Arkana Skrevet 18. august 2004 Forfatter #1442 Skrevet 18. august 2004 (endret) Karibisk ertesuppe (4 pers.) 50 g smør 3 finhakkede sjalottløk 400 g søtpotet delt i 2 cm terninger 1 rød paprika, finhakket 2 tomater, uten frø eller skinn, finhakkede 5 dl hønsebuljong 370 g frosne grønne erter 210 g kokt/stekt kyllingkjøtt 1,25 dl matfløte 2 ss finhakket mynte Fres løken myk i smøret. Tilsett potet og paprika og fres 1 minutt. Tilsett tomater og fres 1 minutt til. Tilsett buljong og erter, kok opp og la koke uten lokk i 20 minutter. Tilsett kylling og la koke uten lokk i 5 minutter. Rør inn fløte og varm suppen, uten å koke. Dryss over mynte før servering. Karibisk gresskarsuppe (4 pers.) 90 g smør 1 stor grovhakket løk 2 grovhakkede hvitløksfedd 1 ts karripulver 2 grovhakkede poteter 400 g grovhakket gresskarkjøtt 7,5 dl hønsebuljong 1 ts salt ½ ts pepper 1 ss hakket bladpersille 2,5 dl kokosmelk ½ finsnittet purre ⅓ kopp rømme Fres løk og hvitløk mykt i 2 ss av smøret. Rør inn karri og fres 1 minutt. Tilsett potet og gresskar og fres 1 minutt. Rør inn buljong, salt, pepper og persille. Kok opp og la småkoke under lokk i 20 minutter. Kjør suppen glatt i foodprocessor. Hell tilbake i pannen og rør inn kokosmelk. Varm opp. Smelt resten av smøret og stek purren myk. Drypp rømme over suppen ved servering og et dryss av purre. Suppen kan også serveres kald. La den da avkjøles til romtemperatur og sett den så i kjøleskap minst 1 time. Istedet for purre, bruk gressløk. Du kan også bruke yoghurt naturell i stedet for rømme. Karibisk kyllingsuppe (4 pers.) 2 ss hvetemel 1 ts salt ½ ts pepper 8 kyllinglår, uten skinn og ben, delt i biter 2 ss olivenolje 1 stor finhakket løk 2 knuste hvitløksfedd 1 liten (250 g) søtpotet, delt i 2 cm biter 1 gulrøtter i skiver 2 selleristenger, finhakkede 2 grønne bananer, delt i terninger 50 g røde linser 1,5 liter hønsebuljong 1 ts chilisaus 1 bouquet garni (timian, persille, laurbærblad) 150 g pasta Bland mel, halvparten av saltet og halvparten av pepper i en lav form. Rull kyllingbitene i melet og stek dem så brune i oljen. Ta ut av pannen og fres løk og hvitløk mykt. Tilsett potet, gulrot og selleri og stek under omrøring 2 minutter. Tilsett bananer, linser, kylling, buljong, resten av salt og pepper, chili saus og bouquet garni. Kok opp og la småkoke under lokk i 15 minutter. Tilsett pasta og la koke uten lokk i 10 minutter. Ta ut bouquet garni. Server suppen med et persilledryss. Endret 27. august 2005 av Arkana
Gjest Meteora Skrevet 18. august 2004 #1443 Skrevet 18. august 2004 Her er det mange gode oppskrifter... *prøve ut noen snart* Men firskeboller... hmm... Meteora liker ikke
Arkana Skrevet 18. august 2004 Forfatter #1444 Skrevet 18. august 2004 (endret) Kjøpte en stor artisjokk på vei hjem i dag. Artisjokk er sååå godt, men av en eller annen grunn spiser vi det omtrent aldri. Tror ikke jeg tenker på det når jeg er i butikken. Uansett, den skal kokes og spises til lunsj i morgen. River av bladene og dypper i en god hjemmelaget vinaigrette. Det er alt som trengs. Nam nam. I dag kom endelig pinkoden til StudentWeb så nå har jeg betalt semesteravgiften. I løpet av uka er det vel registrert og jeg har semesterregistrert meg, så kan jeg endelig få semesterkort og