Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Er det i det hele tatt noe positivt med turen din hittil?

Anonymous poster hash: 2e1e1...3ce

Tråden heter "Sutretråd for studenter", hva forventer du? At folk bare jubler her inne? :P

 

 

Jeg kommer bare ikke i gang. Veileder bruker tidvis noen dager på å svare meg, så jeg bare leser ting på måfå for tiden. Gleder meg til disse eksamnene er ferdige og jeg bare har igjen masteroppgaven :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, så kjipt å høre! Selvfølgelig er det lov å henge med hue (store mengder sjokolade og is er også lov).

Jeg så på fagene for dette året i sommer og tenkte det kom til å bli det mest kjedelige, sånn fagmessig. Så leste jeg litt om fagene og ble gira. Ble enda mer gira når jeg fikk kjøpt alle bøkene før skolestart og i tilegg var på to introduksjonsforelesninger.

Meeen, så var jeg på første forelesning i går. Og fml...

Foreleseren har skrevet boka, og vil derfor ikke legge ut podcast (da det blir en gratis versjon av boka på en måte, antar jeg), han legger ikke ut power point, og i tillegg har han bare en gigantisk oversikt over emnene vi skal gjennom. Med andre ord forteller han ikke hva vi skal lese til hver dag, verken emner eller kapitler.

For å toppe det hele var forelesningen i går sykt kjip. Han snakket bare om grunnloven. Joda den er kjemperelevant og sånn, men det virket som han snakket uten en råd tråd i det hele tatt. Mer sånn "nå skal jeg fortelle alt jeg husker om grunnlovsendringer de siste årene".

Vi har forelesning med han hver eneste dag i to uker,det er et tipoengsfag, og forelesningen kræsjer med gruppetimene på treningssenteret jeg liker best.

Er det nyere Norsk historie på UiO?

Anonymous poster hash: 30560...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Er det i det hele tatt noe positivt med turen din hittil?

Anonymous poster hash: 2e1e1...3ce

Interessant hvordan man får klager på sutring i sutretråden, mens hvis man skriver noe positivt blir folk sure og sier "dette er en sutretråd, slutt å være så positiv". Ja, jeg har det helt fantastisk her. Jeg elsker landet så mye at jeg vurderer sterkt å bli her etter utvekslingsåret er over. Undervisningen er veldig lærerik - professorene vet virkelig hva de driver med og jeg føler jeg får noe ut av hver eneste forelesning. Miljøet er fantastisk. Det er sosiale sammenkomster innen det jeg studerer flere ganger i uka der vi studenter og lærere nerder sammen om det vi elsker over vin og snacks. Jeg har fått flere venner på de tre ukene jeg har bodd her enn jeg gjorde på to år i Oslo. Jeg elsker pubene, jeg elsker menneskene, ja, jeg elsker til og med været. Jeg føler at jeg har funnet mitt nye hjem.

MEN nå var jo dette en sutretråd da, og det er alltid en eller annen eksamen eller et eller annet essay å sutre over. Dessuten har jeg alt for lenge nå blitt påvirket av den britiske psyken der man klager overdrevet over ting man elsker, og tilsynelatende finner lite glede i livet, selv om man egentlig er fantastisk lykkelig innerst inne.

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, prøver å sette meg ned med første arbeidskrav men jeg føler meg bare helt fortapt.. Leser og leser om maler og veiledning til akademisk skriving og nileser oppgaveteksten men føler enda ikke at jeg egentlig forstår hvordan jeg faktisk skal skrive denne teksten...

Det er på dager som dette at jeg tenker at jeg har tatt meg vann over hodet, at jeg er for dum til å studere og at jeg bare må slutte.. :(

Anonymous poster hash: 98377...c74

Denne posten kunne jeg ha skrevet selv. Fersk student jeg også. Akademisk skriving skjønner jeg fint lite av. Noe som gjør at jeg utsetter første arbeidskrav 😁

Anonymous poster hash: 5e620...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant hvordan man får klager på sutring i sutretråden, mens hvis man skriver noe positivt blir folk sure og sier "dette er en sutretråd, slutt å være så positiv". Ja, jeg har det helt fantastisk her. Jeg elsker landet så mye at jeg vurderer sterkt å bli her etter utvekslingsåret er over. Undervisningen er veldig lærerik - professorene vet virkelig hva de driver med og jeg føler jeg får noe ut av hver eneste forelesning. Miljøet er fantastisk. Det er sosiale sammenkomster innen det jeg studerer flere ganger i uka der vi studenter og lærere nerder sammen om det vi elsker over vin og snacks. Jeg har fått flere venner på de tre ukene jeg har bodd her enn jeg gjorde på to år i Oslo. Jeg elsker pubene, jeg elsker menneskene, ja, jeg elsker til og med været. Jeg føler at jeg har funnet mitt nye hjem.

