Gå til innhold

Palestina VS Israel


Gjest Hasta

Anbefalte innlegg

israel er okkupanter, Palestina er okkuperte, støtt Palestina!

De allierte var okkupanter mot slutten av andre verdenskrig. Nazityskland var okkupert. Støtt nazistene?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du virkelig en en-statsløsning er realistisk? Da vil jo jødene bli i mindretall og hvordan tror du de vil bli behandlet da?

Jeg har mer tro på en to-statsløsning. En jødisk stat og en palestinsk stat.

Anonymous poster hash: d0d79...7ca

Jeg vet ikke hvor realistisk det er, det er rimelig store omveltinger som skal skje før dette er noe som blir lagt på bordet for reelle diskusjoner.

Når det er sagt, er det både Israelske og palestinske politikere som har begynt å lufte denne ideen, og den har en årsak som folk ikke helt tenker over. Det politiske flertallet i selvstyreområdene er ikke primært islamistisk. Ja, de er muslimer, men flertallet har ikke noe problem med å leve sammne med jøder. Flertallet gjør det allerede. En demokratisk fellesstat vil aktivt svekke Hamas, dels fordi de allerede gjør det dårlig demokratisk, og dels fordi premisset som Hamas vinner på, også er tilfredstilt med den felles stat. Det vil også svekke noen av de tilsvarende grupperingene på Israel sin side. Mye av konfliktgrunnlaget forsvinner, det som gjenstår, er typisk knyttet til marginale grupper som ikke kan få viljen sin uansett.

Det er kardemommeby-naivt å tro at det ikke er ett stort sikkerhetspolitisk lerret å bleke i en slik prosess, men faktum er at situasjonene forværrer seg månedlig, og uten at israels myndigheter gjør omfattende og smertefulle innrømmelser og disponeringer, kan vi fort ende i en situasjon ingen kan komme stående ut av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palestina/Israel konflikter har begått i flere 10 år, begge parter har like mye skyld, ettersom begge har brutt freds avtaler etter avtaler. Men Det er ikke noen tvil det er Palestinerne som har blødd mest.

Dette er feil. Begge parter har ikke like mye skyld. Israel har mindre skyld fordi avtalene er nødvendige i utgangspunktet fordi Israel blir angrepet og tvunget til å forsvare seg.

Palestinerne har blødd mest fordi lederne deres bevisst går inn for å gjøre det slik, blant annet ved å bruke sivile som skjold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skremmende å se at så mange ukritisk tar Israel sin side.

Ikke så skremmende som å se at så mange ukritisk tar Hamas sin side (og påstår de "tar palestinerne sin side").

Enhver med et kritisk blikk på konflikten vil se at objektivt sett har Israel rett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx

Problemet er at det ikke er noen rett side i denne konflikten.

Israel (det politiske Israel) er ikke det spøtt bedre enn Hamas.

Og jeg er jøde, og synes det er skremmende at noen ser ut til å ukritisk ta Israel sin side.



Anonymous poster hash: a3d38...c0a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeh

Propaganda er et dårlig argument.

Anonymous poster hash: a3d38...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg er jøde, og synes det er skremmende at noen ser ut til å ukritisk ta Israel sin side.

Og jeg er araber, og jeg syns det er skremmende at noen ser ut til å ukritisk ta Hamas sin side

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeh

Propaganda er et dårlig argument.

Anonymous poster hash: a3d38...c0a

Propaganda? Det er fakta, de du ser i det andre bildet er fatah-medlemmer. Personen øverst er en av mange som ble henrettet for å ha "samarbeidet med Israel".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kvalm av oss nordmennsom skal "heie på" en av sidene, som i en annen fotballkamp. Det er folks liv det er snakk om. Ingen av sidene har det lett. Vi hjelper ikke akuratt til ved å fyre opp hverandre.

Anonymous poster hash: 7162f...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx

Problemet er at det ikke er noen rett side i denne konflikten.

Israel (det politiske Israel) er ikke det spøtt bedre enn Hamas.

Og jeg er jøde, og synes det er skremmende at noen ser ut til å ukritisk ta Israel sin side.

Anonymous poster hash: a3d38...c0a

Tviler sterkt på at du er jødisk. Og hva har uansett jøder i Norge med Israels politikk å gjøre? Det er som å holde muslimer i Norge ansvarlig for Pakistan/Somalias/Irans etc. Politikk. Skjerpings!

Anonymous poster hash: 7162f...430

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamas: nokså likt ISIS. Israel: nokså likt demokratiene i Europa. Bare en klovn vil støtte Hamas.

Anonymous poster hash: 7162f...430

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kvalm av oss nordmennsom skal "heie på" en av sidene, som i en annen fotballkamp. Det er folks liv det er snakk om. Ingen av sidene har det lett. Vi hjelper ikke akuratt til ved å fyre opp hverandre.

Anonymous poster hash: 7162f...430

Forsvarer man begge sider, forsvarer man ingenting og bidrar bare til å forlenge konflikten. Israel er et fritt land, Gaza er en islamistisk terrorstat. Grunnen til at Hamas fortsatt har slagkraft er at de mottar store mengder moralsk støtte og penger fra utlandet, hadde folk gjort det eneste rette og støttet opp mot den rasjonelle parten i konflikten, Israel - hadde konflikten vært løst for flere tiår siden. Hadde amerikanerne vært fordømt for å ha tatt store mengder japanske liv og reagert "uproporsjonalt" (pearl harbor vs brannbombing/atombombing) så hadde hirohito-japan bestått og konflikten hadde bare blitt utsatt noen år, og Japan hadde vært like bakstreversk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil aldri bli fred før den arabiske verden tar ett oppgjør med islamistiske kreftene som har vokst fram de siste 70 årene. Det er krefter som idealiserer fortiden og kalifatet, og der religionen er altoppslukende. Palestinerne (eller araberne som bodde der), var i utgangspunktet sekulariserte, men denne kompromissløse teokratiske fascismen har vokst fram der også, best illustrert ved Hamas, som er en utstikker av det muslimske brorskapet.