hente studielånet mitt. Kontoen min blir bare tommere og tommere, særlig etter at vi bruke en 5 sifret pengesum de 6 dagene vi var i London, og det var ikke iberegnet overnatting eller reise. Og så har jeg kjøpt bølker for 1500 kroner, mangler bare kompendiet nå, men det kan jeg ikke få kjøpt før jeg har ID-kort. Veldig hyggelige alle på studiet. Det er fest på fredag, skulle gjerne dratt og blitt bedre kjent med alle, men jeg og to andre skal på Riverdance da og det har jeg sett fram til siden vi bestilte i vår, og det er alltids nok av fester gjennom semesteret. Mamma kommer snart, skal være her i to uker. Jeg og sambo fant ut at det er på tide å få laget et tredje sett med nøkler slik at det er greiere når vi har overnattingsgjester. Litt kjedelig hver morgen når vi må finne fram til hvem som drar sist og kommer først hjem og slikt. Endret 29. august 2005 av Arkana
-Fisken- Skrevet 19. august 2004 #1445 Skrevet 19. august 2004 Så koselig at moren din er på besøk Morn, morn! :D
Arkana Skrevet 19. august 2004 Forfatter #1446 Skrevet 19. august 2004 Hun er ikke på besøk nå, hun kommer om et par uker. I dag er det litt av et regnvær, er glad jeg ikke må ut i dag. Har akkurat stått opp, skal spise frokost mens jeg ser Dr. Phil og så må det leses.
Arkana Skrevet 19. august 2004 Forfatter #1447 Skrevet 19. august 2004 (endret) Rabarbrakake 250 g mykt smør 250 g sukker 250 g hvetemel 2 ts bakepulver 4 egg 4 ss kaldt vann 8 rabarbrastilker sukker, kanel og hakkede nøtter til pynt Du trenger en liten ildfast form, på størrelse med ½ langpanne. Varm stekeovnen til 180 ºC. Skjær rabarbra opp i biter. Rør smør og sukker hvitt og luftig. Rør inn hvetemel, bakepulver og egg. Kaldt vann røres inn helt tilslutt. Hell røren i bakepairkledt/smurt form. Legg over rabarbra og dryss over sukker kanel og ev.hakkede mandler. Stek på nederste rille 35-40 min. Server kaken lun med krem eller is. Rabarbrapai med eggekrem 150 g smør 350 g hvetemel 50 g sukker 3 eggeplommer 3-4 ss kaldt vann 1 kg rabarbra 3 dl sukker 2 ss potetmel 1 vaniljestang 4 dl melk 6 eggeplommer ½ dl sukker 1 ss maisenna Smuldre smør, mel og sukker og rør sammen meg eggeplommer og vann. Sett kaldt ½ time. Kjevle ut deigen til en leiv og kle en smurt ildfast form. Skrell rabarbraen, skjær den i 2-3 cm lange biter og fordel i formen sammen med sukker og potetmel. Kjevle ut resten av deigen og skjær lange strimler som legges som et gitter over kaken. Pensle med sammenvispet egg og stek ved 200 grader i 30-40 minutter. Server lunken med eggekrem. Skrap ut vaniljefrøene og ha dem i en kjele sammen med melk, eggeplommer, sukker og maisenna. Varm opp under omrøring til det begynner å tykne. Rabarbrafristelse med mandelmarengs ca 700 g rabarbra 4 dl vann ca 150 g sukker 2 ss potetmel ¾ dl kaldt vann 125 g hvetemel 100 g smør 50 g melis 2 eggeplommer 1 ts vaniljesukker ¼ ts salt 85 g finhakkede mandler 125 g melis ¼ ts kanel 2 eggehviter Begynn med å lage rabarbrapuré. Den kan lages god tid i forveien og kan gjerne fryses ned. Del rabarbra i biter og kok den mør i vann og sukker i 12-15 min, til den er helt myk. Mos den gjennom en sikt eller med en stavmikser til en glatt puré. Rør potetmel ut i kaldt vann. Kok opp rabarbrapuréen og hell i potetmeljevningen