MEN nå var jo dette en sutretråd da, og det er alltid en eller annen eksamen eller et eller annet essay å sutre over. Dessuten har jeg alt for lenge nå blitt påvirket av den britiske psyken der man klager overdrevet over ting man elsker, og tilsynelatende finner lite glede i livet, selv om man egentlig er fantastisk lykkelig innerst inne.

Godt skrevet 👍🏻

Anonymous poster hash: 5e620...46e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant hvordan man får klager på sutring i sutretråden, mens hvis man skriver noe positivt blir folk sure og sier "dette er en sutretråd, slutt å være så positiv". Ja, jeg har det helt fantastisk her. Jeg elsker landet så mye at jeg vurderer sterkt å bli her etter utvekslingsåret er over. Undervisningen er veldig lærerik - professorene vet virkelig hva de driver med og jeg føler jeg får noe ut av hver eneste forelesning. Miljøet er fantastisk. Det er sosiale sammenkomster innen det jeg studerer flere ganger i uka der vi studenter og lærere nerder sammen om det vi elsker over vin og snacks. Jeg har fått flere venner på de tre ukene jeg har bodd her enn jeg gjorde på to år i Oslo. Jeg elsker pubene, jeg elsker menneskene, ja, jeg elsker til og med været. Jeg føler at jeg har funnet mitt nye hjem.

MEN nå var jo dette en sutretråd da, og det er alltid en eller annen eksamen eller et eller annet essay å sutre over. Dessuten har jeg alt for lenge nå blitt påvirket av den britiske psyken der man klager overdrevet over ting man elsker, og tilsynelatende finner lite glede i livet, selv om man egentlig er fantastisk lykkelig innerst inne.

Du er så heldig som har et utvekslingsår i Storbritannia. Jeg er helt enig med deg når det gjelder oppfatningen din av selve byen du er i (og generelt i Storbritannia). Jeg trives også godt på de britiske øyer og kunne definitivt tenke meg å bo der. I utdanningsløpet mitt er det vel lagt opp ett utvekslingssemester, men etter hva jeg har sett er det ikke så store muligheter i Storbritannia med mindre man er villig til å legge inn mye energi på å ordne absolutt alt selv. Her er det jo også en viss risiko for at det ikke blir godkjent i ettertid. 

 

Kanskje det er litt større mulighet i forbindelse med hovedoppgaven. Jeg er hvertfall veldig "misunnelig" på din tilværelse, men jeg skjønner også at du møter på en rekke utfordringer nå helt i starten. Det er jo et helt nytt land og et helt annet skolesystem. :) 

Anonymous poster hash: 71b85...0c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

 

Du er så heldig som har et utvekslingsår i Storbritannia. Jeg er helt enig med deg når det gjelder oppfatningen din av selve byen du er i (og generelt i Storbritannia). Jeg trives også godt på de britiske øyer og kunne definitivt tenke meg å bo der. I utdanningsløpet mitt er det vel lagt opp ett utvekslingssemester, men etter hva jeg har sett er det ikke så store muligheter i Storbritannia med mindre man er villig til å legge inn mye energi på å ordne absolutt alt selv. Her er det jo også en viss risiko for at det ikke blir godkjent i ettertid. 

 

Kanskje det er litt større mulighet i forbindelse med hovedoppgaven. Jeg er hvertfall veldig "misunnelig" på din tilværelse, men jeg skjønner også at du møter på en rekke utfordringer nå helt i starten. Det er jo et helt nytt land og et helt annet skolesystem. :)

Anonymous poster hash: 71b85...0c6

 

Tusen takk! Ja, jeg har vært heldig som har kommet hit gjennom et veldig bra utvekslingsopplegg, for det har vært mye å sette seg inn i, og jeg innser hvor utrolig vanskelig det må være å flytte utenlands dersom man må finne ut av alt selv. Selv hadde jeg vært i Storbritannia sikkert 15 ganger før jeg flyttet - rundt i hele landet, og hadde vært her i Edinburgh ca. fire uker til sammen i månedene før jeg flyttet, så jeg følte jeg var veldig forberedt, men det har likevel vært mye å venne seg til de første ukene. 

