Gå til innhold

Ny kobberspiral Gynefix - noen med erfaring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Ser at det har kommet en ny kobberspiral på markedet (Gynefix), en slags minispiral av kobber som ikke skal gi større blødninger og mer menssmerter. Lurer på om noen har erfaring med denne?? 

Jeg tåler ingenting av hormonprevensjon, og den stakkars kroppen min har vært på bærtur etter å ha prøvd alt av p-piller osv. Problemet mitt er at jeg fra naturens side sliter med store blødninger, og har derfor vært veldig skeptisk til den "gamle" kobberspiralen. Syns det er lite informasjon å finne på nettet hva gjelder erfaringer fra andre, så prøver derfor lykken her :-) 

Anonymkode: c9f35...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, skjønner. Veldig kjipt at du opplever dette! Kan jo ikke være normalt å ha så vondt!

Høres ut som vi er i noen lunde samme situasjon - en slik spiral blir min siste utvei. Jeg er imidlertid gravid i 7. måned etter å ha praktisert sikre perioder som prevensjonsmetode. Selv om det ikke var krise at jeg ble gravid, så er det ikke aktuelt med en ny graviditet med en gang, og jeg tørr ikke satse på disse sikre periodene igjen. Og kondom er vi dessverre veldig dårlig på (flaut). 

Setter veldig pris på en oppdatering når du har vært til legen! Lykke til :-) 

Anonymkode: c9f35...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste leger sier at det er mindre bivirkninger med kobberspiral etter at man har født, som du sikkert er klar over. Så det er jo en fordel for deg å sette det inn etter det! Det tok lang tid før jeg fikk en lege til å gi meg det, faktisk. Flere sa nei fordi jeg ikke hadde født.

Lurte på å prøve oss på "sikre perioder", hvis jeg må ta ut spiralen. Men nå ble jeg mer skeptisk, he he! Har 2,5 år igjen av studiet, det er derfor jeg ikke vil ha barn enda. Jeg vet at jeg aldri vil komme meg inn i studiet igjen hvis det skulle skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Denne er jeg også nysgjerrig på. Nå orker jeg ikke mer p-piller, og vi begynner begge å gå lei av kondom. Dere som har fått satt inn Gynefix, hvor i landet bor dere? Kan alle gynekologer sette den inn, eller må de har et kurs el. først?

Anonymkode: e972c...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Den 19.1.2016 at 19.20, Givenchy skrev:

De aller fleste leger sier at det er mindre bivirkninger med kobberspiral etter at man har født, som du sikkert er klar over. Så det er jo en fordel for deg å sette det inn etter det! Det tok lang tid før jeg fikk en lege til å gi meg det, faktisk. Flere sa nei fordi jeg ikke hadde født.

Lurte på å prøve oss på "sikre perioder", hvis jeg må ta ut spiralen. Men nå ble jeg mer skeptisk, he he! Har 2,5 år igjen av studiet, det er derfor jeg ikke vil ha barn enda. Jeg vet at jeg aldri vil komme meg inn i studiet igjen hvis det skulle skje. 

Hei, dette er en gammel tråd ser jeg men vil gjerne høre hvordan det gikk med deg? Måtte du ta ut spiralen? Var det noe galt? Fikk satt inn Gynefix kobberspiral i går, og har fortsatt forferdelig mye smerter, nærmest stikkende, kjennes ut som spiralen er på vei inn i urinblæren! 😨 Er dette normalt egentlig??  Kjenner heller ikke tråden der oppe, er livredd for at den har løsnet og ligger å "slenger" inni livmoren...! Legesenteret jeg var hos har feriestengt, og det er kun sertifiserte gynekologer som kan noe med denne spiralen, aner ikke hva jeg skal gjøre hvis jeg får komplikasjoner nå... 😓

Anonymkode: a4d7f...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Jeg skal sette in Gynefix om ikke så mange dager og jeg gruer meg sykt. Har lest at man kan ha vondt i en måned, og jeg er livredd for å få noen som helst komplikasjoner... :( Håper det går bra. Kan ikke dere som har satt inn Gynefix oppdatere nå, om det har skjedd noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge siden er det den kom? Jeg har hatt min kobberspiral i straks 5 år men har ikke opplevd større blødninger eller mer smerter. Veldig fornøyd.

