Gå til innhold

Ny kobberspiral Gynefix - noen med erfaring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Utrolig hva folk gjør for å få pult uten kondom...

Anonymkode: c73bc...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig hva folk gjør for å få pult uten kondom...

Anonymkode: c73bc...86e

Du burde prøve. Er nok bedre å være sikker i 5 år og ikke trenge å tulle med det kondomet. Og kan ikke tro at man alltid bruker kondom de gangene man har sex. Hopper av i svingen og lever på kanten... skjønner ikke at folk gidder å gjøre det.. bedre med sikker prevensjon i 5 år uten bekymringer. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei :)
Tror jeg har funnet endelig det riktige for meg. Jeg ønsker å sette inn gynefix...

Meeeen, leter i grunnen etter en liste med leger som setter denne Gynefix (kobberspiral uten vinger) inn.
Ønsker egentlig helst en gynekolog som ikke bare gjør det liksom 3 ganger i året. :-/ Vet dere hvor jeg altså finner en liste på nettet, med gynekologer som legger Gynefix?

 

Hilsen Tabea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TabeaElea skrev:

Hei :)
Tror jeg har funnet endelig det riktige for meg. Jeg ønsker å sette inn gynefix...

Meeeen, leter i grunnen etter en liste med leger som setter denne Gynefix (kobberspiral uten vinger) inn.
Ønsker egentlig helst en gynekolog som ikke bare gjør det liksom 3 ganger i året. :-/ Vet dere hvor jeg altså finner en liste på nettet, med gynekologer som legger Gynefix?

 

Hilsen Tabea

Oslogynekologene og Volvat gjør det. Volvat reklamerer med det på nettsidene sine til og med. Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor da men, mange flotte gynekologer hos Oslogynekologene ihvertfall!

Anonymkode: ecc26...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

e

På 23.2.2017 den 22.30, AnonymBruker skrev:

Oslogynekologene og Volvat gjør det. Volvat reklamerer med det på nettsidene sine til og med. Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor da men, mange flotte gynekologer hos Oslogynekologene ihvertfall!

Anonymkode: ecc26...916

Vet dette er en gammel tråd. Men gynefix høres ut som noe som kan passe bra for meg som har en del menssmerter og ønsker et hormonfritt prevensjonsmiddel. Må man få en henvisning fra legen sin, eller kan man bestille time selv? Hvor mye koster det i såfall å få satt den inn? 

Anonymkode: 051cb...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Annonse

På 1/10/2017 den 10.48, AnonymBruker skrev:

Utrolig hva folk gjør for å få pult uten kondom...

Anonymkode: c73bc...86e

Heller spiral, enn et svangerskap jeg ikke har helse til. Også vil jeg bli kvitt hormonene. 

Utrolig bra å lese hva folk har skrevet i denne tråden, takk :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg løfter denne tråden opp igjen, da jeg virkelig tror denne spiralen vil kunne være noe for meg. Flere som har erfaringer?

Anonymkode: aa7ec...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
På 24.5.2018 den 23.32, AnonymBruker skrev:

Jeg løfter denne tråden opp igjen, da jeg virkelig tror denne spiralen vil kunne være noe for meg. Flere som har erfaringer?

Anonymkode: aa7ec...9a7

Lurer på det samme

Anonymkode: d8235...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg satt inn denne spiralen i dag! Og det gikk kjempebra med 500mg naproxen i forkant, jeg kjente seriøst ingenting. Hadde gruet meg sååå sykt på forhånd, men så var det ikke vondt! Skal komme med tilbakemelding etter et par måneder, er veldig spent på hvordan det blir med menstruasjon osv. Er så sykt fornøyd med å ha funnet et hormonfritt prevensjonsalternativ som holder i 5 år! 

Anonymkode: aa7ec...9a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 12.9.2018 den 15.35, AnonymBruker skrev:
 

Jeg satt inn denne spiralen i dag! Og det gikk kjempebra med 500mg naproxen i forkant, jeg kjente seriøst ingenting. Hadde gruet meg sååå sykt på forhånd, men så var det ikke vondt! Skal komme med tilbakemelding etter et par måneder, er veldig spent på hvordan det blir med menstruasjon osv. Er så sykt fornøyd med å ha funnet et hormonfritt prevensjonsalternativ som holder i 5 år! 

