Gå til innhold

når skal jeg reise meg på bussen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da burde man gjøre følgende: kjøre bil, få noen til å kjøre seg eller ta taxi. Da har man alltid sitteplass.

Dersom ikke kan man finne alternative løsninger i stedet for å være så hjelpesløs. Å ha bil og sertifikat er heller ingen dum idé ;)

Da bør strengt tatt alle som ikke kan tåle å stå en lang busstur gjøre det samme, synes du ikke? Inkludert deg selv, kanskje. Da har du jo alltid sitteplass og trenger ikke bekymre deg over din dårlige rygg lenger.

Si meg; du må jo synes det er enda mer tafatt av noen som alltid har vært funksjonshemmet hvis de ikke har funnet alternative løsninger? Isåfall; hvorfor ikke?

Anonymous poster hash: a25af...db5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner godt hva du mener, og jeg er enig med deg. Jeg må si at det virker vanskelig å leve med et skjult handikap, og at man møter mye motstand og sure blikk fra samfunnet.

Anonymous poster hash: f5c07...416

Det er det, men det gjelder å finne løsninger på enhver utfodring! Kan jeg ikke få sitteplass er jeg tvunget til å stå til noe annet blir ledig. Eller jeg kan sette meg på gulvet :P Derfor jeg nå driver å prøver å få tatt lappen, da blir ting litt lettere. For på kollektiv transport; er det ikke plass så er det ikke plass. Det vet jeg jo når jeg benytter meg av det, derfor er jeg forberedt. Som regel får jeg ingen sure blikk, fordi jeg ikke lager en stor sak ut av det. Det tror jeg er løsningen på mye.

Da bør strengt tatt alle som ikke kan tåle å stå en lang busstur gjøre det samme, synes du ikke? Inkludert deg selv, kanskje. Da har du jo alltid sitteplass og trenger ikke bekymre deg over din dårlige rygg lenger.

Si meg; du må jo synes det er enda mer tafatt av noen som alltid har vært funksjonshemmet hvis de ikke har funnet alternative løsninger? Isåfall; hvorfor ikke?

Anonymous poster hash: a25af...db5

Det er jeg helt enig i! Klarer jeg ikke å stå den strekningen jeg skal ta, må jeg finne en annen løsning når dte kommer til transport. Jeg har null problemer med å finne løsninger på ting, derfor jeg skal få meg lappen. Kan jeg gå den strekningen jeg skal, så velger jeg enten det eller å sykle. Jeg tar da aldri kollektivtransport og forventer at noen skal reise seg for meg, Har jeg en så dårlig dag at jeg ikke klarer å stå den strekningen jeg skal, må jeg finne på noe annet.

Ja, jeg synes at mennesker som sliter med ting og som ikke finner en løsning som passer seg best er tafatte. Noe mer du lurte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes at mennesker som sliter med ting og som ikke finner en løsning som passer seg best er tafatte. Noe mer du lurte på?

Nei, da tror jeg vi har dekt alt. Men da forstår jeg fremdeles ikke hvorfor du f.eks. reiser deg for eldre og funksjonshemmede. I følge din logikk er de tafatte hvis de ikke spør selv.

Anonymous poster hash: a25af...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da tror jeg vi har dekt alt. Men da forstår jeg fremdeles ikke hvorfor du f.eks. reiser deg for eldre og funksjonshemmede. I følge din logikk er de tafatte hvis de ikke spør selv.

Anonymous poster hash: a25af...db5

Fordi alderdom er en naturlig følge av livet og som regel velger man ikke å bli funksjonshemmed. Gravide valgte å bli gravid. Så enkelt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi alderdom er en naturlig følge av livet og som regel velger man ikke å bli funksjonshemmed. Gravide valgte å bli gravid. Så enkelt.

Grunnen til at gravide skal få sitte, er ikke først og fremst fordi de har problemer med å stå, men fordi et fall kan få katastrofale følger for fosteret.

Fosteret har ikke valgt å bli laget og har derfor etter logikken din samme krav på hjelp som de eldre.

Anonymous poster hash: 6ff73...54f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi alderdom er en naturlig følge av livet og som regel velger man ikke å bli funksjonshemmed. Gravide valgte å bli gravid. Så enkelt.

Hva hvis man ble gravid ved et uhell da, eller som resultat av voldtekt? Helt seriøst, fordi man har valgt å bli gravid så fortjener man å ha det vondt og ikke få hjelp?

