Gå til innhold

Er det lov å si at det ikke passer med besøk på julaften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om denne var til meg, men jeg reiser ikke lenger til noen med julegaver på julaften, det sluttet jeg med da jeg flyttet hjemmefra.  Jeg reflekterte bare litt rundt hvor mye julefeiringen har endret seg de siste årene som et svar til de som mente det var frekt å stikke innom andre på denne dagen.


Alle må få lov til å feire som de ønsker, og om trådstarter ikke har lyst til å ha besøk på julaften kan hun ikke gjøre så mye annet enn å si i fra.  Vil hun ikke si i fra, må hun også ta konsekvensene av det.  Da fortsetter folk å komme, de er tross alt ikke tankelesere.

 

Anonymkode: 61481...086

Den var ikkje spesifikt til deg, den var til hovudinnlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener på dagtid, altså. Hvert år er det to-tre personer som kommer på dagen på selve julaften for å levere gaver. Det er jo både hyggelig og snilt og jeg føler meg slem og utakknemlig som gjerne skulle sluppet besøk akkurat den dagen... Både ungene og jeg har mest lyst til å være alene, ha på pysj, og kose oss med deilig lunsj og godterier under pledd i sofaen og sløve foran tv'n med julesendingene. Selv kunne jeg aldri funnet på å dra på besøk til noen en slik dag, med mindre jeg var invitert.

 

Har jo prøvd å si et par ganger at vi skulle bort på julegrøt/ha gjester på julegrøt (hvilket stemte), så det passer ikke med besøk. Men da kom spørsmålet "Når da? Da kommer jeg før dere drar/får gjester."

 

Hva tenker dere andre?

Anonymkode: 049bb...7a6

Kommer de uanmeldt på besøk, forventes sikkert ikke noe bevartning?

Kan du ikke bare på en hyggelig måte si god jul og at du har avtale med barna i dag og skal rekke en del før kvelden at det dessverre ikke passer å invitere dem inn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen så er det nettopp det at å komme på dagtid på juleaften egentlig er en uting.  Ja, man kan lukke opp, samtidig som jeg godt kan forstå at ts ønsker å være med ungene alene, uten forstyrrelser. Det er egentlig direkte frekt å dukke opp 24 desember. Om ikke gavene ble levert før, så får de leveres etter jul i stedet. For da var man for sent ute.  

Anonymkode: 6b567...c72

Ja, fysj. Tenk å være så "frekke" å ville gi fra seg gaver når noen egentlig vil ligge under pleddet å spise snop.

......vi trenger faktisk litt dårligere tider i landet nå tror jeg. Når jeg ser hvordan det har blitt. :dry:

Anonymkode: 36591...4b2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit å si fra om at fra nå av kan de komme innom noen dager før.. Man bestemmer jo selv over sin jul og sitt hjem... Å please andre hjelper ingen..  Å være snill til støtt og stadighet er bare tull. Folk må da kunne bruke huet litt og bry seg andre veien også, ta hensyn og respektere privatlivets fred..... Skjønner deg godt ts! 

Anonymkode: 99b33...ba8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Jeg klarer ikke med min villeste fantasi å se noe problem med at noen ønsker å komme innom julaften med julegaver til barna. Man bør heller være glad at man har folk som bryr seg. Jeg tviler på at de blir sittende i timevis. 

Hvorfor ikke ta en dusj og ta på seg noen behagelige klær på morgenen .. det går an å se TV uten pyamas også. 

Selv har jeg jobbet hver julaften til 13:00 i 15 år og den gang var julaften formiddag en helt vanlig arbeidsdag for meg og mine kollegaer (og mange andre). Det er først de senere årene julaften og nyttårsaften har vært fridag hos oss. 

Selv kjører jeg rundt med gaver lille julaften eller før - men jeg tar imot folk som kommer innom med gaver på selve julaften. Noe annet hadde vært helt uhørt for meg. 

Du kan jo også ta gjestene inn på kjøkkenet så kan barna se TV alene mens besøket er innom. Det er jo også en løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ganske frekt å komme på døren på julaften uten at det er snakket om på forhånd. En gang kom en litt perifer venninne på døra rundt kl 14-15 hvor det var ekstremt mye styr med forberedelsene. Da reagerte jeg litt. 

Anonymkode: 7e515...56d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje dem er ensomme. Man burde være glad for at folk kommer innom å ønsker dere en god jul.

En utrolig flotttradisjon spør du meg 

Anonymkode: cf8b4...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ganske frekt å komme på døren på julaften uten at det er snakket om på forhånd. En gang kom en litt perifer venninne på døra rundt kl 14-15 hvor det var ekstremt mye styr med forberedelsene. Da reagerte jeg litt. 

