Gå til innhold

Er et samfunn uten religion ønskelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 17.1.2016 at 12.23, debatant skrev:

Hans Nielsen Hauge "tørrla" hele bygdeNorge v.h.a evangeliet. Og gjorde Norge til et produktivt flott land.

Det er ingen selvfølge at Norge vil være et i-land om 50 år med din moral!!

Må du virkelig ha religion for å være en grei person? 

Får inntrykk av at de som allerede er religiøse om de hadde fått religionen tatt fra dem, så hadde de gått beserk, siden, ifølge dem, er det religionen som gjør at de oppfører seg. 

De virkelig gode menneskene, er da de som ikke er religiøse fra før. De har allerede moral, og trenger ikke en kunstig en. 

Anonymkode: ac6fd...574

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må du virkelig ha religion for å være en grei person? 

Får inntrykk av at de som allerede er religiøse om de hadde fått religionen tatt fra dem, så hadde de gått beserk, siden, ifølge dem, er det religionen som gjør at de oppfører seg. 

De virkelig gode menneskene, er da de som ikke er religiøse fra før. De har allerede moral, og trenger ikke en kunstig en. 

Anonymkode: ac6fd...574

Det er jo faktisk en interessant problemstilling da. Er det greit å feilinformere folk om det får dem til å ta et mer konstruktivt valg, eller blir lykkeligere? Jeg synes ikke det, men kan skjønne hvorfor andre mener det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uavhengig av om universet oppsto fra ingenting: det gir meg likevel ikke svar på hvordan verden har blitt slik den har blitt. Jeg klarer rett og slett ikke å tro at vi er her ved en tilfeldighet. At du ser dette som mest sannsynlig, klarer jeg ikke å forstå - ikke når forholdene er så perfekt lagt til rette for liv her på jorda, og når alt er så fantastisk skrudd sammen.

Anonymkode: 77712...a7c

Det finnes et utall planeter, og så langt har vi ikke funnet en eneste annen det er liv på. Hvis du prøver millioner av ganger å sette samme elementer mer eller mindre tilfeldig er det ikke akkurat rart at en planet eller to eller ti har grunnlag for liv. Liv som har måttet tilpasse seg gjennom helt uhyrlig jævlige prosesser for å overleve, men liv.

Men hvis det er "perfekte forhold" her, hvorfor har da over 99 % av alle arter dødd ut? Hvis skaperverket er i en slags perfekt balanse, hvorfor har over 99 % av alle arter på kloden ikke klart seg her? Er denne guden så utrolig dårlig i jobben at han ikke kunne forutse at han i de aller fleste tilfeller skapte feilvare, eller er det en mening med at de aller, aller fleste arter (med trillioner av vesener) skal være uegnet og renses bort?

Det er absolutt ingenting ved vår eksistens som tilsier at det finnes noen skaper eller at det ikke er en "tilfeldighet" at vi er her. Jeg har gått på en kristen privatskoel i ti år og studert hvert eneste ord av Bibelen, men jeg har til gode å høre noe som helst logisk forsvar eller grunnlag for tesen om at det ikke kan være tilfeldig. At man skulle ønske det ikke var tilfeldig er ikke noe argument for at det ikke er det. Alt peker imidlertid i retning av at det ikke er noen mening med det. Det betyr imidlertid selvsagt ikke at vi ikke kan finne ting i våre egne liv som gir oss glede, jeg storkoser meg med at jeg får bruke tiden her best mulig og så ikke være lenger.

Anonymkode: 95f38...67e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.1.2016 at 3.27, HarryDotter skrev:

Det eneste problemet med vitenskapen er at den aldri gir noen endelig konklusjon uansett hva det forskes på. Ser dere ikke det?

Jo jeg ser det, og det er akkurat slik det skal være. Du har misforstått hele konseptet vitenskap.

 

quote-science-knows-it-doesn-t-know-everything-otherwise-it-would-stop-dara-o-briain-126-2-0262[1].jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.1.2016 at 14.50, AnonymBruker skrev:

Må du virkelig ha religion for å være en grei person? 

Får inntrykk av at de som allerede er religiøse om de hadde fått religionen tatt fra dem, så hadde de gått beserk, siden, ifølge dem, er det religionen som gjør at de oppfører seg. 

De virkelig gode menneskene, er da de som ikke er religiøse fra før. De har allerede moral, og trenger ikke en kunstig en. 

Anonymkode: ac6fd...574

Hva legger du i religiøs? Hvilke exreligiøse går berserk? Stalin og Marx var exreligiøse om det er dem du sikter til.....

Norges 1000 år lange kristne historie har heldigvis gitt noen hedninger god moral og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.1.2016 at 0.18, Lutetium 71 skrev:

Jo jeg ser det, og det er akkurat slik det skal være. Du har misforstått hele konseptet vitenskap.

