Gå til innhold

Melder du fra til Politiet når noe skjer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du trekker frem de ekstreme situasjonene ser jeg;)

Den situasjonen er riktignok ekstrem, men dessverre vanlig. Og det er som det ble nevnt - man hører aldri om det siden media aldri rapporterer om psykiatri.

I forrige uke ble alt av patruljer sendt etter å lete etter en mann som hadde uttalt til institusjonen at han skulle ut å drepe barn. Han hadde tatt med seg en ljå og løpt avgårde.

Alle oppdrag de neste timene ble kodet med "ikke kapasitet", inkludert et par vinglete kjøringer.

Vi fant mannen og måtte passe på ham helt til legevakten og videre til psykiatrisk akuttmottak.

Media nevnte ingenting. Som de skal.

Anonymous poster hash: 524b8...85f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet ikke jeg hva du har sett, men håper ikke det er hendelser som har gått ut over andre. Vold, innbrudd, trusler osv.

I slike tilfeller vil det bety enormt for offeret at noen ringer. Anonymous poster hash: 524b8...85f

Innbrudd er det da absolutt ingen vits i å melde fra om. Heller ikke trusler. Hvis politiet dukker opp i det hele tatt skriver de bare ut et brev med "henlagt" uansett, selv om de skulle ta personen på fersk gjerning. Ja, det har jeg faktisk opplevd.

Ringer ikke politiet når jeg ser voksne menn sloss heller. Ville kanskje gjort det om jeg så en gammel dame ble overfalt, men heller ville jeg prøvd å gripe inn selv.

Politiet her jeg bor gjør ingenting. Kan like godt spare miljøet for papirsølpla alle henleggelsesbrevene lager.

Anonymous poster hash: 6a5e0...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbrudd er det da absolutt ingen vits i å melde fra om. Heller ikke trusler. Hvis politiet dukker opp i det hele tatt skriver de bare ut et brev med "henlagt" uansett, selv om de skulle ta personen på fersk gjerning. Ja, det har jeg faktisk opplevd.

Ringer ikke politiet når jeg ser voksne menn sloss heller. Ville kanskje gjort det om jeg så en gammel dame ble overfalt, men heller ville jeg prøvd å gripe inn selv.

Politiet her jeg bor gjør ingenting. Kan like godt spare miljøet for papirsølpla alle henleggelsesbrevene lager.

Anonymous poster hash: 6a5e0...97b

 

Om mitt hus / eiendom hadde hatt innbrudd, ville jeg kjøpt kake og ballonger om noen varlset politiet. Innbruddstyver kan komme tilbake og tømme resten av huset om de ikke blir plukket opp første runden.

 

Og du får håpe ingen av de som slåss får varige skader. Litt kjipt å vite at noen blir skadd når man vet at man kunne gjort noe med det. Men om du driter i det betyr kanskje ikke det noe heller.

Anonymous poster hash: 524b8...85f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg ringer aldri politiet, selv om jeg har observert en del forskjellig.

Har overhodet ingen tro på at de kommer til å gjøre noe fornuftig med situasjonen uansett, så jeg ser ikke vitsen. Blir bare mye ekstra stress for meg at jeg må vente på de og forklare meg og så videre. Alt blir henlagt uansett, så det er like greit å spare seg bryet.

Anonymous poster hash: 6a5e0...97b

 

Hvis alt blir henlagt, er det ikke da litt pussig at fengslene våre er fylt til randen? At vi må sende fanger til utlandet fordi vi ikke har nok fengselsplasser?

 

Tror du må sjekke litt hva som er virkeligheten før du kommer med slike tullete påstander. Det er liten tvil om at enkelte saker blir henlagt på grunn av at man ikke har kapasitet til å etterforske alt like grundig, men det er jammen mange saker som fører til domfellelse også. Derav overfylte fengsler.