Anonymous poster hash: a25af...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at gravide skal få sitte, er ikke først og fremst fordi de har problemer med å stå, men fordi et fall kan få katastrofale følger for fosteret.

Fosteret har ikke valgt å bli laget og har derfor etter logikken din samme krav på hjelp som de eldre.

Anonymous poster hash: 6ff73...54f

Da burde hun ta bil da, dersom hun er så redd for barnet sitt. Jeg synes det er skammelig å se høygravide utsette barnet sitt for farene ved en busstur. Moren valgte å bli gravid med de risikoene det medfører for sitt barn. Dermed burde hun finne en løsning. Bil er en god løsning.

Hva hvis man ble gravid ved et uhell da, eller som resultat av voldtekt? Helt seriøst, fordi man har valgt å bli gravid så fortjener man å ha det vondt og ikke få hjelp?

Anonymous poster hash: a25af...db5

Det er ikke noe som heter uhell i våre dager, da slurver man med prevensjon og/eller gidder ikke å følge med på egen syklus ;) Det er jo riktignok en fin unnskyldning da :) Voldtekt skal jeg ikke si så mye om, annet enn at det er alternativer der og.

Har man valgt å bli gravid burde man klare å finne løsninger, ikke bare forvente at alle rundt deg kan lese tankene dine. Har du behov for å sitte, kan du gjøre følgende:

  • Ikke ta buss/tog i rushtrafikken, da er sannsynligheten for sitteplass stor. [ulempe: det kan jo være at man skal rekke noe innen den tid.]
  • Spør om å få sitte i stedet for å forvente at andre rundt deg er tankelesere. God trening på å bli mamma, bli løsningsorientert!
  • Kjør bil, garantert sitteplass!
  • Kjør Taxi, garantert sitteplass!
  • Få noen til å kjøre deg, garantert sitteplass!

At voksne mennesker ikke klarer å tenke så langt sier sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stinky

Da burde hun ta bil da, dersom hun er så redd for barnet sitt. Jeg synes det er skammelig å se høygravide utsette barnet sitt for farene ved en busstur. Moren valgte å bli gravid med de risikoene det medfører for sitt barn. Dermed burde hun finne en løsning. Bil er en god løsning.

Det er ikke noe som heter uhell i våre dager, da slurver man med prevensjon og/eller gidder ikke å følge med på egen syklus ;) Det er jo riktignok en fin unnskyldning da :) Voldtekt skal jeg ikke si så mye om, annet enn at det er alternativer der og.

Har man valgt å bli gravid burde man klare å finne løsninger, ikke bare forvente at alle rundt deg kan lese tankene dine. Har du behov for å sitte, kan du gjøre følgende:

  • Ikke ta buss/tog i rushtrafikken, da er sannsynligheten for sitteplass stor. [ulempe: det kan jo være at man skal rekke noe innen den tid.]
  • Spør om å få sitte i stedet for å forvente at andre rundt deg er tankelesere. God trening på å bli mamma, bli løsningsorientert!
  • Kjør bil, garantert sitteplass!
  • Kjør Taxi, garantert sitteplass!
  • Få noen til å kjøre deg, garantert sitteplass!
At voksne mennesker ikke klarer å tenke så langt sier sitt.

Det er vel du som ikke tenker langt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stinky

Den må du gjerne utdype?

Erfaring har fortalt meg at det hjelper lite å forklare ting til trangsynte folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring har fortalt meg at det hjelper lite å forklare ting til trangsynte folk.

Erfaring har lært meg at den retorikken der benyttes når folk ikke har argumenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes uansett det virker både ulogisk og inkonsekvent, ja kanskje gravide har valgt det selv men det har faktisk en del andre også, direkte eller indirekte gjennom sine handlinger. Folk røyker på seg kols og kreft, må amputere ben pga diabetes eller blir invalid fordi de kjører som idioter. Slike ting, som ikke er på langt nær så konstruktivt som en graviditet er (i det store bildet) er helt ok for deg og fortjener til og med respekt i din bok. Men en person som aldri har gjort noe galt annet enn å bli gravid, som enten du liker det eller ikke er en veldig naturlig del av livet - faktisk på linje med å bli gammel - fortjener å ha det vondt og ikke få tilbud om hjelp.

Anonymous poster hash: a25af...db5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravide har satt seg i den posisjonen selv. Jeg satt der først, og jeg har betalt for plassen.

