Gå til innhold

Mat for 250 kr i uka


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det går an å leve rimelig sunt på 250 kroner uka hvis man har basisvarene i skapet og har fylt opp, og passer på å fylle opp etterhvert. Bruk sesongens grønnsaker eller frosne, bak dine egne brød og knekkebrød, og kjøp kjøtt og fisk på tilbud. Velg bønner fremfor kjøtt par ganger i uka. Gulost på tilbud kan fryses, likeså med de fleste andre ting, kokte poteter inkludert. Men det blir ikke så veldig mye variasjon.

Smaker bare bedre og man må ha en fryser.

Det mest viktige er vel å sette seg inn i kosthold. Tror 250 kroner er knapt hvis man skal unngå å lande på kylling og svinekjøtt over halve uka.



Anonymous poster hash: e6219...aa9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Venter fortsatt spent på at noen skal liste opp hva dere spiser i løpet av uken. Får det ikke til å gå opp med bare 250kr...

Anonymous poster hash: 99498...73d

Jeg vil liste opp dette til uken, når butikkene åpner igjen!:)

Anonymous poster hash: 8338f...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brød: 7,-

Knekkebrød; 12,-

Servelat; 12,-

Leverpostei, 12,-

Frosne grønnsaker; 14,-

Fiskepinner; 15,-

Kyllingpølser, 20,-

Osv osv.

Jeg skulle ha klart å få fatt i mat for en uke for kr 250,-, men jeg hadde funnet det kjedelig i lengden.

Men herregud da...fiskepinner? Kaller du det mat? Les bak på pakken. Lite fisk og mye farlig fett. Servelat? Rent fett omtrent. Det fins jo omtrent ikke kjøtt i det. Ja om man kjøper bare for å pine ned prisen,men jeg etterlyser variert sunn kost.

Anonymous poster hash: 0f6af...63c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i brødet er det du ikke tåler da? Siden du tåler knekkebrød.

Anonymous poster hash: 3c3eb...f2f

Hvetemel. I Rugsprø er det rugmel så det tåler jeg. Fatter ikke at folk klarer å spise bønner og linser.. og frø generelt. Jeg brekker meg av dette.

Anonymous poster hash: c6c0b...fff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Men herregud da...fiskepinner? Kaller du det mat? Les bak på pakken. Lite fisk og mye farlig fett. Servelat? Rent fett omtrent. Det fins jo omtrent ikke kjøtt i det. Ja om man kjøper bare for å pine ned prisen,men jeg etterlyser variert sunn kost.

Anonymous poster hash: 0f6af...63c

Koster ikke særlig mye å lage egne fiskepinner heller.

En stor blokk med sei kan bli ganske mange fiskepinner

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke regnet på det men vet at jeg bruker relativt lite på mat (skal begynne å holde regnskap denne uka så jeg kan skrive her!) Jeg holder kostnadene nede ved å kjope mye gronnsaker og linser/bonner og lite kjott, ost, ferdigprodukter osv.

Ting som er sunne og ikke dyre:

Frokost: Grovbrod med tomat og avokado med sitron - kjempegodt! Har helt dilla på det, har spist det til frokost nesten hver dag siden jul!

Lunsj eller middag:

- Linsegryte, jeg steker lok, hvitlok, paprika, purrelok og gulrotter, og så har jeg oppi linser, poteter, tomat eller tomatpure, og sotpotetstappe (synes det gir god smak og konsistens.) Veldig billig og jeg lager stor porsjon så jeg enten kan fryse den ned eller spise det i flere dager. Veldig deilig å komme hjem og ha ferdig middag. Andre varianter lager jeg med kikerter eller hvite bonner, og varierer gronnsakene. Chana masala (indisk rett med kikerter og poteter) er en annen favoritt. Spiser det oftest uten ris, noen ganger med.

- Salater lager jeg ogå mye av, veldig godt og lett. Bruker ofte kikerter eller egg for å ha litt mer protein i.

- Omelett, frittata, quiche: egg er billig!

- Hjemmebakt brod er godt, sunt og ikke spesielt dyrt, selv om det avhenger litt av hvor mye forskjellige ting jeg putter oppi.

- Pasta er jeg ikke spesielt glad i men pasta med en kjapp saus og litt ost er noe jeg tyr til innimellom hvis jeg ikke har noe annet, og det er jo veldig rimelig, spesielt siden jeg ikke lager kjottsaus

Snacks eller dessert: Gulrotter, selleri, epler, hjemmelaget popcorn, hjemmelaget pommes frites, pannekaker med sukker og sitron

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke regnet på det men vet at jeg bruker relativt lite på mat (skal begynne å holde regnskap denne uka så jeg kan skrive her!) Jeg holder kostnadene nede ved å kjope mye gronnsaker og linser/bonner og lite kjott, ost, ferdigprodukter osv.

