Gå til innhold

Lov med ris på stumpen?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest FruKG
Skrevet

Etter min mening er det en falitterklæring om man mener man må rise barnet. Et barn reagerer bedre på å bli snakket til, selv et lite barn forstår kroppspråk og når det er negativt det som sies.

Bare dårlige foreldre tyr til vold mot barna sine!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er 35 du over... burde du ikke vært født i 1980? :P

Anonymous poster hash: f1b82...629

God i matte? :skratte:

Anonymous poster hash: a2ae6...091

Skrevet

Jeg er sjokkert over at folk kan bagatellisere vold (ris på rumpen) fordi noe annet (psykisk vold) er verre. Der finnes ALLTID noe verre! ALLTID! Folk blir torturert på det groveste! Det betyr ikke at vi kan bagatellisere at folk blir mishandlet hverken fysisk eller psykisk!!

Ja!

Selv om en person mister armen, er det også synd på han som mistet tommelen...

Det ene tar jo ikke bort det andre.

Vondt er vondt uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

God i matte? :skratte:

Anonymous poster hash: a2ae6...091

Jomen hun sa hun var født i 1981! Hvordan kan hun være 35 år da?! :laugh:

AnonymBruker
Skrevet

http://www.collegenet.com/elect/app/app?service=external/Forum&sp=60835

Her diskuteres det samme på en amerikansk nettside, rart hvor forskjellig kulturen er.

Anonymous poster hash: 4745a...dcf

Vet! Jeg blir kvalm når jeg leser hva mange Amerikanere skriver om dette. Det jeg leste på denne linken er mildt! Jeg ble født i 90 og jeg har diskutert dette med flere Amerikanere på min alder. De sa de ble slått med blelte, ledninger, sko osv. Dessuten kan barn bli slått på skolen også. :(

Et av de mest brukte argumentet deres er "det står i bibelen."

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke lov, og forskning har vist at det ikke har noe for seg heller.

Enten blir barna emosjonellt og fysisk overfølsomme for kritikk og fysisk kontakt eller så blir de motsatt, altså at toleransegrensen blir for høy.

Anonymous poster hash: 0c478...9b9

Skrevet (endret)

Hvis unger forsoner seg med at det er greit at foreldrene slår de på rumpen, hva sier de den dagen typen deres slår? "Det var jo ikke SÅ vondt", "Han er jo glad i meg", "Jeg er jo ikke så enkel å leve med"?? Det er ikke bare smerten som er en dårlig konsekvens av dette!

Endret av Jade
  • Liker 4
Skrevet

Jomen hun sa hun var født i 1981! Hvordan kan hun være 35 år da?! :laugh:

Hun har nok ikke hatt bursdag ennå i år...

AnonymBruker
Skrevet

TS her - jeg blir lei meg når dere ser så alvorlig på det som dette. Det er forskjell på en dask på stumpen og rundjuling og slå hardt. Dere fratar meg verdigheten min ved å se på det som så alvorlig som flertallet i denne tråden gjør. Elsker min mor over alt. Nei jeg syns ikke ris var kult... men jeg har IKKE tatt skade av det og jeg vil ikke demonisere min egen mor.

Om jeg ville gjort det på egne barn? nei.... men ikke kom her og skap et bilde av at mine var omtrent barnemishandlere, for jeg vet at de elsker meg høyest i hele verden og jeg elsker dem og.

Anonymous poster hash: 9cb68...b15
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har nok ikke hatt bursdag ennå i år...

Men da ville hun vært 33... hvis hun ble født i 1981, men ikke hadde bursdag enda i år? :fnise: For at en person skal være 35 må de ha vært født i 1980, eller 1979 hvis ikke hatt bursdag enda i år.

AnonymBruker
Skrevet

TS her - jeg blir lei meg når dere ser så alvorlig på det som dette. Det er forskjell på en dask på stumpen og rundjuling og slå hardt. Dere fratar meg verdigheten min ved å se på det som så alvorlig som flertallet i denne tråden gjør. Elsker min mor over alt. Nei jeg syns ikke ris var kult... men jeg har IKKE tatt skade av det og jeg vil ikke demonisere min egen mor.

Om jeg ville gjort det på egne barn? nei.... men ikke kom her og skap et bilde av at mine var omtrent barnemishandlere, for jeg vet at de elsker meg høyest i hele verden og jeg elsker dem og.

Fratar deg verdigheten? Besteforeldrene mine ga sine barn ris... det betyr ikke at jeg hater dem og syns de var slemme som noen gang gjorde slikt.

Moren din ble oppdratt slik og trodde nok at det var for det beste. Men det betyr ikke at hele Norge må være enig med måten din mor oppdrog sine barn på.