Anonymkode: 308d8...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, daLady skrev:

Jeg skal sette in Gynefix om ikke så mange dager og jeg gruer meg sykt. Har lest at man kan ha vondt i en måned, og jeg er livredd for å få noen som helst komplikasjoner... :( Håper det går bra. Kan ikke dere som har satt inn Gynefix oppdatere nå, om det har skjedd noe?

Jeg satte inn GyneFix i juni i år, å gruet meg nesten syk. Ja, det var veldig vondt å sette den inn, en slags stikkende og brennende smerte, men det varte bare noen sekunder. Var plaget med kramper som ligner menssmerter de to første dagene. Deretter en slags stikkende smerte fra livmoren i noen uker, kjente liksom at spiralen var der. Der var blant annet ubehagelig å ha på stramme bukser. Men det var overkommelig. Smertene avtok gradvis, og etter jeg fikk første menstruasjon ca 2 måneder etter innsetting (hadde gått på p-piller så var litt forsinket) forsvant alle smertene. Har heller ikke kjent noe siden da, og menstruasjonen er regelmessig og blør ikke mer enn da jeg gikk på p-piller :-) 

Anonymkode: a4d7f...488

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg så glad, for at det har gått bra med deg! Kan du oppdatere igjen når det har gått en stund og fortelle om det har skjedd noe? 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge siden er det den kom? Jeg har hatt min kobberspiral i straks 5 år men har ikke opplevd større blødninger eller mer smerter. Veldig fornøyd.

Anonymkode: 308d8...2d6

Den kom i 2013/2014 til Norge tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiralen sitter trygt og godt i livmoren, den er "ankret" fast i livmorveggen. Det er mindre sjanse for å støte ut en Gynefix enn en tradisjonell kobberspiral. Du vil uansett merke hvis du er i ferd med å miste den, da livmoren vil begynne å støte den ut. Jeg kjenner ikke trådene i det heletatt da de ble klippet så korte at de ligger noen millimeter innenfor livmortappen. Jeg kan kjenne dem bare såvidt når jeg har menstruasjon hvis jeg kjenner etter med en finger, men det er bare såvidt. Ikke noe problem å bruke tampong eller menskopp. Partner har heller ikke kjent noe under samleie. Smerter er vanlig etter innsetting men slapp av, det går over. Komplikasjoner er også veldig, veldig sjelden. Kommer gjerne med en oppdatering senere. La oss få høre hvordan det går da, lykke til :-) 

Anonymkode: a4d7f...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiralen sitter trygt og godt i livmoren, den er "ankret" fast i livmorveggen. Det er mindre sjanse for å støte ut en Gynefix enn en tradisjonell kobberspiral. Du vil uansett merke hvis du er i ferd med å miste den, da livmoren vil begynne å støte den ut. Jeg kjenner ikke trådene i det heletatt da de ble klippet så korte at de ligger noen millimeter innenfor livmortappen. Jeg kan kjenne dem bare såvidt når jeg har menstruasjon hvis jeg kjenner etter med en finger, men det er bare såvidt. Ikke noe problem å bruke tampong eller menskopp. Partner har heller ikke kjent noe under samleie. Smerter er vanlig etter innsetting men slapp av, det går over. Komplikasjoner er også veldig, veldig sjelden. Kommer gjerne med en oppdatering senere. La oss få høre hvordan det går da, lykke til :-) 

Anonymkode: a4d7f...488

Bruker du mensenkopp? I så fall hva er teknikken med spiral? 

Anonymkode: 7fb13...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du mensenkopp? I så fall hva er teknikken med spiral? 

