AnonymBruker Skrevet 27. mars 2015 #101 Skrevet 27. mars 2015 Carrot, on 27 Mar 2015 - 11:33, said: Veldig enig i det siste og veldig uenig i det første. Selv om det i noen miljøer er akseptert at vold er greit som disiplin er det slett ikke slik for alle. Egentlig er det helt fint at vi i vestlige land har lover som beskytter barn mot vold også i nære relasjoner, men veldig syns at det er nødvendig for det burde være i alle menneskers interesse å være grei mot de man er glad i - eller egentlig generelt sett være grei mot andre. Vestlige land? Det finnes da mange vestlige land som tillater fysisk avstraffelse av barn. Anonymous poster hash: 4745a...dcf
Carrot Skrevet 27. mars 2015 #102 Skrevet 27. mars 2015 Vestlige land? Det finnes da mange vestlige land som tillater fysisk avstraffelse av barn. Anonymous poster hash: 4745a...dcf Ja jeg ser at vestlig kanskje burde vært europeiske / skandinaviske - beklager den blemmen på det sterkeste.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #103 Skrevet 28. mars 2015 Det trenger da (igjen) ikke å være snakk om å bli traumatisert og ende som fast inventar hos psykologen og på psykiatrisk og hva enn. Og å uttale deg om at 80%av alle du kjenner både er blitt utsatt for vetre ting enn "litt ris" Og at ingen at de er traumatisert over hodet er vel noe tullete?! Jeg vil nå også våge meg til å si det at tidligere generasjoner var relativt ute og kjørte både på sykkel og tog-turer. Eller hva legger du i at da hadde de vært ute og kjørt? Litt som når folk sier at babyer ble behandlet sinn og sonn før, men det ble da folk av dem også og vi overlevde jo før i tiden. (Snakker om barnedødeligheten.) Jeg synes dessuten at det at man ikke nødvendigvis blir alvorlig traumatisert av å få ris o.l. er noe særlig til argument jeg da. Det er vel uansett unødvendig å skape en falsk respekt gjennom frykt? Å såre de man er mest glad i uten at det har noe for seg? Forvirre barnet unødvendig gjennom å veksle mellom mild/kjærlig og "slem"/hard? Anonymous poster hash: cc7ef...7be 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #104 Skrevet 28. mars 2015 (Ab over her) ikke at de nyere generasjoner ikke er ute og kjører også altså, mener uansett bare det at noen må fortelle hva kaffen egentlig lukter her fordi det er mye elendighet i verden og mye onde handlinger. Alt kommer fra et sted og noe forsterker noe annet osv. Så den der at det har blitt folk av den og den kan dere dra laaaaangt ut på landet med! Kjenner mange det "har blitt folk av" som det så absolutt ikke har blitt folk av 😉Anonymous poster hash: cc7ef...7be
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #105 Skrevet 28. mars 2015 Men da burde jo størsteparten av verdens barn vokse opp og bli enten kriminelle eller ha psykiske vansker og sånn er det jo ikke. Over 94 prosent av amerikanske foreldre har slått sine barn men det er ikke dermed sagt at de fleste amerikanske barn har psykiske problemer. Hvis man går til Asia og Afrika så vil nok en like stor del av foreldrene der ha slått sine barn, regner ikke dermed med at flesteparten av asiatiske og afrikanske barn har psykiske problemer. Anonymous poster hash: 4745a...dcf BS. 94% av amerikanere slår ikke barna sine i 2015! Anonymous poster hash: 8d0b5...e9d 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #106 Skrevet 28. mars 2015 Tror det er langt mer skadelig slik vi i 2015 oppdrar våre barn i Norge,gjør dem om til små prinser og prinsesser som med den største selvfølge bryter inn i voksne sin samtale, omtrent all deres våkne til blir brukt på dem, behandler dem som solen som alt dreier seg rundt..enn ris på rumpen. Er overbevist om at for eksempel 1970-tallet norske oppdragelse var langt sunnere for barn selv om man på den tid kunne risikere fysisk straff. Anonymous poster hash: 4745a...dcf
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #107 Skrevet 28. mars 2015 BS. 94% av amerikanere slår ikke barna sine i 2015!Anonymous poster hash: 8d0b5...e9d Riktig, nå ligger det rundt 67 prosent. Anonymous poster hash: 4745a...dcf
Gjest Runforit Skrevet 29. mars 2015 #108 Skrevet 29. mars 2015 En dask eller to over stumpen når barnet har gjort noe galt synes jeg er helt på sin plass.. Så når barnet slår deg fordi det mener du har gjort noe galt så er det også greit? 7
Gjest gundagrynte Skrevet 29. mars 2015 #109 Skrevet 29. mars 2015 En dask eller to over stumpen når barnet har gjort noe galt synes jeg er helt på sin plass.. Og riktig god bedring til deg!!
