Gå til innhold

dine forberedelser/innkjøp før studiestart


^me^

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer dette med politiattest? Hva om de ikke har behandlet søknaden ferdig før studiestart? Hva gjør jeg da? Kan man møte opp personlig på politistasjonen å be om attest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan fungerer dette med politiattest? Hva om de ikke har behandlet søknaden ferdig før studiestart? Hva gjør jeg da? Kan man møte opp personlig på politistasjonen å be om attest?

Du må søke om politiattest på nett. De skrives ikke ut på det lokale politikontoret lenger. Her gikk det mindre enn en uke fra søknad var sendt til den lå i postkassa.

https://www.politi.no/tjenester/politiattest/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke om politiattest på nett. De skrives ikke ut på det lokale politikontoret lenger. Her gikk det mindre enn en uke fra søknad var sendt til den lå i postkassa.

https://www.politi.no/tjenester/politiattest/

Okei :) jeg har søkt, men fikk ikke noe bekreftelse på at jeg har søkt....?

Men da satser jeg på at den er i postkassen før jeg flytter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta fag fra videregående som privatist.

- skaffet meg leilighet (leid fra 1. mai fordi jeg ikke orker "boligjaget" nå i juli+august)

- søkt på deltidsjobb

- søkt om studielån

- pakket ned rommet

- kjøpt pensumbøker og har lest på pensum nå i sommer

- kjøpt litt kjøkkenmaskiner og annet div. som krus, tekanne

Så gjenstår det å flytte tingene den 2. august og fullføre sommerjobben min før det braker løs med skolestart 18. august :)

edit: forresten, sharpies er ikke de beste pennene jeg har vært borti i og med at de går igjennom sidene. Men smak og behag ;)

Endret av t0nje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trenge man politiattest?

Det gjelder kun studier der du skal arbeide med mennesker, slik som sykepleie, medisin, psykologi etc. Du får opplyst om det er nødvendig å sende inn politiattest.

Anonymous poster hash: 8d933...a46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan vet du hva slags bøker du trenger? Og uniform?

Jeg skal også begynne på sykepleien, men har ikke sett noe bokliste eller at man skal bestille uniform og navneskilt?

Der jeg tok sykepleien fikk vi navneskilt på skolen som de ville vi skulle bruke i praksis. Uniform fikk vi låne, så helt unødvendig å kjøpe dette før du vet om skolen krever det. (Vi hadde heller ikke fått lov å gå med privat uniform). De fleste bøkene på pensumlisten trenger du ikke kjøpe, så mye bedre å vente til etter studiestart for å høre hva dere trenger, hva som kommer i kompendieform og hva du kan låne på biblioteket.

uniform trenger du når du skal være i laben, navneskilt trenger du når du skal være i praksis.

Det er svært lite labarbeid på sykepleiestudiet, faktisk tilnærmet ingenting de fleste steder. Mener du øvelsespost?

Anonymous poster hash: 73c97...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg burde vente til skolen begynner?

Absolutt. Jeg kjøpte alt jeg trengte til første året når jeg gikk på vernepleien..og..det var skikkelig idiotisk av meg. Rett og slett fordi i mange bøker trengte vi kun ett kapittel eller to (som jeg kunne kopiert opp fra bøker på biblioteket f.eks) og fordi det var endringer underveis. Nå starter jeg på et annet studie og har ingen intensjoner om å kjøpe flere bøker enn jeg må :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke gjort så mye, jeg har takket ja, søkt på stipend/lånd, søkt på politiattest..og tenker at jeg burde kjøpt meg en sekk og litt småting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilt frisørtime, kjøpt noen penner på ebay, kjøpt sko til 1.skoledag..



Anonymous poster hash: 82cc0...39e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg tok sykepleien fikk vi navneskilt på skolen som de ville vi skulle bruke i praksis. Uniform fikk vi låne, så helt unødvendig å kjøpe dette før du vet om skolen krever det. (Vi hadde heller ikke fått lov å gå med privat uniform). De fleste bøkene på pensumlisten trenger du ikke kjøpe, så mye bedre å vente til etter studiestart for å høre hva dere trenger, hva som kommer i kompendieform og hva du kan låne på biblioteket.

Det er svært lite labarbeid på sykepleiestudiet, faktisk tilnærmet ingenting de fleste steder. Mener du øvelsespost?