Du burde virkelig prøve å komme til Storbritannia på utveksling! Det høres vanskelig ut, men det er jo sånn at selv vanskelige ting som oftest ordner seg de også. Man har det tøft, men så innser man at man kom seg gjennom det og det er en fantastisk følelse. De er et nydelig land å bo i, og jeg kjenner flere som aldri vil hjem igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så dritt lei medstudentene mine/de jeg er på gruppe med!! Er for sent å bytte gruppe og ingen av dem kan skrive ordentlig norsk eller finne kilder til temaene vi har (felles) innlevering i. Ingen møter opp eller forbereder seg til møter og timer, virker ikke som de leser pensum engang. 

Den eneste grunnen til at jeg bryr meg er fordi jeg ender med å måtte jobbe over dobbelt så mye som nødvendig, stresse, møte opp til avtalte tider for bare å møte et tomt grupperom - og verst av alt: Ikke få godkjent på (felles) innleveringer -> ikke kunne gå opp til eksamen!

Jeg tok opp gruppeproblematikken i samtale med veileder, men da tok en annen på gruppa ordet og mente at alt var knall og kunne ikke vært bedre, supert samarbeid, ingen konflikter! Ble helt paff og ingen sa noe etter det, det var jo veldig flaut å sitte å høre at h*n løy opp i skyene om alt mulig. Etter møtet med veileder mente h*n at h*n sa det for å få det til å virke som om vi var en bra gruppe? 

Skal snart ha alene-veiledning, så må ta det opp der, for dette fungerer ikke for meg.

Noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre for ikke å bli helt ødelagt av mennesker/grupper som dette? Mister så mye energi og motivasjon : (



Anonymous poster hash: 4050c...328
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater gruppearbeid! Spesielt på samlingsbasert studie! SER IKKE POENGET? Det er fysisk vanskelig å møtes når man har gruppearbeid når en går et samlingsbasert studie. Jeg bor 6 timer unna studiestedet mitt og heldigivis er det samlinger bare 4 ganger før jul og etter jul. Dette går helt fint. Men når det kommer til gruppearbeid er det verre. Men heldigivis har vi ikke gruppearbeid som en skal møtes fysisk på denne gangen. Det skal gå over nettet, et forum opprettet på fronter. Men selvfølgelig måtte ene medstudent min nevne i gruppen i dag at vi kunne jo møtes fysisk. Læreren har sakt at denne oppgaven SKAL gå over nett og vi ikke skal møtes. Hele poenget er å gjøre denne oppgaven via forumet over nettet, ikke å møtes. TAKK gud for det. Håper bare medstudenten min forstår det.

Men gruppearbeid i seg selv er så utrolig slitsomt. Må ta hensyn til andre, når det passer for andre å skrive (særlig nå når vi skal ha denne nettdiskusjonen). Jeg liker å ha det planlagt når vi skal starte med oppgaven osv.
ÅH jeg liker best å jobbe selv i mitt eget tempo jeg .... :sjenert:  :snurt:

Endret av Sitronmelis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater gruppearbeid! Spesielt på samlingsbasert studie! SER IKKE POENGET? Det er fysisk vanskelig å møtes når man har gruppearbeid når en går et samlingsbasert studie. Jeg bor 6 timer unna studiestedet mitt og heldigivis er det samlinger bare 4 ganger før jul og etter jul. Dette går helt fint. Men når det kommer til gruppearbeid er det verre. Men heldigivis har vi ikke gruppearbeid som en skal møtes fysisk på denne gangen. Det skal gå over nettet, et forum opprettet på fronter. Men selvfølgelig måtte ene medstudent min nevne i gruppen i dag at vi kunne jo møtes fysisk. Læreren har sakt at denne oppgaven SKAL gå over nett og vi ikke skal møtes. Hele poenget er å gjøre denne oppgaven via forumet over nettet, ikke å møtes. TAKK gud for det. Håper bare medstudenten min forstår det.