Det er ikke lov å slå barn i Norge... dask eller hardere. Sånn er loven og det reflekteres i samfunnet at de fleste av de yngre generasjonene ikke er for slik behandling av barn. Hvis du spør gamle mennesker så kommer de fleste nok til å si at det er helt greit. Spør innvandre og de kommer mest sannsynlig til å si at det er helt greit. Det betyr ikke at de er slemme mennesker... det betyr at de ikke følger med tiden og hva som anses som å være akseptabelt i det Norske samfunn pr i dag.

• Liker 4
Skrevet

Men da ville hun vært 33... hvis hun ble født i 1981, men ikke hadde bursdag enda i år? :fnise: For at en person skal være 35 må de ha vært født i 1980, eller 1979 hvis ikke hatt bursdag enda i år.

Sorry var korttenkt :-)
AnonymBruker
Skrevet

Om verdigheten din blir fratatt deg fordi at folk på KG ikke er tilhenger av ris, så har du nok fått noen mén med det...

Anonymous poster hash: 20951...749

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De aller, aller fleste foreldre vil sine unger det beste og elsker dem over alt på jord, selv om mange i Norge tror at foreldre som slår sine barn er elendige foreldre. Det man må ta med i beregningen er at når man bor i et land hvor det er vanlig med fysisk avstraffelse av barn så er det ikke så mye skam rundt det å bli slått,for tilnærmet alle blir utsatt for det samme, altså snakkes og fleipes det om blant venner. Det er også mange som sier at det var mye bedre å bli slått for noe de hadde gjort enn å møte på voldsom skuffelse fra foreldrene. Da ble de liksom fort ferdig med straffen men intens skuffelse fra foreldrene føltes langt, langt verre.

• Liker 1
Skrevet (endret)

De fleste ser på ris som barnemishandling. Vi kan ikke slutte å synes det bare fordi du blir lei deg av det. I tillegg så er ris ulovlig, så det er ikke bare "vi på KG" som synes. Det er ikke vi som har gjort noe galt mot deg her, det er moren din.

Jo, moren din har mishandlet deg. Men det betyr ikke at hun ikke elsker deg og at du ikke bør elske henne tilbake. Dessverre er det mulig å mishandle den man elsker.

Det er stor forskjell på å rise noen og å hive de ned en trapp. Men det er likevel veldig galt. Med mindre du er 80 år, så burde moren din vite bedre!

Endret av Jade
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De fleste ser på ris som barnemishandling. Vi kan ikke slutte å synes det bare fordi du blir lei deg av det. I tillegg så er ris ulovlig, så det er ikke bare "vi på KG" som synes. Det er ikke vi som har gjort noe galt mot deg her, det er moren din.

Jo, moren din har mishandlet deg. Men det betyr ikke at hun ikke elsker deg og at du ikke bør elske henne tilbake. Dessverre er det mulig å mishandle den man elsker.

Det er stor forskjell på å rise noen og å hive de ned en trapp. Men det er likevel veldig galt. Med mindre du er 80 år, så burde moren din vite bedre!

Mishandlet henne? Pga ris på rumpen?? Ris på rumpen var helt alminnelig for eksempel på 70-tallet her i Norge, jeg tror de færreste som opplevde det følte seg mishandlet. Kjenner da flere som fikk ris på rumpen og har ikke snakket med EN som opplevde det som grusomt eller som mishandling, så du snakker utifra at du mest sannsynlig er veldig ung og har vokst opp med at å ta hardt i ungen sin er forbudt. Ingenting gale med det, men man kan ikke overføre dagens debatt-klima a 2015 og tro at det var gjeldende for eksempel på 1970-tallet og også utover på 1980-tallet. Den gangen ville nok måten man oppdrar unger på i dag anses som den totale neglisjering .

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mishandlet henne? Pga ris på rumpen?? Ris på rumpen var helt alminnelig for eksempel på 70-tallet her i Norge, jeg tror de færreste som opplevde det følte seg mishandlet. Kjenner da flere som fikk ris på rumpen og har ikke snakket med EN som opplevde det som grusomt eller som mishandling, så du snakker utifra at du mest sannsynlig er veldig ung og har vokst opp med at å ta hardt i ungen sin er forbudt. Ingenting gale med det, men man kan ikke overføre dagens debatt-klima a 2015 og tro at det var gjeldende for eksempel på 1970-tallet og også utover på 1980-tallet. Den gangen ville nok måten man oppdrar unger på i dag anses som den totale neglisjering .

Nå lurer jeg virkelig på hvor gammel du er selv.

Det er ikke store forskjellen generelt på hvordan man så på fysisk avstraffelse på -70 og -80 tallet og i dag.

Anonymous poster hash: 69d7c...f98

• Liker 3
Skrevet

Hvor du er i fra som det var lov å slå barn på rumpen på 70- og 80-tallet?
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...