Anonymous poster hash: 73c97...de8

På Hioa står det at man skal kjøpe seg arbeidsdrakt til skolestart i hvertfall :)

Sånn ang det, det står på siden at

Du trenger derfor en arbeidsdrakt som skal være hvit og som består av kittel/overdel med halvlange ermer og lang bukse, samt egnede sko. Skoene må være gode å gå i og ha nøytrale farger.

Betyr det at både toppen og buksen må være hvit? Så på gymo.no, og der var det så mange fine farger på overdelene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilt frisørtime, kjøpt noen penner på ebay, kjøpt sko til 1.skoledag..

Anonymous poster hash: 82cc0...39e

Haha. :) Må nok bestille frisørtime jeg også, samt time til øyenbrynene.

Anonymous poster hash: 8d933...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Hioa står det at man skal kjøpe seg arbeidsdrakt til skolestart i hvertfall :)

Sånn ang det, det står på siden at

Du trenger derfor en arbeidsdrakt som skal være hvit og som består av kittel/overdel med halvlange ermer og lang bukse, samt egnede sko. Skoene må være gode å gå i og ha nøytrale farger.

Betyr det at både toppen og buksen må være hvit? Så på gymo.no, og der var det så mange fine farger på overdelene... :)

Ja. Det står jo at arbeidsdrakten skal være hvit?

Anonymous poster hash: 8d933...a46

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble skikkelig stresset av disse listene.....



Anonymous poster hash: 2af37...b0b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til nye studenter

(Ting jeg skulle ønske jeg visste/gjorde da jeg var student)

Gjør det beste og det meste ut av fadderukene.

:skaal: :transe: :tronderbart: :danse: :trampe:

Fadderukene er helt garantert den bäste anledningen for å kunne bli kjent med både nye medstudenter, studenter på samme linje som går 2.-6. året og studenter som gjør noe HELT annet. :danser:

Ikke bruk ALL tid på å mingle med de du skal gå i klasse med.

De kommer du tross alt til å møte hver eneste dag det neste året / de neste 6 årene. :klemmer:

Bekjentskaper fra fadderukene kan hjelpe deg veldig mye, når fadderukene er over. :duskedame:

Engasjer deg gjerne i studentpolitikk, verv, utvalg osv

- Men ikke la det oppta så mye av tiden din.

De som rekruterer til tillitsverv, argumenterer ofte med at det vil se bra ut på CV’n, at det vil gjøre arbeidsgivere ekstra interessert og at det er en fordel når man søker jobb.

Dette stemmer stort sett ikke. :dry: :fise: :bond::trist:

( Med unntak fra tillitsverv knyttet til fagforeninger,

som TEKNA, NITO, NSF, LO, FO, Utdanningsforbundet, osv. )

Og etter at du jobbet rumpa av deg, med et verv i ett-tre år, så er det stort sett ingen andre som husker det etterpå. :fisk:

Du får ingen diplom for å ha sørget for flere stikkontakter, glutenfri/laktosefri mat i kantina, flere vann/kaffe-automater, lekerom på skolen, gratis parkering, at forelesninger ikke holdes til lenger enn kl. 16, osv. :dagens-rose:

( selv om det er jævlig allright, så: )

:helen:

Engasjement er kjempebra :hoppendeglad:

- men ikke bli utbrent eller la det gå utover studiene dine. :nei:

Anonymous poster hash: ee6e6...a0d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til nye studenter

(Ting jeg skulle ønske jeg visste/gjorde da jeg var student)

Del 2

Belønn deg selv litt underveis.

:is: :sjokolade: :skaal: :shoppe:

Men med måte og etter din egen økonomi.

Å prøve å opprettholde samme livsstil som andre studenter som får 18000 i måneden av NAV,

har en veldig godt betalt jobb ved siden av studiene

eller har en partner med en vill inntekt,

- kan bli vanskelig. :sjenert:

Fint med studenter som kan kjøpe pepsi max til frokost, to kaffelatter i løpet av dagen, alltid kjøper lunch i kantina, spiser sushi hver fredag, kjøper friske roser hver lørdag og kan røyke en 20 pack om dagen :tommelopp:

(Ok. Glem det siste)

Å omgås ressurssterke mennesker er både fint og flott. :hug:

Men jo.