 

 

Anonymous poster hash: 4a695...934

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ville jeg personlig gått etter den moralske koden som sier at jeg ikke skal ringe politiet hvis jeg selv kan gjøre noe med det. Snakker ikke om hevn eller vigilante her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mitt hus / eiendom hadde hatt innbrudd, ville jeg kjøpt kake og ballonger om noen varlset politiet. Innbruddstyver kan komme tilbake og tømme resten av huset om de ikke blir plukket opp første runden. Og du får håpe ingen av de som slåss får varige skader. Litt kjipt å vite at noen blir skadd når man vet at man kunne gjort noe med det. Men om du driter i det betyr kanskje ikke det noe heller. Anonymous poster hash: 524b8...85f

Det er jo ikke fordi jeg ikke bryr meg. Det er fordi det ikke utgjør noen forskjell å ringe til politiet uansett. Har prøvd å ringe politiet tidligere, men det har ikke vært noe vits i, så jeg har gitt opp.

Anonymous poster hash: 6a5e0...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis alt blir henlagt, er det ikke da litt pussig at fengslene våre er fylt til randen? At vi må sende fanger til utlandet fordi vi ikke har nok fengselsplasser? Tror du må sjekke litt hva som er virkeligheten før du kommer med slike tullete påstander. Det er liten tvil om at enkelte saker blir henlagt på grunn av at man ikke har kapasitet til å etterforske alt like grundig, men det er jammen mange saker som fører til domfellelse også. Derav overfylte fengsler.   Anonymous poster hash: 4a695...934

Det er vel bare fyllekjørere og mordere som er i fengsel vil jeg tro. Alt annet blir ikke gjort noe med.

Faktisk ble en tyv tatt etter innbrudd hos meg med alt tyvegodset fortsatt på seg, løpende fra huset og med kubeinet i sekken. Saken ble henlagt. Det er ikke første gang lignende har skjedd med meg eller folk jeg kjenner heller. Når jeg sier at det ikke er noe vits i å ringe til politiet så er det ikke uten grunn heller.

Anonymous poster hash: 6a5e0...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare fyllekjørere og mordere som er i fengsel vil jeg tro. Alt annet blir ikke gjort noe med.

Faktisk ble en tyv tatt etter innbrudd hos meg med alt tyvegodset fortsatt på seg, løpende fra huset og med kubeinet i sekken. Saken ble henlagt. Det er ikke første gang lignende har skjedd med meg eller folk jeg kjenner heller. Når jeg sier at det ikke er noe vits i å ringe til politiet så er det ikke uten grunn heller.

Anonymous poster hash: 6a5e0...97b

 

Det er ikke nytt, at slike saker blir henlagt betyr at etterforsningsavdelingen er presset og heller prioriterer grov vold / andre alvorlige hendelser. 

 

Men om det hadde vært flere vitner til saken din som hadde ringt, kanskje det ville løst seg annerledes? ;)

 

I min verden handler ikke å varsle politiet om å gjøre deres jobb lettere - det handler om å hjelpe de rundt meg. F.eks så jeg et innbrudd i en norsk bil i utlandet for litt siden. Varslet politiet, men også eieren så han kunne komme til bilen og sikre det som var igjen.

 

Enkelte er så opptatt av å "hate snuten" at de ikke forstår at det ikke går ut over politiet, men en uskydig tredjepart.

Anonymous poster hash: 524b8...85f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nytt, at slike saker blir henlagt betyr at etterforsningsavdelingen er presset og heller prioriterer grov vold / andre alvorlige hendelser.  Men om det hadde vært flere vitner til saken din som hadde ringt, kanskje det ville løst seg annerledes? ;) I min verden handler ikke å varsle politiet om å gjøre deres jobb lettere - det handler om å hjelpe de rundt meg. F.eks så jeg et innbrudd i en norsk bil i utlandet for litt siden. Varslet politiet, men også eieren så han kunne komme til bilen og sikre det som var igjen. Enkelte er så opptatt av å "hate snuten" at de ikke forstår at det ikke går ut over politiet, men en uskydig tredjepart. Anonymous poster hash: 524b8...85f

Kan ikke skjønne at "flere vitner" skulle ha hjulpet når det ikke en gang hjelper at politiet selv er vitner. Kan heller ikke skjønne hvordan det hjelper andre at jeg ringer til politiet og så blir stående å vente på at de ikke dukker opp.