Anonymkode: 7fb13...f18

Ja bruker menskopp som vanlig, ikke noen spesiell teknikk med spiral.

Anonymkode: a4d7f...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg satt inn Gynefix, og jeg svimte selvfølgelig av... :( Men dette er visst vanlig og har hørt flere blir det også. Smertene var som mange har sagt mensensmerter, de verste, som du får når det er på sitt verste. 

Når vi tok ultralyd og så inni for å sjekke om jeg hadde en livmor som passet Gynefix'en så hadde jeg selvfølgelig litt hjerteformet livmor, noe som gjør det vanskeligere å sette den inn slik at spiral vil sitte på midten. Gynekologen sa at egentlig er T-spiral best fordi den vil sitte bedre på meg, men siden jeg helst ikke vil ha økt smerter ved mensen, siden jeg har endometriose, så ville jeg prøve denne Gynefix først, for å håpe på at det går.

Tok 2 paracet og 1 ibux en time før jeg hadde time og hittil så går det greit med tanke på smerter. Men dette skyldes nok at jeg har tatt såppass mye smertestillende, slik at når de slutter å virke må jeg nok ta ny paracet. 

Jeg trodde at jeg skulle ha skikkelig mensensmerter, hele tiden etter at jeg hadde satt den inn, og jeg trodde jeg skulle kjenne den, men det har jeg ikke, så sånn sett er mensen verre. 

Gynekologen sa at spiral satt 5mm istedet for 6mm, noe jeg ikke vet hva betyr, men dette er altså årsaken til at det er fare for at den vil gå ut av livmoren. 

Det er typisk at kroppen min ikke spiller på min side, og når jeg endelig har funnet en kobberspiral som ikke skal gi økt smerter og blødning så kan jeg selvfølgelig ikke ha denne. Men nå får tiden se, om jeg støter den ut eller ikke.

Til dere som har en normal livmor, ikke hjerteformet, så anbefaler jeg å sette inn. Jeg har trua..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Hei! Ser at tråden er gammel, men vil bare si noe om gynefix 200 kobberspiral. 

Jeg satte inn denne spiralen onsdag 04.01.17 forrige uke og det viste seg at jeg også hadde en hjerteformet livmor. Men det gikk bra å sette den inn, selvom det er litt vanskelig å treffe i midten av selve livmoren, så spiralen min sitter ca 3 mm fra midten. Gynekologen fortalte at dette ikke var noe krise. Jeg tok 500 mg naproxen i forveien og hele inngrepet gikk veldig bra ! Jeg er 20 (snart 21) og har ikke født. Smertene var minimale og helt ok. Var vondt når hun satte fast haken i livmorveggen, men det varte bare i ett sekund. 

Jeg hadde bare litt mensensmerter senere og frem til nå har jeg ikke hatt noen problemer. Jeg har passet på og ikke vaske rett inn i kjeden og ikke hatt noen seksuelle intensjoner med tanke på bakterier og infeksjoner som kan lett oppstå første uken.

Jeg anbefaler denne spiralen til de som ikke tåler hormoner foreløpig. Det har jo bare gått snart en uke og jeg har jo ikke fått min neste mens enda for å se hvordan den vil bli, men det finner jeg vel fort ut av.

Håper dere finner ut av det dere som vurderer det! Bare husk å puste under innsetting og slapp helt av. Det er ikke farlig! 😃😃😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Girlycupcake var du hos en helt vanlig gynekolog eller var det en slags spesialist på Gynefix? Hvordan fikk du høre om spiralen?

Anonymkode: e972c...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos gynekolog i Majorstuen på volvat! 😊 du trenger ikke å skaffe spiralen selv da de har den klar der 😊 var hos gynekolog Helene Enger. Veldig flink og rolig. Leger setter ikke inn gynefix og heller ikke alle gynekologer gjør det, bare noen gynekologer som har tatt kurs i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...