så ble det lite, men de siste to ukene så fikk jeg plutselig inn en ekstra økt her og der, og da du.... da ble jeg ekstremt sulten igjen :frkk: Har heldigvis ikke gått opp i vekt, men heller ikke minsket noe særlig i cm :jolie: Så nå skjerper jeg inn, igjen ;) 

Det er jo egentlig veldig gøy, men kjenner litt på at jeg ikke løfter tungt nok eller har god nok teknikk i baseøvelsene - noe som egentlig bare er tull, for det er jo nettopp da jeg ikke bør løfte tungt, men, du skjønner :P Har litt angst for frivektssona enda, men det kommer seg:fnise: En annen ting er at jeg fort føler at jeg ikke har trent skikkelig, noe som også egentlig er dumt, man må liksom ikke gjøre 30 burpees og bikke 200 i puls for å ha hatt en bra økt! Har blitt veldig variert trening i det siste og det er kanskje det jeg liker best av alt, så må prøve å få lagt inn litt styrkeøkter jevnlig. Nå prøver jeg jo å få til nedtrekk 3 ganger i uka, og hvis jeg legger på en knebøy her og et markløft der har jeg plutselig fått en rutine, så er noe med det. Jeg vil jo helst gjøre og klare alt, men det har jeg dessverre hverken tid eller kapasitet til:fnise: 

Haha, kanskje det har noe med det å gjøre?? Greit å høre andres erfaring, da vet jeg at når søtsuget melder seg som verst får jeg heller spise noe ordentlig muskelmat i stedet :mrgreen: Så bra vekta holdt seg stabil, det i seg selv er jo en slags seier etter jula, januar er jo en fin tid for litt innskjerping! 

 

I dag var en sånn dag hvor jeg bare hatet sånn cirka alle i svømmebassenget. Til sammen var vi seks stykker i en bane, hvorav noen svømte kjempefort, noen kjempesakte, og ingen slapp hverandre forbi eller tok hensyn. Blæ... Bytta til hurtigsvømmingsbanen jeg, og selv om jeg egentlig ikke hører helt hjemme der, var det tusen ganger bedre dynamikk mellom oss som svømte der. Fikk til og med på meg den superraske badehetta mi (sånn i silikon), følte jeg var litt mer berettiget til å være der da:fnise: Har brukt badehette ellers også altså, men den er i stoff og ganske så utvasket, så den ser liksom ikke like fresh ut. Uansett, det ble 2000 meter bryst og noen lengder crawl her og der, og avsluttet med 10x3 pushups på knær, 10x3 etbeins glute bridge, og 10x3 rygghev. 

Dagens mat: 

- frokost: chiapudding med blåbær og fitfocuses sjokoladegranola, soyaespresso
- lunsj: powermuffins 
- mellom: questbar og evt. en banan 
- middag: torskefilet, søtpotetmos, bacon og erter (nam!!) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gårsdagens middag ble så god!! Stekte baconterninger i ovnen, og hadde i en smørklatt i søtpotetmosen, og saltet torsken godt. Kanskje litt vel mye usunt fett, men fyttirakkern så godt det var, og siden jeg sjelden spiser så fet middag tenkte jeg at det ikke gjorde noe som helst. I dag dro jeg på spinning, etterfulgt av litt styrke: 

- 45 min spinning (lav-moderat intensitet), svetten haglet for å si det mildt 

- nedtrekk - 26 kg x 12x2, 33 kg 8x2 
- knebøy - 20 kg, 10x3 
- markløft, 20 kg x10, 40 kg, 5x3 (burde nok hatt 30 i stedet for 40, men fant ikke riktige vektskiver...) 
- bicepscurl med stang, 20x3 
- rygghev, 3x10 
- pushups på knærne, 10x2, 5x1 
- clean and jerk med kettlebell, 12 og 16, et vilkårlig antall repetisjoner 

Skulle "bare" rusle litt i studioet ellers... Haha, jeg koste meg da! Og gøy å prøve seg litt mer i frivektssona, det var overraskende lite skummelt. Ble veldig sulten mot slutten, og ser jo at det ikke er helt gunstig med beinøvelser som krever litt konsentrasjon etter spinning, så her må jeg finne på noe. Er jo litt gøy med spinning på en måte, og passer meg utmerket med tidspunkt og alt, så vi får se hvordan det blir fremover. Ha en fin lillelørdag alle sammen :mrgreen:

