Gå til innhold

STUDENTER: tips i hverdagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bra tråd! Noen som har tips til en god bok om studieteknikk? Har ikke hatt så bra studieteknikk tidligere og trenger litt tips :)

Vi fikk kurs i starten av studieåret hvor vi lærte flere teknikker å studere på. Husker ikke alt i farta nå (har nemlig akkurat tatt sommerferie :gjeiper: ) men det er sikkert noen andre som husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Finn ut hva som fungerer for deg og hva du lærer mest av. Det er ikke alle forelesere som fenger like mye, og da kan man lære mer av å lese på egen hånd, hjemme eller på lesesalen.

- Finn en gruppe med medstudenter som du kan lese til eksamen med, lærer mye av å diskutere temaer og å lære bort til andre (kollokvie)

- Les jevnt og trutt, dersom du har tid og overskudd til det så kan det være lurt å lese gjennom pensum før forelesning. Da er du forberedt og kan stille gode spørsmål til foreleser.

- Det er lov å ta en lesefri dag, husk å lev livet :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale kollokvie med 2-4 andre. Del opp pensum (eller deler av pensum) mellom dere, skriv sammendrag og hold presentasjon om den biten du har om. Da lærer du deler av pensum VELDIG godt - for å lære noe bort til andre må du kunne det godt, i tillegg får du en (kanskje bedre) forklaring av de andre på gruppa di. Dette fordrer naturligvis at alle er interesserte i å delta i dette, og at ingen bare henger på uten å gjøre sin del..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest virveldyr

Har man latt være å følge disse tipsene og plutselig får dårlig tid, er gamle eksamensoppgaver gull!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som klager over at PCene deres har blitt trege i løpet av kort tid: hvordan klarer dere det? Hvor mye drit legger dere inn på den?! Jeg har ikke gjort noe spesielt for å bevare PCen som den var da jeg fikk den (som å bevisst slette ting, søke gjennom på leting etter virus eller spyware, defragmentering eller noe som helst), jeg har stappet den full av programmer og musikk/tv-serier/filmer (600 gb harddisk som nesten er full) og den fungerer altså akkurat som den skal, nå etter 2,5 års bruk...

Min er treig, og jeg bruker den BARE til notater på forelesninger og grupper og til å skrive oppgaver på i Word...Så den er nok bare sånn.. Den andre dataen min er jeg forøvrig veldig fornøyd med, men den er gammel og litt for tung så den egner seg ikke til å ha med seg overalt.. Og i tillegg er batteriet ødelagt, så den skrur seg av med en gang jeg tar ut ledningen, hehe..

Jeg brukte lang tid på å finne ut hvilken studieteknikk som var best for meg.. Ikke la deg stresse av hvordan dine medstudenter leser eller tar notater. Det som fungerer for dem trenger ikke nødvendigvis å fungere like bra for deg, man har forskjellige måter å lære på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Jeg har to pc'er, den ene er gammel, og begynner å bli rimelig utdatert, men den lille dataen jeg bruker på forelesninger er bare litt over et år og er allerede kjempetreig og batteriet er begynt å bli dårlig..

:sjokkert:

Dette er faktisk ikke normalt, enten har du kjøpt en billig-billig-pc, eller du har ikke "tatt vare på den" - eller maskinen bare rett og slett er elendig og du har en reklamasjonsgrunn.

Min PC er 4 år gammel og funker glimrende. Dessverre. :ler: Den er så tung og jeg vil ha ny, men jeg kan ikke kjøpe ny når min fungerer så utrolig bra. PC-ene til studiekameratene mine er også over 2 år, ingen har problemer.

Jeg brukte lang tid på å finne ut hvilken studieteknikk som var best for meg.. Ikke la deg stresse av hvordan dine medstudenter leser eller tar notater. Det som fungerer for dem trenger ikke nødvendigvis å fungere like bra for deg, man har forskjellige måter å lære på.

Enig!

Mine tips som passer meg, og muligens ingen andre er:

- Printer ut forelesningene (power-points) på forhånd og noterer direkte på dem

- Vurderer pensum i hvert fag. I noen fag leser jeg pensum på forhånd før forelesning, i andre fag leser jeg etter forelesning (spesielt i fag hvor pensum er vanskelig å forstå) og i andre fag igjen åpner jeg aldri boka.

- Derav mitt neste tips: Ikke kjøp pensumbøkene med en gang. Dette rådet har jeg aldri fulgt selv, og det har resultert i så langt 6 bøker i hylla jeg bare har lest et kapittel av. ;)

- Engelske pensumbøker? Sjekk Amazon!