Lana01 Skrevet 29. mars 2015 #110 Skrevet 29. mars 2015 Fysisk straff fører til endring med utgangspunkt i frykt. Kommunikasjon fører til endring med utgangspunkt i forståelse. Sistnevnte gir også mer varig endring. Signerer. Dere som synes det er ok å daske et barn på stumpen. Hva sier dere den dagen barnet deres slår et annet barn i barnehagen, fordi den har tatt fra h*n en leke? Daske dere barnet over baken , og sier det er ikke lov å slå? 2
Carrot Skrevet 29. mars 2015 #111 Skrevet 29. mars 2015 Tror det er langt mer skadelig slik vi i 2015 oppdrar våre barn i Norge,gjør dem om til små prinser og prinsesser som med den største selvfølge bryter inn i voksne sin samtale, omtrent all deres våkne til blir brukt på dem, behandler dem som solen som alt dreier seg rundt..enn ris på rumpen. Er overbevist om at for eksempel 1970-tallet norske oppdragelse var langt sunnere for barn selv om man på den tid kunne risikere fysisk straff. Anonymous poster hash: 4745a...dcf Det er ikke et "enten eller" vi diskuterer? Enten er det full disiplin med klask og dask eller så er det fritt frem for umulige unger?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #112 Skrevet 29. mars 2015 Jeg opplever at det er et enten eller vi diskuterer, mange i denne tråden omtaler jo ris på rumpen som ren barnemishandling. Barnemishandling for meg er rundjuling, mobbing av barn innad i familien, lite eller ingen kjærlighet fra foreldre og omsorgssvikt. Foreldre som riser barn på rompen når de har gjort noe skikkelig galt vil stort sett alltid være veldig glad i barna sine ( som de fleste foreldre), derfor tror jeg heller ikke de fleste barn vil ta skade av dette. Men selvfølgelig, om foreldre riser barna sine på rompen når de har gjort noe galt, og ellers behandler dem dårlig på andre måter vil selvfølgelig bedrive barnemishandling. Anonymous poster hash: 4745a...dcf
Gjest Malanthor Skrevet 29. mars 2015 #113 Skrevet 29. mars 2015 Jeg synes det er heller barnslig å praktisere ris på rompa som straff når barnet gjør noe galt. Det beste er vel å inndra privilegier relatert hvis mulig til det barnet har gjort. Enkelt eks: Hvis barnet sykler uten hjelm ta sykkelen for en periode.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #114 Skrevet 29. mars 2015 Nå er det uansett ulovlig å rise barn på rompen her i Norge, så det er noe jeg aldri har bedrevet.selvom jeg har vært fristet når barnet er så sta og ulydig og det barnet sier unnskyld for den ene dagen gjør det igjen noen dager senere ;-) . Det eneste jeg protesterer på i denne tråden er at mange virker temmelig hysteriske og mener tilnærmet at barn som blir rist vil få store traumer resten av livet, akkurat den biten er jeg ikke med på. Jeg vokste selv opp på 70-80-tallet hvor det var langt mer vanlig med fysisk avstraffelse men jeg har enda ikke møtt en som har fått fysiske traumer av det. De jeg har møtt som har fått traumer er de som har opplevd mange former for omsorgssvikt, både lite kjærlighet, mye psykisk vold og også noen ganger seksuelt misbruk fra nære slektninger. Anonymous poster hash: 4745a...dcf
Maimira Skrevet 29. mars 2015 #115 Skrevet 29. mars 2015 Og hva skal det hjelpe for å slå et barn da???? 1
Gjest gundagrynte Skrevet 29. mars 2015 #116 Skrevet 29. mars 2015 Ethvert menneske som syns det er greit å *snakke til barnet* med hendene...burde aldri hatt barn! Kan man ikke irettesette et barn uten å slå har man tapt...
Gjest KV84 Skrevet 29. mars 2015 #117 Skrevet 29. mars 2015 Bare overskriften provoserer, men ikke alle da. Jeg synes dette overhode ikke er noe som gir et bra liv, hva f... husker du annet enn ris på rompa?!?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #118 Skrevet 29. mars 2015 Ethvert menneske som syns det er greit å *snakke til barnet* med hendene...burde aldri hatt barn! Kan man ikke irettesette et barn uten å slå har man tapt... Kanskje en grei måte å få ned overbefolkningen på, for da hadde det ikke vært mange som hadde hatt barn i denne verden. Vi bor på en liten flekk på denne jordkloden og selv om vi synes fysisk avstraffelse er tusseskap så er det faktisk slik at i de fleste av verdens land er dette en normal måte å oppdra barn på. For noen 10-år siden var det helt vanlig i Norge og. Uansett jeg synes langt ifra vi er særlig dyktig på å oppdra barn i Norge, vi gir dem så mye oppmerksomet at det tipper over i ren egoisme for mange barn, de lærer seg ikke å ta hensyn ved at vi hele tiden lar barnet avbryte, forstyrre mor eller far mens de snakker i tlf, reise seg for eldre på bussen; hva er det for noe? Sitte ved bordet til alle er ferdig å spise; nei men stakkars barn, det blir jo så kjedelig for dem! Og selvfølgelig må de få den siste Iphonen selv om den forrige fortsatt fungerer utmerket; de kan jo ikke fremstå som de har foreldre er fattigluser, pyttsan om prisen på en Iphone kunne gitt mat og skolegang til en hel familie i et fattig land. Min sønn fikk sammenbrudd da han måtte i militæret; ja men det er jo fullt forståelig, han er jo uten mamma for første gang i sitt liv, i tillegg er de så strenge i militæret og min sønn er altfor følsomt for slik. Selvfølgelig er ikke alle foreldre i Norge slik, men at trenden er der, er sikkert. Anonymous poster hash: 4745a...dcf
Gjest gundagrynte Skrevet 29. mars 2015 #119 Skrevet 29. mars 2015 Kanskje en grei måte å få ned overbefolkningen på, for da hadde det ikke vært mange som hadde hatt barn i denne verden. Vi bor på en liten flekk på denne jordkloden og selv om vi synes fysisk avstraffelse er tusseskap så er det faktisk slik at i de fleste av verdens land er dette en normal måte å oppdra barn på. For noen 10-år siden var det helt vanlig i Norge og. Uansett jeg synes langt ifra vi er særlig dyktig på å oppdra barn i Norge, vi gir dem så mye oppmerksomet at det tipper over i ren egoisme for mange barn, de lærer seg ikke å ta hensyn ved at vi hele tiden lar barnet avbryte, forstyrre mor eller far mens de snakker i tlf, reise seg for eldre på bussen; hva er det for noe? Sitte ved bordet til alle er ferdig å spise; nei men stakkars barn, det blir jo så kjedelig for dem! Og selvfølgelig må de få den siste Iphonen selv om den forrige fortsatt fungerer utmerket; de kan jo ikke fremstå som de har foreldre er fattigluser, pyttsan om prisen på en Iphone kunne gitt mat og skolegang til en hel familie i et fattig land. Min sønn fikk sammenbrudd da han måtte i militæret; ja men det er jo fullt forståelig, han er jo uten mamma for første gang i sitt liv, i tillegg er de så strenge i militæret og min sønn er altfor følsomt for slik. Selvfølgelig er ikke alle foreldre i Norge slik, men at trenden er der, er sikkert. Anonymous poster hash: 4745a...dcf Hva var poenget ditt egentlig? At nordmenn er dårligere på å oppdra barn fordi vi ikke har lov til å slå dem???
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #120 Skrevet 29. mars 2015 Greia er at vi har blitt i helt villrede om hvordan vi skal oppdra barn. Vi har gått til den fullstendig andre ytterheten. Vi nileser såkalte eksperters råd i håp om å få tips og råd i stedet for å bruke vår egen sunne fornuft. Tenk deg en 6-7-åring som slår seg helt krakilsk, man prøver å snakke med barnet men hvis det viser helt umulig er det mange som ikke engang tør å ta ungen hardt i armen, og be det KUTTE UT i redsel for at dette skal anses som vold. Vi glemmer helt at de fleste barn faktisk er ganske hardføre så lenge det vet og merker at foreldrene elsker dem.Anonymous poster hash: 4745a...dcf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå