Gå til innhold

når skal jeg reise meg på bussen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vel jeg reiser meg ofte for eldre, gravide og ellers folk med småbarn.

var selv høygravid i sommer som var og det var ekstremt varmt, måtte ta buss for å komme meg til legen og bussen var fullt,var veldig svimmel og ingen reiste seg opp for meg.. til slutt endte opp med at jeg besvimte på bussen. Så JA man skal vise hensyn for man tar ikke bussen for moro skyld,man må jo komme seg til steder når man ikke har lappen ellet bil. Men ja der lærtr jeg en lekse og siden jeg visste hvor lett jeg kunne besvime så fikk jeg heller noen til å kjøre meg eller taxi!!!

Anonymous poster hash: 5fcdf...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel jeg reiser meg ofte for eldre, gravide og ellers folk med småbarn.

var selv høygravid i sommer som var og det var ekstremt varmt, måtte ta buss for å komme meg til legen og bussen var fullt,var veldig svimmel og ingen reiste seg opp for meg.. til slutt endte opp med at jeg besvimte på bussen. Så JA man skal vise hensyn for man tar ikke bussen for moro skyld,man må jo komme seg til steder når man ikke har lappen ellet bil. Men ja der lærtr jeg en lekse og siden jeg visste hvor lett jeg kunne besvime så fikk jeg heller noen til å kjøre meg eller taxi!!!

Anonymous poster hash: 5fcdf...4bb

Eller du kunne spurt om en plass. Problemet løst. Man trenger ikke å være totalt hjelpeløs bare fordi man er gravid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kunne spurt om en plass. Problemet løst. Man trenger ikke å være totalt hjelpeløs bare fordi man er gravid.

Vel ja man kan det, men det er ikke enkelt heller.

Føler det er frekt å spørre unnskyld kan du reise deg opp jeg må sitte.

Anonymous poster hash: 5fcdf...4bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel ja man kan det, men det er ikke enkelt heller.

Føler det er frekt å spørre unnskyld kan du reise deg opp jeg må sitte.

Anonymous poster hash: 5fcdf...4bb

Da er det du som utsatte barnet ditt for fare, som i tillegg klager over at andre nærmest skal lese tankene dine om at du ville sitte.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det du som utsatte barnet ditt for fare, som i tillegg klager over at andre nærmest skal lese tankene dine om at du ville sitte.

Vet andre ikke kan lese tanker, men de kan vel se den store magen, eller om en person er gammel eller småbarn.

Anonymous poster hash: 5fcdf...4bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet andre ikke kan lese tanker, men de kan vel se den store magen, eller om en person er gammel eller småbarn.

Anonymous poster hash: 5fcdf...4bb

For min del reiser jeg meg for gamle mennesker, andre kan fint klare å spørre. Dersom man slutter å sutre blir livet litt lettere. Det er jo bare å ta kontroll over situasjonen i stedet for å oppføre seg som om man er hjelpeløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet andre ikke kan lese tanker, men de kan vel se den store magen, eller om en person er gammel eller småbarn.

Anonymous poster hash: 5fcdf...4bb

Men det er jo ikke alle som er klar over utfordringene ved å være høygravid. Jeg har aldri vært gravid, så jeg har jo ikke peiling. Sannsynligheten er også stor for at jeg ikke tenker over at du er gravid selv om jeg SER det. Vi nordmenn lever jo ofte litt i vår egen boble og følger ikke helt med på hva som skjer rundt oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Reiser meg for de som har behov for det.

Syntes man kan tenke utenfor boksen. Hva om det var din gamle mor som hadde måtte stå i bussen og falt? Jeg får vondt inni meg. Syntes det er vondt at folk kan være så egoistiske at de ikke gir opp sin sitteplass for de som trenger det. Det er vanlig folkeskikk. Hvordan skal verden bli om alle bare tenker på seg selv. Men man ser det over alt, ikke bare på bussen! "Hvem bryr seg" er et godt eksempel.

Det er mange som ikke har råd til taxi (kan koste mange hundre kroner) og må ta buss.Hvorfor må man betale mer kun fordi man har et handikapp? Kan bare friske folk ta bussen da?

Reiser meg også for gravide. Uansett om de så har pult aldri så mye så bærer de rundt på et uskyldig liv. Og ja, om man ikke vil reise seg for eldre som ikke er etnisk norske så er man rasist. Du vil ikke reise deg for pakistanere-mørkhudete-kinesere-osv. De er jo forskjellige raser som du forskjellsbehandler utifra hudfarge/språk/kultur. Lar du svenske få sitte?

Jeg er en frisk dame, jeg kan fint stå. De med usynlig funksjonshemning skal selvfølgelig få sitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser meg for de som ser ut som de trenger det, uavhengig av årsak. Å begynne å spekulere i hvem som fortjener å sitte eller hvem som værsågod får stå fordi de har skyld i det selv blir bare barnslig.

Anonymous poster hash: a25af...db5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del reiser jeg meg for gamle mennesker, andre kan fint klare å spørre. Dersom man slutter å sutre blir livet litt lettere. Det er jo bare å ta kontroll over situasjonen i stedet for å oppføre seg som om man er hjelpeløs.

Hva er forskjellen på en gammel person og feks en ung funksjonshemmet person med tydelige gåvansker?

Anonymous poster hash: a25af...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser meg ikke. Av den enkle grunn at jeg sliter med balansen, og har dårlige bein. Det synes jo ikke noe særlig, så folk tror helt sikkert jeg er en drittsekk. Men jeg har problemer med å stå på bussen, men klarer det jo når jeg må, men det tar mye krefter og ofte smerter også, om sjåføren ikke er helt "smooth". Ingen som reiser seg for meg heller, logisk nok, siden det ikke synes noe særlig med mindre jeg er naken, (noe jeg sjelden er på bussen), og fordi jeg er i tyveårene :)



Anonymous poster hash: 63146...081
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Derom jeg ser en person som ser ut til å trenge setet mer enn meg spør jeg om de har lyst til å sitte. Mens jeg sier det setter jeg meg litt lettere for å vise at jeg ikke trenger setet og smiler for å vise at jeg er snill. Jeg overlater deretter til dem å avgjøre om de trenger setet.

Jeg spør de som har grått hår og rynker, de som har stokk eller krykker, de er gravide, de med små barn og de som bare virker slitne. Dersom jeg tar noen for å være gravide som ikke er det sier jeg bare at de virker slitne.

Dersom de blir fornærmet sier jeg bare at de er eldre enn meg, og at siden jeg vet at jeg ikke trenger setet er det større sansynlighet for at de trenger det enn at jeg trenger det.

Jeg har ikke egentlig fått så mye bruk for dette, siden jeg stort sett bare tar buss når jeg selv er i dårlig form, men jeg liker å være forberedt :laugh:

Anonymous poster hash: 125c9...799

Jeg har fått mitt første grå hår..reiser du deg for meg da? Jeg er 32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kunne spurt om en plass. Problemet løst. Man trenger ikke å være totalt hjelpeløs bare fordi man er gravid.

Nei, det er mye lettere å være generelt ufølsom og uten vilje til å hjelpe folk som trenger det. Hvis jeg ser noen som trenger hjelp så tilbyr jeg meg å hjelpe, jeg venter ikke til de spør. Folk flest er stolte og vil ikke be om hjelp og være til bry, så deg er vanligvis lettere å ta i mot hjelp enn å ve om det. Jeg er vanligvis uenig i at vi lever i et kaldt samfunn, men jeg ser at jeg kanskje tar hvis dette er representativt for hvordan folk tenker...

Anonymous poster hash: a25af...db5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymous poster hash: a25af...db5

*kanskje tar feil hvis...*

Anonymous poster hash: a25af...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på en gammel person og feks en ung funksjonshemmet person med tydelige gåvansker?

Anonymous poster hash: a25af...db5

Jeg har svart dette tidligere i tråden:

Kunne tilbudt plassen min til gamle og folk med handicap/krykker/gips/ol. Andre får fint spørre, men da skal de ha gode grunner til at de får akkurat min plass (graviditet er ikke en slik grunn). Jeg har en ryggskade, så trenger å sitte når jeg først kan.

Nei, det er mye lettere å være generelt ufølsom og uten vilje til å hjelpe folk som trenger det. Hvis jeg ser noen som trenger hjelp så tilbyr jeg meg å hjelpe, jeg venter ikke til de spør. Folk flest er stolte og vil ikke be om hjelp og være til bry, så deg er vanligvis lettere å ta i mot hjelp enn å ve om det. Jeg er vanligvis uenig i at vi lever i et kaldt samfunn, men jeg ser at jeg kanskje tar hvis dette er representativt for hvordan folk tenker...

Anonymous poster hash: a25af...db5

Jeg gir ikke plassen min til hvem som helst. Da får de spørre i så tilfelle. At noen er for "stolte" til å spørre selv, da skaper de et problem for seg selv. Som skrevet tidligere så sliter jeg med ryggen, dermed gir jeg ikke vekk eget sete med mindre det ikke er en grunn til det. Folk må ta kontrollen over eget liv. Ikke så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svart dette tidligere i tråden:

Jeg gir ikke plassen min til hvem som helst. Da får de spørre i så tilfelle. At noen er for "stolte" til å spørre selv, da skaper de et problem for seg selv. Som skrevet tidligere så sliter jeg med ryggen, dermed gir jeg ikke vekk eget sete med mindre det ikke er en grunn til det. Folk må ta kontrollen over eget liv. Ikke så vanskelig.

Fet var du selv som sa at du kun reiste deg for eldre, da forholder jeg meg til det. Gidder ikke lese hvert eneste svar i tråden for å se om du egentlig mente noe annet enn det du sa.