Mange gode tips her! TAKK:D

Har handlet i dag, og har klart å holde meg sånn noenlunde innen målet. Ting å tenke på denne uken her: handlet i dag, og har dermed ''mistet'' en dag, altså mandagen. Har også handlet litt stort kvantum av diverse ting, som kan bli brukt neste uke (skriver det ved siden av hver ting dette gjelder). I tillegg til dette så har jeg en kjøttdeigpakke liggende i fryseren, som kostet 20 kr på salg, og bønner, så det kjøpte jeg ikke denne handleturen.

Handlet på Rema for til sammen : 254.30

- Purre 3.53

- Epler (5 stk) 14.56

-Tomater (2 stk) 4.42

- Løk i nett (9 stk, 1 kg) 11 (varer til neste uke)

- Banan (fairtrade, 5) (trodde disse var billigst, men mulig jeg tok feil, dårlig merking) 18.54

- Agurk 14

- Gulrot (1.5 kg) 19.90 (varer til neste uke)

- Kålrot (1.2 kg) 17.60 (varer til neste uke)

- Poteter (0.6 kg) 10.11

- Smøreost naturell 11,40

- Tine Melk ekstra lett (1.75 l) 21.5

- Tine Yoghurt naturell 12.80

- Frosne bringebær 21.80 (varer til neste uke)

- Kalkunfilet naturell 16.90

- Seifilet i blokk 15.90 (varer til neste uke)

- Risengrøt 5 min 17.90

- Hakka tomat (boks, 2 stk) 9.6

- Maiskorn (3-pack) 12.80

1 pose til 1 kr, resten i ryggsekk:)

Buljong, krydder og andre basisvarer er ikke regnet med.

Denne uken kommer jeg til å ha hjemmebakt brød til frokost, til lunsj vil jeg veksle på brødmat og yoghurt med bringebær. Kommer også til å ha litt restemat til lunsj om det blir igjen noe.

Middag:

Det blir 4 porsjoner (minst!) med lapskaus (den står på kok nå), så har lapskaus 2 ganger denne uken, fryser ned og tar opp 2 middag til med lapskaus neste uke.

Så kommer jeg til å ha løksuppe, sei (med stekt løk, purre, potet og gulrotrasp),grøt, chili con carne (basert på bønner jeg har fri tidligere og en kjøttdeig i frysen).

Dette burde altså holde resten av uken, og jeg burde ha klar sei, lapskaus og løksuppe til neste uke også. Relativt sunne og veldig gode retter dette, så gleder meg!:D

Anonymous poster hash: 8338f...862

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si: har stående litt hvitost og masse bringebærsyltetøy, så dette blir også pålegg. Hadde klart meg på den boksen med kremost og kalkunfilet altså, men greit å variere litt med det jeg allerede hadde liggende.

Så til nå ser det ut at det kan gå dette her, skal føre ''regnskap'' og handleliste neste 3 ukene og se hvor mye jeg har brukt på en måned, om dette går. Hittil er det lovende!



Anonymous poster hash: 8338f...862
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba!! Lykke til videre. :)

Tusen takk:D Imponert over meg selv:P

Kokte opp all bringebæren nå i litt vann, pga e-coli-faren... Så fordelte jeg den i 4 små fryseskåler som skal i fryseboksen, så tar jeg opp det jeg trenger til lunsj hver dag.

Ble igjen litt bringebær i kasserollen også, det lager jeg fruktgrøt av nå:D nam nam!

Anonymous poster hash: 8338f...862

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på. Har ikke et mål om å bruke 250 kr i uken. Heller mer maks 400.

Var og handlet tidligere i dag, og kan skrive opp hva jeg kjøpte når jeg kommer hjem. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her! TAKK:D

Har handlet i dag, og har klart å holde meg sånn noenlunde innen målet. Ting å tenke på denne uken her: handlet i dag, og har dermed ''mistet'' en dag, altså mandagen. Har også handlet litt stort kvantum av diverse ting, som kan bli brukt neste uke (skriver det ved siden av hver ting dette gjelder). I tillegg til dette så har jeg en kjøttdeigpakke liggende i fryseren, som kostet 20 kr på salg, og bønner, så det kjøpte jeg ikke denne handleturen.