under omrøring. Kok opp og avkjøl. Deig/bunn: Smuldre det kalde smøret i melet, tilsett melis, eggeolommer, vaniljesukker og salt og bland sammen. Sett deigen kaldt ca 1 time. Trykk deigen ut i en smurt paiform/ildfast form. Forstek på nederste rille ved 180 grader i ca 12 min. Avkjøl i 10-15 min. Mandelmarengs: Bland sammen finhakkede mandler, melis og kanel. Stivpisk eggehvitene og vend lett inn i mandelmassen. Fordel rabarbrapure over den forstekte bunnen og legg over mandelmarengsen. Stek midt i ovnen ved 180 grader i ca 30 min til marengsen begynner å bli gyllen og føles fast. Avkjøl kaken og server med krem eller is. Endret 27. august 2005 av Arkana
Arkana Skrevet 20. august 2004 Forfatter #1448 Skrevet 20. august 2004 Så var det fredag. Sambo er syk (er det rart så mye han har jobbet i det siste ) så han er hjemme. Jeg skal lese litt, men ellers ta dagen med ro. I kveld skal vi på Riverdance. *gleder seg*
-Fisken- Skrevet 20. august 2004 #1449 Skrevet 20. august 2004 Stakkars sambo.. Du får varte han opp litt, da O, riverdans! Så morro! :D
Arkana Skrevet 20. august 2004 Forfatter #1450 Skrevet 20. august 2004 Så er vi tilbake fra Riverdance og det var (selvsagt) meget bra. Skal spise litt ost og kjeks straks før jeg tar kvelden. I morgen skal vi ut og handle litt. Skal kjøpe et par rammer og så mangler vi litt fra ukeshandelen vår. Men, regner med det blir en rolig helg da. På mandag er det lansering av et stort prosjekt på jobben til sambo (som han har jobbet MYE med) og det blir garantert snakk om det i media. Han er veldig stolt av det, og det er et prestisjeprosjekt for firmaet som de involverte med stort hell vil kunne nevne på CV'en sin. Det er godt å se at den intense jobbingen de siste ukene faktisk snart er over og kommer til å føre til noe bra. :-)
Mona Skrevet 20. august 2004 #1451 Skrevet 20. august 2004 Hei! På tide med en liten hilsen til deg med en oppskrift til enhver anledning. Orket ikke lese alle de nesten 100 sidene her, men er veldig imponert! Skulle ønske jeg hadde tid til å eksperimentere litt mer jeg også. Selv om jeg ikke har noen problemer med å lage god mat, går det gjerne i det vanlige da.. Men i morgen tror jeg at jeg må prøve kokosisen din, det er jo kjempegodt! Ha en fin (rolig) helg.
AgathaChristie Skrevet 20. august 2004 #1452 Skrevet 20. august 2004 Nå har jeg akkurat lest gjennom rabarbraoppskriftene dine, og angrer bittert på at jeg bare lagde syltetøy jeg, da jeg fikk hånd om noe rabarbra før helgen...Sukk. Men nå vet jeg bedre til neste gang, iallefall... Alltid gode oppskrifter her inn....Du må være en freragende kokk!
Arkana Skrevet 20. august 2004 Forfatter #1453 Skrevet 20. august 2004 Takk for hilsener Mona og Agatha! Kjempehyggelig når folk stikker innom. Ønsker dere en flott helg! :-)
Arkana Skrevet 21. august 2004 Forfatter #1457 Skrevet 21. august 2004 God morgen Mylian og Fisken! For en nydelig dag, sol og varmt, med en sval bris. Våknet kl. 10 og ble liggende 1½ time og lese. Sånn skal lørdagsmorgener være. Vi skal straks dekke bord og spise frokost, og så er det ut på en liten handletur. Skal lage hjemmelagede hamburgere til middag i dag, med pommes frites og salat til. Siden det er så fint vær tror jeg vi griller hamburgerne istedet.