Det går fort utover eget forbruk og økonomi, noe som kan være litt leit, dersom man selv har 6000,- å leve for i måneden.

( Man kan være så snusfornuftig man bare vil. :opplyser:

Men å være den som spiser medbragt havregrynsgrøt/brødskive og har kaffen på termos, føles fort veldig stusslig.

Og det verste er når andre uttrykker medynk. :troest: )

Unngå studenter

som er gratispasasjerer

Det vil alltid finnes uhyre smarte mennesker som

- ikke trenger å gå på forelesninger,

- kan starte på et 5000 ords notat 3 timer før fristen,

- kan starte å lese til eksamen to dager i forveien

- og som går ut med et langt høyere snitt enn deg selv.

De finnes overalt og vil alltid gjøre det.

:kari:

Ikke gi bort notater, kopier av kompendier du selv har laget i din forberedelsesprosess, dine oppgaver, osv. uten å få noe igjen.

Ikke vær den som jobber en hel masse med å finne linker, artikler, bøker, sidetall, avsnitt, sitater, bilder, kontaktinfo til kilder, låner og tar kopi av bøker fra biblioteket, osv osv osv.

men som gir det bort gratis til et snyltedyr. :nei:

Det gir deg kanskje god samvittighet der og da

- men det føles jævlig ut etterpå. :klovn:

De vil dessuten bruke mye av din tid ved å oppsøke deg i innspurten før eksamen,

for å melke deg for informasjon og tips.

Bruk heller den tiden på de medstudenter som både gir og tar.

Som gjør at også du lærer noe nytt, oppdager nye ting og vokser både faglig og personlig. Eller bruk tiden på egenstudier.

Jeg har aldri vært mer populær, verken før eller siden, :hoho:

enn hva jeg var de siste tre ukene før eksamen. :balltre:

Ved hvert eneste emne. :klaske:

Hvert eneste år. :kjefte:

Ha en bufferkonto.

Jeg opplevde å ikke få utbetalt studielån/stipend fra Lånekassa i løpet av tre og fire måneder underveis i studiene, :scorpis:

På grunn av feil fra deres side, eller på grunn av feil fra utdanningsinstitusjonen.

(Alt ble selvsagt etterbetalt, men det var fortsatt en opplevelse jeg skulle vært for uten.)

Hold ut

den første måneden.

Alt er som regel kaotisk.

Lærerne er kaotiske.

Pensum er kaotisk.

Passord, lærerplaner, bruker-id, lånekassa

og alt mulig annet er som regel et eneste virrvar den første måneden.

Alle nye studenter er både stressa, nervøse, spente, redd for å gjøre feil og små-suicidale den første tiden. :haar:

Pust med magen.

Hold ut.

Det vil ordne seg. :heiajente:

Og kos deg.

PS!

Ta MASSE bilder.

Snapchat og instagram vil ikke gi deg det samme om 10 - 15 - 30 år

:sol:



Anonymous poster hash: ee6e6...a0d
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Der jeg tok sykepleien fikk vi navneskilt på skolen som de ville vi skulle bruke i praksis. Uniform fikk vi låne, så helt unødvendig å kjøpe dette før du vet om skolen krever det. (Vi hadde heller ikke fått lov å gå med privat uniform). De fleste bøkene på pensumlisten trenger du ikke kjøpe, så mye bedre å vente til etter studiestart for å høre hva dere trenger, hva som kommer i kompendieform og hva du kan låne på biblioteket.

Det er svært lite labarbeid på sykepleiestudiet, faktisk tilnærmet ingenting de fleste steder. Mener du øvelsespost?

Anonymous poster hash: 73c97...de8

Jeg hadde ikke kjøpt inn uniform med mindre jeg visste at jeg måtte ha det, så på vår skole må vi ha med det selv. På min høyskole heter hele øvelsesposten sykepleielaben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette mitt tredje semester, så jeg har ikke måttet slutte i noen jobb e.l., men de studieforberedelsene jeg har gjort er:

- Kjøpt inn pensumbøker

- Skaffet oversikt over pensum, så det blir lettere å lese underveis i semesteret

- Skaffet notatbøker til de forskjellige fagene jeg skal ha

- Kjøpt nye markeringstusjer og penner

- Kjøpt ny laptop, siden den gamle ikke taklet halvparten av programmene jeg trenger en gang + lastet ned og installert de nødvendige programmene

- Søkt om studielån

- Betalt semesteravgift og godkjent studieplanen i studentweb

- Skaffet oversikt over timeplanen

- Satt opp plan for når jeg skal jobbe med hvilke fag etter timeplanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om noe som er litt off-topic?

