Gå til innhold

Er det lov å si at det ikke passer med besøk på julaften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke helt problemet? 

Hvis det er snakk om folk som kommer for å levere gaver, så er det vel bare å ta imot gaven i døra, med et smil og en kort prat. Det er vel ingen som forventer å bli bedt inn på kaffe og kake på julaften uansett, spesielt ikke hvis de ser at du står i pysjen.

Julaften formiddag er familietid her i huset også, men det ødelegger ikke familietiden at det dukker et hyggelig bekjentskap opp på døra med en gave og ønske om god jul! Det gjør meg snarere varm om hjertet, at det er folk som bryr seg såpass mye om meg og min familie at de kommer på døra slik. :)

Anonymkode: 71cee...8ca

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

så koselig at dere har Juleelgen! 

Anonymkode: 1334d...7e4

Vi har både juleelg og julehelg.

Det var nok helst julehelgen som startet kl 17, og jeg regner med du forsto at det var en skrivefeil, men juleelgen er koselig han også.  ;)

Anonymkode: c3ac0...ba1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Jeg mener på dagtid, altså. Hvert år er det to-tre personer som kommer på dagen på selve julaften for å levere gaver. Det er jo både hyggelig og snilt og jeg føler meg slem og utakknemlig som gjerne skulle sluppet besøk akkurat den dagen... Både ungene og jeg har mest lyst til å være alene, ha på pysj, og kose oss med deilig lunsj og godterier under pledd i sofaen og sløve foran tv'n med julesendingene. Selv kunne jeg aldri funnet på å dra på besøk til noen en slik dag, med mindre jeg var invitert.

 

Har jo prøvd å si et par ganger at vi skulle bort på julegrøt/ha gjester på julegrøt (hvilket stemte), så det passer ikke med besøk. Men da kom spørsmålet "Når da? Da kommer jeg før dere drar/får gjester."

 

Hva tenker dere andre?

Anonymkode: 049bb...7a6

Du trenger jo ikke be de inn,men inviter de selv da vel,på kaffe et par dager før,eller lille julaften? Skal vel godt gjøres om de kommer tilbake på julaften da?

Så slipper du å fornærme noen,tvert i mot,og så kan dere være alene julaften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at elgen får litt oppmerksomhet i julen og ikke bare reinsdyra ❤

Anonymkode: 1334d...7e4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener på dagtid, altså. Hvert år er det to-tre personer som kommer på dagen på selve julaften for å levere gaver. Det er jo både hyggelig og snilt og jeg føler meg slem og utakknemlig som gjerne skulle sluppet besøk akkurat den dagen... Både ungene og jeg har mest lyst til å være alene, ha på pysj, og kose oss med deilig lunsj og godterier under pledd i sofaen og sløve foran tv'n med julesendingene. Selv kunne jeg aldri funnet på å dra på besøk til noen en slik dag, med mindre jeg var invitert.

 

Har jo prøvd å si et par ganger at vi skulle bort på julegrøt/ha gjester på julegrøt (hvilket stemte), så det passer ikke med besøk. Men da kom spørsmålet "Når da? Da kommer jeg før dere drar/får gjester."

 

Hva tenker dere andre?

Anonymkode: 049bb...7a6

Hvis du vil si nei takk til gavene så er det da helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Hva med en mellomløsning - tusle rundt i pysj og tøfler, men ha gløgg og klementiner (eller pepperkaker eller hva som helst" stående klar (som en annen bruker her har foreslått) som gjestene kan forsyne seg med selv. Og når de kommer på døra, så sier du: "Hei, vi sitter og koser oss med juleprogrammene på TV, men du må gjerne holde oss med selskap en stund!" Da gjør du det klart at de er velkomne, men på dine premisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I vår familie er dette nesten tradisjon at naboene kommer på døren eller vi kommer til dem for å levere gaver og ta en liten prat. 

Jeg har alltid syntes det er koselig, jeg. Skjer alltid tidlig på formiddagen og vi spiser klementiner, pepperkaker og drikker gløgg sammen før de etter en halvtime/time tusler hjem.