Anonymkode: 7e515...56d

Det er et par andre som har sagt det samme som deg, men ingen har begrunnet hvorfor. 
Kanskje du kan ta på deg oppgaven  å forklare oss uvitende hvorfor det er frekt å stikke innom noen et par minutter på en vanlig hverdag, og spesielt når de ikke har fått beskjed om at det ikke passer? 

 

Jeg bare lurer, for jeg har aldri ansett det som frekt å ikke være tankeleser.
 

 

Anonymkode: 61481...086

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften er julaften, og ikke noen "vanlig dag "...... Hvis man ønsker å ha hele dagen i fred er det da opp til dem å bestemme det...  Dem som bestemmer i sitt eget hjem og eget liv. Er da greit å bare si fra at de kan komme innom noen dager før......  Respekt for privatlivets fred liksom! Skjønner deg godt ts! 

Anonymkode: 99b33...ba8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften er julaften, og ikke noen "vanlig dag "...... Hvis man ønsker å ha hele dagen i fred er det da opp til dem å bestemme det...  Dem som bestemmer i sitt eget hjem og eget liv. Er da greit å bare si fra at de kan komme innom noen dager før......  Respekt for privatlivets fred liksom! Skjønner deg godt ts! 

Anonymkode: 99b33...ba8

Må innrømme at jeg hadde mistet gleden ved å gi gaver dersom mottakeren hadde gitt meg beskjed om at det passet ikke at jeg stakk innom på gaven på julaften men at jeg fikk lov til å komme noen dager tidligere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Kan virke som jeg er mot majoriteten når jeg sier dette, men jeg synes det er koselig jeg! Enten de bare kommer og står i gangen i fem minutter eller vil komme inn litt. Når det er mennesker man kjenner så godt at de kommer innom på julaften så gjør det vel ikke noe om de ser deg i pysj, og med kakesmuler i håret og rundt munnen? Er jeg midt i dusjing og pynting så sier jeg at jeg har det dessverre travelt men tar en liten prat likevel. Dette er jo mennesker jeg er glad i og oppriktig ønsker en god jul, og hvis de har behov for eller ønsker å komme litt på besøk så tar jeg meg tid til det, selv om det er julaften. Og tross alt julaften ringes ikke inn før ettermiddagen.

Jeg tenker TS, at når dette kun er plagsomt for deg, og nærmest det du ser på mangel på sosial intelligens og frekkhet så får du være då real at du sier fra ærlig. Si at den 24. så er det kun deres egen lille familie, og andre er ikke velkommen, det er jo sannheten. Hvis du vegrer deg for å si det så betyr det kanskje at det er noe du ikke synes er så kult å mene? Jeg synes uansett at du har lov til å si det, og at du bør si det, jeg hadde ikke ønsket å besøke noen, verken julaften eller ellers hvis jeg visste at det kun plaget dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg hadde mistet gleden ved å gi gaver dersom mottakeren hadde gitt meg beskjed om at det passet ikke at jeg stakk innom på gaven på julaften men at jeg fikk lov til å komme noen dager tidligere.

hvor blir det respekt for andres privatliv og ønske om å få dagen i fred?.....  Her ordnes gavene i god tid før dagen. Og har aldri trengt meg på de dagene rundt jul med mindre jeg har blitt invitert. Sånn har det vært fra jeg var lite barn.  Og jeg er over 30 nå..  Å spørre om det passer er da vanlig folkeskikk...  Å si fra at det ikke passer er da ikke noen som har noe med, og må vel kunne respektere det... Er da ikke verdens undergang at folk ikke alltid vil være "snill " mot alle og enhver til alle tider.... Noen ganger ønsker man å være i fred og det bør da ikke være vanskelig å skjønne.....  La folk få bestemme selv i sitt eget liv, sin egen jul.... ! 

Anonymkode: 99b33...ba8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par andre som har sagt det samme som deg, men ingen har begrunnet hvorfor. Kanskje du kan ta på deg oppgaven  å forklare oss uvitende hvorfor det er frekt å stikke innom noen et par minutter på en vanlig hverdag, og spesielt når de ikke har fått beskjed om at det ikke passer? 
 

Jeg bare lurer, for jeg har aldri ansett det som frekt å ikke være tankeleser.
 

 

Anonymkode: 61481...086

Selv om det teknisk sett er en vanlig hverdag, så er det jo IKKE det i praksis. Uansett om ikke julen ringes inn før senere på ettermiddagen og mange er på jobb ... Forøvrig synes ikke jeg heller det er frekt å komme innom på julaften med gaver, men det er ikke noe jeg er vant med der jeg er fra. Der (og forsåvidt her jeg bor nå også - hvor det resten av året er kjempevanlig med uanmeldt besøk på døren) er julaften formiddag og ettermiddag familietid. Dersom noen kommer innom er det alltid bare kjapt på døren mens bilen går på tomgang liksom ... Her drar også de fleste i kirken, og det er jo der man i så fall møtes. Men jeg tenker vel at hvis man ikke har noe annet fore enn å sitte i pysj og se tv, så er det vel ikke så farlig med litt besøk - så lenge du ikke gjør noe mer ut av det selv. Ha gløggen varm og klementinene fremme, og inviter de med på å se litt tv, så trenger man jo ikke lage en større deal ut av det enn det. 