Jeg bruker ikke almanakk (vel, bare de første 3 ukene av et semester), jeg bare printer ut foreleserens plan, holder i massevis. For meg. ;) PC bruker jeg sjelden på skolen. Utenom det varierer studieteknikken min veldig fra fag til fag.

Det som har vært viktigst for meg er at jeg har hatt en utrolig god gruppe å jobbe med hele tiden. Å samarbeide med studenter som er både dårligere og bedre enn deg er alfa og omega, da lærer man i alle retninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På mitt studie (jus) har sikkert 90 % mac, men det betyr ikke at man behøver det. Jeg er ikke egentlig sånn heeelt mac-frelst, synes på mange ting at PCer er like greie, men er veldig glad i min Macbook Air fordi den er så lett og grei å ha med på skolen, og batteriet holder lenge.

Når det gjelder studieteknikk, fungerer følgende for meg:

1. Jeg leser over det som skal presenteres på forelesning FØR forelesning

2. Andre gang jeg leser, leser jeg NØYE, og da bruker jeg markeringstusjer. Jeg har fargekoder; gul på generelt viktig stoff (altså slik at om jeg bare leser det gule neste gang, får jeg med meg alt jeg trenger), rosa på paragrafer, lilla på dommer osv... Dette må du jo selvsagt tilpasse ditt eget studie.

3. Tredje gang jeg leser, tar jeg notater fra alt det jeg har markert, og forsøker å komprimere det så mye som mulig. Når jeg noterer fra boken supplerer jeg med notatene fra forelesninger, annet pensum enn hovedlæreboken, osv. Jeg sitter vanligvis igjen med ca 30-50 dataskrevne sider som inneholder alt jeg trenger å vite fra hele læreboken og forelesningene. Det er disse notatene jeg senere bruker til å lese og pugge på før eksamen.

4. Noen uker før eksamen setter jeg opp en leseplan over hva jeg skal lese hver dag. Jeg passer på at det er satt av minst 4 dager til kun å arbeide med gamle eksamensoppgaver (og her bruker jeg notatene mine fritt, bortsett fra å kanskje forsøke å gjøre én oppgave helt uten hjelpemidler). Dagen før eksamen skal KUN brukes på å lese litt over notatene og slappe av på ettermiddagen og kvelden!

Når jeg arbeider på denne måten (altså, jevnt og grundig) slipper jeg skippertak, hvilket er veldig deilig. Dette har i alle fall fungert veldig bra for meg!

Dette er altså systemet mitt i "ultimat" versjon. Jeg kan ikke skryte på meg å ha klart å gjennomføre det i alle fag :fnise: , men jeg har fått A hver gang jeg har gjort det. Så dette er i alle fall den oppskriften jeg forsøker å følge!

Endret av Honeydew
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som er greit å gjøre for semesteret starter:

* Betale semesteravgift.

* Kjøpe skolebøker. Det går an å kjøpe brukt. Jeg bestiller fra libris.no eller bokkilden.no. Opplever at det er dyrere på ark.no eller akademika.no. Dyrest er det likevel i studentbokhandelen.

* Søke og stipend og studielån hos lånekassen.

Ting som er viktig for meg å ha er:

* Til hver fag har jeg en myk perm hvor jeg legger inn ark vi får i løpet av semesteret under forelesningene, forelesningsnotater som jeg skriver ut og repetisjonsoppgaver jeg har gjort. Har en perm for hvert emne.

* Markeringstusjer i forskjellige farger slik at jeg kan lage et system i notatene mine. F.eks. grønn tusj til årsstall, rosa til personer, gul til generelle viktige fakta.

* Jeg skriver for hånd i forelesningene. Det er IKKE slik at alle har Macbook eller pc. Det er veldig individuelt om man liker å bruke data eller ikke, men jeg ville aldri investert i en macbook fordi "alle" andre har det. For det første har ikke alle andre det, og for det andre vil det mest sannsynlig aldri være nødvendig for deg.

* Kjøp en god sekk slik at du ikke ødelegger ryggen og skuldrene ved å bære pensumbøker.

Det er lurt å se youtubevideoer som omhandler temaene du har om (kommer selvfølgelig litt an på hva du studerer), eller du kan se om du kan få tak i noe på lydbok. Da jeg studerte ex.phil brukte jeg blant annet Trond Berg Eriksens "Filosofihistorien på 200 minutter. Mye av det han omtaler hadde jeg om, og det hjalp meg med å huske stoffet på eksamen, noe som gjorde at jeg fikk en A i ex.phil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å ikke kjøpe alt med en gang, vent litt å se hva du faktisk trenger. Typisk nybegynner feil å kjøpe alt på pensumlista, når mye kan skaffes på f.eks. biblioteket eller nettet.

