Gjest Anonymous Skrevet 4. oktober 2004 #1 Skrevet 4. oktober 2004 Er mulig jeg og sambo skal gå fra hverandre, ihvertfall for en periode. Jeg vet ingenting om økonomisk støtte etc. i denne situasjonen. Vi er ikke gift, jeg studerer. Hvor mye kan jeg evnt.få i støtte/bidrag etc? jeg er redd jeg ikke har råd til å skaffe meg et nytt hjem for oss, er det noen som vet noe om dette?
Gjest Anonymous Skrevet 4. oktober 2004 #2 Skrevet 4. oktober 2004 Du kan få overgangsstønad i inntil 3 år eller med forlengelse om du går på skolen. Overgangsstønaden er på rundt 8500,- kr i mnd. Du får barnetrygd for en unge mer enn du faktisk har. Du skal ha bidrag som i alle fall er minstebidraget på rundt en 1000,-lapp. Du kan også søke om bostøtte igjennom husbanken,søknadsfristen gikk ut i forrige mnd,så da må du søke innen 10 januar eller 10 februar. Du får garantert bostøtte. Skatten din blir superlav,den blir på mellom 2 og 5 %. Du kommer innunder visse regler siden du er trygdemottaker og har eneomsorgen for barn.
Zaphirre Skrevet 4. oktober 2004 #3 Skrevet 4. oktober 2004 Er det virkelig så gunstil å bli alenemor? Ikke så rart at så mange velger det... Staten har driti seg litt ut der.. Selvmord blant menn er jo stadig økende grunnet skilsmisser og samlivsbrudd, det er så synd...
Gjest Anonymous Skrevet 4. oktober 2004 #4 Skrevet 4. oktober 2004 Har staten "driti seg ut" ved å gjøre at folk har råd ti å forsørge unga sine og ikke trenger bli i døde/dårlige forhold av økonomiske årsaker? Det er POSITIVT at det finnes støtteordninger!
Gjest Anonymous Skrevet 4. oktober 2004 #5 Skrevet 4. oktober 2004 Er det virkelig så gunstil å bli alenemor? Ikke så rart at så mange velger det... Staten har driti seg litt ut der.. Selvmord blant menn er jo stadig økende grunnet skilsmisser og samlivsbrudd, det er så synd... Men om de tar livet av seg er vel ikke det fordi mamma'en får penger av staten for å klare seg??
Gjest Tex Skrevet 4. oktober 2004 #6 Skrevet 4. oktober 2004 Jeg mener å huske at man må ha bodd fra hverandre i seks mnd før en får en del av disse støttene....? les mer her: www.trygdeetaten.no
Gjest allium Skrevet 4. oktober 2004 #7 Skrevet 4. oktober 2004 Jeg mener å huske at man må ha bodd fra hverandre i seks mnd før en får en del av disse støttene....? les mer her: www.trygdeetaten.no Nei, man får det med en gang. Kan legge til skatteklasse 2, og støtte til barnetilsyn. Man får dekket 64% av faktiske utgifter, hvis man tjener under 6G i året.
Gjest Madam Felle Skrevet 4. oktober 2004 #8 Skrevet 4. oktober 2004 Barnet må IKKE være eldre enn 8 år. For er barnet eldre, må du ta deg en tur på sosialkontoret.
Zaphirre Skrevet 4. oktober 2004 #9 Skrevet 4. oktober 2004 Har staten "driti seg ut" ved å gjøre at folk har råd ti å forsørge unga sine og ikke trenger bli i døde/dårlige forhold av økonomiske årsaker? Det er POSITIVT at det finnes støtteordninger! Og det er liksom ikke vits å jobbe lenger, hadde folk ikke vært egoistiske, noe mennesket er, så hadde ikke dette skjedd...
Gjest Xavia Skrevet 4. oktober 2004 #10 Skrevet 4. oktober 2004 Er det virkelig så gunstil å bli alenemor? :o :o Mener du seriøst at det høres GUNSTIG ut å bli alenemor?
Gjest Xavia Skrevet 4. oktober 2004 #11 Skrevet 4. oktober 2004 Og det er liksom ikke vits å jobbe lenger Dette her er da ikke snakk om penger du kan droppe jobben for? Tror du man sier opp jobben sin om man blir alenemor? Jeg vet ikke hva slags jobb du har, men disse økonomiske støtteordningene er da ingenting å bli rik av akkurat...
