Gå til innhold

Lov med ris på stumpen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fysisk straff kommer man ingen vei med, utenom det å risikere at barnet får varige traumer.

Husker godt de gangene pappa la hånd på meg, det skjedde ikke mange ganger, men det er printet godt til minnet mitt. Spesielt godt husker jeg da jeg var 15 år gammel og hørte på musikk med headset i senga. Pappa kom inn i soverommet og sa noe til meg, jeg hørte ikke hva, men da han kom inn igjen ikke lenge etterpå skjønte jeg at det var musikken pappa tydeligvis kunne høre til hans soverom.

Han kom inn og slo til meg i ryggen, tok diskman og headset fra meg og sa aggressivt:

"Jeg er så drittlei av deg!"

Husker jeg gråt meg selv i søvn den natten.

Etter det slet jeg flere år med at jeg våknet og skvatt til, innbilte meg at jeg så silutten av pappa i døren til soverommet mitt og tenkte: "Ånei, nå kommer han og slår meg!"

Da jeg var 18 hadde jeg en krangel med ekskjæresten min hvor han fiket til meg i bilen sin og dro hodet mitt ned til dashbordet. Da mamma fortalte pappa dette svarte han likegyldig:

"Ja, gjør det noe da? Hu fikk jo ikke blåveis.."

Jeg har vært i to voldelige forhold i livet og jeg tror pappas behandling kan ha vært med på det. Jeg har aldri forventet respekt fra menn og funnet meg i alt for mye.

Idag har vi et godt forhold, men jeg skulle selvfølgelig ønske at jeg ikke hadde disse vonde minnene å se tilbake på.

Uff, triste greier. Faren din er hvertfall ingen MANN. Bra du har kommet ut av spiralen og funnet deg en bra kar likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mor skal bake kake, Hans og Per vil smake,
får jeg skrape fatet begge to de ber.
Mor hun sier nei, da hyler Hans og Per
og i kroken putter mor de stygge gutter.

Mor hun bakte kake de fikk ikke smake,
Hans og Per de fikk nok annet traktement.
De fikk smake riset begge hver sin gang
de var ikke snille derfor gikk det ille.

- Margrethe Munte

Heldigvis andre tider nå, og ikke lov å gi barn fysisk avstaffelse. Barn har også en lovfestet rett til medbestemmelse og til å bli hørt, barn er mennesker med følelser de også.. det vet vi nå, men det viste de tydeligvis ikke før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble dratt i øra og slått i ansiktet når jeg brøt regler eller kranglet med foreldrene mine. Jeg sliter psykisk i dag, oppvokst på 90-tallet.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...