Anonymkode: aa7ec...9a7

... Og her kommer ny oppdatering etter en måned. Jeg gjør dette fordi jeg lette meg sprø etter erfaringer før jeg satte inn Gynefix selv, og det stort sett bare var erfaringer med selve innsettet som lå på nett, ikke perioden etterpå. 

Etter en måned er jeg så SYKT fornøyd med spiralen! Men det var ikke uten noen små skjær i sjøen. Som jeg skrev, var ikke innsettet vondt i det hele tatt, og jeg tenkte at jeg slapp helt unna smerter og bivirkninger. Men Naproxen hadde utvilsomt en vidundereffekt på kroppen min, så da virkningen stoppet, begynte menskrampene. Og det var skikkelig vondt. Jeg kjente stikkinger og smerter en god uke+ etterpå, og som forventet har jeg spottet en god del siden innsett. Gynekologen hadde forberedt meg på dette, hun sa at de aller fleste spotter den første måneden etter innsett av Gynefix. Til sammenligning spotter mange som begynner på hormonspiral et halvt år, så dette kan jeg tåle... 

Men så kom mensen, og den var heldigvis ikke vondere enn vanlig menstruasjon! Jeg hadde gruet meg til det, men smertene var overhodet ikke økt. Mengden blod er definitivt større denne måneden, men det er visst også vanlig særlig de første månedene. Det plager meg ikke. 

Det jeg er SYKT fornøyd med, er å slippe stress og hormoner! For en lettelse å slutte på pillen. Jeg har vært sååå kåt rundt eggløsning denne måneden (partneren min er også helt overlykkelig😂), sex var uproblematisk med en tråd som er gjemt innenfor åpningen til livmorhalsen, og det var helt fantastisk å ha eggløsning igjen. Jeg har vært i mye bedre humør, jeg har gått ned to kilo på en måned, og jeg føler meg endelig som meg selv igjen.

Jeg skal seriøst aldri gå på hormonprevensjon som stopper eggløsning igjen! Derfor jeg jeg så sykt fornøyd med å ha funnet et hormonfritt alternativ som funker. 

Anonymkode: aa7ec...9a7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

... og nå kommer oppdatering nr 3! Etter to måneder er jeg sykt fornøyd!! Forrige syklus var helt normal, det var akkurat som å være helt uten prevensjon, bortsett fra at jeg har hatt maaasse sex uten å være redd for å bli gravid :D. 

Jeg merker ingenting til spiralen, har ikke spottet noe, og den forrige menstruasjonen var helt normal uten sterke smerter. 

Hurra for Gynefix! Føler for å fortelle hele verden av kvinner der ute at det faktisk finnes et fantastisk, hormonfritt prevensjonsalternativ som ikke gir bivirkninger. Gudene vet at jeg har rotet rundt i hormonverden aaaltfor mange år av mitt liv.

Anonymkode: aa7ec...9a7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Kanskje litt direkte spørsmål, men... Dere som har fått satt inn Gynefix; Har dere født? 😳😊

Jeg har veldig lyst til å se om denne spiralen kan være noe for meg, men har inntrykk av at den stort sett bare anbefales for kvinner som har født, noe jeg ikke har. Derfor prøver jeg å finne andre i min situasjon som har prøvd spiralen.

Jeg har hørt det samme om hormonspiralen Mirena som jeg har nå, men jeg har ikke hatt noe problem med størrelsen og/eller bivirkninger som mye større smerter i livmoren ved menstruasjon (bare en veldig ubehagelig forverring av acne-problemet mitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Annonse

På 21.5.2019 den 0.08, Anonymone skrev:

Kanskje litt direkte spørsmål, men... Dere som har fått satt inn Gynefix; Har dere født? 😳😊

Jeg har veldig lyst til å se om denne spiralen kan være noe for meg, men har inntrykk av at den stort sett bare anbefales for kvinner som har født, noe jeg ikke har. Derfor prøver jeg å finne andre i min situasjon som har prøvd spiralen.

Jeg har hørt det samme om hormonspiralen Mirena som jeg har nå, men jeg har ikke hatt noe problem med størrelsen og/eller bivirkninger som mye større smerter i livmoren ved menstruasjon (bare en veldig ubehagelig forverring av acne-problemet mitt).

Den er egentlig anbefalt for kvinner med liten livmor eller kvinner som ikke har født :) dette burde dermed være uproblematisk

Anonymkode: 6a635...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 13.11.2018 den 20.52, AnonymBruker skrev:

... og nå kommer oppdatering nr 3! Etter to måneder er jeg sykt fornøyd!! Forrige syklus var helt normal, det var akkurat som å være helt uten prevensjon, bortsett fra at jeg har hatt maaasse sex uten å være redd for å bli gravid :D. 

Jeg merker ingenting til spiralen, har ikke spottet noe, og den forrige menstruasjonen var helt normal uten sterke smerter. 

Hurra for Gynefix! Føler for å fortelle hele verden av kvinner der ute at det faktisk finnes et fantastisk, hormonfritt prevensjonsalternativ som ikke gir bivirkninger. Gudene vet at jeg har rotet rundt i hormonverden aaaltfor mange år av mitt liv.

Anonymkode: aa7ec...9a7

Takk for at du oppdaterte jevnlig!

Anonymkode: 36eb6...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Gynefix200 er det beste prev midlet jeg har prøvd 🎉👌 Det er bare så synd at det er kun sertifiserte gynekologer som kan sette den opp. Jeg bor i Bergen og her er det kun to gynekologer som kan det. 

Anonymkode: 70e0f...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gynefix200 er det beste prev midlet jeg har prøvd 🎉👌 Det er bare så synd at det er kun sertifiserte gynekologer som kan sette den opp. Jeg bor i Bergen og her er det kun to gynekologer som kan det. 

Anonymkode: 70e0f...bcc

Hvem i Bergen er det som gjør det? Har veldig lyst til å teste Gynefix 😊

Anonymkode: 216b4...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo fortelle om mine erfaringer med Gynefix også.

Var ikke særlig nervøs for å sette den inn, men tok en paralgin forte en time før.

Da jeg kom til volvat gynekologene i februar frarådet gynekologen meg å ta den, pga smertene. Jeg var fast bestemt og la meg på gynekologskolen. Først tok vi ultralyd for å sjekke om livmoren min egnet seg til dette. Åpne livmora gjorde ikke så vondt. Hun tok dermed et prøvestikk i livmoren slik at jeg fikk kjenne på hvordan type smerte det kom til å bli, det gjorde vondt men gikk fint. Å sette den inn derimot gjorde fryktelig vondt. Jeg svettet, bena presset ifra, selv om jeg prøvde så godt jeg klarte å ligge stille. Det kjentes ut som at noen stakk meg i innvollene med en kniv. Jeg holdt på å besvime på et punkt, og fikk tunellsyn. Da den var inne tok hun ultralyd for å sjekke at den satt riktig, og om den ikke gjorde det måtte vi ta den ut og sette den inn igjen på nytt. Jeg var kjempenervøs fordi jeg var helt lamslått i kroppen. Om den hadde sittet feil hadde jeg nektet å ta den på nytt. Den satt riktig, og jeg fikk dra. Resten av dagen følte jeg meg utrolig rar. Det var som om hodet mitt var i en boble, og jeg lo av helt hverdagslige ting. Følte meg begeistret for alt, og samtidig emosjonell. Vet ikke om dette var grunnet av gynefix. 

Noen dager i etterkant fikk jeg vondt inni meg hver gang jeg tenkte på opplevelsen. Det føltes ut som at jeg kunne kjenne den der, og følte meg litt engstelig hver gang jeg tenkte på hva jeg hadde gjort. Hver gang jeg så en nål eller pinsett tenkte jeg på det å bli stukket i livmora med en nål.

Nå har det gått fem måneder og jeg er superfornøyd. Det var kun det å sette den inn som gjorde vondt, samt smålig angst de neste dagene. Regner med at alle kvinner reagerer forskjellig på dette. Menstruasjonen kommer den 12 hver måned. Hadde mye menstruasjon før jeg begynte på p piller, men merker ingen forskjell fra da jeg gikk på p piller til nå. Jeg føler meg mer seksuelt opphisset nå som jeg er av hormoner, og føler meg generelt sett bedre.

Alt i alt er jeg fortsatt usikker på om det var verdt det og jeg kommer ikke til å gjøre det igjen. Gruer meg til å ta den ut om 4.5 år, men er utrolig glad for at jeg har den nå uansett.