Endret av Diis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tenkte jeg å ta treningsfri, og heller starte dagen rolig med litt yoga fra youtube hjemme. Vel... Det var jo forsåvidt rolig og fint, men jammen meg ble jeg litt svett av det også! Jeg gikk for Jillian Michaels "yoga meltdown level 1", som er litt yoga og på en måte litt egenvekts-styrketrening. Skulle gjerne hatt bittelitt mer plass på gulvet, for med mine nesten 180 centimeter dyttet jeg stort sett alltid borti noe med enten armene eller beina. Fikk det i alle fall unnagjort, blir deilig med en treningsfri dag, så er det pån igjen i morgen. 

Jeg har forresten fått pakka fra tights.no! Noe av det jeg gledet meg mest til å prøve var proteinpannekakemiksen fra take a whey; for å si det sånn, første forsøk kan kategoriseres som særs mislykket:fnise: Vet ikke om jeg hadde for liten panne, for lite varme eller hva jeg nå enn gjorde galt, det liksom bare kokte og lignet mer på eggerøre enn en pannekake. Om jeg ikke nailer det er det nok fint å bruke som tørrstoff ellers i banan- og havregrynspannekaker feks, så jeg får nok nytte av det uansett! Har forresten gått veldig bra med snackestopp foreløpig, tok en liten neve potetgull på tirsdag, utover det har det vært bra på matfronten. Nå gjelder det bare å skrape sammen litt viljestyrke til helga! (selv om jeg nok må smake på en propercorn i dag, det er jo tross alt den internasjonale popcorn-dagen :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Propercorn kan da ikke karakteriseres som usunt godteri, så det kan du spise! :Nikke: Høres irriterende ut med pannekakerøra. Håper det funker bedre neste gang!

Ah, Jillian Michaels var den første treneren min. Da jeg var lat og utbrent og ekstreeemt utrent starta jeg med 20 day shred. Har lurt på å ta nivå 1 av det igjen bare for å se om det er slitsomt nå. Yogaen hennes kan jeg tenke meg er utfordrende nok til å svette litt, ja! Vet ikke om du har sett det i min dagbok, men samboer og jeg har begynt å gjøre 10 min yoga hver kveld. FOR en forandring på søvnen!! Og vi hater egentlig yoga begge to, men jøss som det virker!

180, ja! Da har du nok mange utfordringer jeg med mine 164 cm aldri har tenkt på. Jeg har mer sånn "hvordan få tak i ting øverst i skapet"-problemer, :fnise: 

Kjenner forøvrig meg veldig godt igjen i å ikke føle at man har trent ordentlig hvis ikke man har hatt superhøy puls og er kjempesliten. Syns du er veldig tøff som er i frivektssona i det hele tatt, jeg. Hadde ikke jeg turt, og en god grunn til at jeg ikke går på senter.

Høres altså sååå digg ut å være så avslappa i vannet og få så mye ut av å svømme! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, Rainbow skrev:

Propercorn kan da ikke karakteriseres som usunt godteri, så det kan du spise! :Nikke: Høres irriterende ut med pannekakerøra. Håper det funker bedre neste gang!

Ah, Jillian Michaels var den første treneren min. Da jeg var lat og utbrent og ekstreeemt utrent starta jeg med 20 day shred. Har lurt på å ta nivå 1 av det igjen bare for å se om det er slitsomt nå. Yogaen hennes kan jeg tenke meg er utfordrende nok til å svette litt, ja! Vet ikke om du har sett det i min dagbok, men samboer og jeg har begynt å gjøre 10 min yoga hver kveld. FOR en forandring på søvnen!! Og vi hater egentlig yoga begge to, men jøss som det virker!