 

quote-science-knows-it-doesn-t-know-everything-otherwise-it-would-stop-dara-o-briain-126-2-0262[1].jpg

Allikevell finnes det lover vitenskapen bygger på.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Balian de Ibelin
23 minutter siden, debatant skrev:

.Norges 1000 år lange kristne historie har heldigvis gitt noen hedninger god moral og

 

Ja og + heksebrenning tortur og annet som kommer av religiøs vold.

Og man trenger ikke religion for ha ha god moral. Om du bare har god moral fordi du frykter helvetes flammer så vil jeg si at du ikke har god moral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Ja og + heksebrenning tortur og annet som kommer av religiøs vold.

Og man trenger ikke religion for ha ha god moral. Om du bare har god moral fordi du frykter helvetes flammer så vil jeg si at du ikke har god moral.

Heksebrenning i Norge er kraftig overdrevet av visse kretser i Norge. Men det opphørte vel når Norge ble protestantisk.

Hva legger du i god moral?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
11 minutter siden, debatant skrev:

Heksebrenning i Norge er kraftig overdrevet av visse kretser i Norge. Men det opphørte vel når Norge ble protestantisk.

Vel Norge ble protestantisk under reformasjonen i 1536-37. Og heksebrenningen i Norge var på sitt mest hyppigste mellom 1610 og 1690. Heksebrenningen begynte i Norge på rundt 1570 tallet og varte til rundt 1770 tallet  Så nei heksebrenning opphørte ikke da Norge ble protestantisk det begynte da Norge ble protestantisk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Vel Norge ble protestantisk under reformasjonen i 1536-37. Og heksebrenningen i Norge var på sitt mest hyppigste mellom 1610 og 1690. Heksebrenningen begynte i Norge på rundt 1570 tallet og varte til rundt 1770 tallet  Så nei heksebrenning opphørte ikke da Norge ble protestantisk det begynte da Norge ble protestantisk. 

 

Jeg antar heksene visste hva de gjorde. Eller var de utviklingshemmede?

 

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer bare på overskriften. 

Hvis en verden uten religion betyr en verden med sunn fornuft, hvor folk ikke lar seg styres av, og ikke lever etter eventyr, som tolkes i mangfoldige retninger, så er svaret mitt ja. Et rungende ja. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
2 minutter siden, debatant skrev:

Jeg antar heksene visste hva de gjorde. Eller var de utviklingshemmede?

 

Jeg har ingen anelse hva du svarte på her eller hva det har å gjøre med hva jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg har ingen anelse hva du svarte på her eller hva det har å gjøre med hva jeg skrev.

Heksene visste vel at hva de gjorde var ulovelig, eller var de tilbakestående?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Balian de Ibelin
9 minutter siden, debatant skrev:

Heksene visste vel at hva de gjorde var ulovelig, eller var de tilbakestående?

Du er klar over at hekser aldri har eksistert ikke sant og at alle som ble brent på bålet eller henrettet på andre måter for å være heks faktisk ikke var hekser men helt vanlige mennesker. Og at alt man trengte for å bli anklaget for å være heks var at man hadde en katt. Man kunne bli anklaget for å være heks for hva som helst. Gikk avlingene til en person dårlig så kunne han bare si at det var fordi den gamle nabokona var en heks. Hekser har aldri eksistert du er klar over det vel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Du er klar over at hekser aldri har eksistert ikke sant og at alle som ble brent på bålet eller henrettet på andre måter for å være heks faktisk ikke var hekser men helt vanlige mennesker. Og at alt man trengte for å bli anklaget for å være heks var at man hadde en katt. Man kunne bli anklaget for å være heks for hva som helst. Gikk avlingene til en person dårlig så kunne han bare si at det var fordi den gamle nabokona var en heks. Hekser har aldri eksistert du er klar over det vel ?

Så hva var heksene du bekymrer deg for, anklaget for. Og hva var bevisene mot dem?

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
8 minutter siden, debatant skrev:

Så hva var heksene du bekymrer deg for, anklaget for. Og hva var bevisene mot dem?

Jeg beklager men gjør du deg dum med vilje ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg beklager men gjør du deg dum med vilje ?

 

Jeg lurer av og til på om debatant er det beste trollet her inne. Mest gjennomførte ihvertfall. 

Anonymkode: db8eb...969

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer av og til på om debatant er det beste trollet her inne. Mest gjennomførte ihvertfall. 

Anonymkode: db8eb...969

Og alle biter på kroken

Anonymkode: ac6fd...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg beklager men gjør du deg dum med vilje ?

 

Det er ganske drøyt å anklage kristne for mordet på hekser, uten å kjenne til noen av rettsakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å blokkere folk her, bare så dere vet. Det kan potensielt føre til et lykkeligere liv. Jo flere som blokkerer brukere som bruker all sin tid på å sabotere diskusjoner (enten det er utilsiktet eller trolling), jo mindre sannsynlig er det at disse blir sitert, og kanskje de ender opp med å gi opp til slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...