 

Verdt å merke seg det en annen tråd her på kvinneguiden sier, om at den kan gro fast eller snu seg i livmoren. Ei på kg sier hun må settes i narkose slik at de kan fjerne den

Anonymkode: 6a635...a0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem i Bergen er det som gjør det? Har veldig lyst til å teste Gynefix 😊

Anonymkode: 216b4...406

Det er flere gynekologer  som setter opp Gynefixen, men jeg var hos Torgeir Bjerknes. 

Anonymkode: 70e0f...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo fortelle om mine erfaringer med Gynefix også.

Var ikke særlig nervøs for å sette den inn, men tok en paralgin forte en time før.

Da jeg kom til volvat gynekologene i februar frarådet gynekologen meg å ta den, pga smertene. Jeg var fast bestemt og la meg på gynekologskolen. Først tok vi ultralyd for å sjekke om livmoren min egnet seg til dette. Åpne livmora gjorde ikke så vondt. Hun tok dermed et prøvestikk i livmoren slik at jeg fikk kjenne på hvordan type smerte det kom til å bli, det gjorde vondt men gikk fint. Å sette den inn derimot gjorde fryktelig vondt. Jeg svettet, bena presset ifra, selv om jeg prøvde så godt jeg klarte å ligge stille. Det kjentes ut som at noen stakk meg i innvollene med en kniv. Jeg holdt på å besvime på et punkt, og fikk tunellsyn. Da den var inne tok hun ultralyd for å sjekke at den satt riktig, og om den ikke gjorde det måtte vi ta den ut og sette den inn igjen på nytt. Jeg var kjempenervøs fordi jeg var helt lamslått i kroppen. Om den hadde sittet feil hadde jeg nektet å ta den på nytt. Den satt riktig, og jeg fikk dra. Resten av dagen følte jeg meg utrolig rar. Det var som om hodet mitt var i en boble, og jeg lo av helt hverdagslige ting. Følte meg begeistret for alt, og samtidig emosjonell. Vet ikke om dette var grunnet av gynefix. 

Noen dager i etterkant fikk jeg vondt inni meg hver gang jeg tenkte på opplevelsen. Det føltes ut som at jeg kunne kjenne den der, og følte meg litt engstelig hver gang jeg tenkte på hva jeg hadde gjort. Hver gang jeg så en nål eller pinsett tenkte jeg på det å bli stukket i livmora med en nål.

Nå har det gått fem måneder og jeg er superfornøyd. Det var kun det å sette den inn som gjorde vondt, samt smålig angst de neste dagene. Regner med at alle kvinner reagerer forskjellig på dette. Menstruasjonen kommer den 12 hver måned. Hadde mye menstruasjon før jeg begynte på p piller, men merker ingen forskjell fra da jeg gikk på p piller til nå. Jeg føler meg mer seksuelt opphisset nå som jeg er av hormoner, og føler meg generelt sett bedre.

Alt i alt er jeg fortsatt usikker på om det var verdt det og jeg kommer ikke til å gjøre det igjen. Gruer meg til å ta den ut om 4.5 år, men er utrolig glad for at jeg har den nå uansett.

 

Verdt å merke seg det en annen tråd her på kvinneguiden sier, om at den kan gro fast eller snu seg i livmoren. Ei på kg sier hun må settes i narkose slik at de kan fjerne den

Anonymkode: 6a635...a0a

Det var jeg som skrev at jeg må operere den ut,fordi jeg må bytte til hormonspiral (som gir meg bare bivirkninger) Har fått hormonforstyrrelse som gir kraftige blødninger, og har ikke noe annet valg enn å sette inn igjen hormonspiralen. 

Til tross for at jeg må operere den ut, er dette det beste prevensjonsmiddel jeg har brukt, kroppen føles naturlig og har normale punktlige blødninger. 

Tåler ikke p-piller(holdt på å få blodpropp), vanlig kobberspiral(blør som en stukken gris 18 dager pr mnd), minipillen(bare blødningsrot) hormonspiral(rotete blødninger, pms fra helvete, brystspreng, kvalme, hårvekst/kviser i ansiktet) 

 

Anonymkode: 70e0f...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...