De kulturelle endringene som trengs for å klare å bekjempe disse kreftene tror jeg ikke palestinerne kan klare alene, fordi den kulturelle innflytelsen fra de islamske nabolandene rett og slett er for stor. Det må derfor en større endring i hele midtøsten før jeg tror på en fredsløsning. Vi snakker da om 20 år eller mer fram i tid.

Endret av Snof
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tviler sterkt på at du er jødisk. Og hva har uansett jøder i Norge med Israels politikk å gjøre? Det er som å holde muslimer i Norge ansvarlig for Pakistan/Somalias/Irans etc. Politikk. Skjerpings!"

Tvil så mye du vil. At man er jøde betyr ikke at man er enig med Israels politikk. Det er som å si at alle nordmenn er enig i det regjeringen til en hver tid bedriver.

Nei, hvorfor skulle nå en jøde i Norge uttale seg. Herregud så latterlig. Hvorfor skulle folk som ikke befinner seg i Israel diskutere dette i det hele tatt? Steng tråden! Slutt å diskutere! Du kan jo starte.



Anonymous poster hash: a3d38...c0a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så lyst til å forstå denne konfliten bedre. Har suttet i hele dag å lest om bakrunn for konflikten, hva som skjer osv. Tror jeg har kommet fram til at jeg er på Palestina sin side, men er ikke helt sikker. Kan ikke dere komme med noen argumenter for å støtte/ikke støtte Palestina og hvorfor støtte/ikke støtte Israel?

Israel er slemme fordi de stjeler nye områder og bosetter folk der.

Palestina er enda slemmere, fordi de har en IS-lignende terroristorganisasjon i ledelsen som er demokratisk valgt, og som tillater folk å skyte på Israel med raketter.

Israel går til hevnangrep, og opprettholder slik sinnafundamentalismen i Palestina og konfliktnivået. Jeg har delte meninger om hvor smart det er.

Alle er teite, fordi de ikke vil ha fred. Eller kanskje de er smarte???

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jabx

Problemet er at det ikke er noen rett side i denne konflikten.

Israel (det politiske Israel) er ikke det spøtt bedre enn Hamas.

Og jeg er jøde, og synes det er skremmende at noen ser ut til å ukritisk ta Israel sin side.

Du tar grusomt feil.

Det er en rett side i denne konflikten, og det er demokratiet som kjemper for å overleve, og som konstant blir angrepet og tvunget til å forsvare seg.

Hvis Hamas legger ned våpnene i morgen blir det fred fra i morgen. Hvis Israel legger ned våpnene i morgen er de utslettet etter kort tid.

Jeg tar ikke ukritisk Israel sin side. Tvert imot, jeg startet som Israel-motstander. Men så skaffet jeg meg litt kunnskap om emnet, og nå vet jeg at Israel er de som har rett.

Det er du som lyver om at du er jøde og ukritisk spyr ut løgnpropaganda om Israel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kvalm av oss nordmennsom skal "heie på" en av sidene, som i en annen fotballkamp. Det er folks liv det er snakk om. Ingen av sidene har det lett. Vi hjelper ikke akuratt til ved å fyre opp hverandre.

Jeg blir kvalm av folk som ikke klarer å lese. Det er ikke snakk om å heie på en av sidene som i en fotballkamp, men å støtte demokratiet Israel i sin kamp for å forsvare seg mot konstant aggresjon fra rasistiske naboer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel er slemme fordi de stjeler nye områder og bosetter folk der.

Feil. De stjeler ikke nye områder. De bosetter seg stort sett i områder der det ikke bor noen fra før.

Jødiske bosetninger på Vestbredden utgjør dessuten ca. 1,5% av arealet, og dette er i følge palestinske kilder. Dessuten er mange jødiske bosetninger befolket av familier som ble etnisk renset fra Vestbredden på 40-tallet.

Dessuten opphevet Israel okkupasjonen av Gaza i 2005 og kastet ut alle israelske statsborgere. Ble det mer fredelig? Nei, det ble bare flere angrep mot Israel.

Palestina er enda slemmere, fordi de har en IS-lignende terroristorganisasjon i ledelsen som er demokratisk valgt, og som tillater folk å skyte på Israel med raketter.
Hamas er teoretisk sett demokratisk valgt, men ikke reelt. Valgfusk er særdeles sannsynlig, men enda viktigere er at det ikke har vært avholdt nye valg og at Hamas aktivt henretter og forfølger politiske motstandere.

Israel går til hevnangrep, og opprettholder slik sinnafundamentalismen i Palestina og konfliktnivået. Jeg har delte meninger om hvor smart det er.
Feil. Israel går ikke til hevnangrep. Israel forsvarer seg ved å gå til motangrep når de selv blir angrepet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvorfor skulle nå en jøde i Norge uttale seg. Herregud så latterlig. Hvorfor skulle folk som ikke befinner seg i Israel diskutere dette i det hele tatt? Steng tråden! Slutt å diskutere! Du kan jo starte.

Hvorfor lyve om at du er jøde? Det er irrelevant hva du påstår at du er. Det som er viktig her er at argumentene dine stinker, og det er argumentene som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...