Gå til innhold

Ny kobberspiral Gynefix - noen med erfaring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var jeg som skrev at jeg må operere den ut,fordi jeg må bytte til hormonspiral (som gir meg bare bivirkninger) Har fått hormonforstyrrelse som gir kraftige blødninger, og har ikke noe annet valg enn å sette inn igjen hormonspiralen. 

Til tross for at jeg må operere den ut, er dette det beste prevensjonsmiddel jeg har brukt, kroppen føles naturlig og har normale punktlige blødninger. 

Tåler ikke p-piller(holdt på å få blodpropp), vanlig kobberspiral(blør som en stukken gris 18 dager pr mnd), minipillen(bare blødningsrot) hormonspiral(rotete blødninger, pms fra helvete, brystspreng, kvalme, hårvekst/kviser i ansiktet) 

 

Anonymkode: 70e0f...bcc

Det var ikke spesielt vondt å sette den opp, men jeg hadde da satt opp flere spiraler og var kanskje litt herdet? 

Anonymkode: 70e0f...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fortsetter under...

Dinna tråden e veldig gammal, men eg tenkte eg kunne bidra med nyttig informasjon i tilfelle nåken leita etter det, sann som eg gjorde 😊

Eg var sjøl usikker på kor eg kunne sette inn gynefix, so eg tok rett og slett kontakt med produsenten (Contrel) for å høyre om dei hadde ei offesiell liste over kvalifiserte lega/gynekologa - OG DET HADDE DEI! 😁

Personleg fekk eg satt inn med Kristin Offerdal i Trondheim, ventetida var på ca 1mnd og eg måtte ha henvisning frå lege. Eg var veldig nervøs, og innsettinga var sjukt vond sjølv med bedøvelse og smertestillande - men det var berre snakk om to-tre sekund! Eg var forberedt på å vere sengeliggande i ettertid, men seinare på dagen kjente eg det faktisk ikkje i det heile tatt!

Eg har no mensen for fyste gong etter innsettinga, og den e ganske mykje kraftigare enn vanlig, og eg har større smerte. Eg bruka menskopp og har estimert at eg mista fleire dl(!) væske gjennom veka, nåke som har vore ei skremmande oppleving sia eg vanligvis nesten ikkje blør i det heile. Spesielt skremmande e det med tanke på at spiralen blir omtalt som en slags mirakelprevansjon uten bivirkninga, og at den ikkje skal gi auka blødninga/smerte. Men forhåpentligvis e det berre i begyndelsen, og eg kryssa fingrane for at det går seg til etter kvart. Eg skal gi det nåken mnd.

Uansett, her e lista over kvalifiserte innsettera som eg fekk frå Contrel:

Screenshot_20211128-234110_Gallery.thumb.jpg.d5406d10838cb664e3aa4dcdd4fada54.jpg

Endret av Lissm
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Lissm skrev (På 28.11.2021 den 23.50):

Dinna tråden e veldig gammal, men eg tenkte eg kunne bidra med nyttig informasjon i tilfelle nåken leita etter det, sann som eg gjorde 😊

Eg var sjøl usikker på kor eg kunne sette inn gynefix, so eg tok rett og slett kontakt med produsenten (Contrel) for å høyre om dei hadde ei offesiell liste over kvalifiserte lega/gynekologa - OG DET HADDE DEI! 😁

Personleg fekk eg satt inn med Kristin Offerdal i Trondheim, ventetida var på ca 1mnd og eg måtte ha henvisning frå lege. Eg var veldig nervøs, og innsettinga var sjukt vond sjølv med bedøvelse og smertestillande - men det var berre snakk om to-tre sekund! Eg var forberedt på å vere sengeliggande i ettertid, men seinare på dagen kjente eg det faktisk ikkje i det heile tatt!

Eg har no mensen for fyste gong etter innsettinga, og den e ganske mykje kraftigare enn vanlig, og eg har større smerte. Eg bruka menskopp og har estimert at eg mista fleire dl(!) væske gjennom veka, nåke som har vore ei skremmande oppleving sia eg vanligvis nesten ikkje blør i det heile. Spesielt skremmande e det med tanke på at spiralen blir omtalt som en slags mirakelprevansjon uten bivirkninga, og at den ikkje skal gi auka blødninga/smerte. Men forhåpentligvis e det berre i begyndelsen, og eg kryssa fingrane for at det går seg til etter kvart. Eg skal gi det nåken mnd.

Uansett, her e lista over kvalifiserte innsettera som eg fekk frå Contrel:

Screenshot_20211128-234110_Gallery.thumb.jpg.d5406d10838cb664e3aa4dcdd4fada54.jpg

Noen oppdatering på hvordan det har gått siden? Har hørt det er en risiko for bekkeninfeksjon og at man kan bli steril etter innsetting av kobberspiral, generelt. Er det mindre risiko med Gynefix?

Anonymkode: 4e6b3...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/11/2022 at 9:37 PM, AnonymBruker said:

Noen oppdatering på hvordan det har gått siden? Har hørt det er en risiko for bekkeninfeksjon og at man kan bli steril etter innsetting av kobberspiral, generelt. Er det mindre risiko med Gynefix?