180, ja! Da har du nok mange utfordringer jeg med mine 164 cm aldri har tenkt på. Jeg har mer sånn "hvordan få tak i ting øverst i skapet"-problemer, :fnise: 

Kjenner forøvrig meg veldig godt igjen i å ikke føle at man har trent ordentlig hvis ikke man har hatt superhøy puls og er kjempesliten. Syns du er veldig tøff som er i frivektssona i det hele tatt, jeg. Hadde ikke jeg turt, og en god grunn til at jeg ikke går på senter.

Høres altså sååå digg ut å være så avslappa i vannet og få så mye ut av å svømme! :) 

Neida, men prøver liksom å holde det til helga - men hadde jo kinda en unnskyldning i går, og jammen smakte det godt! Bestilte en pakke med forskjellige smaker fra tights, i går smakte jeg på Sweet & Salty og det var dødsgodt :mrgreen:

Så gøy, du har vært gjennom hele nivå 1? Har alltid tenkt at det er sånn backup hjemme på dager hvor alt er dritt, at jeg bare kan sette på den og gjøre hva som blir sagt, også er det forhåpentligvis sånn passe slitsomt - tungt nok, men ikke sånn blodsmak i kjeften-opplegg. Ja, jeg har sett det, men ikke kommet så langt at jeg har kommentert! Sitter da her og egotripper i masteroppgavebobla mi, dagene går så fort og sjelden jeg bruker macen hjemme, så da blir det liksom til at jeg glemmer å skrive hos andre. Hva slags yoga gjør dere? Er det tungt eller mer sånn stretch and relax-grier? Så bra dere merker forskjell på søvnen, det må være gull verdt! Selv er jeg så ekstremt heldig at jeg har sovehjerte fra en annen verden, slukner så fort hodet treffer puta og sover som en stein til fem minutter før vekkerklokka ringer. Kjæresten derimot sliter litt med søvnen, og det virker helt jævlig. Kanskje jeg kan få han med på en liten yogarutine? ;) Ser for meg at han hadde vært særs skeptisk, men det er jo absolutt verdt forsøket! 

I dag ble det 4x4-intervall på spinningtime, og det var sliitsomt. Følte jeg ikke klarte å utnytte intervallene optimalt, sykkel er fortsatt ganske nytt for meg, så aner jo ikke hvor mye jeg kan presse meg, hvordan det funker med melkesyre og sånn, så sparte litt på kruttet i starten. Jeg var veldig usikker på om jeg skulle dra i det hele tatt, da timen visstnok passet for "moderate til godt trente", da får jo jeg helt angst og tenker at jeg er jo ikke det i det hele tatt... Vel... Jeg kan vel begynne å anse meg selv som moderat trent i alle fall, for jeg hang helt fint med, og jeg har vel aldri vært i bedre form enn jeg var i høst, så tror ikke jeg trenger å bekymre meg for det. Før timen ble det knebøy (20 kg x10, 25 kgx10 x2 - modig på å legge på vekt der altså:fnise: gikk veldig fint da), og etter timen: 

- nedtrekk - 27 kgx10, 33 kgx10 x 2, 33 kgx5 x1 
- crunch i slynge, 10x3 
- omvendte flies, 5 kg manual, 10x3 
- rygghev på matte, 10x3 
- pushups på knær, 10x2, 5x1 
 

Jeg kjenner godt at jeg har fått tak i musklene for nedtrekk i alle fall, har vært støl i noen dager og omvendte flies kjentes helt annerledes ut enn det pleier. Det tar jeg som et bra tegn! Hadde egentlig tenkt til å henge litt i pullups-stanga også, bare for å bli vant til det, men det glemte jeg rett og slett. Neste gang! Tror jeg må skrive opp øvelser i ulike kategorier, typ disse bør du gjøre hver gang fordi du har innmari godt av det (typ rygghev, flies, pushups, henge), og andre mer tunge og lette ting og hvordan kombinere. To av gruppetimene jeg gikk mye på i fjor har utgått eller byttet instruktør, det var kjipt! Skal vel få trent litt allikevel tenker jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp, tirsdag allerede! I helga ble det svømming på lørdag og skitur på 2,1 mil på søndag. I går ble det den vanlige mandagsgruppetimen, og i dag tok jeg meg rett og slett treningsfri, det kjentes ut som om kroppen trenger det. Får se om jeg heller går hjem fra skolen, da blir det litt bevegelse i alle fall :) Ellers gikk det nok en gang ått skogen i helga med snacks-begrensning, og nå er jeg rett og slett litt lei av meg selv og hvor lite impulskontroll jeg har, haha. Sånn helt seriøst, fra og med i dag er det skjerpings!! Ja, vet jeg har sagt det flere ganger nå, men tror jeg skal logge litt mat i helgene også bare for å se svart på hvitt hvor meningsløst det er å spise med øynene. Så sånn er det. Ikke helt bestemt meg for hvordan jeg skal legge opp treningsuka videre, forrige uke ble det noe hver eneste dag og det kjennes på kroppen nå, faktisk. Tiden vil vise, måtte alle få en flott uke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er som har fått gått på ski! (Jeg liker egentlig ikke å gjøre det, men jeg savner snø! Var vel snø i et par uker i november, men bare litt, og så en dag nå i januar). 

