Gå til innhold

Hvorfor vil noen at klærne skal "lukte".


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skyllemiddellukta forsvinner jo når man bruker tørketrommel, uansett om jeg bruker mye.

Å nei du. Står det virkelig så dårlig til med luktesansen?

Anonymous poster hash: 593ab...0fe

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker skyllemiddellukt! Lukter herlig i rommet når klærne henger til tørk. Hva andre måtte mene tenker jeg ikke på. Er da måte på hvor mye hensyn man skal ta.

Barna har selvsagt skyllemiddel uten parfyme for å forebygge allergi

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke skyllemidler når jeg vasker klær. Alt for mange bruker alt for mye og det lukter ikke godt. Har noen venner hvor det lukter skyllemiddel når jeg går inn i huset...... ikke bra. Her i familien bruker vi Blenda sensitiv, vaskepulver uten parfyme. Rent tøy lukter godt og friskt uten parfyme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du da noen tanker om at jeg og flere med meg ikke kan være i nærheten av deg og andre som stinker Eddik verre enn ille?

Les i tråden om parfyme, folk blir imune mot sin egen lukt.

Anonymous poster hash: a099f...12e

Dette er bare feil, litt eddik i klesvasken gjør ikke at klærne stinker eddik......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du da noen tanker om at jeg og flere med meg ikke kan være i nærheten av deg og andre som stinker Eddik verre enn ille?

Les i tråden om parfyme, folk blir imune mot sin egen lukt.

Anonymous poster hash: a099f...12e

Eddik i vasken lukter absolutt ingenting. Prøv selv; kjør ett håndkle eller noe i vaskemaskina og lukt godt etterpå. Kan love deg at det ikke lukter eddik i det hele tatt.

Sånn skyllemiddellukt er jo bare ekkelt. Datteren min måtte låne tøy en gang vi var på besøk. Det tøyet var vasket med parfymert vaskemiddel og skyllemiddel. Jenta måtte rett i dusjen da vi kom hjem, fikk eksemoppblussing og klødde i flere dager etterpå. Jeg slang lånetøyet til vask sammen med vårt tøy og da jeg skulle henge det opp luktet det skyllemiddelparfyme av hele vaska. Det som satt igjen i en bukse og en genser str 4 år var nok til å spre seg i en full maskin :sjokkert:

Det ble omvask av alt sammen for å si det sånn, og selv da kunne jeg kjenne lukta. Æsj!

Hver gang vi er på besøk hos pappa og de (de bor på andre sida av landet, så vi er alltid der minst en uke) må jeg vaske klærne vi har hatt med oss 4-5 ganger når vi kommer hjem. Det til tross for at jeg tar med eget vaskemiddel når vi skal opp der, pga den sensitive huden min. Men lukta ligger i maskina og blir dermed liggende i klærne våre lenge. Arvet noen klær av stemora mi i høst, og de ligger nå i en egen pose i klesskapet, for til tross for flere vask lukter de fortsatt av vaskemiddelet deres!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes virkelig ikke vaskemiddel med lukt i klær er noe særlig... Mitt stebarns mor bruker en form for luktende middel. Om vi har full vask, men et sokkepar av stedatters klær fra mor, lukter det av alt vi vasker. Det er helt sykt hvor mye lukt som setter seg av så lite som et par sokker!



Anonymous poster hash: e1b8f...837
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes virkelig ikke vaskemiddel med lukt i klær er noe særlig... Mitt stebarns mor bruker en form for luktende middel. Om vi har full vask, men et sokkepar av stedatters klær fra mor, lukter det av alt vi vasker. Det er helt sykt hvor mye lukt som setter seg av så lite som et par sokker!

* Det kan umulig være sunt for huden?

Anonymous poster hash: e1b8f...837

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eddik i vasken lukter ikke, mens sokker som omvaskes setter lukt i resten av klesvasken? :klo: Om jeg hadde hatt luktesans som en hund tror jeg neppe jeg hadde tatt sokker sammen med resten, da tåfis faktisk lukter mye værre enn skyllemiddel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eddik i vasken lukter absolutt ingenting. Prøv selv; kjør ett håndkle eller noe i vaskemaskina og lukt godt etterpå. Kan love deg at det ikke lukter eddik i det hele tatt.

Hver gang vi er på besøk hos pappa og de (de bor på andre sida av landet, så vi er alltid der minst en uke) må jeg vaske klærne vi har hatt med oss 4-5 ganger når vi kommer hjem. Det til tross for at jeg tar med eget vaskemiddel når vi skal opp der, pga den sensitive huden min. Men lukta ligger i maskina og blir dermed liggende i klærne våre lenge. Arvet noen klær av stemora mi i høst, og de ligger nå i en egen pose i klesskapet, for til tross for flere vask lukter de fortsatt av vaskemiddelet deres!

Da tror jeg at jeg hadde kjøpt med meg sånn maskinrens fra Omo eller hva det nå er (finnes både får klesvaskemaskin og oppvaskmaskin) og startet besøket med å kjøre en runde med maskinrens på 90 grader :)

Anonymous poster hash: a56d1...e1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig at noen må vaske klærne både 4 og 5 ganger for å få bort lukta av skyllemiddel... Jeg bruker tøymykner og lukta er så og si borte når klærne har tørket.. Og nei, det er ikke fordi jeg har blitt vant til lukta, for jeg merker det samme hjemme hos mine foreldre (som bruker en annen lukt).