Jeg forstår hva dere mener folkens, og dere bor kanskje i deler av landet som har et aktivt politikorps. Men her jeg bor så gjør det faktisk ikke noe forskjell om man ringer politiet eller ikke, så da er det ikke noe vits.

Anonymous poster hash: 6a5e0...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da Veldig til innlegg.... Jeg sier ifra om det meste. Jeg føler noen ganger at jeg kan Være mer til bry enn til hjelp. Men tenker at vi har alle våre roller i samfunnet og at politiet setter pris på mine meldinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pratet med en fyr over en periode jeg ble mistenksom på. Han kom med betroelser men innrømte aldri noe kriminelt. Jeg ville gått til politiet tvert om han hadde bekreftet det jeg mistenkte han for.

Anonymous poster hash: 92d62...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da Veldig til innlegg.... Jeg sier ifra om det meste. Jeg føler noen ganger at jeg kan Være mer til bry enn til hjelp. Men tenker at vi har alle våre roller i samfunnet og at politiet setter pris på mine meldinger.

Kan du beskrive hva slags tilfredstillelse du får når du melder i fra til politiet og ødelegger andres liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du beskrive hva slags tilfredstillelse du får når du melder i fra til politiet og ødelegger andres liv?

Kan du beskrive hva slags tilfredsstillelse du får når du kommer med slike svadasvar?

Anonymous poster hash: 524b8...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du beskrive hva slags tilfredsstillelse du får når du kommer med slike svadasvar?

Anonymous poster hash: 524b8...85f

Synes du det var et tøvete spørsmål? Jeg spør seriøst. For noe må man få av tilfredstillelse ved og melde i fra om alt til politiet. Slik at andre får lide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du det var et tøvete spørsmål? Jeg spør seriøst. For noe må man få av tilfredstillelse ved og melde i fra om alt til politiet. Slik at andre får lide.

Om jeg ringer fordi jeg mistenker en å fyllekjøre - ødelegger jeg vedkommendes liv da?

Om jeg ser noen bryter seg inn hos naboen?

Om jeg ser en få grisejuling?

Anonymous poster hash: 524b8...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ringer fordi jeg mistenker en å fyllekjøre - ødelegger jeg vedkommendes liv da?

Om jeg ser noen bryter seg inn hos naboen?

Om jeg ser en få grisejuling?

Anonymous poster hash: 524b8...85f

Det som er interessant for meg. Er hvordan du selv føler det etter å ha meldt i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som er interessant for meg. Er hvordan du selv føler det etter å ha meldt i fra.

Føler meg bra for å ha hjulpet de jeg kan. Fyllekjørere/innbruddstyver/voldsmenn har selv valgt å skade/plage uskyldige og tatt den risikoen på vegne av disse.

Anonymous poster hash: 524b8...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er interessant for meg. Er hvordan du selv føler det etter å ha meldt i fra.

Føler meg bra for å ha hjulpet de jeg kan. Fyllekjørere/innbruddstyver/voldsmenn har selv valgt å skade/plage uskyldige og tatt den risikoen på vegne av disse.

Anonymous poster hash: 524b8...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg bra for å ha hjulpet de jeg kan. Fyllekjørere/innbruddstyver/voldsmenn har selv valgt å skade/plage uskyldige og tatt den risikoen på vegne av disse.

Anonymous poster hash: 524b8...85f

Ja, det er som kjent en god egoistisk følelse som opprettholder adferden. Hadde følelsen vært vond, da ville man stoppet selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er som kjent en god egoistisk følelse som opprettholder adferden. Hadde følelsen vært vond, da ville man stoppet selvsagt.

Skjønner ikke hvorfor du blander inn egoisme her? Ja alle er egoister bla bla bla.

Hvordan ville selvfølelsen vært om du lot innbruddstyven tømme huset til naboen?

Anonymous poster hash: 524b8...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...