Du leser som regel heller ikke 8 bøker i 4 forskjellige fag samtidig. Bruk litt tid på å finne ut hvordan teknikk du ønsker å bruke, ikke kast deg rundt med penger på unødvendig stæsj i starten.

Selv sverget jeg til permer med egne notater til alle fag med farger i fine plastlommer. Men dette trenger du ikke å gjøre den første mnd. Finn først ut hvordan ting fungerer på skolen, hvordan andre jobber, hvordan du liker å jobbe før du kaster deg over alt mulig rart.

Så mitt beste tips:

- Få deg gode venner :) Du har en super spennende tid frem for deg, og at du ikke har 10 markeringstusjer klare til skolestart er ikke så viktig som at du blir kjent med masse nye folk som du skal henge med over lenger perioder. Ingenting er så koselig som å ha noen å spille kort med i eksamensperioden. DET er noe et bokstativ ikke kan gi deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-I motsetning til det mange andre tiper om, er tipset mitt å IKKE kjøpe alle pensumbøkene med en gang. I bokhylla mi ligger flere bøker i 1000-kronersklassen som så vidt har blitt åpnet!

-Ikke gå i forelesninger bare fordi du "burde". Om du ikke får noe utav det (kjedelig foreleser, feil undervisningsmåte for deg, alt for tidlig mandags morgen slik at du ikke klarer å følge med uansett), så ikke gå! Tiden brukes i slike tilfeller mye bedre på å lese selv, gjøre oppgaver eller rett og slett SOVE! (Dette tok det meg desverre to-tre år å forstå!)

Ang. Mac/PC: det kommer helt an på hva du studerer. På mitt studie er det iallefall en klar fordel å i allefall ha Winows-partisjon på maskina for å ha mulighet til å kjøre programmer en behøver gjennom studietiden. Jeg har så og si aldri sett noen notere på laptop i forelesninger (går siving). Her går det i notatblokker og trykkeblyanter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

angående mac/pc: det kommer nok mye ann på hva du studerer. Jeg går på HF, og av de som bruker pc/mac til å notere på forelesningene, så har ca 95% av dem mac. Hva resten har vet jeg ikke, men de fleste noterer for hånd. Jeg har selv mac, og jeg kjøpte det da jeg begynte å studere (for konfirmasjonspengene mine faktisk, som jeg hadde spart helt til da). Kan ikke si annet enn at jeg aldri kunne gått tilbake til vanlig pc. Dessuten er en mac ofte lettere enn en vanlig pc. Jeg har en 13tommer macbook pro, og skjermstørrelsen er perfekt. Den kunne selvsagt vært litt lettere, men da kunne jeg også kjøpt meg en air. Den er fortsatt myyye lettere enn en gjennomsnittlig 15tommer pc. Dessuten har den utrolig lang batteritid. Hvis jeg demper lyset til ganske lite og ikke bruker den til særlig annet enn skriving, så kan jeg nok få batteritiden opp i 8-10 timer, og det varer en hel skoledag.

ellers vil jeg ikke anbefale å kjøpe alle bøkene på forhånd. jeg har gjort dette hver gang, og har angret like mye hver gang. Jeg ender bare opp med flere bøker som ligger omtrent uåpnet.

markeringstusjer er lurt!

Almanakk er bortkastede penger. ihvertfall for min del. Den blir brukt veldig mye de 2-3 første ukene i september, og så ligger den i hylla og samler støv resten av året. Men det kommer sikkert litt ann på hva du studerer også: på mitt studie er det lite obligatorisk aktivitet og få frister og forholde seg til, så jeg trenger ingen almanakk. iCal på macen er mer enn nok til mitt bruk.

gå på forelesninger. Det tipset funker kanskje ikke like godt for alle, men jeg synes jeg får noe ut av de fleste forelesningene, selv om noen er bedre enn andre. og rutiner er veldig lurt. Og det å være på skolen fra feks kl.8 - 4, og sitte på lesesalen utenom forelesninger. Det er utrolig lett å tenke en morgen du er trøtt at "nei, jeg gidder ikke å gå på forelesning i dag". og så får du ikke gjort noe hele dagen. og du faller gjerne inn i en ond sirkel der du ikke dropper flere og flere forelesninger fordi du ikke orker å stå opp. been there, done that.

prøv å les pensum til hver forelesning, før forelesningene. Jeg føler ihvertfall at jeg får mer ut av forelesningene når jeg har gjort det.