Anonymous poster hash: d5f2a...653
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer sterke lukter man er omgitt av, jo mindre sensitiv blir nesa. Man blir ikke bare immun mot én lukt, men mot lignende lukter. jo flere kunstig parfymerte ting jeg har luket ut av livet mitt, jo bedre lukter jeg andre ting. Luktesansen mitt er blitt utrolig mye bedre. Og det til tross for at jeg fortsatt røyker!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer sterke lukter man er omgitt av, jo mindre sensitiv blir nesa. Man blir ikke bare immun mot én lukt, men mot lignende lukter. jo flere kunstig parfymerte ting jeg har luket ut av livet mitt, jo bedre lukter jeg andre ting. Luktesansen mitt er blitt utrolig mye bedre. Og det til tross for at jeg fortsatt røyker!

Om det var meg du siktet til nå så er jeg ikke omgitt av masse sterke lukter. Har svært lite lukter hjemme.

Og jeg har veldig god luktesans.

Anonymous poster hash: d5f2a...653

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvis det lukter av vaskemiddel og skyllemiddel når klesvasken er ferdig, så bruker dere alt for mye middel i forhold til behovet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skyllemiddel er for tøyfibrenes skyld og ikke for at det skal lukte av klærne.

Vaskemiddelet nøytraliseres nemlig av skyllemiddelet.

Fibrene holder seg også myke og brekker ikke like lett, så klær og tekstiler slites ikke like fort.

Derfor kalles det også for tøymykner.

Så det er ikke meningen at dere skal dynge på med middel for å parfymere klesvasken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grusomt for oss allergikere. Det er vanskelig nok å puste rundt alle som bruker parfyme, når tøymykneren kommer i tillegg er det ofte anfall der og da, eller tungpusthet og en tøff natt foran meg.

Huff, jeg må få meg en jobb hvor jeg ikke trenger å dra på et kontor med andre mennesker, og jeg må spare penger til bil så jeg slipper buss full av parfyme. Jeg må skape meg et eget land helt for meg selv, leve isolert eller med andre allergikere, og være ulykkelig der og.

Livet er vanskelig som allergiker. Jeg kunne ønske folk tok hensyn i stedet for å bry seg om myke klær. Og du kan jo alltids bruke tørketrommel til det formålet.



Anonymous poster hash: 0182d...1d4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker skyllemiddellukt! Lukter herlig i rommet når klærne henger til tørk. Hva andre måtte mene tenker jeg ikke på. Er da måte på hvor mye hensyn man skal ta.

Barna har selvsagt skyllemiddel uten parfyme for å forebygge allergi

Skyllemiddel uten parfyme kan være vel så allergi, eksem og astma fremkallene. Forskjellen er at ved parfymeskyllemiddel får man en komponent til, nemlig parfymen som trigger. Skyllemiddel er en mix av kjemikalier , hvilke en kommer til å reagere på om en får en reaksjon er umulig å forutsi.

Og dere som lever i den villfarelsen at dere tror det å bruke et skyllemiddel til barnetøy og et annet til voksentøy, gjør en forskjell, skjermer dere barna deres for kontakt når dere går i voksentøyet med parfyme?

Sengetøy og håndkler er noe av det verste man kan tilsette skyllemiddel til. Fordi håndklærne brukes direkte på fuktig hud. Sengetøyet ligger vi og både puster inn lukten av mange timer i tillegg til nærkontakt med bar hud.

Veldig mange selvmotsigende innlegg her.

Anonymous poster hash: a099f...12e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skyllemiddel er for tøyfibrenes skyld og ikke for at det skal lukte av klærne.

Vaskemiddelet nøytraliseres nemlig av skyllemiddelet.

Fibrene holder seg også myke og brekker ikke like lett, så klær og tekstiler slites ikke like fort.

Derfor kalles det også for tøymykner.

Har du lest på merkelappene til nylig kjøpte tekstiler?

Mange har påskrift om at skyllemiddel anbefales ikke. Også på embalasjen har jeg sett det skrevet, bl.a. på håndklær og på Høie sine bomullsateng sengesett.

De som mener skyllemiddel er bra for fibrene er stort sett de som tjener penge rpå skyllemidde!

Så det er ikke meningen at dere skal dynge på med middel for å parfymere klesvasken.

Anonymous poster hash: a099f...12e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får kløe av vaskemiddel med parfyme så har kuttet det ut i voksen alder. Før la jeg aldri merke til vaske/skyllemiddel lukt, men nå stinker hele rommet når noen som bruker omo kommer inn. Og nei det lukter ikke godt! Det trigger også migrene hos meg, så og jobbe med noen som bruker parfyme ol ødelegger hele dagen for meg.

Anonymous poster hash: 7ca21...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid tøymykner ,selvom tørketrommelen er flittig i bruk.

Elsker lukta av rent i huset når det vaskes. Vi har hund, så ellers er huslukta preget av dyrelukt.( alle dyr har lukt). Godt å få blomsterduft innimellom..

Når ungene slenger vasket klær og skitne klær i samme haug på gulvet, så kan jeg lukte hvilken klær som er helt rene og legge dem på egnet plass. Det er praktisk.

Kjøper mange forskjellige lukter, alt som er på tilbud...man kan få allergi av alt vi omgir oss med, så jeg gidder ikke ta alt av sorger på forskudd. Her i huset skal det fortsatt få lukte godt av og til..

Anonymous poster hash: edb1b...14c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som helt klart bruker parfymert skyllemiddel. Nå røyker hun, så det er gjerne derfor, selv om luktene ikke nøytraliserer hverandre, men blander seg. I tillegg bruker hun parfyme, noe som jeg ser på helt bortkastet da hun sikkert ikke har tenkt at den skal passe sammen med tøymykner-tobakkslukt-blandingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...