Gå til innhold

Nyforlovet - hva er vanlig å ha "gratis" på festen?


MissFrkFryd

Anbefalte innlegg

Fortsetter med usakligheter og personangrep, men ingen svar på spørsmålet mitt. Go ahead, keep proving my point. :)

Du har jo ikke noe poeng, så vidt jeg kan se. Du kverner videre på forskjellen mellom bryllup og lørdagsfest, er det for å gjøre deg dummere enn du er? Om man sier "skal vi møtes hjemme hos oss på lørdag for forspiel" så er det så pass uformelt at jeg kan se hvorfor det ikke vil være unaturlig å ta med drikke. Men om noen formelt inviterer til selskap, middag eller fest er det implisitt (i allfall i kretser med noenlunde folkeskikk) at de som innbyr er verter, og derfor står for bevertningen. Det er da ikke vanlig å ha med seg egen drikke - man kan derimot ha med en flaske vin som gave til vertskapet, som takk for invitasjonen.

Når det dumper ned en invitasjon i postkassen med :"Vi ønsker å invitere deg/dere til vårt bryllup xx dato og klokkeslett. Vielsen foregår xx sted, og middag og påfølgende bryllupsfest på xx sted og klokkeslett" - så er det altså implisitt at brudeparet er vertskap, og derfor står for bevertningen (i noen kretser er det vanlig at foreldrene inviterer på vegne av barna, da står det foreldrenes navn inviterer til brudeparets bryllup).

Som vertskap sørger man for gjestene sine så lenge arrangementet varer, det gjelder mat og drikke. At du forbinder fri bar med flatfylle, sier mer om din omgangskrets enn noe annet. Jeg har vært i mange bryllup og det er uhyre sjeldent jeg ser gjester som drikker seg fra sans og samling. Gjester skal slippe og ta med lommeboken i selskap - de har med en gave til vertskapet (brudeparet), også står brudeparet for resten av arrangementet. Hvis du fremdeles ikke forstår forskjellen på en uformell sammenkomst og en formell invitasjon så er det svært lite jeg kan gjøre for å hjelpe deg, utover å konkludere med at din omgangskrets nok kanskje er litt anneledes enn "folk flest".

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja vi har jo tenkt å spare en del. Men er ikke bestemt noe ennå.

Men er det virkelig å forlange at vi gjør mer enn våres venner har gjort? Familie er greit, men vi har selv betalt alt i våre venners bryllup..

Synes du bør se på hva som er kutyme i deres krets. Dersom det du skisserer er vanlig blant deres venner, synes jeg det er anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke hensikten med å ilegge meg masse meningetr om hva jeg forstår og hvordan min omkrets er. Hva bidrar det til debatten bortsett fra en anledning til å være ufin?

Poenget mitt er at det største argumentet i slike tråder som dette ofte er at "vertskapet skal alltid stå for alt når det er fest", hvorpå jeg påpekte at det er svært mange ganger folk arrangerer fest og gjestene selv står for egen alkohol. Når det da ble påpekt at det er forskjell på lørdagsfest og bryllup, så spurte jeg hvilken forskjell som var relevant for at det var greit at gjestene sto for egen alkohol i den ene sammenkomsten og ikke den andre.

Det var da det ble masse hersketeknikker og bortforklaringer, fordi man slet med å komme med et godt argument. En annen bruker sa at det har med pris å gjøre - det er billigere å ta med seg egenkjøpt alkohol på en fest enn å kjøpe i en bar på alkohol. Mitt svar var da at NETTOPP fordi bryllup ofte IKKE er fyllefest, så får man så mye alkohol inkludert at det ene glasset eller to man kjøper utenom burde være en ikke-sak.

Det er selvsagt helt fair å være uenig med meg, men jeg ser ikke hensikten med å bli ufin og trekke inn ting som ikke er relevante og grenser til personangrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en betalbar, så må man opp med lommeboken. På en privatfest i et hjem, så må man ikke dra opp lommeboken. Da har man bare med det man vil drikke hvis vertskapet ikke står for drikke. Jeg tror ikke folk klager over at de blir 200,- fattigere på en bryllupsfest, men at det er rart å dra opp lommeboken når man er invitert i et bryllup.

For mange er det ikke rart (f.eks. i vennekretsen til TS), og da gjør det heller ikke så mye å gjøre det slik. Bortsett fra (som hun selv sier) at det er blant vennene det er slik, ikke blant familiemedlemmene. Dvs. at kanskje onkel Truls vil synes det er dumt, mens venninne Anna synes det er helt normalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi gått for "drømmebryllupet" mitt hadde vi gått ut med 150-200000 fordi det er på et utrolig fint hotel og det er dyre pakker der man må bestille både for lokale på 30-40000 og mat uten kaffe og kake for 25000+ og i tillegg kaffe og kake pluss alt annet man må ha.

Vi gikk for alternativ to som halverte utgiftene våre. Ja det var ikke akkurat det jeg ønsket meg. Men har en følelse at dagen vår blir like bra om ikke bedre selv om vi gikk for det billigere alternativet. vi liker begge alternativ 1 bedre men 2 er mer i vår prisklasse og da kan vi også ta med egen drikke så blir fri bar på gjestene.

Å "skylde" på at man ikke bor midt i all er ingen unskyldning da man kan ordne reise på 20-40 min for gjestene og det kan også spare inn litt ventetid for gjestene under deres fotografering. Vi skal selv fotograferes nesten rett bak der vi skal ha middagen og festen da der er ganske fint rundt.

Man kan gjøre mye av "lite" her i landet.

Er ikke alltid man har råd til det man anser som drømmebryllupet men sånn er livet.

Jeg var på tanken å ha "kaffegjester" eller "festgjester" men tar heller å inviterer til en fest etter for venner da vi bare skal ha de aller nærmeste på selve dagen. Men jeg hadde aldri greid å invitere folk til bare kaffe/fest for så å si at de måtte betale alt selv. Da hadde jeg følt meg ganske frekk ovenfor gjestene.

Men hadde jeg hvert deg hadde jeg sett på lokaler som lå rundt der du bor og ikke bare de "dyreste" "fineste" eller evt kutte ned gjestelisten og heller ha en større fest på bryllupsdagen eller ca et år etter.

Anonymous poster hash: 8c640...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Poenget her er jo at det er min dag og ikke gjestenes dag, på lik linje med at det er konfirmantenes dag...

Nei, det er ikke DIN dag, det er DERES dag! Når skal folk lære seg dette?

Tilbake til tema.

Skal dere holde bryllup så mener jeg dere skal betale for alt! Hvis ikke må dere nesten spare mer evt utsette det til dere har råd. Det verste jeg vet er betalbar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en drøm om å gifte meg på et større sted/hotell. Ikke i et leid lokale hvor vi må leie inn og kjøpe inn alt selv.

Men prismessig blir det jo en del forskjell.

Ved leid lokale kan vi ha fri bar. Men på hotell kan vi ikke.

Men er det ikke min dag og ikke gjestenes dag?

Ser flrer mener alt må være gratis i bryllup

Tanken er:

-Aperetiff. 4 retters middag, med et glass vin til hver rett, og evt ettersjenk til hodevrett pga noen taler etc. (Antall ettersjenk ikke satt).

Kaffe og Avec og evt en bong til hver. SElv klarer jeg ikke drikke alt dette uten å bli drita, så ser ikke grunn til at vi skal ha noe mer til vårt bryllup. Vi liker ikke fyll, og det er slik vi er..... Evt ha brus, vann og kaffe hele kvelden til de som ønsker dette.

-Vi kan jo velge å leie lokale, men da blir det ikke så stilfult som jeg ønsker. Og mye mer å ordne på egenhånd.

Hva mener dere?

