Gå til innhold

Katteeier: jeg vil ikke ha ditt kjæledyr!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katter er katter, la dem ha sitt eget liv!



Anonymous poster hash: 9e2d7...9cd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katter er katter, la dem ha sitt eget liv!

Anonymous poster hash: 9e2d7...9cd

Hadde vi hatt den innstillingen om alle dyr og mennesker, så hadde verden blitt rimelig kaotisk.

Anonymous poster hash: 9c754...6f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Katter riper ALDRI opp biler" og "katter graver ALLTID ned bæsjen sin" forteller meg at du har svært lite erfaring med katter.

Anonymous poster hash: 9c754...6f9

Det ligger i innstinktet å grave ned bæsjen. Men noen ganger skjønner de ikke at underlaget ikke er gravbart. Katter vil jo fjerne lukt av seg selv når de jakter så byttet ikke skal få teften av den
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke akkurat at det er mens de er på jakt, at de setter seg ned for å bæsje :P

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke akkurat at det er mens de er på jakt, at de setter seg ned for å bæsje :P

Hva vet du om de plutselig må på dass når de jakter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet i affekt i kampens hete. Neida, det var en overdrivelse av dimensjoner og det legger jeg meg flat for. Likevel må vel du som mange andre katteeiere si deg enig i kattehold generelt er uansvarlig? Når du slipper dyret ditt løst så må du tolerere eventuelle påkjørseler og annet som ikke burde skje, men skjer. Som "eier" så har du også et ansvar når naboungen kommer inn igjen med kattemøkk klint oppover beina etter å ha lekt i sandkassa, for ikke å nevne riper i an mass på naboens svarte Mercedes. Dyreeiere har et ansvar, det skal ikke bare være kos.

Ja jeg er faktisk litt enig og gjør så godt jeg kan. Pr nå bor jeg langt uti hutiheita uten nære naboer og har to katter som begge er kastrerte, vaksinerte og chippet. Den ene er innekatt både fordi den er rasekatt med et gemytt som gjør at jeg ikke tør å slippe den fritt ut (dumsnill og supersosial) og fordi jeg har sett meg lei på tragedier med påkjørsler og mystiske forsvinningsnumre, og den andre er inne/utekatt. Sistnevnte er inne hele vinteren av eget ønske så akkurat nå har jeg to innekatter som ikke volder andre noen problemer. Om sommeren er utekatten min enten rundt husene hos oss eller i skogen. Hun liker ikke fremmede (spesielt ikke unger) og holder seg helst unna andres hus og hage. Rasekatta blir luftet i bånd ute og har ingen problemer med det.

Jeg forstår faktisk mye av frustrasjonen her i tråden og gjør så godt jeg kan som katteeier å unngå at kattene mine skal være til ulempe for andre. Men jeg blir oppgitt når enkelte klarer å få det til å høres ut som at katter ødelegger hele nabolaget med bæsj, tiss, klør og tenner. Det er jo ikke måte på hvor mye skade og ugagn katter klarer å gjøre tydeligvis! Det er så overdrevet og satt på spissen at jeg blir helt matt. Det er vanskelig å være imøtekommende og vise respekt når folk tar helt av og blåser ting helt ut av proposjoner. For det er mye som ikke henger på greip her og jeg har MYE erfaring med katt, både mine og andres.

Anonymous poster hash: 5bea6...e42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, her kommer et direkte sitat av det jeg skrev: kattemøkk klint oppover beina

Hvis ungene kommer inn med kattemøkk klint oppover beina burde du gi katteeierne et hint om at kattene deres trenger bedre fór, for normal katteavføring skal være fast, nærmest litt hard. Den skal normalt ikke kunne klines utover så lett.

Anonymous poster hash: 5bea6...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om de plutselig må på dass når de jakter?

Om du er på jakt, og setter deg ned for å drite, vil jo byttet ditt forsvinne mens du sitter der.

Her kan du lese om hvorfor katter graver ned piss og bæsj.

Hvis ungene kommer inn med kattemøkk klint oppover beina burde du gi katteeierne et hint om at kattene deres trenger bedre fór, for normal katteavføring skal være fast, nærmest litt hard. Den skal normalt ikke kunne klines utover så lett.

Anonymous poster hash: 5bea6...e42

Hvis katten din har så hard bæsj at man ikke greier å kline den rundt, tror jeg det er noe galt med den, for da driter den klumper som er hardere enn bly.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er på jakt, og setter deg ned for å drite, vil jo byttet ditt forsvinne mens du sitter der.

Her kan du lese om hvorfor katter graver ned piss og bæsj.

Hvis katten din har så hard bæsj at en ungen ikke greier å kline den rundt, tror jeg det er noe galt med den, for da driter den klumper som er hardere enn bly.