LES JEVNT!! Kan ikke få understreket hvor viktig dette er, særlig om du har et fag med mye pensum eller et fag som krever mye oppgavejobbing for forståelse.

Og dette har jeg ikke prøvd selv, men vet andre som har gjort det og det funker vist veldig bra: kjøp en sånn opptakerdings som jeg ikke husker hva heter, og ta opp forelesninger. det er nok noen forelesninger det funker bedre på enn andre. har du feks en foreleser som snakker veldig engasjerende om et stoff som gjerne er vanskelig og forstå, og kanskje ikke bruker noe særlig lysbilder, så kan det være til stor hjelp å høre forelesninger om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si annet enn at jeg aldri kunne gått tilbake til vanlig pc. Dessuten er en mac ofte lettere enn en vanlig pc. Jeg har en 13tommer macbook pro, og skjermstørrelsen er perfekt. Den kunne selvsagt vært litt lettere, men da kunne jeg også kjøpt meg en air. Den er fortsatt myyye lettere enn en gjennomsnittlig 15tommer pc.

Hahaha. Ja, for det er jo rettferdig å sammenligne en 13-tommer med en på 15! :skratte:

Macbook pro med 13" skjerm veier 2,04 kg (lenke).

Noen av de billgiste 13,3" fra komplett.no:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=656262#extra --- 1,75 kg

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649709#extra --- 1,8 kg

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=745736#extra --- 2,1 kg

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=751377#extra --- 1,9 kg

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=656248#extra --- 1,66 kg

Med andre ord: ingen grunn til å kjøpe Macbook på 13" fordi den er lettere enn en PC på 13", for det er den ikke! :sjenert: Når det gjelder batteritid og slikt, så er det også mange rimelige, lette 13,3"-PCer som har fått veldig god batteritid.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngvildSF

Til dere som klager over at PCene deres har blitt trege i løpet av kort tid: hvordan klarer dere det? Hvor mye drit legger dere inn på den?! Jeg har ikke gjort noe spesielt for å bevare PCen som den var da jeg fikk den (som å bevisst slette ting, søke gjennom på leting etter virus eller spyware, defragmentering eller noe som helst), jeg har stappet den full av programmer og musikk/tv-serier/filmer (600 gb harddisk som nesten er full) og den fungerer altså akkurat som den skal, nå etter 2,5 års bruk...

Jeg gjorde alt riktig med PC-en jeg hadde. Sjekket jevnlig for virus (og hadde bare et virusprogram), ryddet den, lastet ikke ned noe snusk, eller noe i det hele tatt. Var ikke innom mistenksomme nettsider heller. Den var rett og slett bare fryktelig dårlig. Selv om jeg formaterte den, så tok det ikke lange tiden før den protesterte igjen. Macen min har klart seg MYE bedre, over lengre tid, og den har blitt brukt på akkurat samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjorde alt riktig med PC-en jeg hadde. Sjekket jevnlig for virus (og hadde bare et virusprogram), ryddet den, lastet ikke ned noe snusk, eller noe i det hele tatt. Var ikke innom mistenksomme nettsider heller. Den var rett og slett bare fryktelig dårlig. Selv om jeg formaterte den, så tok det ikke lange tiden før den protesterte igjen. Macen min har klart seg MYE bedre, over lengre tid, og den har blitt brukt på akkurat samme måte.

Med andre ord bør man passe på å kjøpe en god PC. ;) Det er lettere med Mac, fordi utvalget ikke er like enormt, og man vet at det funker bra. Med Windows PC-er er utvalget enormt, og det er ikke like lett å vite hva som er bra eller ikke uten å gjøre litt research.

Vil man spare penger og likevel ha en god laptop kan man absolutt kjøpe en PC, men man bør undersøke litt først (sjekk f.eks dataforumet på diskusjon.no). Det er litt urettferdig å sammenligne Mac mot ALLE windows-maskiner, fordi windows-maskinene er laget av ørten ulike produsenter, noen gode, andre dårlige, mens en mac er en mac, uansett.

Og jeg må bare kommentere dette:

Sjekket jevnlig for virus (og hadde bare et virusprogram)

Ett virusprogram er ikke "bare" - ett virusprogram er nok, og man må ikke finne på å ha flere enn ett! Hvis man tror at ett virusprogram er "bare" er det ikke rart om man er vant med trege pc-er, fordi to virusprogram vil resultere i en svært, svært treg PC (eller Mac...). Snakket senest i går med noen PC-brukere som gikk i samme fella. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd, kjøp en kindle - også laster du bare ned alle bøkene du trenger i pdf-format. Så kan du lese hvorhen du vil uten å drasse på et tonn med bøker. :) Det var mange av medstudentene mine som gjorde dette og jeg synes det virket ganske smart. Men kommer sikkert også ann på faget, der jeg studerte lå de fleste bøkene ute på nett.