Handlet på Rema for til sammen : 254.30

- Purre 3.53

- Epler (5 stk) 14.56

-Tomater (2 stk) 4.42

- Løk i nett (9 stk, 1 kg) 11 (varer til neste uke)

- Banan (fairtrade, 5) (trodde disse var billigst, men mulig jeg tok feil, dårlig merking) 18.54

- Agurk 14

- Gulrot (1.5 kg) 19.90 (varer til neste uke)

- Kålrot (1.2 kg) 17.60 (varer til neste uke)

- Poteter (0.6 kg) 10.11

- Smøreost naturell 11,40

- Tine Melk ekstra lett (1.75 l) 21.5

- Tine Yoghurt naturell 12.80

- Frosne bringebær 21.80 (varer til neste uke)

- Kalkunfilet naturell 16.90

- Seifilet i blokk 15.90 (varer til neste uke)

- Risengrøt 5 min 17.90

- Hakka tomat (boks, 2 stk) 9.6

- Maiskorn (3-pack) 12.80

1 pose til 1 kr, resten i ryggsekk:)

Buljong, krydder og andre basisvarer er ikke regnet med.

Denne uken kommer jeg til å ha hjemmebakt brød til frokost, til lunsj vil jeg veksle på brødmat og yoghurt med bringebær. Kommer også til å ha litt restemat til lunsj om det blir igjen noe.

Middag:

Det blir 4 porsjoner (minst!) med lapskaus (den står på kok nå), så har lapskaus 2 ganger denne uken, fryser ned og tar opp 2 middag til med lapskaus neste uke.

Så kommer jeg til å ha løksuppe, sei (med stekt løk, purre, potet og gulrotrasp),grøt, chili con carne (basert på bønner jeg har fri tidligere og en kjøttdeig i frysen).

Dette burde altså holde resten av uken, og jeg burde ha klar sei, lapskaus og løksuppe til neste uke også. Relativt sunne og veldig gode retter dette, så gleder meg!:D

Anonymous poster hash: 8338f...862

Eg har kjøpt billigere bananer enn det på Rema,og hvis du har en Kiwi i nærheten er det ennå mer å spare.

Anonymous poster hash: 7ebf8...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har kjøpt billigere bananer enn det på Rema,og hvis du har en Kiwi i nærheten er det ennå mer å spare.

Anonymous poster hash: 7ebf8...485

Ja, jeg tror ikke bananene var spesielt billige. Dårlig merking i butikken, slik at jeg tok feil type. Den stod som billigst på kilopris, men noe må ha vært feil der:(

Anonymous poster hash: 8338f...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt:

Wokgrønnsaker: 27,90

Norvegia: 85,49

Linser, bønner og kikerter 15,10 per boks

Ørretfilet: 77,30 (holder til fire middager)

Fetaost: 24,50

Tilsammen: 260,49 kr.

Frukt, yogurt juice og knekkebrød hadde jeg fra før.

Kjøpte snus også, men det er ikke regnet med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veganer, samboeren min er det ikke. Utrolig å se hvor mye penger som går til ost og kjøtt selv om han spiser det i små mengder. Man kan spare mye penge på å kutte ned på melkeprodukter.

Jeg har alltid tørre bønner og linser, hakket tomat og tomatpure på boks i skapet, og noen poser frosne grønnsaker i fryseren. Da er det lett å fikse en billig middag. Handler også grønnsaker der det er rimelig, og bruker innvandrerbutikker mye.



Anonymous poster hash: 22767...6bd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Billige middagstips:

Kyllingfilet, glassnudler, salat og parmesan på toppen.

Hjemmelagde fiskepinner

Hjemmelaget fiskegrateng

Potetsuppe, løksuppe, gulrotsuppe, grønnsakssuppe.

Hjemmelagde pitabrød med div innhold.

Knekkebrød er også billig og godt hvis du lager det selv.



Anonymous poster hash: 3b5c4...e5f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som en annen over her, lever på 400kr uka.

Dette har jeg handlet i dag:

Laks 65

Torsk 55

Sei 23

Kyllingfilet 119

2 x Melk 25

2 x Blomkål 34

Gulrot 17

Banan 16

Avokado 30

2 x salat 44

Havregryn 26

Mandler 50

Anonymous poster hash: 99498...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke å bruke mer enn 250 kroner i uka dersom jeg ikke vil det. Nå bruker jeg en god del mer enn det, det er ikke så lurt, men jeg gjør impulsive kjøp altfor ofte og kjøper dyre matvarer.
De ukene jeg bruker under 250 kroner i uka, spiser jeg dette:
En bøtte med gresk yoghurt (45 kroner på Rema)
Havregryn med vaniljesmak og rosiner (28 kroner)
En liter med melk (12-13 kroner)
En frokostblanding (28-29 kroner)
Revyta knekkebrød (rundt 20 kr)
Makrell i tomat i tube (29 kroner)
Hvitost (rundt 30 kroner)
Pastramiskinke (rundt 30 kr)
Har alltid majones i kjøpeskapet og den varer lenge. Som du ser, har jeg ikke ført opp middagsmat, men klarer meg fint med disse varene. Får i meg protein fra gresk yoghurt, melk, ost og kjøttpålegg, samt fra makrell i tomat.


Anonymous poster hash: 60cde...b29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...