Men gruppearbeid i seg selv er så utrolig slitsomt. Må ta hensyn til andre, når det passer for andre å skrive (særlig nå når vi skal ha denne nettdiskusjonen). Jeg liker å ha det planlagt når vi skal starte med oppgaven osv.

ÅH jeg liker best å jobbe selv i mitt eget tempo jeg .... :sjenert:  :snurt:

Gruppearbeid kan være krevende! Men har dere ikke diskutert progresjon i oppgaven? Har dere ikke en leveringsfrist? Kanskje du må bære den som tar litt ansvar og får struktur på det hele. Om det er meningen at dere skal diskutere må dere ha en dato der alle skal ha kommet et stykke på vei slik at det blir en reell diskusjon. Det er ikke for mye å forlange. Litt av greia med gruppeoppgave er å ta initiativ og ansvar. Ikke sitt på gjerdet og irriter deg over andre når du har det i din makt å endre på ting!

Anonymous poster hash: a5b0b...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppearbeid kan være krevende! Men har dere ikke diskutert progresjon i oppgaven? Har dere ikke en leveringsfrist? Kanskje du må bære den som tar litt ansvar og får struktur på det hele. Om det er meningen at dere skal diskutere må dere ha en dato der alle skal ha kommet et stykke på vei slik at det blir en reell diskusjon. Det er ikke for mye å forlange. Litt av greia med gruppeoppgave er å ta initiativ og ansvar. Ikke sitt på gjerdet og irriter deg over andre når du har det i din makt å endre på ting!

Anonymous poster hash: a5b0b...c21

Jeg skrev til de på facebook (vi har opprettet en gruppe der) om de var klare for gruppearbeidet og hvordan vi skulle legge det opp med tidspunkt osv. Men fikk ikke noe konkret svar. Fikk svar bare fra den ene på gruppa. Får håpe flere svarer i morgen. Diskusjonen på forumet skal foregå fra mandag-onsdag, så skal vi skrive en oppsummering som skal leveres på mandagen. Vi har kommet frem til at vi skal sende hverandre innleggene før vi publiserer de på forumet, slik at vi kan "godkjenne" hverandres innlegg siden læreren ser på hvordan vi jobber som gruppe. Men vi har ikke blitt enige om noe tidsrom for når vi skal sitte å skrive osv. Men håper vi får klarert det før mandagen, slik at man har en viss oversikt. Jeg trenger struktur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev til de på facebook (vi har opprettet en gruppe der) om de var klare for gruppearbeidet og hvordan vi skulle legge det opp med tidspunkt osv. Men fikk ikke noe konkret svar. Fikk svar bare fra den ene på gruppa. Får håpe flere svarer i morgen. Diskusjonen på forumet skal foregå fra mandag-onsdag, så skal vi skrive en oppsummering som skal leveres på mandagen. Vi har kommet frem til at vi skal sende hverandre innleggene før vi publiserer de på forumet, slik at vi kan "godkjenne" hverandres innlegg siden læreren ser på hvordan vi jobber som gruppe. Men vi har ikke blitt enige om noe tidsrom for når vi skal sitte å skrive osv. Men håper vi får klarert det før mandagen, slik at man har en viss oversikt. Jeg trenger struktur!

Dere har jo egentlig bare torsdag og fredag til å skrive på, om man ser bort fra helgen. Evt onsdagen også, om du vil komme fort i gang. Hva om du legger ut forslag til at oppgavene skal være noenlunde ferdige til torsdag kl 14, så har alle noen timer til å komme med tilbakemelding, før dere bruker fredagen til å finpusse og rette opp etter andres kommentarer? Helt sikkert noen som kommer til å grynte, fordi de liker å gjøre oppgaven i siste liten søndagskveld, men iom at det er gruppearbeid er det fint om noen presser litt på. Du får selv vurdere tidspunkt som er bra utifra hvilke rammer dere har satt dere. (Ok å bruke helgen, skal alle lese alle andres oppgave, eller bare bytte to og to...osv.)