Spise med øynene er jeg veldig flink til også, det er nesten ikke godt engang, det blir bare sluuukt. Bedre å la helt fullstendig være enn å ta litt, for det går jo ikke. 

Høres ut som en bra spinningtime, og det er alltid fint å se at man er bedre trent enn man frykter på forhånd.

Yogaen vi tar er veldig stretch-and relax-greier siden vi tar det med mål om å få sove bedre. Her om dagen satte vi på en vi måtte stoppe og tok en annen i stedet, for det ble for kjapt og mer puls. Samboer har imidlertid begynt på yogaprogrammet til beachbody sånn ordentlig, så hun tar 30 min annenhver dag med det, og da er det svetting og tungt også. Så heldig du er som har så godt sovehjerte! Jeg ligger alltid minst 15 min før jeg sovner, er oppe på do 1-3 ganger, hører alt hunden gjør, hører folk og biler utenfor, etc etc. Sover veldig lett. Men yogaen har virkelig hjulpet. Har også hatt problemer med at jeg våkner av sisteturen med hunden, særlig nå når det er så kaldt, så da har det vært bra med yoga og ro etterpå. Anbefaler å prøve å få med kjæresten. Vi har jo begge hata det før. Jeg syns fortsatt en halvtime er lenge, som vi tok i går fordi det sto på kjærestens program, men må bare koble ut den "herregud, så teit og kjedelig og fjasete"-tanken og heller fokusere på pusten.

Angånde 30 day shred har jeg vært gjennom hele nivå 1, ja. Og 2 og 3. (Er vel bare 1 uke pr nivå såvidt jeg husker?) Tok hele programmet i 2011, det var mitt første møte med regelmessig trening, da tok jeg det annenhver dag (og noen ganger hver tredje hvis jeg ikke orka, men stort sett annenhver) sammen med kjæresten og la om kostholdet. Var utbrent da, så orka ikke trene kjempeofte. Husker jeg tok veldig mye pauser og var totalt utslitt hele tiden, skulle likt å fortele meg selv hva jeg kom til å klare i fremtiden! :fnise: 

Bra å klare å ta en fridag når du føler kroppen trenger det! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 24.1.2017 den 10.55, Rainbow skrev:

Så heldig du er som har fått gått på ski! (Jeg liker egentlig ikke å gjøre det, men jeg savner snø! Var vel snø i et par uker i november, men bare litt, og så en dag nå i januar). 

Spise med øynene er jeg veldig flink til også, det er nesten ikke godt engang, det blir bare sluuukt. Bedre å la helt fullstendig være enn å ta litt, for det går jo ikke. 

Høres ut som en bra spinningtime, og det er alltid fint å se at man er bedre trent enn man frykter på forhånd.

