Gå til innhold

Er det lov å si at det ikke passer med besøk på julaften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener på dagtid, altså. Hvert år er det to-tre personer som kommer på dagen på selve julaften for å levere gaver. Det er jo både hyggelig og snilt og jeg føler meg slem og utakknemlig som gjerne skulle sluppet besøk akkurat den dagen... Både ungene og jeg har mest lyst til å være alene, ha på pysj, og kose oss med deilig lunsj og godterier under pledd i sofaen og sløve foran tv'n med julesendingene. Selv kunne jeg aldri funnet på å dra på besøk til noen en slik dag, med mindre jeg var invitert.

 

Har jo prøvd å si et par ganger at vi skulle bort på julegrøt/ha gjester på julegrøt (hvilket stemte), så det passer ikke med besøk. Men da kom spørsmålet "Når da? Da kommer jeg før dere drar/får gjester."

 

Hva tenker dere andre?

Anonymkode: 049bb...7a6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er gavebytte det er snakk om så kan vel du være føre var å dra til de det gjelder med gaver etpar dager før, så slipper du folk på døra på julaften. 

Anonymkode: effb7...71a

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.....kan du ikke si at de kan komme på lille julaften? Kanskje de tror at dere liker at de kommer på selve julaften?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prøvd å avtale gaveveksling en annen dag. Jeg er og slik at jeg vil ikke ha besøk hele dagen, å levere på døra er en ting, men kommer de inn og forventer bevertning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)

Veldig enig. Gavene skal leveres før 24 desember. At noen ønsker å kjøre rundt for å levere gaver den dagen synes jeg er merkelig. Da er det familietid :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møt dem i ytterdøren, takk for gaven og lukk døren igjen?

Anonymkode: 6294f...c93

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare si at det ikke passer med besøk, og at om noen vil komme innom med gaver så er det 23. som er dagen for det. 

24. har du fullt program med ungene i år. (Trenger ikke si at det består av tv, pysj og godter!)

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, ingen som forventer bevertning, men jeg har jo ikke samvittighet til å ikke invitere inn. Greia er at den ene gjesten er fadder til det ene barnet og kommer med gave til barnet. Derfor er det ikke gaveutveksling og dermed ikke noe jeg kan ta initiativ til. Den andre er en nabo, som kommer med litt småtteri til ungene. Vedkommende kan dukke opp alt fra en uke før julaften til selve dagen. Siste person er et familiemedlem som bare synes det er hyggelig å hilse på ungene p selve julaften, selv om vi har utvekslet gaver på forhånd. Så det er kleint å si nei til besøk, syne jeg. Og det ligger jo virkelig bare godhet bak besøkene.

Anonymkode: 049bb...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, ingen som forventer bevertning, men jeg har jo ikke samvittighet til å ikke invitere inn. Greia er at den ene gjesten er fadder til det ene barnet og kommer med gave til barnet. Derfor er det ikke gaveutveksling og dermed ikke noe jeg kan ta initiativ til. Den andre er en nabo, som kommer med litt småtteri til ungene. Vedkommende kan dukke opp alt fra en uke før julaften til selve dagen. Siste person er et familiemedlem som bare synes det er hyggelig å hilse på ungene p selve julaften, selv om vi har utvekslet gaver på forhånd. Så det er kleint å si nei til besøk, syne jeg. Og det ligger jo virkelig bare godhet bak besøkene.

Anonymkode: 049bb...7a6

Hva med å vise litt velvilje tilbake da, og ikke bare utakknemlighet. 

Anonymkode: effb7...71a

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heng lapp på døra: onaner i hagen og gå hjem. God jul.

Anonymkode: 1334d...7e4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heng lapp på døra: onaner i hagen og gå hjem. God jul.

Anonymkode: 1334d...7e4

:fnise::fnise::fnise:

Anonymkode: effb7...71a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å vise litt velvilje tilbake da, og ikke bare utakknemlighet. 

Anonymkode: effb7...71a

Er jo det jeg gjør, hvert eneste år.

Anonymkode: 049bb...7a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Møt dem i ytterdøren, takk for gaven og lukk døren igjen?

Anonymkode: 6294f...c93

Men igjen så er det nettopp det at å komme på dagtid på juleaften egentlig er en uting.  Ja, man kan lukke opp, samtidig som jeg godt kan forstå at ts ønsker å være med ungene alene, uten forstyrrelser. Det er egentlig direkte frekt å dukke opp 24 desember. Om ikke gavene ble levert før, så får de leveres etter jul i stedet. For da var man for sent ute.  

Anonymkode: 6b567...c72

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det folk ut og inn hele julaften, ingen forventer noen bevertning den dagen men jeg har gløgg stående varm i en gryte og en kurv med klementiner og et fat med pepperkaker. Så er det selvbetjening, god jul og kjør pent hjem.

Vil ikke ta fra de som ønsker å gi oss eller barna en oppmerksomhet gleden ved å gjøre det. Vi må ikke være stivpyntede og helt ferdige med alt som skal gjøres for at folk skal få komme innom og si god jul. Senk skuldrene, pust med magen og vær glad for at dere har noen rundt dere som viser at de er glad i dere!

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men igjen så er det nettopp det at å komme på dagtid på juleaften egentlig er en uting.  Ja, man kan lukke opp, samtidig som jeg godt kan forstå at ts ønsker å være med ungene alene, uten forstyrrelser. Det er egentlig direkte frekt å dukke opp 24 desember. Om ikke gavene ble levert før, så får de leveres etter jul i stedet. For da var man for sent ute.  

Anonymkode: 6b567...c72

Det er det faktisk ikke!

Juleelgen starter ikke før kl 17, og inntil da er det vanlig hverdag.  Det er like frekt å ringe på døren 24. desember, som det er å ringe på døren 24. mai, eller hvilken som helst annen hverdag.

At noen ikke liker det er greit, men frekt er det ikke.

Anonymkode: c3ac0...ba1

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjøre det vanskelig? Du forteller dem som eventuelt kommer på døra at du skal inn igjen fordi du ønsker alenetid og kosetid med barna dine, også ønsker du dem en riktig god jul, og at dere kan snakkes i romjula. De fleste vil vel ha forståelse for det? :)  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det faktisk ikke!

Juleelgen starter ikke før kl 17, og inntil da er det vanlig hverdag.  Det er like frekt å ringe på døren 24. desember, som det er å ringe på døren 24. mai, eller hvilken som helst annen hverdag.

At noen ikke liker det er greit, men frekt er det ikke.

Anonymkode: c3ac0...ba1

så koselig at dere har Juleelgen! 

Anonymkode: 1334d...7e4

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...