Anonymous poster hash: a5b0b...c21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere har jo egentlig bare torsdag og fredag til å skrive på, om man ser bort fra helgen. Evt onsdagen også, om du vil komme fort i gang. Hva om du legger ut forslag til at oppgavene skal være noenlunde ferdige til torsdag kl 14, så har alle noen timer til å komme med tilbakemelding, før dere bruker fredagen til å finpusse og rette opp etter andres kommentarer? Helt sikkert noen som kommer til å grynte, fordi de liker å gjøre oppgaven i siste liten søndagskveld, men iom at det er gruppearbeid er det fint om noen presser litt på. Du får selv vurdere tidspunkt som er bra utifra hvilke rammer dere har satt dere. (Ok å bruke helgen, skal alle lese alle andres oppgave, eller bare bytte to og to...osv.)

Anonymous poster hash: a5b0b...c21

Sant det, vært deilig å blitt ferdig med det innen helgen. Men dette skal foregå over et forum på fronter, der hvor den ene har fått i oppgave å starte, og så skal nr 2 svare på det nr 1 skriver, og så komme med sitt stoff, og så skal nr 3 svare på nr 2 sitt innlegg, og så komme med sitt stoff, og så skal nr 4 svare på nr 3 sitt innlegg og skrive et nytt.. og så skal nr 1 svare igjen osv.. Dette skal gå rundt slik at alle har svart 3 ganger hver. (nr 1 skal skrive innledning + 2 innlegg og vi som er nr 2 og 3 skal skrive 3 innlegg, og nr 4 skal skrive 2 innlegg + oppsummeringen).

Det som blir vanskelig er jo å organisere dette så alle sammen sitter noenlunde på nett samtidig når vi skal skrive. Hun ene på gruppa sier hun er klar fra 8-15.30, mens hun andre sier hun kan på kvelder etter kl 16.00... Jeg har fri hele uken så jeg kan sitte når som helst. Men jeg er nr 3. Så da må jeg altså sitte å vente på at nr 2 skal bli ferdig med å skrive før jeg kan svare på forumet. Og hun som er nr 2 er hun som ikke kan før etter kl 16.00.... :vetikke:   Så dette blir ikke enkelt å organisere! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbe 1600-2300 onsdag til og med søndag.... Skal levere en oppgave på tirsdag... Det vil si, når jeg har fri fra jobb, så sitter jeg og skriver oppgave... Mens jeg hører på alle andre som er sosiale, drar på byen, går tur, tar seg en dag eller to fri... :(

 

Jaja, jeg får trøste meg med at min egenkapital vokser og vokser. Og jeg liker jo å jobbe mye, skulle bare ønske at jeg kunne få klart å tatt meg fri en dag eller to uten dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart å skrive NESTEN tre hele sider i dag! Oppgaven skal være på fem! Så dette har gått mye bedre enn jeg trodde. Heldigvis!

 

Nå skal jeg ta resten av dagen fri, bare slappe av og spise vafler ellerno. Så er det jobb 1530-2330. Så får jeg bruke (min allerede fulle) mandag til å skrive resten, samt tirsdag. Dessuten fant jeg også ut at oppgaven ikke skal leveres før tirsdag klokken 23.59! Da har jeg jo HELE tirsdagen også!

 

Typisk at alt skjer samme uken! Jeg skal ha opplæring i ny jobb også på tirsdag, pluss forelesning jeg ikke har foreberdt meg til enda.... Guriland.... :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lolololol, jeg har tre oppgaver som skal leveres denne uka, 4 jobbdager, 3 samlingskvelder og MASSE pensum jeg må ta igjen.

 

Lolololol, heldigvis har jeg avslutta ting med han jeg deala med slik at jeg ikke har noen distraksjoner fremover.

 

Lololol, instituttet mitt er fylt med nedlatende folk som forteller oss at utdanningen vår kvalifiserer oss til å stå i saksbehandlingskø på NAV.

 

Oh, joy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt død. Alle helgene mine har vært fulle med aktiviteter relatert til studentorganisasjoner. Jeg har ikke fått tid til å slappe ordentlig av ELLER (og viktigst av alt) lese. I tillegg har jeg ikke kommet ordentlig inn i leiligheten enda, så jeg MÅ få pakket ut alt snarest. Jeg føler ikke jeg får satt meg ned og lest før jeg har ryddet ordentlig. 

 

 



Anonymous poster hash: 71b85...0c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...