Arkana Skrevet 21. august 2004 Forfatter #1458 Skrevet 21. august 2004 (endret) Indonesisk varm ris-salat (4 pers.) 300 g brun ris 425 g hermetiserte ananasbiter 1 bunt vårløk, hakkede 1 rød paprika, hakket 125 g bønnespirer 90 g dry-roasted peanøtter 125 g reddiker, i tynne skiver 2 ss peanøttsmør 1 ss peanøttolje 2 ss lys soyasaus 2 ss hvitvinseddik 2 ts klar honning 1 ts chilipulver ½ ts hvitløkspulver salt/pepper Hell risen i en kjele og dekk med vann, kok opp og la småkoke under lokkk ca 30 minutter. Lag dressingen: Bland sammen alle ingrediensene og visp godt. Sil av risen og hell i en bolle. Varm dressingen i en kjele, ca 1 minutt og bland så med risen. Rør raskt inn ananas, vårløk, paprika, bønnespirer og peanøtter. Fordel på serveringsfat og pynt med reddik. Salaten kan også serveres kald, bland den varme dressingen med risen og la alt avkjøles før resten av ingrediensene røres i. Kyllingnudelsalat (4 pers.) 1 ts finrevet ingefær ½ ts kinesisk femkrydder 1 ss hvetemel ½ ts chilipulver 350 g kyllingbryst, i tynne skiver 60 g risnudler 125 g finsnittet hvit kål eller kinakål 7 cm agurk, i tynne skiver 1 stor gulrot, revet i tynne skiver 1 ss olivenolje 2 ss sitron-/limesaft 2 ss sesamolje salt/pepper koriander og lime-/sitronbåter til pynt Bland sammen ingefær, femkrydder, mel, chilipulver, salt og pepper. Vend kyllingen i blandingen. La nudlene ligge i bløt i varmt vann i 5 minutter. Bland kål, agurk og gulrøt i en salatbolle. Visp olje, sitronsaft, salt og pepper og vend det inn i salaten. Stek kyllingskivene i sesamolje til de er brune og sprø på utsiden. La renne av på kjøkkenpapir. Legg nudlene i pannen og stek 3-4 minutter. Bland med kyllingen oppå salaten. Server med sitron-/limebåter og et koriander dryss. En håndfull cashewnøtter stekt i sesamolje er også godt i salaten. Tunfisksalat (4 pers.) 1 boks tunfisk i vann eller olje 12-14 sorte oliven 4 kalde kokte poteter i terninger ½ halv boks brekkbønner (ca 450 g ) 1 grønn paprika i strimler 1 hakket løk 4 tomater i båter 1 salathode i strimler 2 ss hakket persille 2 ss kapers 1 hvitløksfedd 1 ss eddik 3 ss olje ½ ts salt 1 krm pepper Gni salatbollen med hvitløksfeddet. Dekk bunnen med strimlet salat. Legg de andre ingrediensene over og bland forsiktig. Rist sammen dressingne og hell over. Sett kaldt og la hvile en kort stund før servering. Endret 27. august 2005 av Arkana
Gjest 1111 Skrevet 21. august 2004 #1459 Skrevet 21. august 2004 Høres ut som om du har hatt en fin morgen, ha en fortsatt fin dag
Mona Skrevet 21. august 2004 #1460 Skrevet 21. august 2004 Hei igjen! Jeg lurer på en ting Arkana, liker du maten sterk? Litt kjekt å vite, så jeg kan redusere litt hvis jeg skal lage noe av alt dette! Jeg lagde nemlig en guacemole du la ut en gang, og der sto det 2 chili. Jeg brukte kanskje 1/4 av 1, det holder for meg. Derfor jeg lurer, ser det er litt chili og jalapenos osv i oppskriftene dine. Akkurat nå orker jeg ikke tenke mat i det hele tatt, da har forspist meg på broccolipai og godteri... Fortsatt god helg!
Anbefalte innlegg