Gjest Anonymous Skrevet 4. oktober 2004 #12 Skrevet 4. oktober 2004 Hallooooooooo er det noen som tror at vi alenemødre blir rike,vi får ikke fratrekk på lån,husleie,strøm,forsikringer,bil,tlf ol fordi vi er alene,det koster like mye for oss og bo. Og at vi er alene er ikke noe vi velger altså. Da er det korttenkte personer her inne. Hva om mannen har finni seg ei ny ei??? Hva om det er misshandling i bildet,om mannen er kriminell,om dama er nevrotisk,om de er gjeldsslaver og det ødelegegr forholdet. Det finnes tusen grunner for at man blir alene,så ikke døm for fort. Velger å bli alene du liksom,ja nå har jeg hørt det også. Jeg blir så forbannet når noen bessevisere kommer å sier slikt. Jeg synes ikke det er gøy å være alene uten far til barna,men det var ikke noe jeg i mitt tilfelle kunne gjøre med det. Fordi han døde av KREFT!!!! Tenk først før snakkeboksen setter igang. Livet mitt ble ikke som jeg planla det. PGA dette vonde som skjedde oss,så ble jeg syk og derfor er jeg hjemme og tar imot trygd. Jeg måtte selge huset og sitter i gjeld og lever på trygd med 3 unger. Hva er svaret nå???? Bare lurer. Jeg klarer meg jeg,det er mat på bordet,regningene blir betalt og ungene har klær, men rik er jeg ikke.
Gjest Xavia Skrevet 4. oktober 2004 #13 Skrevet 4. oktober 2004 Og at vi er alene er ikke noe vi velger altså. :-? Jo, det kan vel hende!
Zaphirre Skrevet 5. oktober 2004 #14 Skrevet 5. oktober 2004 Kjenner flere som synes det er så gunstig å være alene, at når ungene blir så store at de slutter med kontanstøtten, så springer hun ut å blir gravid med en vilkårlig type. Hun skrøyt til meg at hun fikk 34000 utbetalt, det dekket hennes husleie og skolegang.. Kan man ha det bedre? Det er synd i de som har mistet noen, men de har da ikke valgt å være alene de? Og med jobbe, da mener jeg jobbe for forholdet.
Polly Ester Skrevet 5. oktober 2004 #15 Skrevet 5. oktober 2004 Hei gjest. Det er selvfølgelig ikke alle som velger å være alene, velger å leve på staten og velger å få unge etter unge for å få penger...(ikke at jeg skjønner logikken i det, for det koster faktisk å ha de ungene også, men...) Det var ikke snakk om alle som er aleneforsørgere. Men noen velger å gjøre det sånn. Og det er dessverre de tilfellene vi hører mest om, så det virker nesten som alle aleneforsørgere tenker sånn. Men selvfølgelig gjør ikke alle det... Det er ingen dans på roser å være aleneforsørger - som gjest sier så skal det betales husleie, strøm og andre diverse regninger alene, som man tidligere var to om. Og så er det kanskje fritidsaktiviteter...
Tvilling76 Skrevet 5. oktober 2004 #16 Skrevet 5. oktober 2004 Men det jeg ikke helt skjønner er hvorfor skal skattebetalerne betale for at folk med barn blir alene. Jeg mener at har man vært voksen nok til å få barn, bør man sannelig være voksen nok til å forsørge de også. Ikke la staten og andre ta regninga...
Gjest Unn Skrevet 5. oktober 2004 #17 Skrevet 5. oktober 2004 Du kan få overgangsstønad i inntil 3 år eller med forlengelse om du går på skolen. Overgangsstønaden er på rundt 8500,- kr i mnd. Du får barnetrygd for en unge mer enn du faktisk har. Du skal ha bidrag som i alle fall er minstebidraget på rundt en 1000,-lapp. Du kan også søke om bostøtte igjennom husbanken,søknadsfristen gikk ut i forrige mnd,så da må du søke innen 10 januar eller 10 februar. Du får garantert bostøtte. Skatten din blir superlav,den blir på mellom 2 og 5 %. Du kommer innunder visse regler siden du er trygdemottaker og har eneomsorgen for barn. :o :o :o Herre jesus.... får man alt dette? Hva om man har jobb? får man det da også? Tenke seg til en skatt på maksimum 5 % da... Gjelder dette menn også eller?
Gjest allium Skrevet 5. oktober 2004 #18 Skrevet 5. oktober 2004 :o :o :o Herre jesus.... får man alt dette? Hva om man har jobb? får man det da også? Tenke seg til en skatt på maksimum 5 % da... Gjelder dette menn også eller? Det er ikke egne skattesatser for aleneforsørgere. Hvis skatten blir lav, er det fordi inntekten er lav, og med samme lønnsinntekt, får man samme skatt. Den eneste skattefordelen man får, er skatteklasse 2, men det kan man få hvis man er gift også, og skal leve på én inntekt. Selvfølgelig er det uavhengig av kjønn.
Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2004 #19 Skrevet 5. oktober 2004 Men om de tar livet av seg er vel ikke det fordi mamma'en får penger av staten for å klare seg??Det kan vel skje, ikke så rart det når de opplever at mor mottar støtte i hue og ræva mens han selv må klare seg på egenhånd.
Polly Ester Skrevet 5. oktober 2004 #20 Skrevet 5. oktober 2004 Det kan vel skje' date=' ikke så rart det når de opplever at mor mottar støtte i hue og ræva mens han selv må klare seg på egenhånd.[/quote'] Man tar da ikke livet av seg og velger seg bort fra barna sine fordi mor får penger etter et brudd... Da må det ligge andre ting bak...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå