Gå til innhold

Nyforlovet - hva er vanlig å ha "gratis" på festen?


MissFrkFryd

Anbefalte innlegg

Jeg har en drøm om å gifte meg på et større sted/hotell. Ikke i et leid lokale hvor vi må leie inn og kjøpe inn alt selv.

Men prismessig blir det jo en del forskjell.

Ved leid lokale kan vi ha fri bar. Men på hotell kan vi ikke.

Men er det ikke min dag og ikke gjestenes dag?

Ser flrer mener alt må være gratis i bryllup

Tanken er:

-Aperetiff. 4 retters middag, med et glass vin til hver rett, og evt ettersjenk til hodevrett pga noen taler etc. (Antall ettersjenk ikke satt).

Kaffe og Avec og evt en bong til hver. SElv klarer jeg ikke drikke alt dette uten å bli drita, så ser ikke grunn til at vi skal ha noe mer til vårt bryllup. Vi liker ikke fyll, og det er slik vi er..... Evt ha brus, vann og kaffe hele kvelden til de som ønsker dette.

-Vi kan jo velge å leie lokale, men da blir det ikke så stilfult som jeg ønsker. Og mye mer å ordne på egenhånd.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er man vertskap betaler man for alt man tilbyr gjestene sine.



Anonymous poster hash: ceb65...b6c
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville satt mye større pris på skikkelig te (ikke pose-te, skikkelige saker) enn fri flyt av alkohol hele kvelden. Bare pass på at alle gjestene vet at de må betale selv for å bli dritings.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tusende gang:

Dere er verter. Verter skal stå for bevertningen. Bevertningen inkluderer drikke.

Dere må gjerne ha et fullstendig alkoholfritt bryllup. Men å kutte alkoholen etter middagen på grunn av "økonomi" og "fyll" er bare smålig.

JA til at gjestene ikke må ha med lommeboka, så får dere justere lokalet deretter.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man vertskap betaler man for alt man tilbyr gjestene sine.

Anonymous poster hash: ceb65...b6c

Med andre ord så mener du det er gjestenes dag og ikke brudeparet? Har selv vært i flere bryllup i vennekretsen, og da som leier lokale og catering har venner som serverer og har selv kjøpt inn til fri bar, de som har på hotell har løsningen jeg skrev over....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tusende gang:

Dere er verter. Verter skal stå for bevertningen. Bevertningen inkluderer drikke.

Dere må gjerne ha et fullstendig alkoholfritt bryllup. Men å kutte alkoholen etter middagen på grunn av "økonomi" og "fyll" er bare smålig.

JA til at gjestene ikke må ha med lommeboka, så får dere justere lokalet deretter.

Da blir det ikke bryllup på hotell nei..... Da gikk drømmen i dass.... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at jo mer man ønsker at gjestene skal betale for å møte opp i bryllupet, jo mindre skal man ønske i form av gaver..

Å si at dere ikke ønsker et arrangement med mye alkohol og at gjestene derfor selv må betale for å mette sitt alkoholbehov så burde det være helt greit. At gjestene betaler for "ekstra" som ikke er inkludert i selve bryllupet er ikke galt. Men om det blir lagt opp til at "alle" skal kjøpe noe feks drikke så ville jeg reagert på det..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord så mener du det er gjestenes dag og ikke brudeparet? Har selv vært i flere bryllup i vennekretsen, og da som leier lokale og catering har venner som serverer og har selv kjøpt inn til fri bar, de som har på hotell har løsningen jeg skrev over....

Ha gjerne alkoholfritt bryllup, men spander alt. Hadde du vurdert å ta betalt for kake, kanskje?

Anonymous poster hash: ceb65...b6c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha gjerne alkoholfritt bryllup, men spander alt. Hadde du vurdert å ta betalt for kake, kanskje?

Anonymous poster hash: ceb65...b6c

Her har det vært vanlig at alle gjester får kake og kaffe/avec og en bong vær. Også kaffegjestene.

Så står det vann og kaffe fremme, og det serveres nattmat. Ikke fri bar på hotell da nei... Men på leid lokale har jeg ikke fått nattmat, men fått fri bar... Skal vi legge listen høyere enn våres venner??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord så mener du det er gjestenes dag og ikke brudeparet? Har selv vært i flere bryllup i vennekretsen, og da som leier lokale og catering har venner som serverer og har selv kjøpt inn til fri bar, de som har på hotell har løsningen jeg skrev over....

Konfirmasjon er konfirmantens dag. Det betyr ikke at man kan begynne å la gjestene betale for seg selv.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det ikke bryllup på hotell nei..... Da gikk drømmen i dass.... :-P

Enten så må dere spare mer.

Eller så må dere innse at ikke alle er kongelige.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at jo mer man ønsker at gjestene skal betale for å møte opp i bryllupet, jo mindre skal man ønske i form av gaver..

Å si at dere ikke ønsker et arrangement med mye alkohol og at gjestene derfor selv må betale for å mette sitt alkoholbehov så burde det være helt greit. At gjestene betaler for "ekstra" som ikke er inkludert i selve bryllupet er ikke galt. Men om det blir lagt opp til at "alle" skal kjøpe noe feks drikke så ville jeg reagert på det..

De kan jo velge å kjøpe mer utover kaffe/avec en drink og brus da....

Får vi lov å ta med noe drikke selv så er fri bar helt greit det. Budsjettet er på 100.000, og gjestelisten til middag med kun familie er på 20 gjester. Skal sejkke ut evt pris på vinpakker etter mat og ikke drinker. Kanskje det blir en bedre pris av det.

Som sagt så er dette nytt, så vi får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så må dere spare mer.

Eller så må dere innse at ikke alle er kongelige.

Har ikke lyst å gifte meg i grendahuset i bygda..... Det er min dag og ikke alle gjestenes dag. De får jo drikke, bare ikke alkohol i så fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konfirmasjon er konfirmantens dag. Det betyr ikke at man kan begynne å la gjestene betale for seg selv.

Det koster heller ikke 100.000kr. I tillegg så går det ikke alkohol her heller i fri bar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjon er konfirmantens dag. Det betyr ikke at man kan begynne å la gjestene betale for seg selv.

Poenget her er jo at det er min dag og ikke gjestenes dag, på lik linje med at det er konfirmantenes dag...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De kan jo velge å kjøpe mer utover kaffe/avec en drink og brus da....

Får vi lov å ta med noe drikke selv så er fri bar helt greit det. Budsjettet er på 100.000, og gjestelisten til middag med kun familie er på 20 gjester. Skal sejkke ut evt pris på vinpakker etter mat og ikke drinker. Kanskje det blir en bedre pris av det.

Som sagt så er dette nytt, så vi får se...

Dere har lett råd til åpen bar for 22stk dersom dere ikke går helt bananas med antrekk, fotograf og lignende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er jo at det er min dag og ikke gjestenes dag, på lik linje med at det er konfirmantenes dag...

Men har du som gjest i konfirmasjon opplevd å måtte betale for noe av det du har fått i selskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er jo at det er min dag og ikke gjestenes dag, på lik linje med at det er konfirmantenes dag...

Ja: Konfirmantens dag. Deres dag.

I ingen av tilfellene ville det vært naturlig å be gjestene bla opp lommeboka.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 20 gjester må jo 100 000 holde i massevis, selv med fri bar.

Venner til maten er ikke tatt med. Mulig vi vil ha inn alle de nærmeste til middag, og ikke kun til kaffe.. Da blir det fort mer....

Syns virkelig vi er storforlangende i Norge nå om dagen ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...