Tja om det er på ett tog med plasser, men såvidt jeg vet så får du ikke sete nummer og rad på bussen ;) Dermed har du bare betalt for plass på bussen, ikke om du får sitte. ;)

---

Irriterer meg mer over folk som plasserer skolesekken/vesken på ett ledig sete, på en ellers stappfull buss og sier "det er opptatt" fram til de går av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes uansett det virker både ulogisk og inkonsekvent, ja kanskje gravide har valgt det selv men det har faktisk en del andre også, direkte eller indirekte gjennom sine handlinger. Folk røyker på seg kols og kreft, må amputere ben pga diabetes eller blir invalid fordi de kjører som idioter. Slike ting, som ikke er på langt nær så konstruktivt som en graviditet er (i det store bildet) er helt ok for deg og fortjener til og med respekt i din bok. Men en person som aldri har gjort noe galt annet enn å bli gravid, som enten du liker det eller ikke er en veldig naturlig del av livet - faktisk på linje med å bli gammel - fortjener å ha det vondt og ikke få tilbud om hjelp.

Anonymous poster hash: a25af...db5

Du må faktisk ikke være et geni for å være i stand til å spørre om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge barnløse skal man kun reise for noen som tydelig er hemmet på grunn av noe som ikke har vært deres eget valg.

Går man på krykker betyr det at først må du spørre hvorfor de går på krykker? Om de da svarer at de hoppet fra verandaen og ned så trenger du ikke reise deg, siden de da valgte å hoppe ned selv. Derimot kan det være OK hvis de kræsjet i bilulykke, men de valgte jo tross alt å sette seg i bilen og kjøre selv så det var jo også et valg. Gravide trenger man uansett ikke reise seg for siden de har valgt det selv.

Hva med gamle? Tja, de har selv valgt å holde seg selv i live så man trenger kanskje ikke reise seg for de heller.

:ironi:



Anonymous poster hash: 0f736...1cd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge barnløse skal man kun reise for noen som tydelig er hemmet på grunn av noe som ikke har vært deres eget valg.

Går man på krykker betyr det at først må du spørre hvorfor de går på krykker? Om de da svarer at de hoppet fra verandaen og ned så trenger du ikke reise deg, siden de da valgte å hoppe ned selv. Derimot kan det være OK hvis de kræsjet i bilulykke, men de valgte jo tross alt å sette seg i bilen og kjøre selv så det var jo også et valg. Gravide trenger man uansett ikke reise seg for siden de har valgt det selv.

Hva med gamle? Tja, de har selv valgt å holde seg selv i live så man trenger kanskje ikke reise seg for de heller.

:ironi:

Anonymous poster hash: 0f736...1cd

Ta heller å les tråden fremfor å vri på ord du ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta heller å les tråden fremfor å vri på ord du ;)

Så du flagget ? ;)

Anonymous poster hash: 0f736...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må faktisk ikke være et geni for å være i stand til å spørre om hjelp.

Det kan jo gamle og handikappede også? Men de vil du jo reise deg for uten å bli spurt....

Jeg klarer liksom ikke å tro at det finnes mennesker som ikke ville reist seg for en gravid dame som tydelig hadde plager/vondt...

Anonymous poster hash: a25af...db5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo gamle og handikappede også? Men de vil du jo reise deg for uten å bli spurt....

Jeg klarer liksom ikke å tro at det finnes mennesker som ikke ville reist seg for en gravid dame som tydelig hadde plager/vondt...

Anonymous poster hash: a25af...db5

Fordi jeg trenger den plassen jeg har. Hvor vanskelig er det å skjønne? Jeg satt der først og trenger plassen selv. Hennes graviditet, hun klarer sikkert å spørre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg trenger den plassen jeg har. Hvor vanskelig er det å skjønne? Jeg satt der først og trenger plassen selv. Hennes graviditet, hun klarer sikkert å spørre selv.

Hvis du trenger plassen selv så forstår jrg bare ikke helt hvorfor du reiser deg for noen i det hele tatt egentlig? Enten trenger du den mest, eller så er det noen som trenger den mer enn deg. Skjønner ikke helt hvorfor det spiller noen rolle hva årsaken er, så lenge vedkommende sliter mer enn deg (og da mener jeg ikke bare fordi du kan se at vedkommende er gravid, men fordi du ser at hun virkelig sliter)

Anonymous poster hash: a25af...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...