Når du leser, ta masse notater - og skriv alltid ned sidetall, forfatter og bok ved siden av - så slipper du å være nødt til å bruke unødvendig lang tid på å finne tilbake til informasjonen igjen!

Google er et godt verktøy, men blir enda bedre om du sjekker ut de forskjellige funksjonene og søkeinnstillingene som er litt gjemt bort. Google Scholar er fantastisk. I tillegg kommer du ofte frem til mer pålitelige kilder om du retter søkene inn mot dokumenter, artikler og nyheter - og ikke alt-i-hele-verden som er standardmåten google søker på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngvildSF

Med andre ord bør man passe på å kjøpe en god PC. ;) Det er lettere med Mac, fordi utvalget ikke er like enormt, og man vet at det funker bra. Med Windows PC-er er utvalget enormt, og det er ikke like lett å vite hva som er bra eller ikke uten å gjøre litt research.

Vil man spare penger og likevel ha en god laptop kan man absolutt kjøpe en PC, men man bør undersøke litt først (sjekk f.eks dataforumet på diskusjon.no). Det er litt urettferdig å sammenligne Mac mot ALLE windows-maskiner, fordi windows-maskinene er laget av ørten ulike produsenter, noen gode, andre dårlige, mens en mac er en mac, uansett.

Og jeg må bare kommentere dette:

Ett virusprogram er ikke "bare" - ett virusprogram er nok, og man må ikke finne på å ha flere enn ett! Hvis man tror at ett virusprogram er "bare" er det ikke rart om man er vant med trege pc-er, fordi to virusprogram vil resultere i en svært, svært treg PC (eller Mac...). Snakket senest i går med noen PC-brukere som gikk i samme fella. :)

Jeg gjorde god research før jeg kjøpte den, men det var ikke godt nok. Hadde i utgangspunktet mest lyst på mac, men fikk ikke lov (var 15). Da PC-en ble kassert var det selvsagt hva slags data jeg ville ha. Skal sies at dette var i 2006, så det begynner å bli noen år siden. Brukte også en del penger på den, så det var ingen billigversjon.

Et virusprogram er nok, og det var også det jeg mente. Det var akkurat derfor jeg skrev som jeg skrev, fordi to virusprogram (som du sier) gjør PC-en treig, i tillegg til at de "krangler" med hverandre. Ikke bra. Er ikke dum nok til å ha to virusprogram samtidig ;)

Endret av IngvildSF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

er det noen som vet noe om slike "smartpenner" fortell gjerne, tror dere de er verdt å invistere i?

link eksempel: her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen som vet noe om slike "smartpenner" fortell gjerne, tror dere de er verdt å invistere i?

link eksempel: her

Jeg har ikke hatt den selv, men venninna mi har den. Plutselig kutter den midt i forelesningen og når hun først har stoppet den så må hun legge inn på pc og sånn for å kunne skru den på igjen. Var masse sånn styr.

Anonym poster: ee96376d852283360695a8ecfe62fee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som ikke er nevnt her, men som er utrolig viktig!!!!

Skaff en liten ekstern harddisk eller minne penner som du tar backup på. Noe av det mest kjedelige som kan skje er at maskinen crasher når du er midt i en oppgave. Er du riktig uheldig risikerer du å miste alt arbeidet ditt. Opplevde det en gang, og det var ikke morsomt. Hadde heldigvis lagret arbeidet på eksternt lagrings media, så mistet bare to sider av det jeg hadde skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

En ting som ikke er nevnt her, men som er utrolig viktig!!!!

Skaff en liten ekstern harddisk eller minne penner som du tar backup på. Noe av det mest kjedelige som kan skje er at maskinen crasher når du er midt i en oppgave. Er du riktig uheldig risikerer du å miste alt arbeidet ditt. Opplevde det en gang, og det var ikke morsomt. Hadde heldigvis lagret arbeidet på eksternt lagrings media, så mistet bare to sider av det jeg hadde skrevet.

Harddisk er fint, men jeg vil faktisk heller anbefale dropbox. Da har du filene tilgjengelig uansett hvor du er, så lenge du har tilgang til internett. Dessuten synker dropbox oppdateringer automatisk :)

(Man kan jo selvfølgelig også ha begge deler da)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...