Anonymkode: 4e6b3...a2d

Båke blødningsmengda og smertene har gått ned, men siste mnd har eg hatt ganske uregelmessige blødninga mellom mensen. Eg trur i alle fall eg kan slå meg til ro med at det har sammanheng med innsettinga, og at deg vil gå seg til 😊 Eg leste litt i brosjyra eg fekk med gynekologen, og der står det at det kan ta litt til før kroppen tilpassa seg å ta en spiral i livmora, so det e nukk heilt normalt.

Når det gjeld bekkeninfeksjon e ikkje eg nåke ekspert, men en blir råda til å vere forsiktig  fyrste tida. En e blandt anna oppfordra til å unngå samleie og tampongbruk fyrste veka etter innsetting. Men eg trur ikkje du trenge å vere spesielt nervøs for akkurat det - det e langt større fare for infeksjona og komplikasjona ved en fødsel, og det blir jo gjort heile tida. So sjøl om der e en ørliten sjanse for å få en bekkeninfeksjon, so ekje det en faktor som burde avgjere valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har hatt denne spiralen i 3 år. Blør mye mere enn før jeg satt den inn, så «reklamen» med at denne blør man mindre av kjøper jeg ikke. Ikke smerter her da, bare blødninger. 

Anonymkode: a41b2...a12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! Har hatt denne spiralen i 3 år. Blør mye mere enn før jeg satt den inn, så «reklamen» med at denne blør man mindre av kjøper jeg ikke. Ikke smerter her da, bare blødninger. 

Anonymkode: a41b2...a12

Hadde du en annen type spiral før eller var dette din første spiral? Jeg forstår det sånn at man blør mindre av denne typen spiral enn av andre typer spiraler. Ikke at det er mindre blødning med Gynefix sammenliknet med ingen spiral.

Anonymkode: e972c...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle som oppdaterer med sine erfaringer her, veldig nyttig! Jeg fikk nettopp blodpropper i begge lunger, antagelig av p-piller, så jeg er på leting etter nytt prevensjonsmiddel. Dette høres veldig kjekt ut, men jeg er nervøs for smertene må jeg si. Og det som var kjekt med p-piller var at jeg fikk mye mindre menssmerter, uten det har jeg nemlig vanligvis veldig vondt.

Anonymkode: 568b2...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hadde du en annen type spiral før eller var dette din første spiral? Jeg forstår det sånn at man blør mindre av denne typen spiral enn av andre typer spiraler. Ikke at det er mindre blødning med Gynefix sammenliknet med ingen spiral.

Anonymkode: e972c...dad

Hadde vanlig kobberspiral før det, syntes det var minimal forskjell i blødningsmengde med Gynifix og vanlig kobberspiral

Anonymkode: a41b2...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hadde vanlig kobberspiral før det, syntes det var minimal forskjell i blødningsmengde med Gynifix og vanlig kobberspiral

Anonymkode: a41b2...a12

Ok. Tusen takk for svar!

Anonymkode: e972c...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Lissm skrev (På 28.11.2021 den 23.50):

Dinna tråden e veldig gammal, men eg tenkte eg kunne bidra med nyttig informasjon i tilfelle nåken leita etter det, sann som eg gjorde 😊

Eg var sjøl usikker på kor eg kunne sette inn gynefix, so eg tok rett og slett kontakt med produsenten (Contrel) for å høyre om dei hadde ei offesiell liste over kvalifiserte lega/gynekologa - OG DET HADDE DEI! 😁

Personleg fekk eg satt inn med Kristin Offerdal i Trondheim, ventetida var på ca 1mnd og eg måtte ha henvisning frå lege. Eg var veldig nervøs, og innsettinga var sjukt vond sjølv med bedøvelse og smertestillande - men det var berre snakk om to-tre sekund! Eg var forberedt på å vere sengeliggande i ettertid, men seinare på dagen kjente eg det faktisk ikkje i det heile tatt!

Eg har no mensen for fyste gong etter innsettinga, og den e ganske mykje kraftigare enn vanlig, og eg har større smerte. Eg bruka menskopp og har estimert at eg mista fleire dl(!) væske gjennom veka, nåke som har vore ei skremmande oppleving sia eg vanligvis nesten ikkje blør i det heile. Spesielt skremmande e det med tanke på at spiralen blir omtalt som en slags mirakelprevansjon uten bivirkninga, og at den ikkje skal gi auka blødninga/smerte. Men forhåpentligvis e det berre i begyndelsen, og eg kryssa fingrane for at det går seg til etter kvart. Eg skal gi det nåken mnd.

Uansett, her e lista over kvalifiserte innsettera som eg fekk frå Contrel:

Screenshot_20211128-234110_Gallery.thumb.jpg.d5406d10838cb664e3aa4dcdd4fada54.jpg

K offerdal er den verste, uproffe  gynekologen jeg har vært til. Hardhendt å nedlatende vesen. Terningkast "dra til helvete"!

Anonymkode: 2cf1c...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Andre med erfaring? Har fått henvisning for innsetting av gynefix. 

Anonymkode: 1024f...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...