TS: nevner at du har kjøpt deg sharpies fra ebay, er de bra?

Eller er det andre fargepenner dere vil anbefale?

Jeg trenger fargepenner som ikke er altfor tykke, og som ikke går gjennom arket. ;)

Ellers så begynner jeg på mitt siste år nå (tiden går så fort :sjokkert: ), og som en "gammel" student vil jeg anbefale alle nye studenter å virkelig NYTE tiden som student. Dette er en spesiell tid, som mange ikke vil få oppleve igjen.

Og mye bra tips i studentguiden over :)



Anonymous poster hash: 718ce...b7a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engasjer deg gjerne i studentpolitikk, verv, utvalg osv

- Men ikke la det oppta så mye av tiden din.

De som rekruterer til tillitsverv, argumenterer ofte med at det vil se bra ut på CV’n, at det vil gjøre arbeidsgivere ekstra interessert og at det er en fordel når man søker jobb.

Dette stemmer stort sett ikke. :dry: :fise: :bond::trist:

( Med unntak fra tillitsverv knyttet til fagforeninger,

som TEKNA, NITO, NSF, LO, FO, Utdanningsforbundet, osv. )

Og etter at du jobbet rumpa av deg, med et verv i ett-tre år, så er det stort sett ingen andre som husker det etterpå. :fisk:

Du får ingen diplom for å ha sørget for flere stikkontakter, glutenfri/laktosefri mat i kantina, flere vann/kaffe-automater, lekerom på skolen, gratis parkering, at forelesninger ikke holdes til lenger enn kl. 16, osv. :dagens-rose:

( selv om det er jævlig allright, så: )

:helen:

Engasjement er kjempebra :hoppendeglad:

- men ikke bli utbrent eller la det gå utover studiene dine. :nei:

Anonymous poster hash: ee6e6...a0d

Dette stemmer kanskje for deg, men det stemmer ikke for meg og mange andre i min omgangskrets. Å engasjere seg i studentkultur/politikk/organisasjoner og sitte med verv kan gi verdifull erfaring som gir deg jobb seinere, viser at du klarer å balansere flere oppgaver, gir deg et bredt kontaktnettverk og ikke minst lar deg prøve oppgaver du ikke vil få i betalt arbeidsliv uten mange års erfaring og de rette kontaktene.

Jeg engasjerte meg i mange år og mistet nok et halvår på for mye verv og lite studier, som var irriterende da, men helt greit nå 12 år etter. Frivillig engasjement hjalp meg ikke å få min første stilling, men når jeg nå har jobbet en del år og vil videre sitter jeg med erfaring og kunnskap som de uten samme engasjement ikke har, samt referanser på at dette er noe jeg takler. Jeg er blitt foretrukket flere ganger pga bredden av erfaring fra både betalt og frivillig arbeid, og fordi jeg har et bredt kontaktnettverk tipses jeg om stillinger som ikke lyses ut på vanlig vis. I tillegg får man selvfølgelig en kjempesosial studietid. Går du f.eks spl som garanterer deg jobb trenger du ikke dette tenker du, men når du vil vekk fra turnus er det greit å ha. Likeså i utdanningsretninger der det er få jobber og mange om beinet, som humaniora. Jeg har søsken som ikke har engasjert seg frivillig og likevel sitter med svært gode jobber, men de har også fremragende akademiske prestasjoner som svært få (meg selv inkludert) klarer å prestere.

Det beste er nok en balansegang, men jeg er takknemlig for å ha forsøkt f.eks stort lederansvar som student med verv, så vet jeg hvordan jeg fungerer til dette senere, og kan la være å gjøre alle begynnertabbene i ny betalt jobb. Så jeg vil anbefale alle å engasjere seg, enten det er i den lokale studentpuben, fagutvalget, kor, idrettslag eller studentpolitikken. Tenk også at dette kan gi deg erfaring som endrer retning på hva du egentlig vil gjøre i livet, og hva du er flink til.

Anonymous poster hash: 73c97...de8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...