Anonymkode: be69f...6fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne traff meg veldig, rett og slett fordi vi farter rundt store deler av formiddagen på julaften, og jeg har aldri tenkt at noen ikke vil ha besøk :P Men mesteparten er jo familie, og vi har gjort det de siste ~30 årene, så tror ikke det plager dem nevneverdig :P  

 

 

Anonymkode: b0474...865

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å vise litt velvilje tilbake da, og ikke bare utakknemlighet. 

Anonymkode: effb7...71a

Hvorfor skal Ts ta hensyn til alle andre på julaften? Hvorfor må hun tvinge seg til noe hun ikke er bekvem med? Det er vel hyggeligere for ungene at hun er sammen med dem, slapper av og koser seg, enn at hun bruker tida på folk som ikke eier folkeskikk! Hvem er det som kommer på besøk på julaften uten å være innvitert? De burde levere gaven lillejulaften, ferdig snakka😡

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne traff meg veldig, rett og slett fordi vi farter rundt store deler av formiddagen på julaften, og jeg har aldri tenkt at noen ikke vil ha besøk :P Men mesteparten er jo familie, og vi har gjort det de siste ~30 årene, så tror ikke det plager dem nevneverdig :P  

 

 

Anonymkode: b0474...865

Denne traff meg veldig, rett og slett fordi vi farter rundt store deler av formiddagen på julaften, og jeg har aldri tenkt at noen ikke vil ha besøk :P Men mesteparten er jo familie, og vi har gjort det de siste ~30 årene, så tror ikke det plager dem nevneverdig :P  

 

 

Anonymkode: b0474...865

De liker det nok ikke, men tørr ikke å si noe! Hva om folk hadde kommet til dere hver eneste julaften i 30 år!!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan virke som jeg er mot majoriteten når jeg sier dette, men jeg synes det er koselig jeg! Enten de bare kommer og står i gangen i fem minutter eller vil komme inn litt. Når det er mennesker man kjenner så godt at de kommer innom på julaften så gjør det vel ikke noe om de ser deg i pysj, og med kakesmuler i håret og rundt munnen? Er jeg midt i dusjing og pynting så sier jeg at jeg har det dessverre travelt men tar en liten prat likevel. Dette er jo mennesker jeg er glad i og oppriktig ønsker en god jul, og hvis de har behov for eller ønsker å komme litt på besøk så tar jeg meg tid til det, selv om det er julaften. Og tross alt julaften ringes ikke inn før ettermiddagen.

 

Jeg  er så enig med deg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, vanskelig for meg å vurdere som selv har FULT opplegg hele julaften hvert år (fult opplegg på lille julaften også btw). Bedt bort på besøk med halve slekta på dagen, så en tur i kirken, så ordentlig feiring med resten av familien på kvelden..

Men hvorfor kan du ikke spørre om de vil komme innom med julegavene den 22. eller 23.?

Anonymkode: 44a9c...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De liker det nok ikke, men tørr ikke å si noe! Hva om folk hadde kommet til dere hver eneste julaften i 30 år!!!

Tror farmor setter stor pris på det :P 

Det morsomme er jo at hvis ikke vi rekker innom de enkelte, så kommer de til oss. Og det selv om folk fremdeles sitter i pyjamas og halvser på tv, gjestene bare slenger seg ned sammen med oss, får litt julegodis og kaffe/gløgg/kakao/vin/hva de nå enn vil ha, og så har vi det hyggelig sammen...

Anonymkode: b0474...865

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, ingen som forventer bevertning, men jeg har jo ikke samvittighet til å ikke invitere inn. Greia er at den ene gjesten er fadder til det ene barnet og kommer med gave til barnet. Derfor er det ikke gaveutveksling og dermed ikke noe jeg kan ta initiativ til. Den andre er en nabo, som kommer med litt småtteri til ungene. Vedkommende kan dukke opp alt fra en uke før julaften til selve dagen. Siste person er et familiemedlem som bare synes det er hyggelig å hilse på ungene p selve julaften, selv om vi har utvekslet gaver på forhånd. Så det er kleint å si nei til besøk, syne jeg. Og det ligger jo virkelig bare godhet bak besøkene.

Anonymkode: 049bb...7a6

Du må bare overtale deg selv til å ikke invitere dem inn. Takk for gaven, si at dere nå holder på å fikse dere/er midt i lunsj eller noe og ønsk dem god jul. De fleste vil da avslutte praten og gå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...