Og på den siden står det bl.a.:

...under normal circumstances, all domestic cats use litter trays or bury their feces in the garden

Med andre ord, kattebæsj i store mengder på plena og oppetter biler er svært overdrevet. Mange her som tar helt av i kampen for å kneble sin største fiende; katteeiere.

Og igjen, disse håpløse overdrivelsene og forsøkene på å latterliggjøre andres meninger... Nei, katteavføring skal selvsagt ikke være hard som bly. Men normal fast katteavføring smøres ikke lett utover, med mindre ungene virkelig går aktivt inn for å grise med bæsjen. Hvor mange unger, uansett alder synes bæsj er fristende å leke med? Bæsj under skoene/støvlene fordi ungene har tråkket i kattebæsj er heller ikke det samme som "kattemøkk klint oppover beina".

Anonymous poster hash: 5bea6...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på den siden står det bl.a.:

...under normal circumstances, all domestic cats use litter trays or bury their feces in the garden

Nøkkelordet her er "under normal circumstances".

Det finnes mange hundre tusen katter her i landet.

Denne tråden har kanskje hatt 50-100 brukere som har skrevet.

Hvis alle de som har skrevet om negative opplevelser med katter i denne tråden, har fortalt sannheten, er det fortsatt sånn at katter "under normal circumstances" graver ned dritten sin, fordi 50-100 av 100.000 er så lite at det ikke er "normal circumstances"...

Med andre ord, kattebæsj i store mengder på plena og oppetter biler er svært overdrevet. Mange her som tar helt av i kampen for å kneble sin største fiende; katteeiere.

Du greier å overdrive ganske mye selv, i samme setning som du kritiserer andre for å overdrive, du... Jeg tviler på at disse som ikke er glad i kattebæsj, ser på meg som sin største fiende akkurat.

Og igjen, disse håpløse overdrivelsene og forsøkene på å latterliggjøre andres meninger... Nei, katteavføring skal selvsagt ikke være hard som bly.

Det var ikke en overdrivelse da jeg skerv at bæsjen må være hardere enn bly, om den ikke skal kunne smøres utover, da bly faktisk smøres greit utover det også. Jeg har flere blyanter jeg greier å "søle" både på hud og klær, mens jeg tegner.

Men normal fast katteavføring smøres ikke lett utover, med mindre ungene virkelig går aktivt inn for å grise med bæsjen. Hvor mange unger, uansett alder synes bæsj er fristende å leke med? Bæsj under skoene/støvlene fordi ungene har tråkket i kattebæsj er heller ikke det samme som "kattemøkk klint oppover beina".

Anonymous poster hash: 5bea6...e42

All bæsj er myk nok til at en unge greier å smøre den utover, om han feks skulle komme over en klump mens han sitter i sandkasse, enten det er fordi han er en unge, og dermed ikke nødvendigvis forstår hva dette er, eller om han gjør det ved et uhell, mens han leker.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rolige kastrerte katter legger seg ikke på panseret på en bil? Eller driter i sandkasser?

Anonymous poster hash: e0d7f...495

Kjøp en sitron. Det koster ca. 2 kroner. Skjær sitronen i to og sprut litt der du blir plaget. Dette er et ikke-problem.

Anonymous poster hash: 86e3a...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelordet her er "under normal circumstances".

Det finnes mange hundre tusen katter her i landet.

Denne tråden har kanskje hatt 50-100 brukere som har skrevet.

Hvis alle de som har skrevet om negative opplevelser med katter i denne tråden, har fortalt sannheten, er det fortsatt sånn at katter "under normal circumstances" graver ned dritten sin, fordi 50-100 av 100.000 er så lite at det ikke er "normal circumstances"...

Du greier å overdrive ganske mye selv, i samme setning som du kritiserer andre for å overdrive, du... Jeg tviler på at disse som ikke er glad i kattebæsj, ser på meg som sin største fiende akkurat.

Det var ikke en overdrivelse da jeg skerv at bæsjen må være hardere enn bly, om den ikke skal kunne smøres utover, da bly faktisk smøres greit utover det også. Jeg har flere blyanter jeg greier å "søle" både på hud og klær, mens jeg tegner.

All bæsj er myk nok til at en unge greier å smøre den utover, om han feks skulle komme over en klump mens han sitter i sandkasse, enten det er fordi han er en unge, og dermed ikke nødvendigvis forstår hva dette er, eller om han gjør det ved et uhell, mens han leker.

Det er svært lite sannsynlig at 50-100 avvikende katter er samlet i samme nabolag til samme tid.

Det er forøvrig ikke bly i blyanter, men grafitt.

Anonymous poster hash: 72e44...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært lite sannsynlig at 50-100 avvikende katter er samlet i samme nabolag til samme tid.

Utrolig merkelig argumentasjon... For at det der i det hele tatt skal være et poeng, må du faktisk tro at de 50-100 brukerne som har skrevet i denne tråden, bor i samme nabolag, noe de selvfølgelig ikke gjør. De er nok spredt rundt om i landet, du, og dermed er det ingen som har antydet at alle disse kattene bor på samme plass.

Det er forøvrig ikke bly i blyanter, men grafitt.

Anonymous poster hash: 72e44...c66

Hehehe, det kommer litt an på hva slags blyanter man kjøper, gitt. Det er mange varianter, så man kjøper ut ifra hva man liker, og hvilken effekt man ønsker.

Men, "vanlige" blyanter er laget av grafitt, ja, og de smitter ikke av like mye heller.

Uansett, hadde det vært sånn at alle blyanter var av grafitt, hadde kattebæsj fortsatt måtte vært hardere enn bly, om det ikke skulle kunne smøres på klær.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp en sitron. Det koster ca. 2 kroner. Skjær sitronen i to og sprut litt der du blir plaget. Dette er et ikke-problem.

Anonymous poster hash: 86e3a...572

Jah, sprut sitron over bilen i solsteika, det ødelegger ikke i det hele tatt.

Og på den siden står det bl.a.:

...under normal circumstances, all domestic cats use litter trays or bury their feces in the garden

Med andre ord, kattebæsj i store mengder på plena og oppetter biler er svært overdrevet. Mange her som tar helt av i kampen for å kneble sin største fiende; katteeiere.

Og igjen, disse håpløse overdrivelsene og forsøkene på å latterliggjøre andres meninger... Nei, katteavføring skal selvsagt ikke være hard som bly. Men normal fast katteavføring smøres ikke lett utover, med mindre ungene virkelig går aktivt inn for å grise med bæsjen. Hvor mange unger, uansett alder synes bæsj er fristende å leke med? Bæsj under skoene/støvlene fordi ungene har tråkket i kattebæsj er heller ikke det samme som "kattemøkk klint oppover beina".

Anonymous poster hash: 5bea6...e42

I nabolaget her bor det kanskje 8-10 katter. Av alle disse er det kanskje 2 stk som aldri graver ned bæsjen sin. Hvor mange ganger bæsjer en katt om dagen? Et par ganger. I tillegg så må man gange med to, pga. det er to katter. Joda, det blir en del bæsj det. :)

Anonymous poster hash: 9c754...6f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, sprut sitron over bilen i solsteika, det ødelegger ikke i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 9c754...6f9

Jeg har, som nevnt tidligere, hatt en hel haug katter gjennom livet mitt, hvor vi stort sett har hatt 2-4 samtidig.

I løpet av de 20-30 årene, har en del av kattene vært sånne som ikke forstår dette med å grave ned. Vi har undersøkt, spurt og lest, for å finne løsninger for at disse kattene ikke skal bæsje hvor de vil, inkludert dette med sitron... Sitron har ikke fungert på noen av dem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi hatt den innstillingen om alle dyr og mennesker, så hadde verden blitt rimelig kaotisk.

Anonymous poster hash: 9c754...6f9

Nei, leave them a lone

Det ligger i innstinktet å grave ned bæsjen. Men noen ganger skjønner de ikke at underlaget ikke er gravbart. Katter vil jo fjerne lukt av seg selv når de jakter så byttet ikke skal få teften av den

Gud som du gjentar deg selv...

Anonymous poster hash: 9e2d7...9cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det ligger i innstinktet å grave ned bæsjen. Men noen ganger skjønner de ikke at underlaget ikke er gravbart. Katter vil jo fjerne lukt av seg selv når de jakter så byttet ikke skal få teften av den

Hvis det ligger i instinktet så mangler mange av kattene her instinkt tydeligvis...

Anonymous poster hash: 9c754...6f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ligger i instinktet så mangler mange av kattene her instinkt tydeligvis...

Anonymous poster hash: 9c754...6f9

Det stemmer at det ligger i instinktene dems, men av forskjellige grunner, er det mange katter som like vell ikke graver ned. Alt fra sykdom, til "dårlige" gener gjør at de oppfører seg rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er på jakt, og setter deg ned for å drite, vil jo byttet ditt forsvinne mens du sitter der.

Her kan du lese om hvorfor katter graver ned piss og bæsj.

Hvis katten din har så hard bæsj at man ikke greier å kline den rundt, tror jeg det er noe galt med den, for da driter den klumper som er hardere enn bly.

Men yme. De har da ikke kontroll på når de må på do. De går på do når de kjenner de må. Og katter tar seg god tid når de jakter. De må jo først finne et bytte. De finnervikke et bytte når det kjenner teften av kattebajs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...