Yogaen vi tar er veldig stretch-and relax-greier siden vi tar det med mål om å få sove bedre. Her om dagen satte vi på en vi måtte stoppe og tok en annen i stedet, for det ble for kjapt og mer puls. Samboer har imidlertid begynt på yogaprogrammet til beachbody sånn ordentlig, så hun tar 30 min annenhver dag med det, og da er det svetting og tungt også. Så heldig du er som har så godt sovehjerte! Jeg ligger alltid minst 15 min før jeg sovner, er oppe på do 1-3 ganger, hører alt hunden gjør, hører folk og biler utenfor, etc etc. Sover veldig lett. Men yogaen har virkelig hjulpet. Har også hatt problemer med at jeg våkner av sisteturen med hunden, særlig nå når det er så kaldt, så da har det vært bra med yoga og ro etterpå. Anbefaler å prøve å få med kjæresten. Vi har jo begge hata det før. Jeg syns fortsatt en halvtime er lenge, som vi tok i går fordi det sto på kjærestens program, men må bare koble ut den "herregud, så teit og kjedelig og fjasete"-tanken og heller fokusere på pusten.

Angånde 30 day shred har jeg vært gjennom hele nivå 1, ja. Og 2 og 3. (Er vel bare 1 uke pr nivå såvidt jeg husker?) Tok hele programmet i 2011, det var mitt første møte med regelmessig trening, da tok jeg det annenhver dag (og noen ganger hver tredje hvis jeg ikke orka, men stort sett annenhver) sammen med kjæresten og la om kostholdet. Var utbrent da, så orka ikke trene kjempeofte. Husker jeg tok veldig mye pauser og var totalt utslitt hele tiden, skulle likt å fortele meg selv hva jeg kom til å klare i fremtiden! :fnise: 

Bra å klare å ta en fridag når du føler kroppen trenger det! :) 

Ja, det er virkelig nydelig med litt snø, frisk luft og bevegelse! Merker også at jeg er i jevnt over bedre form enn i fjor vinter, og det er jo veldig gøy :D Tror jeg må finne noen gode stretch and relax jeg også, mobilitetstrening og avslapning blir liksom bare helt bortprioritert. Nå er jeg såpass heldig at jeg sover som en stein og sovner fort, så slipper å tenke på det aspektet - men supert for deg og sambo at dere har funnet noe som hjelper på innsovingen! Det må virkelig være gull verdt, og hvis ti minutter holder sånn cirka er jo det helt perfekt :) Så kult at du har vært gjennom hele 30-day shred! Det er en sånn ting jeg har tenkt tusen ganger at jeg skal begynne på, men så trives jeg jo egentlig mye bedre på senter med litt gruppetimer og tilgang til masse forskjellig utstyr. Høres jo ut som en super start da, og det må jo ha lagt grunnlaget for den fantastiske selvdisiplinen dere har til å trene så mye hjemme :mrgreen:

 

Her har det blitt veldig stille den siste tida, det har vært veldig mye greier på gang! Forrige uke ble en bra treningsuke, med svømming, spinning, ski og styrke. Helga gikk ganske ålreit med tanke på mat og godis :) Jeg tar ikke så tungt på om det blir litt ekstra mat, men klarte å holde meg til en tacolefse (men tok det sikkert igjen i mengden guacemole i tacosalaten etterpå, haha). Denne uka ble det gruppetime på mandag (som var helt grusomt, så mye tunge kondis-greier etterhverandre, kjenner jeg blir skjelven bare av å tenke på prowleren), tirsdag fri (var borte absolutt hele dagen på jobb, sto opp 06.00 og var hjemme sånn 22.00), onsdag en kjapp trappeløpøkt da dagen ble nesten like lang som tirsdag, og i dag torsdag, har jeg testet foramroll og trent litt styrke. Ble nok en del mer mat enn planlagt tirsdag+onsdag, da det var en helt fantastisk lunsjbuffet på jobb som bare måtte smakes gjennom... :mrgreen: Som student er det liksom for dumt å la være å forsyne seg litt av alt når lunsjen består av rugsprø med... Noe ellers i året. Får heller være litt sparsom i helga og gå en lang skitur hvis jeg skal hjem! 

 

Sånn ellers - jeg klarer strake pushups!! De er ikke av spesielt god kvalitet, men det går i alle fall. Varierer med pushups på knær, strake og eksentriske strake (knærne på vei opp igjen), så det her har jeg troa på, haha. I dag prøvde jeg pull-ups med strikk, men det følte jeg at jeg virkelig ikke fikk taket på. Får henge og trekke enn så lenge :) Ble 30 kg i knebøy og 45 i markløft, et sted må man jo starte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...