Men hvis det er plagsomt så er det jo bare å dra til dem og bytte gaver et par dager tidligere da? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at elgen får litt oppmerksomhet i julen og ikke bare reinsdyra ❤

Anonymkode: 1334d...7e4

Hoho :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen så er det nettopp det at å komme på dagtid på juleaften egentlig er en uting.  Ja, man kan lukke opp, samtidig som jeg godt kan forstå at ts ønsker å være med ungene alene, uten forstyrrelser. Det er egentlig direkte frekt å dukke opp 24 desember. Om ikke gavene ble levert før, så får de leveres etter jul i stedet. For da var man for sent ute.  

Anonymkode: 6b567...c72

Julaften formiddag er jo en helt vanlig hverdag. Det er ikke frekt å levere gaver da. Dette er FØR julen ringes inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det faktisk ikke!

Juleelgen starter ikke før kl 17, og inntil da er det vanlig hverdag.  Det er like frekt å ringe på døren 24. desember, som det er å ringe på døren 24. mai, eller hvilken som helst annen hverdag.

At noen ikke liker det er greit, men frekt er det ikke.

Anonymkode: c3ac0...ba1

Verdens søteste ord, er det denne?

10852562_1529972403918551_1643441045_n.j

 

Unnskyld avsporingen :fnise:

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverer alltid gaver på døra på juleaften, på vei til foreldrene mine... Forventer IKKE bevertning, skal kun levere gaven og så stikker jeg igjen. De som bor lengre unna har fått gavene dagene før, men det er ikke alltid så lett å rekke å kjøre rundt med gaver og handle i god tid når man leser til eksamen.:fnise:
Er de som kommer innom som meg skal du ikke ha dårlig samvittighet, vi har det sikkert travelt selv og får dårlig samvittighet fordi vi IKKE kan komme innom på div.

 

Synes heller noen her inne virker litt vel kalde og har glemt litt av hva julen handler om jeg....

Anonymkode: e657e...9c2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig. Gavene skal leveres før 24 desember. At noen ønsker å kjøre rundt for å levere gaver den dagen synes jeg er merkelig. Da er det familietid :) 

Helt enig. Kunne ikke falt meg inn i å dra på døra til folk på julaften. Rart at noen gjør det. Hvis det er fordi de handler gaver på julaften, så bør de kanskje begynne med å handle litt før.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis disse gjestene er enslige eller ikke har barn, betyr det kanskje mye for dem å få oppleve andres unger på julaften.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok veldig ulikt hvordan tradisjon og oppfatning folk har på dette. Personlig synes jeg det virker sært å synes det er frekt å komme på besøkt på dagen på julaften. Hos oss synes vi det bare er koselig. Det bør selvfølgelig klareres med vedkommende før man kommer på besøk, hvis ikke vil det være frekt, med mindre det faktisk er å stå i gangen i noen minutter for å ønske god jul. Om man synes sistnevnte er frekt, så støtter jeg utsagnet om hvor kalde vi har blitt. 

Altså TS, forstår jeg ikke helt hva problemet er. Hvis du ikke vil ha besøk, så si enkelt å greit at det passer dessverre ikke i år og foreslå heller en annen dag eller noe. Ikke utdyp noe mer, bare at det ikke går. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har familiemedlemmer som også kommer. Hver julaften formiddag. Jeg synes det er stressende og upassende, men innser at jeg sikkert bør være takknemlig for besøk.

Anonymkode: bd2da...814

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt innafor å si at det ikke passer med besøk på julaften. For meg er det uavhengig om julen har ringt inn eller ikke; julaften er bare rett og slett en dag det ikke passer med besøk som ikke er avtalt på forhånd.

Det er dagen for pysj, Askepott og godteri :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hos oss pleier det også å ringe på folk med gaver på julaften. Det har aldri et sekund falt meg inn at jeg måtte invitere dem inn? Julaften er det nok som skjer tidlig på dagen likevel, og ærlig talt tror jeg ikke at folk som kjører rundt med gaver i siste liten har så god tid til å stikke innom på kaffe den dagen.
 Kanskje de sier ja av høflighet til deg... men stresser inni seg pga at de skulle ha rukket så mange andre ting denne dagen.

 

Anonymkode: 42b1b...04a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at elgen får litt oppmerksomhet i julen og ikke bare reinsdyra ❤

Anonymkode: 1334d...7e4

Ja, det er urettferdig at Bambi og Rudolf får all oppmerksomhet i jula.  ;)

Verdens søteste ord, er det denne?