Dessuten er det vel ingen her som forventer at du med vond rygg skal reise deg for noen, så jeg ser ikke helt hvorfor du har busta ute? Men når jeg leser om folk som ER friske men som likevel velger å sitte å se på folk som sliter uten å løfte en finger for å hjelpe så lurer jeg ærlig talt på hva som skjer med folkeskikken her til lands, og ingenting du sier om at "man må da klare å si fra selv" endrer på det.

Anonymous poster hash: a25af...db5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fet var du selv som sa at du kun reiste deg for eldre, da forholder jeg meg til det. Gidder ikke lese hvert eneste svar i tråden for å se om du egentlig mente noe annet enn det du sa.

Dessuten er det vel ingen her som forventer at du med vond rygg skal reise deg for noen, så jeg ser ikke helt hvorfor du har busta ute? Men når jeg leser om folk som ER friske men som likevel velger å sitte å se på folk som sliter uten å løfte en finger for å hjelpe så lurer jeg ærlig talt på hva som skjer med folkeskikken her til lands, og ingenting du sier om at "man må da klare å si fra selv" endrer på det.

Anonymous poster hash: a25af...db5

Fet?

Jeg ser ikke hvorfor ikke at folk kan spørre selv om de trenger å sitte. Dersom man klarer å snakke, klarer man å spørre. De dagene ryggen funker ok, så reiser jeg meg fortsatt ikke for gravide nei. Noe de selv er skyld i, får de finne en løsning på selv. Åpenbare grunner som funksjonshemmelse eller alderdom er selvsagte grunner til å reise seg/spørre om de trenger å sitte. Dersom noen sliter med å stå, kan man bare spørre, i stedet for å lage et problem ut av en ikke-sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fet?

Jeg ser ikke hvorfor ikke at folk kan spørre selv om de trenger å sitte. Dersom man klarer å snakke, klarer man å spørre. De dagene ryggen funker ok, så reiser jeg meg fortsatt ikke for gravide nei. Noe de selv er skyld i, får de finne en løsning på selv. Åpenbare grunner som funksjonshemmelse eller alderdom er selvsagte grunner til å reise seg/spørre om de trenger å sitte. Dersom noen sliter med å stå, kan man bare spørre, i stedet for å lage et problem ut av en ikke-sak.

Det var en autocorrect-feil, det tror jeg du skjønte.

Utenom det kommer jeg aldri til å skjønne folk som ikke hjelper folk som åpenbart trenger hjelp, som i praksis er det du foreslår. Og dette med at gravide ikke fortjener hjelp fordi de er skyld i det selv er et argument som ikke henger på greip, da det jo er noe som kan gjelde ganske mange som er funksjonshemmede eller syk. Jeg forstår rett og slett ikke hvor denne aggresjonen mot gravide kommer fra. (For ordens skyld er jeg ikke gravid, har aldri vært gravid og kommer aldri til å bli gravid.) I mitt hode er det feks "bedre" å gi plassen sin til en gravid dame som trengte å sitte enn en person som hadde kjørt i fylla og skadet seg selv og kanskje drept noen andre, selv om jeg ville reist meg for begge hvis jeg så at de trengte det. Håper og tror at de fleste er som meg.

Anonymous poster hash: a25af...db5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en autocorrect-feil, det tror jeg du skjønte.

Utenom det kommer jeg aldri til å skjønne folk som ikke hjelper folk som åpenbart trenger hjelp, som i praksis er det du foreslår. Og dette med at gravide ikke fortjener hjelp fordi de er skyld i det selv er et argument som ikke henger på greip, da det jo er noe som kan gjelde ganske mange som er funksjonshemmede eller syk. Jeg forstår rett og slett ikke hvor denne aggresjonen mot gravide kommer fra. (For ordens skyld er jeg ikke gravid, har aldri vært gravid og kommer aldri til å bli gravid.) I mitt hode er det feks "bedre" å gi plassen sin til en gravid dame som trengte å sitte enn en person som hadde kjørt i fylla og skadet seg selv og kanskje drept noen andre, selv om jeg ville reist meg for begge hvis jeg så at de trengte det. Håper og tror at de fleste er som meg.

Anonymous poster hash: a25af...db5

Nei, derfor jeg spurte. Trenger ikke å svare så krasst av den grunn.

Gravide som ikke klarer å takle en enkel utfordring som det med buss, burde kanskje bruke svangerskapet på å bli mer løsningsorientert. Dersom du ikke takler å ikke få sitte, vel og merke uten å engang spørre, da burde man kanskje ikke blitt gravid. Hva funksjonshemmede angår, så kan man ikke vite grunnen til denne. En graviditet er ganske så åpenbar, tross alt. Det handler ikke om aggresjon mot gravide, det er jo deres valg. Da burde de også klare en enkel busstur. Dersom en busstur er for slitsom fordi man ikke tør å spørre noen etter en plass, da burde man kanskje komme seg fra A til B på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser meg for gravide og folk som ser syke eller gamle ut. Om en eldre dame eller mann blir sur for det, er det de som er utakknemlige og ikke meg det er noe feil med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...