Gå til innhold

Katt på lang busstur? Trenger tips, takknemlig for hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anbefaler deg fortsatt å la være å reise med katten denne gangen og finne en bedre løsning neste gang.

Anonymous poster hash: 320d1...2a3

Just to make sure you get it - jeg kan ikke reise uten katten, og katten må dermed bli med dersom jeg reiser.

Pga personlige situasjoner er det sånn at det er svært vanskelig å si om jeg blir nødt til å reise i påska eller ikke, og pga økonomi kan jeg ikke ta fly med katten i påska. Dersom jeg må reise da, må det bli buss.

Anonymous poster hash: c82b0...648

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke lest gjennom kommentarene MEN: av erfaring med lange bussturer pleier det alltid å være 20-30 minutters pause der det er fullt mulig å lufte katta (kjøp et kattebånd)

Fikk med meg kommentaren ang allergi, vet ikke hvordan det er på buss men i fly er det førstemann til mølla prinsippet.. Når jeg har tatt sørlandsekspressen tidligere vet jeg at det står på nettsiden at dyr ikke er tillat ;-) så dobbeltsjekk før du drar!

God tur og det går nok greit:-)

Anonymous poster hash: 65bd8...d46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ender med å ta med deg katten sørg for at du har flere utskiftbare underlag til å legge i buret, slik at du kan skifte de ut ved behov.

Tiss, bæsj og oppkast fra en katt stinker. Noe av dette kan fort sette seg i pelsen også når uhellet er ute. Så en pose med våte filler til å vaske katten med er heller ikke dumt. Og selvfølgelig søpleposer..

Selv om det har gått bra tidligere er det ingen garanti for at det går bra denne gangen.



Anonymous poster hash: 01897...459
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurgemeie

1. Katter kan faktisk holde seg. Dog kan de ikke holde seg hvis de blir bilsjuke o.l, som TS sin katt ikke har hatt symptomer på tidligere. Første gangen jeg skulle kjøre bil med min nåværende katt, som da var ca 12 uker, fikk diaré og oppkast på 1-times kjøretur. Dette fordi han aldri hadde vært i bil før og var liten, stakkars, lille pusegutt :(

Men jo, katter kan faktisk holde seg. Om de ikke får gått på do, bæsjer de ikke i hytt og pine rundt seg. Katter er ekstremt renslige dyr, og vil derfor ikke gå på do under vanskelige omstendigheter med mindre det er krise.

2. Når det gjelder reise, så kan jeg dessverre ikke gi deg gode råd. Jeg har aldri reist så langt med min katt, og tanken på det er ganske skrekkelig fordi han mjauer etter kun 10+ minutter i en bil (f.eks på vei til veterinær). Men jeg har sett hunder på bussen. Jeg har sett de på gulvet ved eieren som har holdt dem i bånd, og den ene klynket enormt mye (til de andre passasjerenes fortvilelse). En annen (liten) hund, satt i setet ved siden av eieren som bjeffet hver gang noen kom forbi. På toget har jeg også sett hunder. Derfor vil jeg tro at de aller fleste buss-selskaper tillater dyrehold på buss, med tanke på at katter er i et bur (noe hunder ikke er).

Går det an for deg å eventuelt ta toget til nærmeste bussholderplass, og så ta buss videre derfra, TS? Eventuelt omvendt?

Lykke til! Godt at du tenker på dette allerede nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte ikke mer enn et par hundre kroner for å ha pus med i fly... syns ikke det er så mye.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres mye ut med en tur på 9 timer. Blir katten din kvalm?

Jeg har kjørt bil med katter, den lengste turen var på 12 timer (hadde med meg 8 katter i tre ulike bur) og samtlige katter kastet opp i løpet av turen. Jeg måtte ha noen pauser for å gi de vann og mat.



Anonymous poster hash: 4735b...658
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det høres helt forferdelig ut for katten. Du skriver jo også at det er en hjemløs katt som du har adoptert så den har sikkert opplevd skremmende ting før. Den kan jo få panikk i buret, hva gjør du da? Hvis jeg absolutt måtte ha en katt med på en ni timer lang busstur hadde jeg gått til veterinæren og fått noe beroligende til den.



Anonymous poster hash: 4aeca...b9c
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må høre med busselskapet før du tenker mer på dette. Mulig de går med på å ha pus i bagasjerommet på bussen. Ellers får du leie bil..



Anonymous poster hash: 0c8e0...8fb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Bare vær obs på at allergikere går før katten din. Så om det kommer en allergikere å skal ta bussen likt med deg når du går på så må du stå igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Eller hvis det allerede sitter en allergiker på bussen så vil du heller ikke få bli med. Usikker på reglene når du allerede er med bussen hvis noen kommer på etter halve strekningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres litt ut som du har planer om å prøve å snike katten med på bussen..det vil jeg ikke anbefale! Ring buss-selskapet på forhånd og hør om reglene for dyr og om man da må forhåndsbestille osv. Venn katten din til å ha på bånd, da kan den komme ut av buret og enten sitte på fanget med bånd, eller gå litt tur i pausene (i bånd) og kanskje få tisset litt ute.. Jeg ville nok forsøkt å få noen til å passe i påsken og tatt den med bare til den lange sommerferien. Evnt spandert fly i påsken så det ikke ble 2x9 timers busstur for bare 1 uke...

