Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å, trodde det var slike virtuelle briller som oculus rift. Er gunnar optics norsk?

åja nei er ikke virtual reality. dette er briller som er lagd for å fjerne støy fra pc skjermen din slik at du kan spille mange timer i strekk uten å få såre øyne,hodepine eller svimmelhet. når man gamer så bruker man øyne mye vett, og det er mye som skjer på en gang, da kan lett øya bli såre, irriterte og uklare. men med brilla her pga teknologien som er i glasset så er alltid øyne i hvilemodus så du kan spille så mye du vil uten å merke no ubehag

nei de er amerikanske. man får kjøpt brillene på komplett.no da, for 700kr, der jeg handlet og kjøpte med tilbehør til 300 kr så er litt surt å miste 1000 kr i dass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har skikkelig mye luft i magen i dag. Fiser så skinka rister, og sofaen tror at tredje verdenskrig har brutt ut. Bør jeg oppdatere facebookstatusen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skikkelig mye luft i magen i dag. Fiser så skinka rister, og sofaen tror at tredje verdenskrig har brutt ut. Bør jeg oppdatere facebookstatusen?

Definitivt.

Men om du vil unngå å skake opp folk, legg ut bare det uthevede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger står det trykket i en bok hva slags papir de har brukt og hva slags font. Er det noen egentlig grunn til dette, eller er det bare informasjon til spesielt interesserte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger står det trykket i en bok hva slags papir de har brukt og hva slags font. Er det noen egentlig grunn til dette, eller er det bare informasjon til spesielt interesserte?

Er nok mest for de som er interesserte i den informasjonen, men det kan jo hende at det er en slags påkrevd "kilde"liste, hvem vet. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva heter egentlig "housekeeping" på norsk? Er det hushjelp? Kan man si "jeg jobber som hushjelp på et hotell"? Høres så feil ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter egentlig "housekeeping" på norsk? Er det hushjelp? Kan man si "jeg jobber som hushjelp på et hotell"? Høres så feil ut.

Stuepike heter det vel på hotell, men det høres jo egentlig ikke så mye bedre ut...

Men ja, om noen jobber for en familie så kalles det vel hushjelp eller au pair litt ettersom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stuepike heter det vel på hotell, men det høres jo egentlig ikke så mye bedre ut...

Men ja, om noen jobber for en familie så kalles det vel hushjelp eller au pair litt ettersom..

Ahh, takk. Du var til mer hjelp enn google translate :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har brannbiler to forskjellige sirenelyder som bytter på?

Først sånn intens wiuwiuwiuwiu også bytter den til sånn langsom waaaowaaaowaaao

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har brannbiler to forskjellige sirenelyder som bytter på?

Først sånn intens wiuwiuwiuwiu også bytter den til sånn langsom waaaowaaaowaaao

Dopplereffekten :)

Når brannbilen kommer mot deg hører du lydfrekvensen + et tillegg fordi brannbilen er i fart, når brannbilen passerer deg hører du frekvensen - farten fordi brannbilen fjerner seg fra deg.

Eller som forklart på utenlandsk:

This effect is known as the doppler effect.

The sound waves in front of the car sort of get squashed together: At some point the car creates the start of one sound wave (imagine this sound wave travelling out in front of the car at the speed of sound), and then it moves forward before it creates the end of that sound wave, so the wave is shorter than it would have been if the car hadn’t been moving. If the wave is shorter then it’s wavelength is shorter, and to us a shorter wavelength sounds like a higher-pitched sound.

The sound waves behind the car get stretched out: At some point the car creates the start of one sound wave (imagine this sound wave travelling backwards behind the car at the speed of sound), and then the car moves forward (in the opposite direction to the wave) before it creates the end of that sound wave, so this wave is longer than it would have been if the car hadn’t been moving. A longer wave means a longer wavelength which we hear as a lower-pitched sound.

So depending on whether the car is moving towards you (squashed-together ‘short’ sound waves) or whether it’s moving away from you (stretched-out ‘longer’ sound waves), you will hear sound waves of different wavelengths, which will sound like higher or lower pitched sounds to our ears.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh? Mente du og den artikkelen der at det ikke er forskjellig lyd, men at det bare høres sånn ut?

Eller at det er for at både møtende trafikk og samme-retning-trafikk skal høre det like godt?

:klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dopplereffekten :)

Når brannbilen kommer mot deg hører du lydfrekvensen + et tillegg fordi brannbilen er i fart, når brannbilen passerer deg hører du frekvensen - farten fordi brannbilen fjerner seg fra deg.

Eller som forklart på utenlandsk:

Mynona mente nok hvorfor sirenen på brannbilen, evt andre sirenebiler, faktisk har to, evt tre sirenelyder. Den ene kommer i lange bølger, den andre med korte, uavhengig av hvor langt unna den er, ikke hvorfor lyden på sirenen, eller bare lyden av en bil for den saks skyld, endrer karakter når den kjører forbi :)

Eksempel på sirenelyder, her er en video der en amerikansk politibil tester de forskjellige sirenelydene:

Endret av Minya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat det jeg mente Minya :)

For jeg stod nemlig stille da en brannbil kjørte forbi meg i dag. Med to forskjellige lyder. Og da skjønte jeg ikke helt det med doppler effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir det sånne striper igjen i glasset når man drikker Biola?

Ja, har jeg lurt på også, eller, stripene etter yoghurt. De dukker opp når jeg har hatt større andel yoghurt ift melk enn vanlig i smoothier. De ser ut som innsiden av en maurtue!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor har brannbiler to forskjellige sirenelyder som bytter på?

Først sånn intens wiuwiuwiuwiu også bytter den til sånn langsom waaaowaaaowaaao

Den hurtige og lystige brukes når de skal frem til der det brenner, for da er de frisk og uthvilt. Den langmodige og melankolske bruker de på vei hjem, eller når de kjører så langt bort fra brannstasjonen at de får hjemlengsel. :opplyser:

Noen sier at den kjappe brukes for å vekke treiginger som hindrer dem i å komme frem, og for å få en mer gjennomtrengende lyd der det er tett og uoversiktlig trafikkbilde - f.eks i gatekryss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva eller hvem er Panderosa i sangen til OnkelP?

Jeg har ikke hørt teksten, men Ponderosa er hvertfall gården til familien Cartwright i Bonanza!

Passet det i konteksten til sangen?

Endret av Mynona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...