Hvis det er mange gjester invitert er det vanlig å dele det opp. De nærmeste kommer i kirke/eller annet og gratis middag og noe drikke, mens resten av gjestene kommer på festen og betaler drikke selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mange gjester invitert er det vanlig å dele det opp. De nærmeste kommer i kirke/eller annet og gratis middag og noe drikke, mens resten av gjestene kommer på festen og betaler drikke selv

Resten av gjestene (dette kalles "kaffegjester", les: et uhyrlig særnorskt fenomen) har gjerne stivpyntet seg og kjøpt fin gave. Noen har kanskje reist langt.

"Velkommen til vårt bryllup. Vi inviterer ikke på middag. Kun et kjipt kakestykke og utvannet kaffe. Obs: Husk lommebok/bank-kort hvis du vil drikke. Men ta gjerne med dyr gave. "

Anonymous poster hash: 9d6ea...64c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resten av gjestene (dette kalles "kaffegjester", les: et uhyrlig særnorskt fenomen) har gjerne stivpyntet seg og kjøpt fin gave. Noen har kanskje reist langt. "Velkommen til vårt bryllup. Vi inviterer ikke på middag. Kun et kjipt kakestykke og utvannet kaffe. Obs: Husk lommebok/bank-kort hvis du vil drikke. Men ta gjerne med dyr gave. " Anonymous poster hash: 9d6ea...64c

Det er sant at det er et særnorsk fenomen... Lik det eller ikke, men det er vanlig i bryllup her til lands. Men om man har penger til å spandere på alle, så er det utrolig hyggelig som gjest å bli invitert. Er ofte litt avhengig av hvor mange man inviterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette alle våres venner har gjort mot oss... Nå er det kort reisevei for alle, så koster ikke mye å reise. Forventes det at vi gjør mer enn de gjorde?????

Det er dette alle våres venner har gjort mot oss... Nå er det kort reisevei for alle, så koster ikke mye å reise. Forventes det at vi gjør mer enn de gjorde?????

Hvorfor er du så opptatt i hva vennene deres har gjort? Det er deres dag, dere bestemmer. Jeg har selv vært i et bryllup der vi måtte gå i baren og kjøpe oss drikke etter middagen og dessert. Men da kom vi jo ikke bare til kaffen... Det er litt rart, og invitere til kaffe og en avec, resten av kvelden betaler de selv.. :P

Du tror ikke noen av vennene deres kommer til og sitte hjemme med vorspiel før de kommer? Da blir det i allefall fort fyll....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venner til maten er ikke tatt med. Mulig vi vil ha inn alle de nærmeste til middag, og ikke kun til kaffe.. Da blir det fort mer....

Syns virkelig vi er storforlangende i Norge nå om dagen ja...

Det har da alltid vært vanlig i Norge at verskapet står for mat og drikke. Det er først i de siste år at noen inviterer til fest med splesing i form av at gjestene selv må holde drikke.

Jeg synes det blir helt tragisk om gjester blir invitert som kaffegjester og selv må betale drikke. Da bør en heller invitere til et kakelag en helt annen gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant at det er et særnorsk fenomen... Lik det eller ikke, men det er vanlig i bryllup her til lands. Men om man har penger til å spandere på alle, så er det utrolig hyggelig som gjest å bli invitert. Er ofte litt avhengig av hvor mange man inviterer.

Vanlig og vanlig. Jeg har flere ganger vært kaffegjest men jeg har aldri opplevd å da måtte betale for drikke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalbar kan i noen tilfeller være ok. Kaffegjester kan i noen tilfeller være ok.

Men kombinasjonen synes jeg er fæl.

I det minste ville jeg uttrykkelig sagt fra om at siden brudeparet ikke har råd til å gi kaffegjestene hverken vått eller tørt, bør kaffegjestene heller ikke føle seg forpliktet til å gi gave. Å gi en standard gaveliste til gjester som må dekke alt selv, ville jeg ihvertfall ikke gjort.

Endret av Dolce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...