Endret av SoftKitty
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Katter kan faktisk holde seg. Dog kan de ikke holde seg hvis de blir bilsjuke o.l, som TS sin katt ikke har hatt symptomer på tidligere. Første gangen jeg skulle kjøre bil med min nåværende katt, som da var ca 12 uker, fikk diaré og oppkast på 1-times kjøretur. Dette fordi han aldri hadde vært i bil før og var liten, stakkars, lille pusegutt :(

Men jo, katter kan faktisk holde seg. Om de ikke får gått på do, bæsjer de ikke i hytt og pine rundt seg. Katter er ekstremt renslige dyr, og vil derfor ikke gå på do under vanskelige omstendigheter med mindre det er krise.

2. Når det gjelder reise, så kan jeg dessverre ikke gi deg gode råd. Jeg har aldri reist så langt med min katt, og tanken på det er ganske skrekkelig fordi han mjauer etter kun 10+ minutter i en bil (f.eks på vei til veterinær). Men jeg har sett hunder på bussen. Jeg har sett de på gulvet ved eieren som har holdt dem i bånd, og den ene klynket enormt mye (til de andre passasjerenes fortvilelse). En annen (liten) hund, satt i setet ved siden av eieren som bjeffet hver gang noen kom forbi. På toget har jeg også sett hunder. Derfor vil jeg tro at de aller fleste buss-selskaper tillater dyrehold på buss, med tanke på at katter er i et bur (noe hunder ikke er).

Går det an for deg å eventuelt ta toget til nærmeste bussholderplass, og så ta buss videre derfra, TS? Eventuelt omvendt?

Lykke til! Godt at du tenker på dette allerede nå.

Ja det er det jeg også tenker, og vet (etter å ha vokst opp med katter), at de klarer å holde seg. De er noen svært renslige individer, og akkurat som oss så vil de heller holde seg i slike situasjoner, enn at det skal skje "uhell". Og katten min er heller ikke særlig nervøs av seg, så han tisser ikke på seg uten videre heller.

Dessverre er det ikke noe mulighet for å ta tog og så buss videre, da det er svært dårlig korrespondanse... Turen blir flere timer lengre dersom jeg skal ta tog og så buss igjen, da toget går en helt annen retning enn bussen.

Takk! Ja synes et er viktig å være godt forberedt og finne de beste løsningene, og det er derfor jeg skriver her, synd det er så mange som er negative i sine kommentarer og forutintatte som om jeg har planer om å pine katten min og/eller andre mennesker på bussen. I enkelte situasjoner må man rett og slett bare finne beste løsning, da man ikke har noen annen utvei!

Anonymous poster hash: c82b0...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte ikke mer enn et par hundre kroner for å ha pus med i fly... syns ikke det er så mye.

Det koster (ihvertfall med SAS, som jeg er avhengig av for å kunne få ungdomsbillett) 199,- for å ha katten i lasterommet, ja. Men det er uaktuelt å ha katten i lasterommet, og katt i kabinen koster 370,- noe min studentøkonomi ikke kan takle.

Anonymous poster hash: c82b0...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres mye ut med en tur på 9 timer. Blir katten din kvalm?

Jeg har kjørt bil med katter, den lengste turen var på 12 timer (hadde med meg 8 katter i tre ulike bur) og samtlige katter kastet opp i løpet av turen. Jeg måtte ha noen pauser for å gi de vann og mat.

Anonymous poster hash: 4735b...658

Jeg synes det høres helt forferdelig ut for katten. Du skriver jo også at det er en hjemløs katt som du har adoptert så den har sikkert opplevd skremmende ting før. Den kan jo få panikk i buret, hva gjør du da? Hvis jeg absolutt måtte ha en katt med på en ni timer lang busstur hadde jeg gått til veterinæren og fått noe beroligende til den.

Anonymous poster hash: 4aeca...b9c

Har ikke inntrykk av at han har blitt dårlig tidligere, men selvsagt kan han bli det på en 9 timer lang tur. Kommer til å ta han ut av buret ved de anledningene jeg har mulighet til å gå ut av bussen for en liten stund. Men gir han ikke mat fordi da kan han bli dårligere og/eller måtte kaste opp eller måtte på do, følger Dyrebeskyttelsens egne råd her. Skal også høre med veterinæren men tror ikke beroligende er nødvendig da han ikke er nervøs under bil- og busstur, bruker ikke medikamenter på han dersom det er unødvendig. Men kommer til å spraye buret med litt Feliway før vi reiser.

Har heller ikke inntrykk av at dette er en spesielt skremt katt, tror han har hatt det tøft ute altså, men tror neppe at han har blitt traumatisert av noe så en busstur går bra for han (som sagt har han vært rolig mange timer i både bil og fly, og flyturen var et bråkeorkester for til og med mennesker, så da tenkte jeg det ble mye for katten - men han var like rolig). Han er en svært tillitsfull og avslappet fyr.

Hadde jeg visst at dette var en katt som kom til å få panikk, så hadde jeg gitt han beroligende. Men rolige katter får ikke panikk uten videre.

Anonymous poster hash: c82b0...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må høre med busselskapet før du tenker mer på dette. Mulig de går med på å ha pus i bagasjerommet på bussen. Ellers får du leie bil..

Anonymous poster hash: 0c8e0...8fb

Pusen i bagasjerommet?! Nei, stakkars dyr. Bli kasta fram og tilbake nedi der... Dessuten har jeg ikke lappen så kan ikke leie bil, nei.

Må prøve å få tak i kundeservice før jeg reiser, men hvis jeg ikke har mulighet til det så får jeg bare prøve, taper ikke noe på det uansett da dette er eneste mulighet jeg har til å reise med katten (altså reise i det hele tatt).

Anonymous poster hash: c82b0...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær obs på at allergikere går før katten din. Så om det kommer en allergikere å skal ta bussen likt med deg når du går på så må du stå igjen.

Eller hvis det allerede sitter en allergiker på bussen så vil du heller ikke få bli med. Usikker på reglene når du allerede er med bussen hvis noen kommer på etter halve strekningen.

Som noen over her skriver så er det førstemann til mølla når det gjelder fly, men om det er annerledes på buss vet jeg jo ikke... Men kan ikke gjøre noe annet enn å prøve uansett, jeg har ikke noe valg.

Anonymous poster hash: c82b0...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det høres litt ut som du har planer om å prøve å snike katten med på bussen..det vil jeg ikke anbefale! Ring buss-selskapet på forhånd og hør om reglene for dyr og om man da må forhåndsbestille osv. Venn katten din til å ha på bånd, da kan den komme ut av buret og enten sitte på fanget med bånd, eller gå litt tur i pausene (i bånd) og kanskje få tisset litt ute.. Jeg ville nok forsøkt å få noen til å passe i påsken og tatt den med bare til den lange sommerferien. Evnt spandert fly i påsken så det ikke ble 2x9 timers busstur for bare 1 uke...

Nei, jeg tenker nå å ta det store, synlige buret (for katten sin del) og da får jeg bare se om det blir ja eller nei fra bussjåførens side. Satser på at det er i orden. Veldig vanskelig for meg å få tak i kundeservice før jeg reiser men skal gi det et forsøk.

Pass er som sagt uaktuelt, har ingen som kan gi han det han trenger dersom jeg må bort i påska. Har overhode ikke økonomi til å ta fly med katten både i påska og til sommeren.

Anonymous poster hash: c82b0...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Hadde det vært mulig å latt være å dra hjem i påsken, og heller spart pengene til flybilletter til sommerferien?

Og forresten. Når man skaffer seg dyr bør man i følge enkelte på kg ha inntekt på minst en million+++ i året, tenk om dyret trenger langvarig dyrlegebehandling i Sveits som ikke forsikringen dekker? Hvis du ikke har det, bør du heller la dyret leve et fælt liv som uteligger, evt avlive det.

En annen ting er at for å ha dyr må du ha et nettverk av folk som hopper i taket av glede for å passe det om det skulle skje noe med deg/ du må på ferie. Enslige personer som skaffer seg dyr uten dette nettverket av omsorgsfulle, dyrekjære personer skulle vært anmeldt og aldri hatt dyr. (folk som kan passe dyret ditt er jo unektelig veldig praktisk, men det lar seg dessverre ikke alltid gjøre. Og jeg synes ikke man er en dårligere dyreeier av den grunn)

Sorry utblåsningen.

Jeg er så enig. Skulle plusset dette innlegget 100 ganger om jeg kunne. Er så inderlig lei av "det-sku-du-tenkt-på-før"

Ts: Så bra at du adopterte katten! Du har bidratt til at den har fått et trygt og godt liv.

Hvis du får ta den med deg på bussen, så bruk kattebånd når dere lufter dere.

Håper det ordner seg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill la være å ta med katten på bussen! Som allergiker har jeg ikke noen sjans til å vite at jeg bør ta ekstra medisiner for å ikke klø av meg nesa og øynene og med en så lang tur kan jeg love deg at det kommer til å være allergikere ombord. Du er akkurat som foreldre som insisterer å ta med småbarn på 15 timers flytur og plager alle andre!

Anonymous poster hash: b5686...4d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke tog deler av eller hele strekningen da? Der har de jo egne vogner for de med dyr, sånn at allergikerne slipper litt unna.



Anonymous poster hash: 9ed9a...a19
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...