10852562_1529972403918551_1643441045_n.j

 

Unnskyld avsporingen :fnise:

 

Elgen vår ser omtrent slik ut.

Det er ikke like søt som din.
Det var som sagt en skrivefeil, men vi har faktisk en juleelg. 
Rådyra er her hele året, men rundt juletider trekker elgen ned til bygda også.  Kanskje blir den tiltrukket av alle lysene, eller fuglenekene?  Jeg vet ikke hvorfor, men den kommer stort sett hvert år.

_______

Så, over til tema.

Det er merkelig hvordan tradisjonene har forandret seg i løpet av de siste 40 årene.
Jeg har bodd ulike plasser i landet, og på 70- og 80-tallet var julaaften formiddag den store gavebyttedagen, uansett hvor vi bodde.
Hvordan dette foregikk var litt ulikt fra sted til sted, og det endret seg litt over tid, men en kort visitt var alltid forventet om formiddagen hos de aller fleste.

På der jeg bodde på 70-tallet var det mest vanlig at det var vi barna som sto for gavebyttene.
Da samlet alle barna seg, og dro fra hus til hus i nærområdet for å gi og hente gaver hos venner og slektninger.  Foreldrene våre var hjemme, og ordnet det siste før kvelden.

Det ene stedet jeg bodde på 80-tallet var det litt annerledes.
Da var det vanligst at alt var ferdig i huset på lille julaften, og at julaften formiddag ble brukt til å dra rundt.

Et annet sted jeg bodde på 80-tallet, var tradisjonen litt annerledes igjen.  Der samlet alle seg hos en familie til julegrøt på formiddagen, og da ble gavebytte foretatt samtidig.

Som sagt, hvordan gavebytte ble gjennomført har vært ulikt fra sted til sted, men jeg har aldri bodd noe sted der det ikke har vært vanlig å stikke nesa innom en nabo, en venn, eller noen slektninger noen få minutter på julaften formiddag.
Og jeg har i alle fall aldri bodd noe sted der det har blitt ansett som frekt å gjøre dette.
Det er jo bare snakk om noen få timer på begynnelsen av dagen. 
Etter kl 13-14 er de aller fleste hjemme hos seg selv for å gjøre klart til middagen, pynte seg, og kose seg.

Og som et lite tankekors.  Det blir stadig mer og mer vanlig å invitere fremmede, ensomme, til julefeiring, men det er kanskje greit å huske på at noen av de ensomme også kan befinne seg i vår egen krets.
Kanskje er det nettopp disse som kommer innom nettopp deg på formiddagen.  Kanskje de ønsker å føle noen minutters ro, og fellesskap med noen, før de feirer pliktjul, der de kanskje føler seg ensomme midt i folkemengden?

Anonymkode: 61481...086

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, så er det vel ein del av julefeiringa deira å reise rundt med gåver på julaften, då. Jula handlar jo mest av alt om å inngå kompromiss med masse andre folk om korleis ein skal feire jul, og å sjå gjennom fingrane med at ein ikkje får gjort det slik ein eigentleg skulle ønskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, så er det vel ein del av julefeiringa deira å reise rundt med gåver på julaften, då. Jula handlar jo mest av alt om å inngå kompromiss med masse andre folk om korleis ein skal feire jul, og å sjå gjennom fingrane med at ein ikkje får gjort det slik ein eigentleg skulle ønskje. 

Jeg vet ikke om denne var til meg, men jeg reiser ikke lenger til noen med julegaver på julaften, det sluttet jeg med da jeg flyttet hjemmefra.  Jeg reflekterte bare litt rundt hvor mye julefeiringen har endret seg de siste årene som et svar til de som mente det var frekt å stikke innom andre på denne dagen.


Alle må få lov til å feire som de ønsker, og om trådstarter ikke har lyst til å ha besøk på julaften kan hun ikke gjøre så mye annet enn å si i fra.  Vil hun ikke si i fra, må hun også ta konsekvensene av det.  Da fortsetter folk å komme, de er tross alt ikke tankelesere.

 

Anonymkode: 61481...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...